Vliegen d.m.v. een joystick

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Michael Schumacher, 4 aug 2018.

  1. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Heren, petje af, dit is schitterend gedaan!
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Vandaag de Joystick overgedragen aan Michael.

    Michael had zijn Futaba T10J zender meegebracht samen met een paneeltje met daarop zijn ontvanger met 4 servo's.

    Zijn zender was al ingesteld met de trainerfunctie en na het aansluiten van de joystick werkte alles meteen. De trainerschakelaar overzetten en alles volgde de bewegingen van de joystick.

    Het enige wat nog moet gebeuren is de schakelaar in de zender wijzigen omdat dit een verende schakelaar is terwijl een 2-standen schakelaar met vaste standen handiger is in deze situatie.

    Na het testen nog even de joystick weer aangesloten op mijn Taranis, om samen een vluchtje te maken met mijn Piper Cub.

    Met windkracht 4 niet het ideale weer om na zo'n lange tijd weer een 1e vluchtje te maken, maar het ging prima.

    Ik wens Michael veel plezier met de joystick en hoop dat hij nu nog jaren lang van modelvliegen kan genieten.
     
    morgoth924, ron van sommeren en Arnold 85 vinden dit leuk.
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Twee standen schakelaars van Futaba heb ik nog liggen.
    Mocht het wenselijk zijn dan kan ik er een opsturen.
    Moet dan wel even weten welke stekker er aan moet zitten. Ik heb diverse verschillende.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  4. Michael Schumacher

    Michael Schumacher

    Lid geworden:
    4 aug 2018
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Herzogenrath
    Gisteren was het zo ver...we hadden om 12:30afgesproken bij Vliegclub Cumulus in Kampen....ik vertrok dus om 9:30 want de rit van 250 km kost wat tijd vanuit Duitsland. Het weer was niet geweldig dus ik dacht ...” van vliegen zal wel niets terecht komen”.Tonnie stond me al op te wachten en verwelkomde mij met een heerlijke bak koffie dike ik ook wel nodig had. De joystick stond al klaar. Tonnie had het zo gemaakt dat de joystick met diverse adapters voor diverse zenders is te gebruiken. Groot voordeel ook is dat het Arduino printje is de stick is ingebouwd en zijn voeding krijgt vanuit de zender.
    Op een gegeven moment ging Tonnie naar buiten en zei...we gaan toch vliegen. Hij maakte de Piper j3 klaar en zette 2 pilotenstoelen neer. De vind was zelfs voor een ervaren piloot als Tonnie een uitdaging.
    Ik zat als co-piloot naast hem. Hij bracht de piper op veilige hoogte en toen nam ik hem over. Het recht vliegen en kleine bochtjes maken ging prima....kostte wel moeite met de wind......de piper werd als ik van de wind af stuurde zeg maar met de wind in de rug behoorlijk door de wind mee genomen en was blij dat Tonnie het toestel weer kon “redden”. Na ruim 32 jaar niet gevlogen te hebben was dit wel weer een geweldige ervaring. Tonnie zag mijn rentree als vlieger wel zitten in elk geval.
    Ik ben stilletjes al begonnen aan een langzaam en traag indoor-/parkmodel om te oefenen met joystick vliegen. Daarna stapje voor stapje verder. Wat ik ook ga doen is een “ding” maken waar de zender op zit en daar rechts naast de joystick. Het ding moet ik kunnen omhangen zodat ik net als 2 armige piloten kan lopen.
    Tonnie, harstikke bedankt voor jouw inzet en hulp. Ik kom beslist in de toekomst een keertje gastvliegen bij jullie.
     
    toostbeek, Azurro, morgoth924 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Intussen joystick nr. 2 aan het ombouwen.

    [​IMG][​IMG]
     

Deel Deze Pagina