Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

• Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Waar is het vliegtuig? :D

Ik had er ook nog aan gedacht om een Spektrum te nemen, maar heb mijn conclusie getrokken dat er teveel storing is zo naast het Noordzeekanaal.... toch Sleur? ;) Of valt dit wel mee.
Ik geef het radiosignaal de schuld maar misschien is het toch wel human error. :? :oops: ;) Ik heb nog nooit een "range check" gedaan dus met zekerheid is het niet te zeggen. Hoewel het aannemelijk is dat een boot met 5 kilowatt radar best wel aardig kan storen. Maar dat doet zo'n klap hoogfrequent ook op 27/35/40/72/75/433/435/866MHz (om maar een wat frequenties te noemen die gebruikt worden/werden voor medelbouw).

ben er nog niet uit waar ik mee begin,zo een kant en klare cheapie set of meteen maar een EZ :D
Ik zou toch voor de EZ gaan. Het is meer vliegtuig en uiteindelijk moet je of van die Goggomobielen als die van junkie maken. :mrgreen: Mocht je een serieus klappertje maken en er toch iets voorbij-reparatie-met-duct tape zijn dan kun je makkelijk aan betaalbare onderdelen komen. :yes: Bijkomend van de EZ is dat deze allemaal standaard componenten heeft en je er ook nog flink wat aan kunt pimpen. Je hebt herhaaldelijk gezien dat een EZ zo vliegt en bijna alle andere gevleugelde dingen de nodige problemen hebben (behalve philliams :thumbsup:).

Mijn toestel vind ik erg leuk vliegen, al ben ik ook wel erg benieuwd hoe de EZ vliegt ;) (durft iemand? :D). Ik zal dus een tijdje blijven vliegen met de mijne :yes:.

Als ik jou was zou ik voor de EZ kiezen, deze zijn ook niet al te duur, helemaal al als je van plan bent om de zender apart te kopen :p

Mijn toestel vind ik erg leuk vliegen, al ben ik ook wel erg benieuwd hoe de EZ vliegt ;) (durft iemand? :D). Ik zal dus een tijdje blijven vliegen met de mijne :yes:.

Als ik jou was zou ik voor de EZ kiezen, deze zijn ook niet al te duur, helemaal al als je van plan bent om de zender apart te kopen :p

Maar wat is handiger:

een lege EZ kopen en zelf de rest erbij kopen
of een RR set
of een RTF set en de zender en ontvanger los verkopen

Maar wat is handiger:

of een RR set

Ik zou de RR-set kopen, ontvanger er in en klaar ben je (mits je de zender dan gekocht hebt).
Als ik dit allemaal van te voren wist had ik ook de EZ met ingebouwde regelaar en servo's gekocht. Het 'setje' wat ik nu heb begint ook al aardig in de papieren te lopen :rolleyes: (en dat voor een hobby naast de hobby)
(vliegen staat momenteel op hobby nr.1 :D :?)

Maar wat is handiger:

of een RR set
Ik zou de RR-set kopen, ontvanger er in en klaar ben je (mits je de zender dan gekocht hebt).
Als ik dit allemaal van te voren wist had ik ook de EZ met ingebouwde regelaar en servo's gekocht. Het 'setje' wat ik nu heb begint ook al aardig in de papieren te lopen :rolleyes: (en dat voor een hobby naast de hobby)
(vliegen staat momenteel op hobby nr.1 :D :?)
Bij de kit (BK versie) zit alleen een Permax 400 motor en prop. Alle rompdelen zitten los van elkaar en je moet alles zelf in elkaar zetten. De RR-versie is met voorgemonteerde romp, twee MPX Tiny-S servo's, 8 Amp. regelaar en Permax 400 motor. De staart moet je nog even plakken. Dus een kwestie van een accu (6-8 cellen NiMH 2/3A of 2S LiPO van 1100-3200mAh) en een ontvanger en vliegklaar. De ARF-versie bevat ook een zneder, ontvanger en accu. Maar ja, dan heb je wel weer een happy-de-peppie-zender, of je dat wilt. :?

Wat Phil ook zegt, kies voor de RR-versie en een eigen zender. De 8 Ampère regelaar is goed voor vliegen met de standaard propellor. Als je een andere propellor erop zet dan is een sterkere regelaar een must. Die kost je €18,50 bij RCTechnics (16A, 25A of 30A).
-edit-
Kies een knappe LiPo erbij als je een geschikte lader hiervoor hebt. LiPo's wegen amper 2/3 van het gewicht van NiMH accu's waardoor je op hetzelfde gewicht als NiMH's meer capaciteit en dus langer vliegplezier hebt. Een mooi accuutje is een Graupner 2100mAh 2S1P. Mocht je alleen een lader hebben die LiPo aan kan maar geen balancer-functie dan is deze balancer een goede (heb ik ook ;)).

En voor mij wat joehoetjes. :thumbsup: Vrijdagmiddag bij Natterer besteld, vandaag in huis (maandag weggevallen van 2e Pinksterdag). Da's nog eens snel leveren. Dus nu een extra EZ kit in huis voor reserve-onderdelen (of om te pimpen naar brushless camera vliegtuig), twee MPG Fox zwevertjes om om te bouwen naar bestuurbare mini-EZ en een setje wielen voor landingsgestel. ;)

Laatst bewerkt:
Hoe weet ik of mijn lader een lipo aankan?

• Delta-peak-uitschakeling
  • 3 laaduitgangen
  • Handgreep
  • Kabelopwikkeling
  • 230 V~ stekker
  • 12 V= sigarettenaanstekerstekker
  • Laadaansluiting racingpacks
Deze Delta-peak-lader is uw universele oplader voor onderweg en thuis. Dit apparaat kunt u zowel op een autoaccu als op 230 V netspanning aansluiten. Hierbij heeft u 3 uitgangen voor het opladen van uw accu's tot uw beschikking.

Uitvoering:Uitgang 1: Voor het snel opladen van NiCd-accupacks met 4 - 8 accu's. De laadstroomsterkte kan naar eigen keuze worden ingesteld (1,2 of 4 A). Zodra de accu's vol zijn, wordt aan de hand van de Δ-peak-herkenning automatisch overgeschakeld naar onderhoudslading. 8-cellige accupacks kunnen met 1 A bij 230 V via een veiligheidstimer (45 min.) worden opgeladen
Uitgang 2: Voor het opladen van zenderaccu's (9,6 tot 12 V / 150 mA)
Uitgang 3: Voor het opladen van ontvangeraccu's (4,8 - 7,2 V / 150 mA). De drie uitgangen zijn met een geïntegreerde veiligheidsschakeling tegen overbelasting en kortsluiting beveiligd. Om het memory-effect bij uw accu's te voorkomen, beschikt de oplader voor 6 tot 7-cels powerpacks over een extra ontlaadfunctie met 1 A. De desbetreffende op- en ontlaadprocedures worden met LED's aangegeven.
Technische spec.: Geschikte accu's NiCd, NiMH
4 -7/ 8 -10 / 4 -8 cellen
Max. laadstroom 4 A
Ontlaadstroom 1 A
Voedingsspanning 230 V
Afm. (lxbxh) 190x 120 x 95 mm. Gewicht 2000 g.

Nee, dat gaat inderdaad niet lukken. Het laden van LiPo's is een beetje broodje speciaal. "Lege" LiPo's laden ze eerst met 100-200mA op to ze 4V/cel bereikt hebben (met de balancer wordt dat per cel dus geregeld zodat alle cellen exact even veel geladen worden), vervolgens wordt de nominale capaciteit als laadstroom gebruikt (1C, sneller laden kan wel maar verkort de levensduur van een LiPo aanmerkerlijk). Op een bepaald moment begint de spanning iets te zakken en wordt de laadstroom langzaam afgebouwd bij een gelijkblijvende spanning (4,25V/cel). Uiteindelijk als de laadstroom minimaal is zal de accu vol zijn. Zo'n programma moet je lader dus ondersteunen.

Er bestaan goedkope LiPo ladertjes die op 12V werken, makkelijk voor in de auto en thuis op een (computer)voeding.

fritsie ; ook al vliegen :confused:,had ik niet achter je gezocht ;) , maar welkom bij de flighter club of te wel "the anal gliders ":schrik: , ik zou eerst lekker met nimh gaan vliegen en dan over naar lipo , mijn lipo 11,1 v lijkt wel of ik een straaljager vlieg :roll: ,ik vind lipo wel een gedoe,maar ik moet nog ff inburgeren .

ik was er al bang voor dat het niet ging lukken met mijn lader ;)
En van electra zoals accu's ,regels en dergelijke heb ik weinig kaas gegeten.

Netspanning en met 12 volt werken op een boot of in de auto dat lukt me nog wel,maar verder houd het op :rolleyes:

Ik weet nog niet zeker of ik tijd heb maar als er mensen komen wordt het wel een stuk makkelijker om er tijd voor te maken :p

Zin heb ik altijd , maar er staat wel weer een pittig windje dwz boven de 3 :) ,ik kijk altijd ff naar de hoge bomen,en op ht is er altijd net ff meer wind

Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat hier de wind een beetje liggen, ik ben op HT ron 20.45 uur :D eerst de kinderen naar bed brengen enz. Des te later des te minder wind :yes:

ik zou eerst lekker met nimh gaan vliegen en dan over naar lipo , mijn lipo 11,1 v lijkt wel of ik een straaljager vlieg :roll: ,ik vind lipo wel een gedoe,maar ik moet nog ff inburgeren .
Wat is er dan zo'n gedoe aan? Dat ene extra stekertje voor de balancer? Je weet wel dat elke cel goed geladen wordt. Kun je van sommige NiMH cellen (vooral de 2/3A'tjes) niet zeggen. :?

ik was er al bang voor dat het niet ging lukken met mijn lader ;)
En van electra zoals accu's ,regels en dergelijke heb ik weinig kaas gegeten.

Netspanning en met 12 volt werken op een boot of in de auto dat lukt me nog wel,maar verder houd het op :rolleyes:
Dus? Lijkt mij dat er genoeg kennis, kunde en bereidwilligheid is om te knutselen in groepsverband. :yes:

Wordt er nog gevlogen vanavond? ;)
Nee, ik moet mijn Multiplex Fox uithollen en voorzien van RC-bediening zodat ik een heeeeel klein Easy Star'tej heb. :lol:

-edit-
Even mijn opschepregel aangepast. ;) :oops:

Laatst bewerkt:
sleur wil je alles dubbel hebben? ;)
Ja, kan ik nog eens iets stukmaken. ;) Dus van de meeste dubbele is één een onderdelenversie. :?

Zie hier de verschillen tussen de Easy Star en de Fox. De Fox moeten we van gooizwevertje even ombouwen naar RC. Ook als gooiding trouwens erg leuk. Bij een beetje wind klimt-ie vanzelf omhoog om vervolgens weer naar beneden te zweven.

easy-easystar_vs_fox.jpg

sleur ; wat ben je ook een patser :nooo: ;) , ps mijn lipo heeft inmiddels een bananen vorm gekregen,mijn koffer viel om in de auto ,en echt niet hard ,net een pakje roomboter :-(, zou die nog werken:confused:, misschien straks nog ff vliegen ,kijk het nog ff an ,kan ik wel de mini ez met prop op de naze even checken . ps ; ziet er erg goed uit sleur de fox ,ziet er uit alsof hij kan vliegen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back