Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 6)

• Topicstarter Topicstarter Ferry
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeie moggel maar weer (het idee dat ik net in bed lag :confused:)

Ja en 63A continu ontladen met een korte piek van 105A. Dat haal je beide niet met de EZ. anders zou je regelaar al in rook zijn opgegaan :D

Vanavond ben ik er niet met vliegen, dochter is vandaag jarig dus vanmiddag/avond huis vol visite....

sleur; neerstorten is verleden tijd ,behalve als je zender geen contact meer maakt met het vliegertje ;), ik heb nu de 5,5 x 5,5 prop ,en die bevalt prima icm met de 4004 motor en 3 cel lipo, de 2 cel is echt saai . de 4 x6 prop was iets te overdone ,maar blijft leuk om er af en toe op te zetten :p, de funliner vliegt ook prima op de 3 cel lipo,en de motoren kunnen dat prima aan en worden niet te warm . verder laad ik de lipo's thuis op 2,5 A en op het veld met 4 A zodat hij wat sneller vol zit ,bij graupner lipo's is dat geen probleem ,van andere merken weet ik dit niet .

Snel laden voor LiPo's is minder goed voor de accu. Ik kan mijn FlightPowers met max 2,5C opladen maar doe het altijd met 1C. Het laatste deel van het opladen gaat altijd het langzaamst. Je kan er bij het opladen voor kiezen om hem niet helemaal vol te laden en dus het laatste stukje over te slaan. Hier wordt nl de stroom omlaag gebracht om de cellen goed te kunnen vullen. Vergelijk het maar met een emmer die je snel wilt vullen. Aan het begin kan je dat met een slang met veel druk prima doen, aan het einde zal je de waterdruk moeten verminderen om de emmer echt vol te krijgen. Zo werkt het ongeveer ook met een LiPo (en een loodaccu) ook.

Het meest efficient is dus het laden te stoppen als hij bijna vol is, dan weer gebruiken om mee te vliegen oid en de volgende aan de lader.

Burp gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter

Silly natuurlijk ook gefeliciteerd :new-bday: 26 al weer , die siggery heeft wel een jong blaadje he? :D

Silly ook jarig? Gefeliciteerd dan natuurlijk :new-bday::proost::music::celebrate: (Mafcel niet teveel he :mrgreen:)

Mooi dat Burp terug is op het MBF, hoef ik niet meer al uw accu-vragen te beantwoorden. :thumbsup: :D ;)

De eerste Graupner LiPo's "moest" je aanbevolen op 1C laden. Dus ik braaf mijn 3200mAh laden met de balancer (dat is extra veilig) alleen een lege accu duurde zo'n anderhalf uur. 8O Laatst heb ik zo'n zelfde accu erbij gekocht en daarop stond dat de standaard "charge current" 2C is. Dus ook Graupner geeft aan dat 2C als nominale laadstroom veilig is. Laden duurt nu nog maar zo'n 40 minuten (dat is 3100mA erbij gepomt, dus echt leeg!).

Wat Burp ook al aangaf, LiPo's zijn niets gevaarlijker dan NiCd's, NiMH's of Pb's. De eerst NiCd- en NiMH-accu's exploderen ook bij overladen (doorladen met een laadstroom hoger dan 0,5C). Twee jaar geleden waren er problemen met een bepaalde serie LiIon-accu's in notebooks. Bij de autoracers zijn er ook regelmatig gevallen van exploderende NiMH's ten gevolge van extreem snelladen en doorladen.

Belangrijk is dat je na het gebruik een accu eerst laat afkoelen. Dan op een normale manier die de fabrikant opgeeft de accu oplaadt met een lader die geschikt is (dus een NiMH-programma met delta-peak en LiPo met het juiste cellenaantal). En geen "feest accu's" gebruiken, alleen van gerenomeerde merken die zichzelf in het verleden al bewezen hebben. Dan zit je helemaal veilig. :yes:

Is er al wat meer nieuws over Peter? :neutral:
Ze gaan het percentage nitro in het infuus verhogen van 16% naar 25%en een kouder gloeiplugje monteren. Hopelijk slaat dat wel aan... 8O :rolling: :oops:

Au sérieux, het schijnt nog steeds kwakkelen te zijn... :morning:

Hey mannen hadden jullie ook zo een mannetje in de bouwkit zitten? :mrgreen:

easystar002.jpg

en ja , aan de andere kant zit ie ook ;)

easystar001.jpg

Nieuws uit het ziekenhuis:

Peter is, als hij morgen ontstekingvrij is, waarschijnlijk ontslagen uit het ziekenhuis.
De koorts is momenteel gezakt tot bijna 38 graden.

Werken zal er de eerste dagen waarschijnlijk nog niet bij zijn, gok ik zo .....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back