Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

• Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Weet iemand toevallig hoe het zit met de laadplug aansluiting op een Futaba zender ?
Is de tip ( dus pennetje ) de plus en de ring ( plaatje ) de min of versa ?
Ik kan hier niets over vinden in de manuals.

Bij de Futaba's is het de tip + en de de ring -(min)
dus eigenlijk de normale situatie...alleen bij de Spektrum's is het andersom.;)

edit:

Ik ga nu naar "Hoogch Tijde".

@ Sleur

Ik wil zometeen even gaan bestellen,

deze regelaar was het toch ;)

RCtechnics Internet Store
Ja, die is het. Als je tenminste met een 3S LiPo (11,1V) gaat vliegen, ;)

En bestel dan gelijk een knappen propellor en een prop adapter zodat je je propellor niet meer verliest. Die opschuifdingen schieten er een keer af en dan is-ie wel. :?

-edit-
Terwijl we wachten dan nog maar wat foto's... :thumbsup:

210yp01.jpg

2rh42ly.jpg

Was toch best een aardig avontuurtje zo boven het weiland aan de andere kant van de rotonde. 8O :D

Laatst bewerkt:
Ja, die is het. Als je tenminste met een 3S LiPo (11,1V) gaat vliegen, ;)

En bestel dan gelijk een knappen propellor en een prop adapter zodat je je propellor niet meer verliest. Die opschuifdingen schieten er een keer af en dan is-ie wel. :?

Die propadapter en de props heb ik al binnen :D

De werkspanning van deze regelaar is 11.1 volt,dus dat gaat prima met die 3S lipo want die levert inderdaad 11.1 volt.
Maar hoeveel spanning geeft die regelaar dan eigenlijk af?
In de specs geven ze aan dat deze afslaat op 9volt.
Maar de voltage range van de Permax 400 ligt tussen de 5 en 8 volt :confused:

Dit snap ik dus niet helemaal,zou jij mij dit eens uit kunnen leggen ;)

Nou, als afsluiter nog een filmpje. :bye:

*Muziek is van Kiss: Hooligan, Young and Wasted en I'll Fight Hell to Hold

Laatst bewerkt door een moderator:
De werkspanning van deze regelaar is 11.1 volt,dus dat gaat prima met die 3S lipo want die levert inderdaad 11.1 volt.
Maar hoeveel spanning geeft die regelaar dan eigenlijk af?
In de specs geven ze aan dat deze afslaat op 9volt.
Maar de voltage range van de Permax 400 ligt tussen de 5 en 8 volt :confused:

Dit snap ik dus niet helemaal,zou jij mij dit eens uit kunnen leggen ;)
Eén enkele LiPo-cel is 3,7Volt (nominale spanning, pas geladen zelfs tot 4,2V 8O). Door ze in serie te schakelen krijg je dus een hogere spanning. Alleen hebben LiPo's in tegenstelling tot NiMH en NiCd dat je ze niet mag diep-ontladen. Als de belaste spanning onder de 2,5 Volt per cel komt, kun je de cel bijna zo goed als zeker weggooien omdat deze dan defect is. Het polymeer in de accu is dan permanent gedeformeerd. Als veilige ondergrens houdt men dus 2,75 Volt per cel aan. De regelaar zegt bij 3 Volt per cel dat het wel genoeg is geweest omdat de spanning op dat punt redelijk snel instort. Je kunt dan niet meer vollast de accu leegtrekken maar wel half gas en je servo's blijven ook nog gewoon werken. Als je dan door vliegt en je haalt echt de 2,75 Volt dan zegt de regelaar ook *klik* en crash je. :p ;)

De Permax 400 motor is een 6V motor. Dat wil zeggen, de nominale spanning is 6V. Het maximum hebben ze gesteld op 8V. De regelaar heeft een verlies van nog geen 0,2V dus dat merk je niet. Helemaal niet als je bedenkt dat een net geladen accu zelfs nog meer levert. Als je dus continu vol gas viegt met een 3S LiPo, zoals Junkie deed, dan is je motor geen lang leven beschoren. Doe je rustiger aan en gebruik je de top om snelle bochten en loopings te maken en vertikaal te stijgen 8O dan is het geen probleem, de motor koelt daarna snel genoeg af als je even gas terug neemt.

Eén enkele LiPo-cel is 3,7Volt (nominale spanning, pas geladen zelfs tot 4,2V 8O). Door ze in serie te schakelen krijg je dus een hogere spanning. Alleen hebben LiPo's in tegenstelling tot NiMH en NiCd dat je ze niet mag diep-ontladen. Als de belaste spanning onder de 2,5 Volt per cel komt, kun je de cel bijna zo goed als zeker weggooien omdat deze dan defect is. Het polymeer in de accu is dan permanent gedeformeerd. Als veilige ondergrens houdt men dus 2,75 Volt per cel aan. De regelaar zegt bij 3 Volt per cel dat het wel genoeg is geweest omdat de spanning op dat punt redelijk snel instort. Je kunt dan niet meer vollast de accu leegtrekken maar wel half gas en je servo's blijven ook nog gewoon werken. Als je dan door vliegt en je haalt echt de 2,75 Volt dan zegt de regelaar ook *klik* en crash je. :p ;)

De Permax 400 motor is een 6V motor. Dat wil zeggen, de nominale spanning is 6V. Het maximum hebben ze gesteld op 8V. De regelaar heeft een verlies van nog geen 0,2V dus dat merk je niet. Helemaal niet als je bedenkt dat een net geladen accu zelfs nog meer levert. Als je dus continu vol gas viegt met een 3S LiPo, zoals Junkie deed, dan is je motor geen lang leven beschoren. Doe je rustiger aan en gebruik je de top om snelle bochten en loopings te maken en vertikaal te stijgen 8O dan is het geen probleem, de motor koelt daarna snel genoeg af als je even gas terug neemt.

Kijk dit is voor mij duidelijke taal ;)
Ik kan toch aardig rekenen,maar de cijfertjes bij de specs van de motor vertelde mij toch duidelijk dat ik met 11.1 volt ongeveer 3 volt te hoog zou zitten met mijn spanning op de motor dus :rolleyes: Poeffffff - - -SMOKEY :(
Maar kortstondige overbelasting moet inderdaad niet zo'n probleem zijn,
bedankt Sleur :cool: ;)

Vandaag weer even lekker wat rondjes gemaakt op de ovaal met BYM en Gladoor, dus ik was blij dat er nog meer baja's waren ;)
Was weer gezellig.

leuk filmpie ,ik zie zo nu en dan iets blauws met vleugels langs schieten :D
en vervolgens lag hij in het gebergte met lege accu ,ook te zien maar moet je goed kijken .

ik zit toch aan brushless te denken ,ik neem aan dat deze motor wel de power aankan ,en niet gelijk overhit raakt , en onder het motto er is power genoeg maar je hoeft het niet altijd te gebruiken ,plus vind ik het gewoon mooi spul.
ik had hem gisteren in mijn handen en dat laat me niet meer los :rainbow1:

ik kan niet wachten dat er een stuk of 6 eazyies in de lucht hangen :D

ik kan niet wachten dat er een stuk of 6 eazyies in de lucht hangen :D

:lol:
Ik ben net terug van Hoogche Tijde en heb de eerste zelfstandig gevlogen meters gemaakt met de EZ* :shock:

Uiteraard met de nodige bumps en crashes (ik heb nog nooit zoveel meter gelopen op HoogTij)

Het was jammer dat ik net te laat aankwam om Mike met zijn 450cm wingspan zwever nog in actie te zien. Hij was net aan het inpakken.
Gelukkig gaf hij me nog wel de nodige tips & tricks mee,om ieder geval met een tevreden gevoel naar huis te gaan (EZ* is nog heel,maar heeft uiteraard wel al wat "gebruikerssporen" opgelopen.)

Het standaard accuutje wat meegeleverd wordt bij de EZ*,wordt morgen direct vervangen door andere stroomvoorziening....de capaciteit is net genoeg voor ± 10 min. vol vermogen.

Wat later kwam er een van de leden van de vliegclub uit Heemskerk langs op HoogTij en liet een knap staaltje aerobatics zien met zijn Depron kist! Erg leuk om te zien!

Nog even staan babbelen en ik stuur morgen toch maar het lidmaatschap formulier op de bus ;)

De Savage XL bleef zonder aangeraakt te worden achter in de auto omdat ik mijn zender vergeten was :oops: Volgende keer beter!

@ Marcelsiggery: heb je nog een paar leuke foto's die toonbaar zijn? ;)

Nog ff de eazy voorzien van groter richtings roer , het was bym opgevallen dat de originele half was afgescheurd :eek: , dus maar even van de cessna geleend ;)

verder de prop van jeroen gemonteerd ( nog 4 E schuldig ) en gelijk de adaptor zodat hij goed vast blijft zitten , oja en de motor bedrading om gesoldeerd zodat de prop de juiste kant op draait :lol:

IMG_1153.jpg

IMG_1151.jpg

Jij lekker op Hoogtij :zon: ik hier druk aan het plakken :puppydogeyes: :lol: Volgende keer toch maar een RR halen. Ik kwam er niet meer uit dus ik heb de EZ aan gruzelementen geslagen ;)

isomo1.jpg

Geintje!!!!!!! Veel te leuk dat plakwerk en fröbelen :yes: alleen jammer dat het klaar is.... straks wat stickers plakken en uitbalanceren :thumbsup:

bart; nog even en al die gasten van div vliegclub's komen alleen nog op ht ,omdat daar al zoveel rondvliegt ,en veel leuker is :yes:

verder ,ga nu niet haastig je ez in de vernieling brengen ,en wacht ff tot de instructeurs aanwezig zijn ...... oja bym was er toch ?

leuk he ,zo'n vliegertje :cool:

Na een avondje in de schuur te lopen knutselen is de retro zwever er weer redelijk klaar voor.
Heb m aardig onder handen genomen, en ff helemaal opnieuw uitgebalanceerd.
hier en daar nog wat aangepast en heb er wel vertrouwen in.
Nu maar wachten op het mooie weer, want het schijnt dat het morgenavond weer bal is.

oja bym was er toch ?

Nee ik was er niet, andere Mike was er, mikevlamman.
Die van die mega Gammadatzegik zwever.... ;)

Na een avondje in de schuur te lopen knutselen is de retro zwever er weer redelijk klaar voor.
Heb m aardig onder handen genomen, en ff helemaal opnieuw uitgebalanceerd.
hier en daar nog wat aangepast en heb er wel vertrouwen in.
Nu maar wachten op het mooie weer, want het schijnt dat het morgenavond weer bal is.

Wat zie ik in je signature, heb jij een rc motorfiets?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back