Samen met mijn jongste zoon Job (9 jaar) de Graupner Pilot (#4247) geassembleerd en inmiddels gereed voor bespannen.
komen we tot de conclusie dat de rechter vleugelhelft zwaarder blijkt dan de linker. Kijkend naar het gewicht dat op de vleugeltip zou moeten om een neutraal moment te krijgen hebben we het over 1 à 1,5 gram.
Kijkend naar de oorzaak lijkt het vooral te zitten in de houtdichtheid van de neuslijst. Aan de rechterzijde heeft deze een zichtbaar dichtere structuur. De met de hand op maat te schuren vleugeltips zijn nagenoeg gespiegeld identiek qua afmetingen en qua herkenbare dichtheid van de houtstructuur.
Wat is nu wijsheid (behalve voortaan vooraf te kiezen voor twee gelijke neuslijsten)? Nu eerst de vleugel balanceren en dan lakken/bespannen of eerst lakken/bespannen om dan vervolgens met het belanceren ook gelijk de ongelijkmatigheden die daarvan het gevolg zijn mede vereffenen?
Om het gewicht te balanceren denk ik aan een tweetal mogelijkheden:
Alvast bedankt!
komen we tot de conclusie dat de rechter vleugelhelft zwaarder blijkt dan de linker. Kijkend naar het gewicht dat op de vleugeltip zou moeten om een neutraal moment te krijgen hebben we het over 1 à 1,5 gram.
Kijkend naar de oorzaak lijkt het vooral te zitten in de houtdichtheid van de neuslijst. Aan de rechterzijde heeft deze een zichtbaar dichtere structuur. De met de hand op maat te schuren vleugeltips zijn nagenoeg gespiegeld identiek qua afmetingen en qua herkenbare dichtheid van de houtstructuur.
Wat is nu wijsheid (behalve voortaan vooraf te kiezen voor twee gelijke neuslijsten)? Nu eerst de vleugel balanceren en dan lakken/bespannen of eerst lakken/bespannen om dan vervolgens met het belanceren ook gelijk de ongelijkmatigheden die daarvan het gevolg zijn mede vereffenen?
Om het gewicht te balanceren denk ik aan een tweetal mogelijkheden:
- massa aan de (lichte) linkervleugeltip toevoegen (schroef o.i.d.)
- massa verwijderen van de (zware) rechtervleugeltip (gaten boren)
Alvast bedankt!