Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

• Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat is beter: tussen de regelaar en brushles motor het draad verlengen of tussen de accu en regelaar?

ik hoor namelijk verschillende geluiden
In theorie maakt het niet uit, op voorwaarde dat je zorgt dat de draden dik genoeg zijn zodat er nauwlijks verliezen optreden.

In de praktijk is het verlengen van de draden van de ESC naar de accu verstandiger. De eerste reden is dat je een draad minder nodig hebt. 8O :lol: en ten tweede lopen flinke stromen (tot meer dan 35A) door de kabels naar de motor die weer pulseren op 1,5kHz-32kHz (afhankelijk van je regelaar en het aantal polen in de motor). Die pulsen bij hoge stromen zouden in theorie storing kunnen veroorzaken, zeker als de draden dicht langs de antennedraad lopen.

In theorie maakt het niet uit, op voorwaarde dat je zorgt dat de draden dik genoeg zijn zodat er nauwlijks verliezen optreden.

In de praktijk is het verlengen van de draden van de ESC naar de accu verstandiger. De eerste reden is dat je een draad minder nodig hebt. 8O :lol: en ten tweede lopen flinke stromen (tot meer dan 35A) door de kabels naar de motor die weer pulseren op 1,5kHz-32kHz (afhankelijk van je regelaar en het aantal polen in de motor). Die pulsen bij hoge stromen zouden in theorie storing kunnen veroorzaken, zeker als de draden dicht langs de antennedraad lopen.

Ok maar waar plaats je de regelaar dan?
boven op vind ik niet zo fraai
hij zou in het compartiment onder vleugel kunnen maar moet je er in de praktijk nog bij wezen, want dat word lastig dan

Ok maar waar plaats je de regelaar dan?
boven op vind ik niet zo fraai
hij zou in het compartiment onder vleugel kunnen maar moet je er in de praktijk nog bij wezen, want dat word lastig dan
Bovenop, koelt het ook gelijk lekker. ;) Ik heb de romp iets uitgesneden zodat de regelaar verzonken in de romp ligt met het koelvlak naar boven.

Bovenop, koelt het ook gelijk lekker. ;) Ik heb de romp iets uitgesneden zodat de regelaar verzonken in de romp ligt met het koelvlak naar boven.

Wat is het koelvlak gedeelte? en ben je daarna met de draden naar binnen gegaan?

8-O vorige week woensdag een dx6i besteld en betaald uit engeland en nu al binnen oftwel 4 werkdagen :banana:

@ sleur klopt het dat je een schakelaar met 3 draden nodig hebt om de ontvanger en de zender te binden?

Wat is het koelvlak gedeelte? en ben je daarna met de draden naar binnen gegaan?

@ sleur klopt het dat je een schakelaar met 3 draden nodig hebt om de ontvanger en de zender te binden?
Het koelvlak is niets meer dan een dun aluminium plaatje op de vermogenstransistoren van de regelaar. Die kant is herkenbaar aan het geheel platte vlak (in het geval je aan beide kanten stickers hebt). Eén kant van de regelaar zitten allemaal componenten van verschillende afmetingen, de andere kant een aantal rijen met dezelfde "blokjes" die gekoeld moeten worden.

Nee, de schakelaar is maar twee draden, je schakelt alleen de + en -, niet de servopulsdraad. :? Om te binden maakt het niet uit waar je de toevoer doet, elk kanaal op de ontvanger heeft namelijk de + en - doorgelust. Als je een regelaar hebt, komt de spanning vanaf de regelaar (als je gecombineerd hebt met een zogenaamde BEC). In dat geval mag je niet eens een extra voedingssteker aansluiten want dan gaat het zeker mis. Dus gewoon de regelaar aansluiten, spanning op de regelaar en je ontvanger det het.

Je Bind-steker komt op de BAT-aansluiting en vormt een draadbrug tussen de - en de pulsdraad (buitenste twee van de 3-polige servosteker). Steek het draadbrugje in de ontvanger en sluit je accu aan op de regelaar, het Bind-lampje van de ontvanger gaat nu knipperen. Bind je zender met het juiste model en klaar. Haal de spanning van de ontvanger, verwijder het draadbrugje en zet de antvanger weer aan. Controleer of alles nu goed werkt. :yes:

8-O vorige week woensdag een dx6i besteld en betaald uit engeland en nu al binnen oftwel 4 werkdagen :banana:
We gaan het meemaken :rolleyes:
Tsja, da's aanmerkelijk sneller dan een keertje extra heen-en-weer sturen naar Hong Kong. :p ;)

Het koelvlak is niets meer dan een dun aluminium plaatje op de vermogenstransistoren van de regelaar. Die kant is herkenbaar aan het geheel platte vlak (in het geval je aan beide kanten stickers hebt). Eén kant van de regelaar zitten allemaal componenten van verschillende afmetingen, de andere kant een aantal rijen met dezelfde "blokjes" die gekoeld moeten worden.

Nee, de schakelaar is maar twee draden, je schakelt alleen de + en -, niet de servopulsdraad. :? Om te binden maakt het niet uit waar je de toevoer doet, elk kanaal op de ontvanger heeft namelijk de + en - doorgelust. Als je een regelaar hebt, komt de spanning vanaf de regelaar (als je gecombineerd hebt met een zogenaamde BEC). In dat geval mag je niet eens een extra voedingssteker aansluiten want dan gaat het zeker mis. Dus gewoon de regelaar aansluiten, spanning op de regelaar en je ontvanger det het.

Je Bind-steker komt op de BAT-aansluiting en vormt een draadbrug tussen de - en de pulsdraad (buitenste twee van de 3-polige servosteker). Steek het draadbrugje in de ontvanger en sluit je accu aan op de regelaar, het Bind-lampje van de ontvanger gaat nu knipperen. Bind je zender met het juiste model en klaar. Haal de spanning van de ontvanger, verwijder het draadbrugje en zet de antvanger weer aan. Controleer of alles nu goed werkt. :yes:

Tsja, da's aanmerkelijk sneller dan een keertje extra heen-en-weer sturen naar Hong Kong. :p ;)

Ik heb nog geen lipo dus dat met die regelaar word lastig, maar ik kan toch even een accupack nemen en die aansluiten om de servo's even op de 0 positie te zetten en de boel direct binden?

of wekrt het alleen in combo met een regelaar?
op de aux zker?

Laatst bewerkt door een moderator:
Maakt niets uit. Spanning is spanning, de regelaar weet niet of het van een LiPo komt of van een Nixx.

Ik ben vandaag even wezen buurten bij 2brothers. Heb daar een extra EZ kit gekocht, wat onderdelen voor de rolroeren, wat koolstof staven, brushless motor, regelaar (Robbe Roxxy BL-control 940-6) en wat ander klein materiaal.

Maakt niets uit. Spanning is spanning, de regelaar weet niet of het van een LiPo komt of van een Nixx.
Wat Burp zegt. Gewoon een normale accupack erop zetten. Zelfs als de regelaar in failsafe springt, zouden de servo's het moeten blijven doen. Kun je gelijk je failsafe van de regelaar testen. ;)

Ik ben vandaag even wezen buurten bij 2brothers. Heb daar een extra EZ kit gekocht, wat onderdelen voor de rolroeren, wat koolstof staven, brushless motor, regelaar (Robbe Roxxy BL-control 940-6) en wat ander klein materiaal.
Ik ben wel benieuwd naar hoeveel Kv jouw motortje is dan?

vanmiddag nog ff lekker rond gefladerd met de ez ,maar de funliner vliegt zo smooth dat ik niet kan stoppen met vliegen ,gewoon heerlijk ,en heb al aardig zijn grenzen verkent ,dat je zo hard naar beneden gaat en dan weer optrekken ,tja dat trekken de servo's van burp maar net ;) siggy begint al aardig professioneel te vliegen :cool: ,en zijn vrouwlief gaat ook erg aardig ,maar heeft last van een niet goed uitgebalanceerde ez ,maar gelukkig kon ik hem weer terug sturen nadat ze voorbij de rotonde had gestuurd ;), dus junkie heeft zijn dope weer binnen na 4 accu's te hebben geleegd

Wat Burp zegt. Gewoon een normale accupack erop zetten. Zelfs als de regelaar in failsafe springt, zouden de servo's het moeten blijven doen. Kun je gelijk je failsafe van de regelaar testen. ;)

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel Kv jouw motortje is dan?

sleur waar heb jij je ontvanger geplaatst en hoe?
in de ruimte achter de lipo ruimte?

Ik heb de hoofdontvanger (nu nog) op het grote schuine stuk achter het cockpitdekseltje en de tweede ontvanger zit dwars geplakt in het eerste compartiment van de romp (onder de vleugels). In het compartiment daarachter zit bij mijn gewone EZ de regelaar.

In mijn af te bouwen brushless EZ, komt de hoofdontvanger waarschijnlijk onder dat schuine stuk (wordt dus weer flink snijden). Maar dat wordt sowieso een ander iets want in het eerste compartiment komt een uitsparing voor de camera en of ik in de tweede de reglaar doe (brushless) weet ik nog niet. Ik denk dat de regelaar ook gewoon bovenop komt, net voor de motor. :? ;)

-edit-
Had nog wat foto's...

easy-cam_cockpit2_2s_3200mah.jpg

Maar zo had ik het eerst...

ez-ar6200_positioning.jpg

Laatst bewerkt:
djeez , jij moet nodig op cursus ;) , maak de ez maar niet te mooi , na 3 keer vliegen herken je hem toch niet meer :rolleyes: ,ja ,aan de ductape :roll: , en als je wat ervaren bent kun je de ez netjes houden ,maar dan ben je een paar weken verder ;). ja de ontvanger plaats je zover mogelijk achter je lipo, nadat je al de stekkertjes erin hebt gedaan , je zou nog een schotje van piepschuim kunnen maken dat je lipo niet tegen de ontvanger komt ,maar meestal is de klap naar voren . verder heb ik langs de zijkant een zacht schuim verpakkings materiaal in geplakt zodat de lipo lekker word vast geklemd , bouwse :grin: ps ; ik haal de baja wel van marktplaats af ,speciaal voor jouw :roll:, blijft lekker op de kast tot ik weer baja neigingen krijg :cool:

Was zeker goed vliegweer vanmiddag :zon: :lol:

Silvia vloog inderdaad erg goed voor de tweede keer.
Tijdens dit soort duikelingen lag ik even later met mijn neus in de grond
maar zij hield hem knap in de lucht :cool: chapeau Silly :lol:

Ook nog even zoeken naar de balans maar de richting kan ze al goed bepalen :cool:

Deed mij op een gegeven moment wel even zweten toen ik haar EZ
boven de rotonde zag vliegen :oops: ik zag dat ding nauwelijks nog :confused:

Bij aankomst ook eerst nog even bezig geweest met de balans
van mijn EZ.
Is nog best een lastig klusje met zo'n korte maar zware 3S lipo,
3 a 4 mm heen en weer schuiven geeft al een giga effect op de
balans van de EZ :yes:

Vind zelf dat ik wel vrij veel hoogte roer heb moeten bijtrimmen,maar dit schijnt
bij Phil ook het geval te wezen :)

Na de afstellingen 3 lipo's leeggevlogen en voor het eerst zonder scheuren
en of deuken terug naar huis :lol:

(was af en toe nog wel erg spannend met dat rare dwarrelwindje,moet het koppie er nog goed bij houden. )

Hieronder een filmpje van Silly haar vlucht over de rotonde :rolling:8-O

Ik zou vanavond ook nog even gaan vliegen,maar heb toch besloten om samen met Silly voetbal te gaan kijken ;)

Ik heb de hoofdontvanger (nu nog) op het grote schuine stuk achter het cockpitdekseltje en de tweede ontvanger zit dwars geplakt in het eerste compartiment van de romp (onder de vleugels). In het compartiment daarachter zit bij mijn gewone EZ de regelaar.

In mijn af te bouwen brushless EZ, komt de hoofdontvanger waarschijnlijk onder dat schuine stuk (wordt dus weer flink snijden). Maar dat wordt sowieso een ander iets want in het eerste compartiment komt een uitsparing voor de camera en of ik in de tweede de reglaar doe (brushless) weet ik nog niet. Ik denk dat de regelaar ook gewoon bovenop komt, net voor de motor. :? ;)

-edit-
Had nog wat foto's...

easy-cam_cockpit2_2s_3200mah.jpg

Maar zo had ik het eerst...

ez-ar6200_positioning.jpg

Thanks sleur ;)

en ja junkie ik moet nog veel leren ;) net zo veel als jij ooit heb moeten doen :)

@ sleur , op de onderste foto zit de hoofd ontvanger voor in, hoe had je dta gedaan met de antenne draadjes?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mwah, voetbal kan me gestolen worden, als ik het goed begrijp is luchtbasis HT vanavond verlaten, da's mooi dan ga ik er even heen :p

Volgens mij is alle lijm weer droog :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back