Vliegen met de Manx Monarch

Dat zag er een heel stuk beter uit. :thumbsup:
Zou het zwaartepunt met kleine stapjes naar achteren verplaatsen. Vliegende vleugels zijn nogal gevoelig op dit punt. Het heeft effect op de stabiliteit van alle 3 de assen.
 
Nou, de hoogste tijd om er een punt achter te zetten, en de Monarch in de reguliere dienstregeling op te nemen.
Maar eerst nog “Das Wort zum Sonntag”
Liebe Zuhörer,
Zondag-morgen was het stilte na de storm, en ik had tijd om met de Monarch eropuit te trekken. Drie lange vluchten gemaakt. Eerste vlucht met 60 gram extra aan het stokje, tweede en derde met 120 gram extra. Dus nu 240 gram lood aan het stokje.
Hoe
vliegt hij nou? Nou hij vliegt
naar volle tevredenheid!
Hoe vlieg ik hem?
Geen hoog-laag gebruiken, tenzij echt noodzakelijk of bij het afvangen van de landing. Kan ook bij een te scherpe bocht even nodig zijn. Stijgen op vol vermogen, cruisen halfgas en dalen gedrosseld.
Rolroeren sturen goed om de rol-as om scheefstand te corrigeren, maar bijna geen gier effect
Richtingsroer heeft sterk effect. 10mm links en 10 mm rechts aan de achterlijst is al veel. Er ontstaat meteen een groot rol effect dat sterker is dan het gieren. Maar uiteindelijk komt hij met rudder gestuurd aardig een grote bocht door.
In de flimpjes zie je dat een rudder richtingscorrectie een wiebel geeft. Een beetje dutch roll.
Over het landen, zorgen dat het motortje echt laag stationiar draait, anders moet je hem neerploffen om een overshoot te voorkomen. En dat geeft het bekende gehuppel.
Als de motor laag draait, laat de Monarch zich goed uithongeren met de hoog-laag flapjes.
Het volgende slooowwwmooooo fillempje was van de laatste landing, die te snel was. Maar in sloooooowwmooo valt dat mee.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Harold, ik zal dat nog eens precies bekijken als hij opgebouwd is met volle tank. In de tank zit 300 cc brandstof, en dat heeft een groot effect, omdat het zp ver achter ligt onder de wortelrib 80% ofzoo.
Ik heb het nu via trail and error gefinetuned. Het ligt in ieder geval zeer dicht in de buurt van de aanduiding op de originele tekening.
 
De Monarch is behoorlijk afgevallen.
Nu voorzien van een super lichte Super Tiger G21 .46, 7,5 ccm van nog geen 300 gram, in plaats van de 670 gram zware FS90.
Bekijk bijlage 593516
Uiteraard een G21/46 :yes:, mijn go-to motor voordat ik naar de St 60 V en, nog later, electroaandrijving overstapte.
Hier een heel jonge Henk en Bruno tijdens de modelbouwbeurs Friedrichshafen 1987, we vlogen beide toen deze motor. Leuk detail, het was een wedstrijd, Henk won en ik werd tweede. De wedstrijd is daarna nooit meer gehouden.... :rofl:
full
 
Prachtig! Starten op z’n kop.
Zo’n motor op LB vraagt om sterke lijnen, en sterke piloten!
 
Zaterdag de Manx op de meeting te Almere zijn vliegen en toch wel erg mooi om te zien.
Helemaal blij omdat ik na heel wat tekenuren toch weer een mooi project afgerond ziet.
 
Back
Top