Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de plaatjes van Kipor zie je beide uitgangen als sinus. Die kleine rimpel op de pieken en dalen zal niet fataal zijn voor een geschakelde voeding. Als je uitgangsspanning er uit gaat zien als onderstaande groene of blauwe lijn, dan ga je een probleem hebben. Dit soort spanningen komen uit de goedkope inverters om van 12V 220V in de auto te maken. Als je daarop een geschakelde voeding aansluit, gaat deze hoogst waarschijnlijk hard fluiten en piepen en na zo'n 30 seconden roken. 8)

square_modified_sinewave.jpg

/dat wilde ik deze vrijdag even kwijt aan educatie :teacher:

Nog wat meer: op veel goedkope inverters vind je ergens de tekst Modified Sine Wave. Dan weet je dat je blokgolven hebt. :?

De plaatjes van Kipor geeft aan wat er links bij veel generatoren gebeurd en rechts (de mooie sinus) bij de kipors.

Junkie:
Ten eerste zou ik dat gratis voorje doen als ik dat zou doen. Maar ik kan zelf ook niet weg en vanavond moet ik zelf naar amstelveen om een waterval voor de vijver op te halen. Vandaag wordt niks dus. Ik pleur hem wel in de auto en neem hem wel mee naar de club. Kom je hem daar maar halen dinsdag.

2e. 12S pakket is ook da house:) Deze even solderen en weer cyclen. Morgen komt de progcard van Kontronik binnen dan programmeren en vliegen maar.

Edit: Ow ja, en deze keer geen inklaringskosten en BTW.

Junkie:
Ten eerste zou ik dat gratis voorje doen als ik dat zou doen. Maar ik kan zelf ook niet weg en vanavond moet ik zelf naar amstelveen om een waterval voor de vijver op te halen. Vandaag wordt niks dus. Ik pleur hem wel in de auto en neem hem wel mee naar de club. Kom je hem daar maar halen dinsdag.

voor niets gaat de zon op , maar ik weet dat je het ook voor niets zou doen , maar een paar centen is toch lekker ? kan je weer wat rc rommel kopen ;)

maar als je hem op da club wilt zetten ,graag ! , ik kijk wel of ik nog een gaar depron model voor je heb , ff uurtje aan knutselen op de club en je hebt een vlieger ( nexus of clik ) voor wat hoort wat ;)

De plaatjes van Kipor geeft aan wat er links bij veel generatoren gebeurd en rechts (de mooie sinus) bij de kipors.
Als je alleen zo'n rimpeltje hebt mag je blij zijn. Zelfs een hoop (dure) UPS-en voor servers hebben nog zo'n rimpeltje. Maar dat is meer een keuze van transistoren/FETs dan de manier waarop de wisselspanning gegenereerd wordt. Een uitgangsspanning als onderstaand is veel vervelender en zal voor meer problemen zorgen dan zo'n dingetje op de pieken en dalen (die toch afgevlakt worden).

waveformgenload.jpg

voor niets gaat de zon op , maar ik weet dat je het ook voor niets zou doen , maar een paar centen is toch lekker ? kan je weer wat rc rommel kopen ;)

maar als je hem op da club wilt zetten ,graag ! , ik kijk wel of ik nog een gaar depron model voor je heb , ff uurtje aan knutselen op de club en je hebt een vlieger ( nexus of clik ) voor wat hoort wat ;)

is goed lieverd, en ik kijk wel even of ik tijd heb morgen om hem te brengen. Zit er denk ik niet in want Patries heb gister sjarretels gekocht;)

Ow ja, en de set up voor eenleuke depron vliegert wil ik sowieso wel overnemen van je.

ik kijk wel ff wat ik heb liggen , ik heb zat van die bende , wil ook een beetje opruimen , 2 depron vliegers is zat .

zoooooooooooooooooo000000000000000000000OOOOOOOOOOOOOOO !

weekend :yes:

morgen maar ff kijken hoeveel wind er staat , bij een wk 4 wil ik toch best ff raggen met de diablotin en de vibro en de somethin extra !

lang nie gevlogen nie , als het maar droog is , morgen heb ik het reich allein , dus dan zou het kunnen :yes:

nog meer stormvliegliefhebbers ?

Avond vrienden, Siggy the workaholic is ook weer thuis en trekt een biertje open.
Ik kon om 17.00 uur nog even naar Amsterdam :-(
En terug in de file natuurlijk :-)

Die file was onvermijdelijk, dus ben ik nog maar even bij Harry langsgereden om een easystarstormvlieger te halen, ik mis hem toch in mijn collectie ;-)

Nu dus drie kistjes om in elkaar te plakken, ik kom mijn weekend wel door als het geen veldhangweer gaat worden :-)

Avond vrienden, Siggy the workaholic is ook weer thuis en trekt een biertje open.
Ik kon om 17.00 uur nog even naar Amsterdam :-(
En terug in de file natuurlijk :-)

Die file was onvermijdelijk, dus ben ik nog maar even bij Harry langsgereden om een easystarstormvlieger te halen, ik mis hem toch in mijn collectie ;-)

Nu dus drie kistjes om in elkaar te plakken, ik kom mijn weekend wel door als het geen veldhangweer gaat worden :-)

Plakaholic:yes::yes:

Logisch, jij was de chauffeur ? ;)

Altijd makkelijk als je gegevens op het bureau liggen. Over een paar maanden willen ze nog eens spreken om je verklaring aan te vullen zodat ze het dossier kunnen afhandelen.

En de verdachte weet jouw gegevens nu ook :cool:

Werd net een fietser geschept bij de supermarkt in Krommenie... Phillie was er natuurlijk weer eens getuige van :hammer: Bij oom agent een verklaring afgelegd en daarna meteen naar huis gegaan... ben geen ramptoerist :nooo: Ik hoor het verder wel denk ik, gegevens nu bekend bij de politie 8O :mrgreen:

Nog los van het feit dat een wisselstroomdynamo geen blokgolf maar sinus-achtige vorm maakt zijn er meer problemen. Even een willekeurig schema van de gemiddelde geschakelde voeding
Nog wat meer: op veel goedkope inverters vind je ergens de tekst Modified Sine Wave. Dan weet je dat je blokgolven hebt. :?

Een mooiere sinus dan uit een dynamo kun je niet krijgen

Maar een er zijn nog meer belangrijke verschillen. Goedkope generatoren halen hun 220V uit een wisselspanningsdynamo gevolgd door een transformator. Door de motor wat rapper te laten lopen kun je wat meer vermogen eruit halen. Alleen zal de frequentie niet meer op de 50Hz blijven maar oplopen (of afnemen bij lagere toerentallen). Duurdere generatoren maken van de wisselspanning van de dynamo eerst gelijkspanning. Daarom hebben dergelijk generatoren een 12V of 24V uitgang van zo'n 8A tot 12A!!! Daarna volgt een inverter die van de gelijkspanning weer een wisselspanning maakt en deze ook opslingert naar 220V. Dat proces kun je prima gebruiken om een sinus te maken. Kwestie van wat betere elektronica gebruiken.

Alle inverter aggregaten maken gebruik van deze techniek zowel de goedkope als de dure.

De conventionelere machines maken gebruik van een spanningsregeling op de generator en draait de motor een vast toerental.3000 rpm of een factor lager daarvan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back