vliegers gezocht voor de Hobma modelbouwdagen

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Berto, 1 apr 2011.

  1. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    zijn er helemaal geen foto's??
     
  2. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    ja hoor wes 1 van mijn stand op de 2e dag

    [​IMG]

    gr.john

    ps.kon het weer niet laten en heb er weer een vlieger bij
    helemaal niet goed dit soort evenementen:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dapper dat je nog gevlogen hebt ziet er wild uit dat water achter de stand.

    Had je veel bekijks.

    Ton
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Heee John,

    je bent onze held :worship:


    Vanochtend stonden we redelijk klaar om te maar het regende dat het giet en zijn toen beland in een indoorspeelparadijs.

    Vooral Onno had het er naar z`n zin ;-)


    Water ziet er wat rustiger uit dan gisteren of lijtk dat maar zo?


    Grt,
    Berto.
     
  5. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    ja dat ging wel ton maar had het probleem dat de wind in mijn rug stond en ik croswind moest landen dit was in de ochtend en toen was er best nog wel veel wind
    heeft uiteindelijk geresulteerd in een salagouw die weer eens dacht dat die duikboot was
    gelukkig niet echt veel schade alleen regelaar naar de haaien denk ik:(

    maar ja is niet anders en op zeumerren vliegt die weer hoor:yes:

    gr.john
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Misschien kunnen ze bij Hobma je effe een regelaar toesturen.

    Ton
     
  7. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
  8. sjors

    sjors

    Lid geworden:
    27 jun 2005
    Berichten:
    79
    Locatie:
    N.gein
    @mavlo

    Citaat:
    Oorspronkelijk geplaatst door Berto
    Een Polaris blijkt niet windgevoelig te zijn

    Bedoel je in de lucht of op het water? Vreemd, want bij een windkracht die de helft is van vandaag kom ik al in de gevarenzone en slaat die van mij binnen een seconde om. Wat je ook doet. Of ligt die van je dieper in het water?


    Polaris is inderdaad wat aangepast staart is ca. 3cm minder hoog, en motorgondel is ongeveer 1 cm naar onder verplaatst. De propeller draait zo 5 mm vrij van de vleugel, het zwaartepunt is verlaagd, en het zijdelings oppervlak is verkleind.

    Nadeel van deze ingrepen is dat de gevoeligheid voor vrille is toegenomen (je moet gas geven om er uit te komen) Maar zijwind gevoeligheid is afgenomen:)

    verder heb ik een redelijk zware motor en accu aan boord helpt ook om het omslaan te voorkomen.

    overigens kon het nog maar net. Haaks op de wind varen deed ik zo langzaam mogelijk.
    een keer ging het mis: in plané voor de wind, polaris begon toch te stuiteren, en sloeg om....
    Bleek dat ik toch nog een lekje had (via de motor draden) Model een uurtje laten drogen: storingen weg. nog een uurtje laten drogen voor de zekerheid, en weer gaan met die banaan!


    Leuk gevlogen die dag. Jammer van al die bomen langs het water: ik heb last van de turbulentie, en ze staan domweg in de weg. maar voor het publiek is het nadeel dat het model geregeld achter de bomen verdwijnt.
    Hadden de speedboot jongens ook last van.

    Geslaagd evenement, en met wat minder wind was het nog leuker geweest


    Net foto's hierboven bekeken: Fuk, fotograaf was er blijkbaar bij toen het model om sloeg ;-)
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2011
  9. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    ach sjors heb je toch nog een mooie foto in mijn bootje
    helaas mischien de laatste want bij het uitladen van de bus bleef die achter een metalen rand hangen en zit er een vrij grote winkelhaak in en weet ik niet of dit nog te repareren is

    gr.john
     
  10. sjors

    sjors

    Lid geworden:
    27 jun 2005
    Berichten:
    79
    Locatie:
    N.gein
    Au, da's niet de bedoeling. Jammer, was hardstikke makkelijk dat ding er bij.

    Succes met reparatie

    Groet, Sjors
     
  11. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    @sjors, ah dat verklaart waarom dat beter ging. Als de polaris licht is en het zwaartepunt wat hoger, waait ie zo om ;). Had heel graag mee willen vliegen, maar zoals je hierboven ziet was mijn polaris een paar dagen ervoor plat gevlogen bij een botsing in de lucht. Die was ook iets minder windgevoelig. De andere die ik over heb is een paar weken geleden bij de eerste taxi-poging gelijk omgewaaid, en het waaide zeker behoorlijk minder dan zaterdag.

    Maar goed, bij de volgende Polaris ga ik ook proberen het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. En mogelijk experimenteren met een soort stroken die van voor naar achteren over de vleugel lopen die onder een hoek van 45 graden staan. Op die manier drukt de zijwind de vleugen naar beneden. Maar plan is dan wel dat deze demonteerbaar zijn :).
     
  12. sjors

    sjors

    Lid geworden:
    27 jun 2005
    Berichten:
    79
    Locatie:
    N.gein
    @mavlo
    Volgens mij is het grootste probleem het grote kielvlak. Als de wind hiertegen aan drukt duw je een tip onder water, de andere komt omhoog, de wind slaat onder de omhoog staande tip en je polaris slaat om....

    Wat mij prima beviel was iedere keer een cm van de bovenkant van het kielvlak af snijden.
    dan weer even een testvlucht, en als het kan nog een cm er van af.

    nadelen van een kleiner kielvlak zijn: meer last van dutch roll, valt makkelijker in een vrille, en vrille wordt stabieler.

    Op dit moment krijg ik de polaris zonder motor bijna niet uit een vrille. Met een straal gas draait hij nog een halve slag door.

    Wat ook helpt zijn wat grotere tipdrijvers. als de tip aan lijzijde niet onder water wordt gedrukt komt de andere tip minder omhoog te staan.......

    Ben wel benieuwd naar je experimenten met die stroken onder de vleugel, ik ben alleen bang dat dit ten koste van topsnelheid en vliegduur.
    Laat eens horen hoe dit gaat.
     
  13. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Hoi Sjors, dat is inderdaad precies dat er gebeurt: een tip zakt in het water door de zijwaartse druk, waardoor de andere omhoog komt en dus de wind eronder komt. Dat verklaart ook waarom mijn ene polaris iets minder gevoelig was. Die had namelijk een soort rondingen aan het uiteinde van de vleugel. Dat zorgde natuurlijk voor net wat meer drijfvermogen.

    We gaan eens wat proberen met die stroken. Als het zo slecht weer is met die wind dan weegt die beperktere topsnelheid en vliegduur wel op tegen een op zijn kop liggende afdrijvende polaris... Als het weer goed is, is de bedoeling dat ik ze er vanaf haal.

    Zal wel laten weten hoe e.e.a. uitpakt...
     

Deel Deze Pagina