Vliegen in Fryslan

Hallo vliegers,

Ik ben (samen met mijn vader) een beginnende piloot. We hebben beide samen veel geoefend met de Big Lama om de beginnerskneepjes wat te gaan oppakken. Nu hebben we beide inmiddels een Belt CP V2 en op zich gaat dat ook goed.

De vraag is eigenlijk of er ook mensen zijn in de buurt van Stiens (Fryslan)e.o. die ons eens een vlieglesje zouden willen verzorgen. Ik heb namelijk niet de tijd om elke week trouw naar een club te gaan. Vandaar deze vraag :)

Groeten Mark ...

Heey bedankt voor je reactie!

Weet jij of je ook losse lessen kan krijgen bij de vliegclub in Leeuwarden?
Of is een lidmaatschap echt vereist?

Nou een lidmaatschap is niet verreist, maar wel handig, anders kom je de vliegbasis zo makkelijk niet op.
Aan de andere kant is het ook niet zo aardig om wel gebruik te maken van de lusten en niet de lasten.....
Je kunt ook gewoon met iemand afspreken, om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Sensei zegt:
Deze link stuurt je naar een Engelse site: http://www.rchelicopterfun.com/index.html

De eigenaar is een echte hobbyfreak in RC-heli's; hij heeft zelfs een 10-stappenplan, dat ik zelf ook volg (Taya volgt een ander "zelfinstructieprogramma"; andere site; en zo helpen we elkaar verder), om het helikoptervliegen onder de knie te krijgen.
Persoonlijk heb ik er veel aan gehad tot nu toe!

Momenteel zijn mijn dochter Taya-chan en ikzelf, Sensei, wisselend bezig met de stappen 6 t/m 8.

De link: http://www.rchelicopterfun.com/how-to-fly-rc-helicopters.html

Sensei vliegt Belt CP1 en Taya-chan vliegt King V2 (beide brushless; de Belt CP vliegt nog op 35MHz :sad: en de King V2 op 2,4 GHz :rolleyes: ).

Overigens vlieg ik, Sensei, bijna elke dag 2-3 acculadingen; dus ca. 4x3x10min=2klokuren in de week.
Taya vliegt ca. 1 klokuur (max) in de week. Zij vliegt met een kleinere heli (type 350) stabieler dan Pa...met zijn 450'er. En ze leert t veel sneller :sad: (ouderdom komt bij mij met gebreken? :razz: )
Inmiddels zijn we met "eenwiek"/riemaangedreven staartrotor ruim 8 maanden bezig. Daarvoor hebben we coaxiaal ongeveer 1 jaar gedaan, totdat de uitdaging er zowel voor vliegen als bouwen niet echt meer was; we hebben het maximum er uit gehaald. Vandaar de overstap (de 8 coaxiaaltjes teruggebracht tot 2 (inmiddels weer 3... een micro 4CH 2,4 GHz) van ons allebeide naar de King V2. Door verkoop van de coaxiaaltjes springen we er min of meer uit (...) en hebben één King V2, toen met borstelmotor, NIEUW in de opruiming (model wordt niet meer gemaakt/geproduceerd) aangeschaft.

Na wat ervaring een 2e aangeschaft via marktplaats, daar Sensei het sleutelen wat onder de knie had; want CRASHEN doe je!!! Dus sleutelen, waarvoor ik in de leer ben geweest bij Sinnema's Modelbouw te Joure, moet je kunnen! Handig is het daarom om (niet zoveel als ik...) wat spare-parts te hebben!

Nu hebben we de beide typen Belt CP (mijn King V2 net verkocht) én de King V2.

We zitten bij een vliegclub, maar hebben ook de mogelijkheid, in een gymzaal of een overdekte ""passage", dicht bij huis (!) te trainen. Erg luxe!

Hopelijk heb je wat aan onze ervaringen. Één iemand van dit forum is door ons geholpen met het afstellen/inregelen van zn King 3; dit moet eigenlijk met elke nieuwe heli, want RTF, echt 100% out of the box, zijn wij nog niet tegengekomen...
Dit forumlid hovert/vliegt al aardig, sinds ca. aankoop begin dec 2009; de eerste hovervlucht met zn King 3 heb ik in onze woonkamer gemaakt! (binnen gebruiken we wegens het "groundeffect" overigens altijd nog even een trainingsgestel, ook bij zijn King 3). Ondanks 't tot/m stap 10 gebruiken v dit "ding", vliegen we nu beide al een poosje zonder!

Meer info? Graag via een PB! :worship:
(We wonen niet eens zo ver van jullie af...):mrgreen:

Laatst bewerkt:
Ook een manier, alhoewel samen vliegen ook heel gezellig is.......
En als je crasht...., gedeelde smart is halve smart.

@PICOLOPUP;

Maar dat (samen vliegen/vliegen op de club) doen we toch (ook)...:confused:
Begrijp je reactie niet... :confused:

@BRUTUS;

Tsja? :confused:
Ook deze post begrijp ik niet; zal de leeftijd wel weer zijn (47)...:mrgreen:

Groeten, Sensei.

@Taya Chan

ik heb je stukje nog even doorgelezen, je schrijft dat in de woonkamer aan hoveren was?

Ik denk dat de "Tsja" van Brutus o.a. hier op slaat.....

@Taya Chan

ik heb je stukje nog even doorgelezen, je schrijft dat in de woonkamer aan hoveren was?

Ik denk dat de "Tsja" van Brutus o.a. hier op slaat.....

Euh, deels, maar er spelen ook andere dingen mee, die niet hier op het forum horen, zou misbruik van het forum zijn, wil ik niet.

Groet, Bert

EDIT: Niek, je was me nét te vlug af, maar bedankt, want ik vond zelf dat ik nou net dát niet zelf op het forum mocht zetten.... :)

Laatst bewerkt:
Yep, in de woonkamer van 4 bij 5. Gaat prima, hoor!

Dat dat prima gaat, tsja, ik zal niet zeggen dat ik nooit zoiets gedaan heb (maar ik stuur nog maar een jaar of 26). Dat gaat inderdaad prima. Maar heb je enig idee hoe link dat is met een heli van 350 of 450 size??? En je bent blijkbaar nog in het leerstadium. Ik moet zeggen, je hebt óf meer lef als ik, óf minder inzicht in de risico's....

Nogmaals, Tsja.....

Groet, Bert

Maar heb je enig idee hoe link dat is met een heli van 350 of 450 size??? En je bent blijkbaar nog in het leerstadium. Ik moet zeggen, je hebt óf meer lef als ik, óf minder inzicht in de risico's....

Misschien moet ik het even toelichten: ik vlieg sowieso, áls ik in de woonkamer vlieg, met trainingsgestel - ook al vlieg ik normaal zónder - juist omdat ik mij bewust ben van de risico's. Ik schuif ook altijd de meubels aan de kant, zodat ik minder kans heb dingen te raken :mrgreen: Mijn heli, de 350, is perfect afgesteld door mijn vader, met wie ik deze hobby én modelbouwforumaccount deel. Als mijn pa hier op schrijft, geeft hij dat altijd aan (en híj is 47, niet ik, de officiele houder van de account, ik ben écht zeventien) met 'sensei', zo noemt hij zich op het internet.

Ook bij deze, SENSEI zegt @brutus: "Lef heb ik wel, maar ik blijf wel voorzichtig! Dit moesten wij, Taya en sensei, nog even kwijt. Nu maar weer on topic.":mrgreen:

@multisession: Bij deze ben je van harte uitgenodigd om een keer mee te vliegen in Joure, bij de vliegclub. We vliegen daar gezellig met z'n allen (coaxiale heli´s, kleine indoor vliegtuigen en eenwieken tot en met 450 size) in een gymzaal (soort van evenementenhal) op donderdagavond, van 19.00 tot 20.30. Voor eventueel contact vooraf kun je mailen naar onze penningmeester, gfrederiks@home.nl . Ook kun je mij natuurlijk een pb´tje sturen:-D

Groetjes,
Taya (en Sensei)

@ Taya & Sensei:

Taya, respect, er zijn niet zo veel dames die vliegen. (niet dat ze dat niet zouden kunnen, het is mij ook een raadsel waarom er zo weinig zijn).

Nu vlieg ik nog niet zo lang, en geef ik nog minder lang les (26 resp 17 jaar), maar één ding ontgaat mij: in welk opzicht vermindert een trainingskruis of het opzij schuiven van meubels het risico? Ik heb het niet bepaald over het risico van schade aan je heli óf aan de meubels, maar over het feit dat je op een ruimte van 4 bij 5 maar heel weinig mogelijkheden hebt opzij te springen (helemaal niet als er opzijgeschoven meubels in de weg staan), laat staan dat je, vanwege de korte afstand, voldoende tijd om te reageren hebt...... Over het feit dat je in een dergelijke ruimte ALTIJD dichter dan 5 meter bij je heli staat, én over het feit dat een heli in dergelijke kleine ruimte door het opbouwen van wervelingen een zeer onvoorspelbaar gedrag kan vertonen.
Ik heb het over de afschuwelijke en onder omstandigheden zeer gevaarlijke verwondingen die je ook van een 350 size op kunt lopen, want ook die bladen hebben een omloopsnelheid van om en nabij de 400 km/u, maar zijn wel een stuk dunner en scherper dan die van de heli's waar ik zelf mee vlieg....

Ik kan dit toch echt niet onder de noemer "voorzichtig" plaatsen, helemaal gelet op dat jullie allebei beweren nog aan het leren te zijn.

Buiten dat, aangezien dit topic gestart is door iemand die wilde weten hoe en waar hij het beste kon leren helivliegen, vind ik dit helemaal niet zo "off-topic", want vliegen in d huiskamer valt niet onder een aan te bevelen methode....

Het is niet lullig bedoeld, verre van dat!

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
@Brutus;
"vliegen in d huiskamer" moet zijn: "hoveren in de huiskamer; tail-in" (er is dan 1 persoon in de kamer, gescheiden door een bankstel van de heli, voor de naar onze mening "veiligheid").

Maar bedankt voor de, achteraf bezien, uiteenzetting, waar we zeker in de toekomst rekening mee zullen houden!

Overigens hoveren we na b.v. een reparatie als test "eventjes" een paar minuten voor o.a. controle bladspoor en andere afstellingen.
O zo verleidelijk, maar ALS het NIET goed is afgesteld, kan het inderdaad GOED misgaan. Daarom heb je gelijk dat dit wel "on topic" is. :ontopic:

Bedankt voor de (gratis :mrgreen:) les.
Jij als (bevoegd!) RC heli-instructeur (even reclame maken :rolleyes:) en ik hebben elkaar al eens ontmoet bij Niels Ester, waar je me wijze adviezen gaf over de aanschaf van een beginners-heli!
Heb wel respect voor je niets verhullende en toch tactische post!:thumbsup:

Groeten en nu gaat Sensei :sleepy::sleeping:!

@Brutus;
"vliegen in d huiskamer" moet zijn: "hoveren in de huiskamer; tail-in" (er is dan 1 persoon in de kamer, gescheiden door een bankstel van de heli, voor de naar onze mening "veiligheid").

Maar bedankt voor de, achteraf bezien, uiteenzetting, waar we zeker in de toekomst rekening mee zullen houden!

Overigens hoveren we na b.v. een reparatie als test "eventjes" een paar minuten voor o.a. controle bladspoor en andere afstellingen.
O zo verleidelijk, maar ALS het NIET goed is afgesteld, kan het inderdaad GOED misgaan. Daarom heb je gelijk dat dit wel "on topic" is. :ontopic:

Bedankt voor de (gratis :mrgreen:) les.
Jij als (bevoegd!) RC heli-instructeur (even reclame maken :rolleyes:) en ik hebben elkaar al eens ontmoet bij Niels Ester, waar je me wijze adviezen gaf over de aanschaf van een beginners-heli!
Heb wel respect voor je niets verhullende en toch tactische post!:thumbsup:

Groeten en nu gaat Sensei :sleepy::sleeping:!

Sensei,

Thanx voor de veer in mijn R... :D

Sorry als ik niet gelijk een gezicht erbij kan bedenken, want ik kom inderdaad regelmatig daar, en adviseer daar nogal wat mensen. Dus mensen en identiteiten gaan dan een beetje door elkaar lopen....
Ik doe ook reparatie en afstelwerk voor Nils, met name de grotere collective's die hij zo nu en dan heeft staan.

Met een FP hoef je in de huiskamer weinig te vrezen, die tipsnelheiden en liggen veel lager, en de bladen zijn van een dusdanig andere constructie, dat verwondingen bijna onmogelijk zijn, en zo ja, beperkt blijven tot een blauwe plek of kleine snee of zo. Een rotorblad van een 350 CP heeft echter ongeveer de zelfde kinetische energie als een klein kaliber pistoolkogel, en is hard en scherp. Zo'n blad kan als het je ongelukkig treft, domweg een vinger afslaan bijvoorbeeld. Toegegeven, de kans is klein, maar het kan wel, en is dus een risico wat je niet zou moeten willen lopen.

Maar goed, wellicht zien we elkaar nog eens, en als je zin hebt om outdoor te vliegen, het staat eenieder vrij om bij ons langs te komen op de dagen dat gevlogen word. Want ook met een 450 is goed met 4~5 Bft buiten te vliegen! We hebben vanwege het hoge gras, meestal wel start en landingsplatformpjes voor die kleine machines bij ons....

Groet, Bert

Een rotorblad van een 350 CP heeft echter ongeveer de zelfde kinetische energie als een klein kaliber pistoolkogel, en is hard en scherp. Zo'n blad kan als het je ongelukkig treft, domweg een vinger afslaan bijvoorbeeld. Toegegeven, de kans is klein, maar het kan wel, en is dus een risico wat je niet zou moeten willen lopen.

[Taya zegt:] Dit heb ik inderdaad geweten. Ik was aan het indoor vliegen in een gymzaal-achtige ruimte, en liet de heli achter mij komen. Ik kon nog net voorkomen dat ik volop door dat %$#*&%#%-ding (:mrgreen:) geraakt werd, ik kreeg een klap van de uitdraaiende rotorbladen. Dat leverde een kapotte broek en een blauwe plek van bijna dertig centimeter op. Auw. Note: ze waren nog aan het úitdraaien.:schrik: Dom van mij :hammer:

Maar goed, wellicht zien we elkaar nog eens, en als je zin hebt om outdoor te vliegen, het staat eenieder vrij om bij ons langs te komen op de dagen dat gevlogen word. Want ook met een 450 is goed met 4~5 Bft buiten te vliegen! We hebben vanwege het hoge gras, meestal wel start en landingsplatformpjes voor die kleine machines bij ons....

Hartstikke bedankt voor dit aanbod, bij gelegenheid zullen wij, pa en ik, hier maar al te graag gebruik van maken :mrgreen:.

Back