Vliegen op shell's V-power.

Satoer

Forum veteraan
Van de shell site:
Betere prestaties

Shell V-Power geeft een meer gecontroleerde ontsteking dan euro 95. Daardoor verbetert de efficiency van de verbranding in de motor. En zo kan elke druppel benzine méér energie leveren.

Schonere motor

Aan Shell V-Power zijn innovatieve reinigende stoffen toegevoegd. Deze krachtige bestanddelen helpen de afzetting van vuil in uw motor te voorkomen en kunnen de vuilafzetting die al aanwezig is, zelfs voor een groot deel verwijderen. Het verwijderen en voorkomen van deze schadelijke vuildeeltjes draagt bij aan een soepeler lopende motor die langer in topconditie blijft en betere prestaties levert.

Bla bla bla bla... verkooppraat. of toch niet? Met een auto zal je het verschil niet eens merken denk ik (als er al een verschil is) maar met een modelbouw vliegtuig dat elke 10de pk meer zeker kan gebruiken misschien wel.

Zijn er mensen die hier een andere brandstof zoals V-power in hun benzine motor geprobeerd hebben? En merk je het verschil?
En is de motor schoner op het einde?

Of is dit gewoon allemaal marketing-kul ;)

Hey,

Aspen en Stihl Motomix (alkylaat brandstoffen). BP Ultra, en Shell V-power.

De Aspen en Stihl motomix presteren vergelijkbaar, merkbaar iets beter dan "standaart" 95 benzine, echter de ene stinkt, de andere ruikt vreemd (uitlaatgassen). Bij de motomix is je verbranding nog steeds iets vuiler (bougie véél donkerder dan bij de Aspen).

De V-power is vergelijkbaar met 98 octaan mengsmering, dit loopt lekker, maar niet spectaculair anders, en ook iets minder dan de Aspen en Motomix.
De BP Ultra is mij vreemd genoeg goed bevallen. Zelf geloof ik niet in die extreme verschillen, echter de BP Ultra doet qua prestaties niet onder aan de Aspen en Motomix. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte mengolie.

Het lastige is dat de vergelijking vaak moeilijk is, je verneemt meestal ook het verschil door andere veranderingen. Met name buitentemperatuur, luchtvochtigheid (en zelfs luchtdichtheid/luchtdruk (niet in ons vlakke landje :wink: )).

Gr.A.

Ik heb in het blad AMT (auto en motor techniek) een test gezien, waarbij ze ook de binnenkant van de motor fotografeerder. En datmaakte toch wel verschil hoor...

Ik heb een Toyota met D4 motor (directe benzine-inspuiting) Deze motor is erg gevoelig voor vervuiling. Na overstap op V-power was dat over.
Het vermogen, voornamelijk acceleratie is beduidend slechter!!!.
Vroeger was het onder de naam Pura op de markt. Het is onzwavelde en schonere brandstof. Dat verkoopt niet in Nederland dus gooit men het over de sportieve sportieve boeg, hetgeen onzin is.
Ik vlieg er ook mee omdat het ook niet noemswaardig stinkt binnenshuis.
Aspen ruik je overigens nog veel minder.

Bij mij komt er niks anders meer in als Aspen.
Vorig jaar nog gezien hoe een zware 150cc, van iemand anders, zijn beide (dure!) uitlaten helemaal vol had verkoold.
De ellende voordat je daar eindelijk achter bent, de onkosten.

Vlieg nu 2 jaar op ASPEN (200 liter er doorgejast in 23, 45, 62 en 130cc motoren)
Niks problemen.

Tja, het is ongeveer 2 X zo duur als pomp brandstof.
Maar hoe lang vlieg je doorgaans op 25 liter...Waar praten we dan over, en in het kader van (algemeen) toch wat duurdere modellen...daar zet je toch ook geen servo's van een tientje in.

:D
hoi iedereen .ik heb het ook eens geprobeert in mijn motor ,
een suzuki bandit 400 4cil 16klepper .
en hij staat iets te arm tussen 4000 en 7000 toeren .
ik dacht dat hij wat slechter liep, niet beter in ieder geval.
groeten wiebe

Wat is Aspen?

zit hier al olie doorheen en met welke verhouding?

waar is dit te verkrijgen? (prijs)

groeten, Frank.

Het is duurder en kost wat vermogen (Aspen), voor mij dus normale benzine, als je je tank leeg maakt na het vliegen, dan valt de stank ook 100% mee.

Grt.

Een beetje van de peut die je op je handen knoeit, komt in je eigen lichaam terecht. Geeft op de duur verhoogde kans op kanker vanwege de vele koolwaterstoffen in normale benzine. Dat zit er niet (of weinig) in ASPEN.
Het is maar wat je eigen gezondheid waard is. Niet voor niks draait de helft van de hele groensector al op ASPEN, al dan niet verplicht door de ARBO. Die lui zijn echt niet gek. Ik neem het risiko niet meer, voor een paar l@llige tientjes extra per jaar.............

Ik heb nooit verminderd vermogen gemeten, een onderzoek in de MFI bewees juist een lichte stijging van vermogen.
Je moet de motor wat nauwkeuriger instellen, omdat ASPEN een wat smallere verbrandingsrange heeft vanwege een consistente samenstelling (plm 8 hoofdbestanddelen) tegenover 350 delen in gewone peut, die ook nog eens sterk varieert, sowieso, en per seizoen.

Richard Branderhorst zei:
Een beetje van de peut die je op je handen knoeit, komt in je eigen lichaam terecht.

Dan zou ook iedereen per direct moeten stoppen met methanol, daar wordt je ook blind van als het in je lichaam komt :wink: En in principe hoef je natuurlijk niets over je handen heen te laten komen, gewoon een beetje uitkijken met wat je doet...

Grt.

Nahhh , de heren die bigscale racen wat ik sinds kort ook doe die hebben een broertje dood aan aspen in hun motor .
Ik weet niet wat beter is op t moment maar ik neem hun tips aan en gebruik dus V power omdat t volgens testen een schonere motor maakt van binnen .
Of t waar is ?? geen idee !!

Richard,

dan vergeten we er natuurlijk ook bj te zeggen dat indien een motor reeds op gewone benzine gedraaid heeft je eerst al je membramen dient te vervangen. Dan een hele dag ligt te knoeien om een goede afstelling te bekomen, welke nooit optimaal is.

Nee sorry, in mijn motoren komt die troep niet meer in. Ik gebruik avgas, dat wat in de echte vliegerij gebruikt wordt. Stinkt ook niet, heeft geen vermogen verlies en je hoeft niets te vervangen nog anders af te regelen.

AVGAS IT IS ! ! !

Mijn clubgenoot vliegt hier ook al geruime tijd mee, en ik denk het ook te gaan doen..

Gemakkelijk als je naast een "echt" vliegveld zit.

Het probleem van de rubber pakkingen is niet overal hetzelfde, er zijn mensen die met een oudere motor zonder probleem overstappen, anderen moeten idd een nieuw setje aanschaffen (geen grote zaak bij bvb een Walbro).
Het enige serieuze probleem wat we nu gezien hebben is dat motoren die veel in het middenbereik werken, niet helemaal optimaal af te stellen zijn. Bvb een benzine heli met een 23cc gaf toch veel problemen. Het lijkt erop dat ASPEN graag een hoge verbrandingstemp wil. Bij slepen en acro geen probleem.

Een niet te verwaarlozen item is dat ASPEN (of STIHL) in de hoek van de "groene" brandstoffen zit, een stuk compensatie voor het slechte imago wat de modelvliegerij nog steeds hardnekkig heeft zo hier en daar.

Maar mijn eigen gezondheid vind ik echt belangrijker dan een toertje of 100 meer.

In Pottes stond ik op een moment tussen 3 draaiende slepers, ik vind dat echt stinken. Mijn ST ruik je een stuk minder, en het is zeker geen irritante geur, het is gewoon anders.

Back