vliegen in de Alpen

ff Off Topic verder:

Solo in een Twin Astir, dan voel je je echt moederziel alleen. In zo'n bak heb je meer ruimte dan in een boven modale badkuip. Is dat de standaard trainer-kist?

Rick

IK was eerst begonnen op Puchacz, maar deze moest helaas terug naar Polen voor een revisie. Dan heb ik maar mijn opleiding verder gezet op de ZWARE twin, en dan na 14 starts op de twin solo gelaten door men eigen vader (instructeur). ASK-21 is wel een DURE trainer :wink:
nu moet ik gewoon verder gaan op de Jeans astir (deze zwever heb ik iig nog niet gezien in model, misschien eens iets voor de bouwers....)

mvg,
Matthias

Wat hebben deze laatste 6 berichten met "vliegen in de alpen" en/of "met modelbouw vliegen in de alpen te maken" ??

Geen bestemming maar wel het volgende:
Als gevolg van mijn 3 grote hangvliegvakanties heb ik langzamerhand een checklist samengesteld.

Denk er aan dat je 14 dagen van huis bent en het vervelend is na een dag of 2 door schade niet verder te kunnen.
Neem zo VEEL mogelijk modellen mee, ook al daarom. Ook diverse typen, zodat je met weinig/veel thermiek/wind je altijd kunt vliegen.
Soms zijn er in de buurt ook motorveldjes waar je mag vliegen na overleg, dus evt ook motormodellen meenemen.
Kwestie van voorbereiden.
Kijk ook tot welke grootte de modellen kunnen zijn op die helling: bvb de Falkertalm is niet geschikt voor grote bakken ivm slechte landingsmogelijkheden.

Kom je wat te kort dan zijn er natuurlijk altijd wel modelwinkels te vinden, of helpt één van de andere vliegers je, (of je kunt anderen helpen, ook leuk) en soms hebben de hotels een goede "Bastelstube" met wat kleine materialen.

Volledigheidshalve wijs ik er op dat ik destijds een aanhanger gebruikte om het spul te vervoeren, tegenwoordig een bus en da's nog handiger. Anders heb je toch op zijn minst een combi nodig.

Doe er je voordeel mee, of geef nog aan/opmerkingen:

Voorbereiden modellen:

Alle modellen goed nalopen, opladen, van adres stickers voorzien (denk aan hotel adres, mobiel nr, frequentie nrs plus kanaal stickers)
Alles bij elkaar zoeken, hoofdliggers, staartvlakken, cockpits.
Alle modellen in beschermplastic verpakken.

Meenemen modellen:

Zenderkoffer plus, reserve accu.
Startkist(niet alles hoeft mee)
Oplaadkoffer, lader, kleine laders, oplaadkabels, stroomverlengkabel.
Plastic afdekzeilen, dekens, flanellen zonne hoezen!!
Draagtassen voor modellen, RUGZAK!!.
Startrubber plus haringen, hoogstartnylon haspel.

voor nood reparaties:

Polyester/Epoxy, katoenvlokken en glasmat, koolstof roving, penseel, spuitje, schaar, brandspiritus, plastic bekertjes, weegschaal en extra 9v batterij.
Folie, lineaal, heater, strijkbout.
Papier en poetslappen
Soldeerspul, krimpkous.
Balsa/triplex stukjes.
Cocktailprikkers voor scharnierreparaties.
Scharnierplakband, div. scharnieren
Grijze sanitair tape, div plakband.
Superlijm, zand, accelerator, 5min epoxy.
Schuurblok, schuurpapier, vijl.
Handboortjes, Dremel met staafvormige frais.
Reserve Servo’s, ontvangers, verlengkabels, rubber tullen, roerhoorntjes en Reserve kanalen???
AUTO-accu oplader plus verlengsnoer

Meenemen prive:

Verrekijker, zitstoeltjes.
Koud, hoog: winddichtte jas met cape, dikke truien, handschoenen, muts, dikke groene overall.
Warm: korte broek. Oude kleren gebruiken!!

Kussens voor in de auto, om te slapen
Notebook plus oplader
Zonnebrillen, petjes, zonnecreme, draagtassen.
Bergschoenen en laarzen.
Zaklamp.
Frisdrank/water voor op de helling.
Fotocamera plus oplader.
GSM plus oplader
CD’s voor in de auto
Reis
Voor Oostenrijk denk aan vignet(aan de grenzen te kopen)
Paspoorten, rijbewijzen.

nog wat:

Houten modellen (destijds een Electra van C Goldberg) zijn erg kwetsbaar in de bergen, vaak sluimeren er wat rotspunten tussen het gras. Daardoor hing de Electra op het laatst van polyester en bruine dozentape aan elkaar!

Inmiddels heb ik de romp verangen door een kunststoffen romp en gebruik dezelfde (overhaulde) vleugel, het is en blijft een fantastische "thermieksnuffelaar".

Kunstsftof rompen zijn dus in het voordeel, als extra bescherming plakte ik er enkele lagen ducttape op onder de romp.

T-staarten zijn ook minder kwetsbaar als normale staarten.

@Richard.

Allemaal heel erg juist, al mis ik nog één ding.
Vaak moet je de spiegelfrequentie zelf uitrekenen om de locale vliegers niet te storen. Dit is erg belangrijk !!!! Vraag dat zeker na bij de locale piloten !!!!!!
Enkel verantwoordelijkheid inzake zorgt ervoor dat we van die uitmuntende gastvrijheid kunnen blijven genieten.

@allen

Verder denk ik niet dat de meeste mensen op deze wijze gaan Alpine vliegen. Dat is voor de fanatieke beoefenaar dan wel weer goed, die er met een groep vrienden voor meerdere dagen of weken tussenuit kan.
De meeste mensen beoefenen deze hobby in combinatie met de wensen van vrouw en kind en moeten hun toestel tussen de rest van de bagage zien mee te nemen. Logisch dat ze de plaats niet hebben om die hele lijst mee te sleuren. Neem je een eerder traag en goed thermiekend toestel mee, dan is de kans relatief klein dat je die stukvliegt. Je kan die immers op elke ondergrond neerzetten ( zou toch moeten als je je in de bergen waagt ) Een klein en snel ding neemt ook niet bijzonder veel plaats in.
De basis herstel middelen zijn dan voldoende. ( veel ZAP en goede tape )
Verder is het ook logisch dat je de plaatsen opzoekt in functie van je eigen kunnen of toestel. Iemand met een bak van 7 meter gaat natuurlijk niet vliegen waar je hem niet kan landen. Alle informatie betreffende goede vlieg -en landingcondities kan je vinden op het net. Ook onze BIGGS site voorziet in de meest voorkomende vlieglocaties ,nu al meer dan 20!!!
In mijn jarenlange ervaring heb ik geleerd dat je eerder op druk bezochte hellingen stukken maakt. Je concentratie is vaak weg door de drukte of het ( vaak ) roekeloze vlieggedrag van anderen, waardoor je dan fouten maakt. Bij het alpinevliegen, vlieg je doorgaans rustiger. Natuurlijk zijn daar ook grote events waarbij het stikt van de toestellen, zoals Val Di Fassa of de hoogtijdagen van Flying Circus. Op zo'n dagen blijf je als onervaren vlieger beter aan de grond.
Nog een tip....Thermiek start gewoonlijk al in de voormiddag. De meeste vliegers komen pas in de namiddag.
Greetings

Die Duck-tape is wel een goed idee!
Mijn 1e vakantie naar frankrijk met mijn 1e zwever (eigenlijk zowieso mijn 1e vliegtuig :) ) heb ik mijn tape genoeg nodig gehad! Ook de 5-min epoxy is handig. één van de 1e dagen knalde ik hem direct loodrecht naar beneden op een weggetje. (balsahout splettert dan wel lekker uit elkaar. Nou, de dagen erna vloog ik dus rond met een neus van ducktape en mijn staart bestond voornamelijk uit epoxy :lol: Maarja, je kan dan toch nog doorvliegen!

Lekker dichtbij is de Wasserkuppe in Duitsland (vanaf Venlo 3a4uur rijden)
maar ga niet in het weekend dan is het zeer druk

Schitterende kisten schaal zwevers altijd aanwezig

en allen niet te vliegen met zuid-oosten wind , verder alle windtichtingen

Hi,

Ben natuurlijk ook voor... aangezien 'kouwe klauwen' toen ook zo gezellig was!

Le Petit Balon/ Route des Cretes in de Vogezen? Vanaf Utrecht dikke 630km... En aangezien ik er nu niet meer te ver vandaan woon kan ik best eens informeren voor overnachtingen?!

Groetjes,

Bob

PS Dat Lijstje van Richard is super... en Martin, je kan dat lijstje in grote hoeveelheden en kleine hoeveelheden uitvoeren... Ik heb zelfs bij 1 dag vliegen een klein gereedschapkistje met bijna alle onderdelen uit dat lijstje (naja dat wat voor zwevers noodzakelijk is aangezien ik alleen zweefvliegtuigen vlieg) bij me... ik heb al vaak genoeg 100km gereden om te vliegen (en dat is echt niet ver van huis) maar dan sta je mooi als er iets kapot gaat en je geen reparatiemateriaal bij je hebt. Tegenwoordig heb ik zo'n klein 200W Omvormertje in de auto die van 12V 220V maakt... dat scheelt een hele hoop 'dure' 12V apparaten! Omvormertjes kosten niet veel bij Conrad ofzo...

Groetjes misschien tot aan de helling (bij mijn club in de buurt van Freiburg im Breisgau is iedereen altijd welkom als gast!),

Bob

Hallo,

deze zomer ga ik op vakantie naar St. Moritz, gelegen in de zuidelijke uithoek van zwitserland. Ik ben van plan mijn Spirit 100 mee te nemen.
Deze heeft wel geen remkleppen (voor geval ik hem naar beneden moet krijgen)
Nu is mijn vraag: zou ik mijn zwever kunnen meenemen? en daar wat vliegen? Ik weet wel geen plaats waar ik zou kunnen vliegen.
In St.Moritz is er een skistation, misschien dat ik op een skipiste wat kan kan zweven? Of zijn er in de buurt ook modelzweefclubs waar ik terecht kan? Heeft er iemand ook nog tips waar ik aan moet denken wanneer ik vlieg in de alpen?

mvg,
Matthias

Matthias.

Probeer steeds via een modelvliegclub in de buurt informatie te krijgen.
Vaak zie je de meest logische zaken over het hoofd als je als wildvlieger gaat vliegen in de alpen. In Nederland en België is men ook niet meer zo happy op het wildvliegen. Ook in het buitenland heeft men met dezelfde problemen te maken als in onze landen om het modelvliegen te kunnen blijven beoefenen.
Informeren is daarom een absolute must, ook voor de toeristen.
Ook best even informeren naar de toegestane frequenties op die plaats. Het komt meer en meer voor dat ook op dergelijke plaatsen een flinke beperking zit op de toegestane band en frequenties.
Reageer begripvol op zo'n zaken, want nogmaals...Ook zij moeten vaak knokken om hun vlieglocaties te behouden...

Wat betreft je Spirrit 100. Dat is natuurlijk één van de beste thermiekers van Great Planes. Je kan er misschien nog eenvoudige klepjes inbouwen. Lukt dat niet meer, dan is een vrille vaak een goede uitkomst als je "gevangen" zit in een thermiekbel. Je snelheid blijft binnen de tolerantie en je vleugelbelasting loopt niet op. Wel geen spiraalduik maken, dat is een groot verschil.

ik merk nu pas op dat je een 1/1 zwever bent...dus mijn opmerking over de vrille en de spiraalduik zijn behoorlijk stom.
Jij weet ondertussen het verschil wel. Maar je weet dan ook dat je die remkleppen niet echt nodig hebt om uit de thermiek te komen.
Als landinghulp heeft de Spirrit 100 de butterfly dacht ik?

Dank voor de raectie!
Ja idd, de spirit heeft een butterfly optie, alleen heb ik die functie nog niet toegepast. Ik heb vaak geoefend op een sliplanding en dat gaat perfect, je hoogte gaat er snel uit. Maar alleen is die slip nog niet voldoende om uit een "baksteenthermiekende" bel te komen ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=22308&start=0 ), en vooral in de bergen waar die thermiekbelletjes soms 10 keer zo sterk kunnen zijn dan hier in BE en NL. Maar dankzij een pro (Bruno van Hoek) weet ik hoe ik hem terug naar beneden kan halen: Op de rug vliegen. Hierop moet ik nog wel even oefenen. De vrille heb ik nog niet geprobeert met de spirit, ik had al gelezen (op dit forum) dat je zulke houten modelzwevers bijna niet in vrille kan houden...
Ik zal er dan wat lood uithalen zodat ik net tegen de achterste limiet van het zwaartepunt zit. Na wat zoeken heb ik een vliegveldje gevonden dat in St.Moritz gelegen is : http://www.rc-network.de/hff/html/64.html
Is er toevallig al iemand geweest?

Mvg,
Matthias

Matthias,
Doe eens een oproep op het zweefgedeelte van de Duitse evenknie van dit modelbouwforum:
http://www.rc-network.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi

Dat wordt door veel Zwitsers gevolgd en in Duitsland zijn er ongetwijfeld ook lui die de situatie daar kennen.
Let op, dat forum geeft géén automatische emails als er een reactie is, je moet zelf regelmatig checken, erg onhandig!

Deze site heeft ook een "hangflugführer" en deze pagina komt er in voor:
http://www.rc-network.de/hff/cgi-bin/rcnhff_view.pl

succes!

Back