Nou, de hoogste tijd om er een punt achter te zetten, en de Monarch in de reguliere dienstregeling op te nemen.
Maar eerst nog “Das Wort zum Sonntag”
Liebe Zuhörer,
Zondag-morgen was het stilte na de storm, en ik had tijd om met de Monarch eropuit te trekken. Drie lange vluchten gemaakt. Eerste vlucht met 60 gram extra aan het stokje, tweede en derde met 120 gram extra. Dus nu 240 gram lood aan het stokje.
Hoe
vliegt hij nou? Nou hij vliegt
naar volle tevredenheid!
Hoe vlieg ik hem?
Geen hoog-laag gebruiken, tenzij echt noodzakelijk of bij het afvangen van de landing. Kan ook bij een te scherpe bocht even nodig zijn. Stijgen op vol vermogen, cruisen halfgas en dalen gedrosseld.
Rolroeren sturen goed om de rol-as om scheefstand te corrigeren, maar bijna geen gier effect
Richtingsroer heeft sterk effect. 10mm links en 10 mm rechts aan de achterlijst is al veel. Er ontstaat meteen een groot rol effect dat sterker is dan het gieren. Maar uiteindelijk komt hij met rudder gestuurd aardig een grote bocht door.
In de flimpjes zie je dat een rudder richtingscorrectie een wiebel geeft. Een beetje dutch roll.
Over het landen, zorgen dat het motortje echt laag stationiar draait, anders moet je hem neerploffen om een overshoot te voorkomen. En dat geeft het bekende gehuppel.
Als de motor laag draait, laat de Monarch zich goed uithongeren met de hoog-laag flapjes.
Het volgende slooowwwmooooo fillempje was van de laatste landing, die te snel was. Maar in sloooooowwmooo valt dat mee.