vleugelbelasting

• Topicstarter Topicstarter robin15243
  • Startdatum Startdatum
ik begrijp het. Maar toch, opnieuw beginnen trekt me niet zo maar in het uiterste geval dat ik opnieuw ZOU beginnen, wat moet ik dan anders doen dan op de foto's? Ik heb ook een bouwverslag opgestart zodat jullie kunnen zien waar ik mee bezig ben en tips kunnen geven.

Opnieuw beginnen klinkt voor jullie als een goede tip, maar als "onervaren" persoon heb ik daar niet heel veel aan. Iemand anders zei dat m'n vliegtuig "stukje bij stukje" is opgebouwd. Wat bedoeld hij daarmee?

Het is niet zo handig om bij je eerste vliegtuig meteen allerlei veranderingen aan te willen brengen zonder gedegen kennis van constructies / aerodynamica. Hou je bij je eerste vliegtuig gewoon aan het ontwerp, dus bouw het oorspronkelijke zwevertje zonder hem meteen te willen oprekken. Groter maken klinkt simpel, maar is dat lang niet altijd. Bouw eens een bewezen ontwerp en kijk hoe zaken daar in elkaar zitten. Alles wat je tegenkomt heeft een reden, probeer die redenen te zien en als je ze niet ziet weet men het hier wel. Daarna kan je proberen zelf wat veranderingen aan te brengen, maar dan is het misschien handig eerst om raad te vragen ipv achteraf om je oren te krijgen wat je allemaal al fout hebt gedaan.
Er wordt je een bouwdoos aangeraden, maar bouwen van tekening kan ook prima en is zeker erg leuk. Als je je dan maar wel aan de tekening houdt.

Heb je echt al zoveel werk verzet? Als je objectief gaat kijken valt het meestal wel mee. Ik begrijp dat het niet meevalt dit project te laten vallen, maar je wilt niet nog heel veel meer werk gaan doen aan iets dat beroerd gaat vliegen of meteen bij de eerste landing uit elkaar valt. Even hard slikken, neem je verlies en begin met iets dat bewezen is. Daar ga je meer lol van hebben en ook heel veel van leren. Zeker als je hier een bouwverslagje maakt.

In je andere draadje stelde ik dat je je vleugel in 'stukjes en beetjes' opbouwt als woordspeling naar het einde van die zin: dat je een vergrote kans inbouwt op brokken en dus ook weer letterlijk je kist in stukjes en beetjes moet oprapen. Het is niet negatief bedoeld, ik zou het echt zonden vinden als je enthousiasme getemperd wordt door een negatieve ervaring.

waar ik naar verwees is dat je te kleine webbing en bovenste beplanking simpelweg aanvult met nog een stukje materiaal. Ik begrijp je oplossing maar het is niet de beste. Misschien had je een sandwich/triplex constructie kunnen maken van 2 of 3 lagen 1 mm balsa bv. En zo zijn er waarschijnlijk nog tig oplossingen te vinden of na te vragen op dit forum.

Jacob Bos

Het is altijd een uitdaging om iets zo licht en sterk mogelijk te bouwen.
Vorig jaar heb ik een erg licht motorkistje gebouwd, de Bubbles:
111534ab760188a28b.jpg
[/IMG]
Die is erg licht (alleen het zwaartepunt kreeg ik niet goed)
Ik heb nu de keuze:
1) een zware accu (400 gram) en dan is hij 1300 gram (ruim 30 gram/dm2)
2) Bij een lichtere accu moet er lood in de neus, maar kan ik onder 1200 gram blijven (krap 30 gram/dm2).
3) Ik ben nog steeds van plan er een zwaardere motor in te zetten, kijken hoe dat vliegt!

Iets zelf bouwen is veel leuker als een ARF en bouwen van tekening ook weer leuker als een bouwdoos.
Ik heb dit toestel met veel plezier gebouwd.
Simpel rechtoe rechtaan ontwerp.
Niet duur.
Vliegt erg goed, stabiel en toch wendbaar.

De vleugel heeft 1300 mm span en weegt 400 gram geloof ik (met bekleding, rolroeren en servo!)
Als hoofdliggers heb ik balsa gebruikt met een carbonstaafje.
Lees het draadje maar.
Ribben zitten op 10 cm afstand, en dat is maximaal!
bubbles-fly-electric-scratchbuild

Zoals gezegt, geen zwever maar een motorkist, maar wel een lichte en sterke bouw.
En het is een beproeft ontwerp, wat geschikt is als eerste bouw vanaf tekening.
(tekeningen gratis te downloaden)

Als je even zoekt vind je nog veel gratis tekeningen voor veel soorten vliegtuigen.
Maar als je mijn draadje leest zul je zien dat er al genoeg valkuilen zitten in de bouw van een vliegtuig vanaf tekening, zonder dat je zelf veel gaat aanpassen!
Zorg dat je eerste kist een beproeft ontwerp is waar je (eventueel online) een bouwbeschrijving van hebt.
Maak je geen zorgen over hat balsa wat je overhoud, dat gebruik je later echt wel weer!
Modelbouw is verslavend, maar je moet de moeilijkheidsgraad stapsgewijs opbouwen.

Succes Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
niet weggooien

Weg gooien kan altijd nog...

Wat dacht je van:

1) Ligger verzwaren: 2mm balsa tussen de spanten, van spant tot spant over de huidige webbing. Voor en achter de ligger.
2) Extra lat evenwijdig aan je ligger, 10cm achter je ligger.
3) Vleugel kompleet beplanken.

4) Doosromp maken en een goedkope elektro motor erop. Grote prop kleine spoed...

Geen zwever maar wel raggen... Kapot vliegen is beter dan weggooien :p
Twee modelbouwraketten met elektrische ontsteking onder de vleugel...

Maak er maar 2 kilo van...

Back