Vliegers/Rijders Omgeving Zaandam (deel 7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Junkie:

er zijn vliegclubs in Nederland die bijvoorbeeld het vliegen met 4S LiPo pakketten verbieden ivm decibelproductie. ;)

het gaat idd om geluid , dus zullen de funjets wel verboden worden op de club , of ze moeten op 3 s vliegen :rolleyes:

misschien kunnen we gewoon een db grens aanhouden , dat is eerlijk , of je nou brandstof of electro vliegt , kom je er boven ,heb je pech ;)

en op de brandstofdagen db vrij .

enbovendien is mijn grootste argument dat elektro tegenwoordig meer herrie maakt dan brandstof , dus de tbrandstoftijden nergens meer op slaan , behalve als het om milieu gaat , maar ik denk niet dat het daar om gaat .
Mijn Monsun en Sleurphira zijn heerlijk stil. Zelfs vol gas. :yes:

vanavond maar es een vergaardering aanvragen , want ik erger me gewoon aan die tijden , ik voel onrecht , en de meeste andere vliegers ook , dus hoogste tijd voor vergaardering , anders ga ik idd een andere hobby zoeken :idea:
Nee, er is geen onrecht. Je houdt alleen niet van regeltjes en daar heb je nu mee te maken. :yes: ;)

er zijn vliegclubs in Nederland die bijvoorbeeld het vliegen met 4S LiPo pakketten verbieden ivm decibelproductie. ;)
het gaat idd om geluid , dus zullen de funjets wel verboden worden op de club , of ze moeten op 3 s vliegen :rolleyes:
Ik kan met een 2S net zoveel herrie maken als een FunJet op 4S. Het geluid van dergelijke vliegers wordt veroorzaakt door de snelheid van de propellor. Als de prop te snel draait, maakt deze ook aanmerkelijk meer lawaai. Grotere motor en grotere propellor lost dat probleem op maar men wil niet investeren in een knappe motor en dure propellors (zoals wel het geval bij de F5B). Dus limiet op de accu is geen optie, mijn Sleurphira vliegt 6S en is fluisterstil.

misschien kunnen we gewoon een db grens aanhouden , dat is eerlijk , of je nou brandstof of electro vliegt , kom je er boven ,heb je pech ;)

Dat is de beste optie. Probleem is alleen hoe je dat gaat meten/handhaven. Maar ook op brandstofdagen een limiet voor het aantal dB's zou niet verkeerd zijn. Er zijn namelijk ook wettelijke grenzen.

Dat is de beste optie. Probleem is alleen hoe je dat gaat meten/handhaven. Maar ook op brandstofdagen een limiet voor het aantal dB's zou niet verkeerd zijn. Er zijn namelijk ook wettelijke grenzen.
goedemorgen met zn allen,

Als we de regels inzake geluid gaan naleven, en de metingen volgens het boekje doen, zullen een heleboel kisten niet meer mogen vliegen ! :schrik:

* Accu's gaat laden, voorziet een hoop rust en ruimte op het veld komen...:rolleyes:

(alleen nog wat scheuren wegwerken.... :-? )

<knip>
Probleem is alleen hoe je dat gaat meten/handhaven. Maar ook op brandstofdagen een limiet voor het aantal dB's zou niet verkeerd zijn. Er zijn namelijk ook wettelijke grenzen.

Wat mij lastig lijkt is, hoe je op een betrouwbare manier de dB's gaat meten.
Welke afstand tot de geluidsbron, welke hoogte, waait het of waait het niet :rolleyes:

Dan krijg je dat soort geneuzel :confused:

;)

Welke afstand tot de geluidsbron, welke hoogte, waait het of waait het niet :rolleyes:

Dan krijg je dat soort geneuzel :confused:

;)
:nooo: daar zijn hele studies naar gedaan, en staat allemaal piekfijn omschreven. laat ook geen ruimte voor discussies toe.

grofweg: meeting op 1 meter hoogte, 8 punten rondom het toestel in vrije opstelling, gemm: 80 dbA

Tjonge jonge....

Zoals Ronald al zegt, staat duidelijk omschreven, niet zo zeuren jongens.

Neem eens de moeite om op een andere website te klikken als dit forum.

Misschien kom je dan bij onze club site uit en als je nog verder durft te klikken vind je ook de regels.

Zou leuk zijn als jullie ook eens op de club website en forum komen.

Ik hoor je al zeggen, daar gebeurt niets. Nee inderdaad... dat doen jullie zelf....NIET...

=======================
Het is voor alle vliegende modellen verboden te vliegen met een geluidsproductie, waarvan de limiet van 75
dB(A) (gemiddeld) word overschreden. Zulks gemeten door het bestuur op 1 meter hoogte met een straal van
7 meter op 8 punten, obstakel vrij; ofwel de wettelijke norm indien deze lagere waarden aangeeft.
Bovenstaand punt is een maximum, een ieder dient al het mogelijke te doen om de geluidsproductie tot een
minimum te beperken.

Daar zijn officiële procedures voor. De standaard regel voor de milieuvergunning (voorheen hinderwetvergunning) is meten op 1 meter hoogte, op 7 meter van het te meten object, het gemiddeld over 8 meetrichtingen (dus zowel richting, zijdelings als van het object). Die waarde moet binnen de normen vallen, voor buitengebieden mag daar een aantal decibel boven gemeten worden.

Meer info bij InfoMil.

@ Sleur/Ronald/Frank:
Bedankt voor de toelichting. ;)

@ Frank:
Zeuren?
Ik stelde een vraag.
Niets meer/niets minder ;)

Laatst bewerkt:
Tjonge jonge....

Zoals Ronald al zegt, staat duidelijk omschreven, niet zo zeuren jongens.

Neem eens de moeite om op een andere website te klikken als dit forum.

Misschien kom je dan bij onze club site uit en als je nog verder durft te klikken vind je ook de regels.

Zou leuk zijn als jullie ook eens op de club website en forum komen.

Ik hoor je al zeggen, daar gebeurt niets. Nee inderdaad... dat doen jullie zelf....NIET...

=======================
Het is voor alle vliegende modellen verboden te vliegen met een geluidsproductie, waarvan de limiet van 75
dB(A) (gemiddeld) word overschreden. Zulks gemeten door het bestuur op 1 meter hoogte met een straal van
7 meter op 8 punten, obstakel vrij; ofwel de wettelijke norm indien deze lagere waarden aangeeft.
Bovenstaand punt is een maximum, een ieder dient al het mogelijke te doen om de geluidsproductie tot een
minimum te beperken.

freijn = een ouwe sacherijn

en weinig kans dat we op het ach forum komen , daar zijn teveel regels te vinden :rolleyes: :)

@ Frank:
Zeuren?
Ik stelde een vraag.
Niets meer/niets minder ;)

Bart er staat ook Jongens..

En daarmee bedoel ik ook de junk , gewoon het hele gezeur over de vliegtijden en geluid.

Het staat allemaal op de website en zijn bestaande regels binnen de club die IEDEREEN hoort te weten als ze gaan vliegen.

Niets speciaal tegen jou hoor Bart, maak je geen zorgen.. :-)

oeps , mijn ID kaart is verlopen , had heels niet naar italie gekund , ga dat maar is binnen een dag regelen :)

en oeps , had ook niet kunnen vliegen , ,linker achterwiel van mijn oflov word knalheet , loopt erug stroef , meurt ook aardig , dus vanmiddag even naar de garage , waarschijnlijk moeten ook de schijven vervangen worden , ik voel ook een trilling bij hard remmen .

Nijsie gaat gewoon lekker funjetten op 4s met een 5.5x5.5 prop met een hoop gejank. en de stinger blijft ook lekker vliegen met herrie. en als je er voor je rust komt. neem je maar lekker een zweef vliegen en ga je in de bergen vliegen. en inderdaad., als we ons echt aan de regels gaan houden zoals ronald zei.dan mogen er een heleboel kisten niet meer vliegen.

gaat vanavond lekker vliegen met de stinger als het weer goed is.

Junkie: Nu weet je dus precies waarom we altijd in het clubgebouw rondhangen en niet vliegen op het veld. Net zoveel geleuter, gezellig en ook bij slecht weer geen enkel probleem. :D :rolling:

Niets speciaal tegen jou hoor Bart, maak je geen zorgen..

@Frank:

:D

Voor mij is het goed om me te gaan verdiepen in de regels die gelden ten aanzien van omgang met brandstofmotoren op de club. ;)

img0913ez.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back