@mavlo
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Berto
Een Polaris blijkt niet windgevoelig te zijn
Bedoel je in de lucht of op het water? Vreemd, want bij een windkracht die de helft is van vandaag kom ik al in de gevarenzone en slaat die van mij binnen een seconde om. Wat je ook doet. Of ligt die van je dieper in het water?
Polaris is inderdaad wat aangepast staart is ca. 3cm minder hoog, en motorgondel is ongeveer 1 cm naar onder verplaatst. De propeller draait zo 5 mm vrij van de vleugel, het zwaartepunt is verlaagd, en het zijdelings oppervlak is verkleind.
Nadeel van deze ingrepen is dat de gevoeligheid voor vrille is toegenomen (je moet gas geven om er uit te komen) Maar zijwind gevoeligheid is afgenomen
verder heb ik een redelijk zware motor en accu aan boord helpt ook om het omslaan te voorkomen.
overigens kon het nog maar net. Haaks op de wind varen deed ik zo langzaam mogelijk.
een keer ging het mis: in plané voor de wind, polaris begon toch te stuiteren, en sloeg om....
Bleek dat ik toch nog een lekje had (via de motor draden) Model een uurtje laten drogen: storingen weg. nog een uurtje laten drogen voor de zekerheid, en weer gaan met die banaan!
Leuk gevlogen die dag. Jammer van al die bomen langs het water: ik heb last van de turbulentie, en ze staan domweg in de weg. maar voor het publiek is het nadeel dat het model geregeld achter de bomen verdwijnt.
Hadden de speedboot jongens ook last van.
Geslaagd evenement, en met wat minder wind was het nog leuker geweest
Net foto's hierboven bekeken: Fuk, fotograaf was er blijkbaar bij toen het model om sloeg ;-)