Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

  • Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
hier wat picca's

IMG_2119.jpg
Nice paintjob. ;) :thumbsup: :lol:

Ziezo, mijn bestelling voor deze maand weer gedaan.. 5 servo's a 15kg per stuk (trekkracht) en een 6S 4000Mah accu pack erbij gekocht voor de Sukhoi. Kan ik tenminste 2 vluchten maken op 1 dag ;) haha
Een knappe lader is ook een optie. Kun je in 35 minuten (2C) je accu weer laden. :yes:


Pffff, hehe, leuk hoor die feestdagen maar wel versuffend. Gelukkig wat tussendoor geslapen. 8O :?

@Knaller/BYM: De logger moet ik even opgraven. Geen idee waar die gebleven is. Moet wel ergens in een doosje zitten maar de laatste weken zijn er heel veel doosjes gearriveerd, onderdelen verhuisd van doosje naar doosje en in een huiskamer-opruimactie dichtgevouwen en in de garage gezet. Morgenavond zal ik kijken welk doosje het zit. First things first (eigen MiniMag afmaken).
 
Een knappe lader is ook een optie. Kun je in 35 minuten (2C) je accu weer laden. :yes:

Ik heb hier een Ultramat 16 staan. Nadeel vind ik met die lader is wel dat op manual in het begin er 4amp de accu in stampt, maar daarna terugloopt tot bijvoorbeeld 0,5 amp en daar heel lang op blijft staan.

Even voor mijn begrip: Accu laden op 2C houdt toch in dat je instelt wat de max amp is dat de accu aan kan / mag = 4000mah
en vervolgens 2C = laden met 8000mah?
 
Ik heb hier een Ultramat 16 staan. Nadeel vind ik met die lader is wel dat op manual in het begin er 4amp de accu in stampt, maar daarna terugloopt tot bijvoorbeeld 0,5 amp en daar heel lang op blijft staan.

Even voor mijn begrip: Accu laden op 2C houdt toch in dat je instelt wat de max amp is dat de accu aan kan / mag = 4000mah
en vervolgens 2C = laden met 8000mah?
Ja, 1C is de capaciteit die op de accu aangegeven is. Dus laden met 1C van een 4000mAh accu doe je met 4,0A. En met 2C laden is dat dus 8A. ;)

Als je weet hoe lood-, LiPo- en LiFe-accu's geladen worden, weet je waarom de capaciteit terugloopt. :yes: Je laadt met de ingestelde stroom totdat je de maximale spanning per cel hebt bereikt. Voor loodaccu's is die celspanning 2,35V, voor LiPo 4,2V en voor LiFe 3,6V. Dus voor een 6S is de maximale spanning 25,2V. Als die spanning berikt is, is de accu voor zo'n 70% geladen. Verder laden doe je door op die maximale spanning te blijven door de laadstroom terug te regelen. Dus die zie je steeds verder afnemen. Als je laadstroom nagenoeg 0,05A is geworden dan is de accu vol. Tijdens doe laatste 30% laden wordt ook de balancering van de cellen uitgevoerd. Dit kan aanzienlijk veel tijd in beslag nemen als de cellen in onbalans zijn. Hongkong accu's hebben daar nu eenmaal eerder last van dan duurdere (gematchde) A-kwaliteit accu's als bijv. de nieuwe Hyperions.
 
@Sleur: Hele duidelijke en heldere uitleg. Echter.. Hoe kan ik het proces dan versnellen met 2C laden en binnen 35 min. een 4amp lipo accu vol hebben? (of het slecht is voor de accu zal mij een zorg zijn) ;)

Dat is dan zeker acculader afhankelijk. Wat voor lader zou ik moeten hebben om dit doel te bereiken?
 
Ziet er goed uit Junkie :yes: Ben erg benieuwd morgen.
P.S. hoe groot is die weegschaal van je? Wil je hem evt. meenemen, ik wil namelijk de Nexus wegen. Die hier in de keuken staat is overleden :cry:

---EDIT---
hahahaha, mooie wielen :thumbsup:

ik heb ook een kleine weegschaal ,neem ik mee .
wat ik doe met wegen ,eerst een kistje erop ,dan op nul zetten ,dan kun je makkelijk je vlieger op het kistje zetten ;)

gaat wel lukken morgen .

grappig ,het was jullie nog niet opgevallen dat de ailerons totaal verkkeerd staan , deze ga ik nu nog ff afstellen , dan is hij klaar .

damn , ik heb nu alleen nog nette vliegers , de disc en hellcat al kaal geplukt :(
moet dus weer een ontvanger scoren :)
 
@Sleur: Hele duidelijke en heldere uitleg. Echter.. Hoe kan ik het proces dan versnellen met 2C laden en binnen 35 min. een 4amp lipo accu vol hebben? (of het slecht is voor de accu zal mij een zorg zijn) ;)

Dat is dan zeker acculader afhankelijk. Wat voor lader zou ik moeten hebben om dit doel te bereiken?
De grootste tijdswinst haal je bij de eerste 70%. Het scheelt of je dat in 40 of 15 minuten doet (verdubbeling is niet gelijk aan 2x zo snel maar nog sneller). Bij 5C laden (Hyperions) duurt het dan nog maar 16 minuten (theoretisch 12 minuten maar dat klopt dus niet). Verder hangt het erg van je lader af met hoeveel stroom gebalanceerd wordt. De Graupner Ultra Duo 50 doet dat met 300mA terwijl de Turnigy Accucel dat maar met 100mA doet. Dus daar haal je ook weer tijdswinst. :yes: ;)

Dus gewoon met de maximaal haalbare stroom laden. De Ultramat 16 doet toch geen 20A. ;)
-edit-
De Ultramat 16 doet net als de Accucel-6 maximaal 50W laden. Dus een 6S bij 25,2V laadt daarbij maximaal 50W/25,2V=1,98A. 8O Dat wordt dus een dikke 2 uur wachten tot de accu weer vol is. Voordeel is dat je hem nooit 100% leeg vliegt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, ik moet inderdaad 2 uur wachten eer mijn accu vol is..

Oke.. De Ultramat 16 moet dus de deur uit en een Graupner Ultra Duo 50 moet ervoor in de plaats komen..

Zie alleen wel dat de Graupner Ultra Duo 50 een vrij hoog prijskaartje heeft. Maar daar staat dan wel weer tegenover dat de accu snel vol is..... :mrgreen:

-- edit --
Begrijp ik het goed dat je er ook 2x een accu tegelijk mee kan laden?
 
Ja klopt, ik moet inderdaad 2 uur wachten eer mijn accu vol is..

Oke.. De Ultramat 16 moet dus de deur uit en een Graupner Ultra Duo 50 moet ervoor in de plaats komen..

Zie alleen wel dat de Graupner Ultra Duo 50 een vrij hoog prijskaartje heeft. Maar daar staat dan wel weer tegenover dat de accu snel vol is..... :mrgreen:

-- edit --
Begrijp ik het goed dat je er ook 2x een accu tegelijk mee kan laden?
Als ik nu een lader zou moeten kiezen? Ik denk de Hyperion EOS 0615I DUO3. Kan 2x 6S laden (eventueel in gekoppelde mode als één pakket van maximaal 12S!) en een maximaal vermogen van 360W!!! 8O Dat is 180W per laadmodule van maximaal 6S dus 180W/25,2V=7,14A laadstroom. Dan ben je in zo'n 40 minuten van helemaal leeg naar helemaal vol (da's bijna 2C laden ;)).
 
Morgen lekker vliehgen :yes:

Ik heb de Xercxes klaar, overgenomen van WVR uit Velserbroek :)

11 tot 13 morgen Junkie ?

@Phils:

De straat uit en je bent er :rolling:
 
Burp op hoeveel gayen zit je nu dan??

:mrgreen: Ik heb heel even gevlogen en de gain staat op ongeveer 63. Heb niet goed kunnen testen ivm de regen die weer naar beneden kwam zetten.

Morgen hoop ik de zooi gereed maken.

Spijker, met de ultra DUO 50 kan je inderdaad 2 accu tegelijkertijd laden. Je kan deze lader zien als twee aparte laders aan elkaar. Er zijn nu zelf al laders met een flink grotere capaciteit. De ultra DUO is echter best prettig om mee te werken. en de 40 accu geheugens is ook makkelijk. Je geeft je accu's een nummer en programmeert deze in de lader met alle parameters. Vervolgens kies je het geheugennummer en sluit de accu aan. even op laden drukken en alles gaat vervolgens vanzelf.
 
Als ik nu een lader zou moeten kiezen? Ik denk de Hyperion EOS 0615I DUO3. Kan 2x 6S laden (eventueel in gekoppelde mode als één pakket van maximaal 12S!) en een maximaal vermogen van 360W!!! 8O Dat is 180W per laadmodule van maximaal 6S dus 180W/25,2V=7,14A laadstroom. Dan ben je in zo'n 40 minuten van helemaal leeg naar helemaal vol (da's bijna 2C laden ;)).


Groot nadeel van de Ultra Duo Plus 50 vindt ik dat ik er maar maximaal 7S per zijde mee kan laden, zou makkelijker geweest zijn als dat 8S was geweest.

4 4s accu's tegelijkertijd opladen :yes::thumbsup:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top