Vliegersvergadering 9 December in Arnhem (ALC club gebouw)

F3K'ers,

Alvast voor de agenda, op 9 december is de vliegersvergadering in Arnhem.
Erg belangrijk om aanwezig te zijn, als je wilt kunnen meebeslissen over F3K in 2008.

RB Zweef 9 dec Arnhem (ALC) 14.00

Hallo Eric en alle andere F3K'rs,

Persoonlijk lijkt het mij een betere aanpak om een vergadering te beleggen met alléén de F3K vliegers/belanghebbenden.
Dit om een aantal zaken af te stemmen. Hierbij denk ik aan de modus voor het NK komend jaar, de miniklasse, eventuele selektieprocedures voor de World Games en/of toekomstige wereldkampioenschappen etc. etc.
Vlgs. mij is dit alles iets wat de F3K groep onderling moet afstemmen.
Dit om a. voorbereid op de jaarvergadering van de F3 klassen te verschijnen en om b. niet meegesleept/overstemd te worden door de F3B/F3J'rs.
Na de wedstrijd in Zoetermeer zou een dergelijke F3K-vliegersvergadering bijvoorbeeld mogelijk zijn.

Arno

arno888 zei:
Persoonlijk lijkt het mij een betere aanpak om een vergadering te beleggen met alléén de F3K vliegers/belanghebbenden.
Dit om een aantal zaken af te stemmen. Hierbij denk ik aan de modus voor het NK komend jaar, de miniklasse, eventuele selektieprocedures voor de World Games en/of toekomstige wereldkampioenschappen etc. etc.

Persoonlijk vind ik dat we alle genoemde onderwerpen kunnen bespreken via het forum en die dan daarna ter stemming brengen en vastleggen op de RB Zweef vliegersvergadering.

arno888 zei:
Vlgs. mij is dit alles iets wat de F3K groep onderling moet afstemmen.
Dit om a. voorbereid op de jaarvergadering van de F3 klassen te verschijnen en om b. niet meegesleept/overstemd te worden door de F3B/F3J'rs.

Ja, natuurlijk moet de F3K groep dit onderling afstemmen. Maar gezien de vorige vergadering, ben ik persoonlijk helemaal niet bang om overstemt te worden tijdens de RB Zweef vliegersvergadering. Op enkele vlakken zijn zij gewoon verder en kunnen we leren van hun fouten uit het verleden of hun aanpak in het heden.

arno888 zei:
Na de wedstrijd in Zoetermeer zou een dergelijke F3K-vliegersvergadering bijvoorbeeld mogelijk zijn.

Persoonlijk zou ik dat liever gewoon via het forum doen en niet na een wedstrijddag. Je bent dan toch moe en hebt hele andere dingen aan je hoofd dan de toekomst van F3K.

Dus mij lijkt het prima om voorstellen te doen via dit draadje en dan nemen we de besluiten op de RB Zweef vliegersvergadering.

Dus laten we de te bespreken punten op een lijst zetten, deze lijst is open tot 4 oktober. Daarna gaan we dan per punt bespreken wat we hier mee gaan doen.

Extra punten graag via een PB aan mij melden, zet ik ze op de lijst.

De F3K lijst voor 2008 (en verder)
  • Het NK van dit jaar en gaan we op deze manier verder volgend jaar?
  • De miniklasse, hoe nu verder?
  • Selektieprocedures voor de World Games en/of toekomstige wereldkampioenschappen
  • Breder deelnemersveld, meer promotie in buitenland.
  • Stemadvies betreffende F3K (CIAM)

Evaluatie F3k 2007
  • Is er nog F3K wedstrijdmateriaal nodig: b.v. extra stopwatches of lint om het vliegterrein af te zetten, ...
  • Wat ging goed en wat kon beter?

ps: Mocht ik punten verkeerd verkeerd lezen hebben. PB me dan eventjes, dan zet ik het recht.

Hallo,

Tot mijn niet geringe verbazing krijgt dit topic geen aandacht, tenminste afgaand op het aantal reacties……………….
Het is voor mij moeilijk in te schatten wat hier de redenvan is; is het of het onbekende met de KNVvL en de besluitvorming omtrent regelgeving of het onbekende omtrent internationale regelgeving of is het gewoon niet interessant ……….?
Er liggen toch een aantal zaken die voor het F3K vliegen in Nederland van belang zijn en waar we een oplossing of een uitspraak over moeten doen.

· Welk format krijgt het NK komend jaar ? Opnieuw een “n” aantal wedstrijden vliegen en de som van “n – 2” bepaald wie de kampioen is.
· Gaan we volgend jaar opnieuw mini vliegen en gebruiken eenzelfde format voor het NK als voor F3K.
· Volgens welke regels gaan we mini vliegen.
· Is het nodig om een minimale/maximale groepsgrootte in verhouding tot het aantal deelnemers vast te stellen ?
· Afstemming nederlandse wedstrijden met internationale (Contest Tour) wedstrijden
· Mijn aanname is dat we met ingang van 01.01.2008 F3K gaan vliegen volgens het FAI reglement ??
· Als bovenstaande aanname korrekt is betekent dit dus ook dat een wedstrijd pas als een wedstrijd telt wanneer er minimaal 5 ronden gevlogen zijn !
· Hoe wordt omgegaan met het geven van stemadvies betreffende F3K (CIAM)?
· Op welke manier wordt een team geselecteerd voor een aanstaand Wereldkampioen-schap F3K en/of de Worldgames? Mijn suggestie zou zijn om ook een behaald resultaat in buitenlandse wedstrijden (Contest Tour) mee te laten wegen. Je wilt immers de beste vliegers afvaardigen ???

Dit zijn een paar van de dingen waarover duidelijkheid moet komen......

Arno

Bovenstaande door Arno en Eric genoemde punten zijn inderdaad van enorm belang voor het wel en wee van F3K in de toekomst. Ik vind niet dat we deze punten via dit forum kunnen/moeten behandelen. Tevens lijkt me het niet verstandig om een overleg aansluitend aan een wedstrijd te plannen.
Mijn voorstel is om een overleg te plannen ergens centraal in Nederland.

arno888 zei:
Hallo,

Tot mijn niet geringe verbazing krijgt dit topic geen aandacht, tenminste afgaand op het aantal reacties……………….
Het is voor mij moeilijk in te schatten wat hier de redenvan is; is het of het onbekende met de KNVvL en de besluitvorming omtrent regelgeving of het onbekende omtrent internationale regelgeving of is het gewoon niet interessant ……….?

Ook ik vond het nogal stil hier, dus niet alleen mij was dit opgevallen.

arno888 zei:
Er liggen toch een aantal zaken die voor het F3K vliegen in Nederland van belang zijn en waar we een oplossing of een uitspraak over moeten doen.

· Welk format krijgt het NK komend jaar ? Opnieuw een “n” aantal wedstrijden vliegen en de som van “n – 2” bepaald wie de kampioen is.
· Gaan we volgend jaar opnieuw mini vliegen en gebruiken eenzelfde format voor het NK als voor F3K.
· Volgens welke regels gaan we mini vliegen.
· Is het nodig om een minimale/maximale groepsgrootte in verhouding tot het aantal deelnemers vast te stellen ?
· Afstemming nederlandse wedstrijden met internationale (Contest Tour) wedstrijden
· Mijn aanname is dat we met ingang van 01.01.2008 F3K gaan vliegen volgens het FAI reglement ??
· Als bovenstaande aanname korrekt is betekent dit dus ook dat een wedstrijd pas als een wedstrijd telt wanneer er minimaal 5 ronden gevlogen zijn !
· Hoe wordt omgegaan met het geven van stemadvies betreffende F3K (CIAM)?
· Op welke manier wordt een team geselecteerd voor een aanstaand Wereldkampioen-schap F3K en/of de Worldgames? Mijn suggestie zou zijn om ook een behaald resultaat in buitenlandse wedstrijden (Contest Tour) mee te laten wegen. Je wilt immers de beste vliegers afvaardigen ???

Dit zijn een paar van de dingen waarover duidelijkheid moet komen......

Arno

Zal hier binnenkort een lijstje van maken en toevoegen aan onze agenda.

Theo zei:
Bovenstaande door Arno en Eric genoemde punten zijn inderdaad van enorm belang voor het wel en wee van F3K in de toekomst.

Ben ik het mee eens, maar misschien vinden andere dat niet. Miischien zijn ze bang dat het teveel een wedstrijd gaat worden en het plezier hieronder gaat lijden. Ook dat kan een standpunt zijn natuurlijk voor volgend jaar. Maar zeg dat dan gewoon (desnoods via een PB/email aan mij) Nu moeten we raden wat de overige F3K vliegers willen.

Theo zei:
Ik vind niet dat we deze punten via dit forum kunnen/moeten behandelen.

Mag ik vragen naar de reden hiervoor? Mij lijkt het uitermate geschikt, geen reistijd, geen huur van een lokatie noodzakelijk. En geen notulist noodzakelijk, want iedereen kan het gewoon lezen. (Of hebben we misschien geheimen, die ik niet ken ;) )

Theo zei:
Tevens lijkt me het niet verstandig om een overleg aansluitend aan een wedstrijd te plannen.
Mijn voorstel is om een overleg te plannen ergens centraal in Nederland.

Nee, na een wedstrijd is niet handig. Want wie heeft er nog zin om (misschien uren) te vergaderen, als je al de gehele dag in touw bent voor een F3K wedstrijd.

Eric,

Je geeft zelf al gedeeltelijk antwoord op je vraag. Je zegt "wie wil er nog uren vergaderen".
En dat wil je via het forum doen???
Ik neem aan dat je ook wel eens of zelfs zeer vaak via de telefoon vergaderd hebt. Bij ons op het werk is het haast dagelijkse kost. Werkt gewoon voor geen meter. Geen nonverbale communicatie, slechte interactie, enz.
Notulist? Ja natuurlijk wel. Afspraken moeten vastgelegd worden.

Zelf heb ik nu al moeite om wat ik precies bedoel in deze posting aan te geven. Mondeling gaat me dat veel beter af.
Een ieder die het F3K vliegen aan het hart gaat heeft dat ritje in de auto er vast graag voor over. Uhhhh zaalhuur??? Bij mij aan de keukentafel kunnen we met 8 man zitten. Dus als het er niet meer worden kun je hier terecht :wink:
Drinks are on the house 8)

Eric van Dijken zei:
Miischien zijn ze bang dat het teveel een wedstrijd gaat worden en het plezier hieronder gaat lijden.

Laat ik nou wedstrijden voor mijn plezier vliegen......................................

Arno

Niet dat ik nu serieus F3K vlieg, maar ik wil er wel graag over meedenken.
Wie weet zijn er over een paar jaar in Nederland geen vrije vlucht velden meer zomaar toegankeleijk, dan wil ik toch wedstrijden blijven vliegen.

Huissen is voor mij prima bereikbaar ;)

Ideeën hier spuien kan misschien een voorzet voor een dergelijk treffen opleveren, maar via het forum tot het optimale eindresultaat komen lijkt me ook moeilijk.

Mijn steentje:
Competitie á la vrije vlucht: één NK westrijd en een serie wedstrijden die meetellen (via een verdeelsleutel: samen met wedstrijden in het buitenland) voor de selectie van een EK/WK ploeg.

Voor de mini's (blijft max. 1 meter spanwijdte hoop ik)...ehm zo late als het is. Ze voldoen aan de F3K regels en je mag er dus mee vliegen in het officiële NK enzo. Daarnaast blijft een onderlinge competitie ook leuk en hopelijk blijft het een felle strijd om de beker die Arno ter beschikking stelde.

Wedstrijden blijven voor mij én leuk én ook de basis voor de ontwikkeling van de modellen/tactieken/.....

Mijn 2 centen,

Ik denk dat het Nederlands kampioenschap kan blijven zoals het nu is. Zoveel mogelijk wedstrijden geeft uiteindelijk de beste Nederlands kampioen. Kwalificatie voor EK en WK kan hier dan direct uit worden afgeleid door simpelweg de beste 3 geklaseerden te sturen. Kwalificatie moet wel met een Nederlandse licentie gedaan zijn!!!
Ik ben er niet voor om buitenlandse wedstrijden voor de kwalificatie mee te laten tellen. Mensen die centraler in Europa (zuid nederland, Duitsland) wonen hebben hier dan wel heel erg veel voordeel bij. De kosten en tijd die mensen uit het noorden en westen kwijt zijn wegen zwaar mee in de beslissing om wel of niet naar een buitenlandse wedstrijd te gaan. Ik weet wel dat je met het vliegen van buitenlandse wedstrijden veel ervaring opdoet maar als je zonder die ervaring alsnog in de top 3 van Nederland kunt eindigen heb je die plek ook wel verdient.
Wat de Mini's betreft; Aangezien ik me daar niet mee bezig houd laat ik beslissingen omtrent dit onderwerp over aan die mensen die wel met een mini vliegen.

Alex

Hallo,

Bedankt allen voor de bijdrage van de voorbije dag J 8) ; er lijkt toch een vorm van discussie op gang te komen, wat zonder meer positief is, maar wat ook van belang is voor de toekomst van F3K in Nederland zoals Theo reeds aanhaalde. We kunnen hier op het forum zeker “gedachten uitwiselen” maar een bijeenkomst (vergadering) van alle belangstellende en belanghebbende F3K’ers lijkt me erg zinvol. Maar dat heb ik al eerder aangegeven. Bedankt voor je steun in deze Theo.

@ Eric
Ergens meende ik te lezen dat jij je afvroeg of 5 wedstrijden voldoende waren voor een NK of dat dat er méér moeten worden; los van dit vraag ik mij af of er al clubs benaderd zijn om vlgd. jaar F3K wedstrijden te organiseren. Ik meen dat de data reeds binnenkort ingediend moeten worden…… Voor het overige vind ik 5 wedstrijden prima; mooi verspreid over Nederland zoals dit jaar maar indien er meer clubs zijn die iets willen organiseren heb ik daar ook geen problemen mee. Wat verbeterd kan worden aan de nederlandse wedstrijdcyclus is de info verstrekking vooraf (zie draaiboek) en duidelijke afspraken omtrent groepsindeling en groepsgrootte.
Een verder voorstel mijnerzijds voor de nederlandse wedstrijden is om minimaal 6 ronden te vliegen per wedstrijd. 5 Ronden zoals nu ook met een random groepsindeling gevolgd door een laatste ronde met een groepsindeling vlgs de tussenstand van dat moment. Er moet dan gevlogen worden tegen “gelijkwaardigen” wat èn de spanning èn het nivo alleen maar ten goede kan komen.
Dit geeft bovendien beginners en kwalitatief minder goed voor de dag komende deelnemers ook de kans een goede score neer te zetten.
@ Crins
Één grote wedstrijd voor het NK lijkt me wel wat; moest meteen denken aan een weekend vliegen op het Maldens Vlak ! Regel/organiseer daar eens iets :D :D
@ Alex
Voor een Nederlands Kampioenschap of een daaraan gekoppelde selectie is een lidmaatschap van de KNVvL vereist. Natuurlijk; dat is de “buitenlanders” die in Nederland meevliegen bekend. ( betekent voor mij dus dat wanneer ik Nederlands Kampioen wil worden of een kans wil maken naar een toekomstig WK te gaan ik eerst KNvVL lid moet worden ; zo’n eerste F3K-WK spreekt me overigens wel aan en me in Duitsland kwalificeren daarvoor is een utopie zegt de realist)
Mijn argumenten om bijvoorbeeld één buitenlands resultaat (specifieker één resultaat behaald tijdens een Contest Tour wedstrijd) mee te laten tellen zijn:
· Het gigantische nivo verschil tussen deze wedstrijden en onze nationale competitie; als voorbeeld hiervoor taak M. Deze wordt in Nederland gevlogen als zijnde de 5 langste vluchten die tellen met een max vluchtduur van 120 sec. Op de Contest Tour wordt deze taak benaderd als een taak waar je ten hoogste 10 seconden mag laten liggen………. Daarom zou een goed resultaat in een dergelijke wedstrijd mogen meewegen
· Wanneer iemand de moeite neemt om één of meer van deze wedstrijden te vliegen mag dat ook beloont worden. Het zou geen goede zaak zijn wanneer iemand voor het eerst in een internationaal startveld staat tijdens een WK; dat zou ik persoonlijk hoogst ongeloofwaardig vinden.
@Mini
Hier ligt een kompleet reglement klaar, er is belangstelling voor deze klasse en een “officieël Nederlands Kampioenschap lijkt op zijn plek. Bovendien heeft Mini bewezen voor velen die DLG leuk vinden en dat worden er alsmaar meer een perfekte instapklasse te zijn. Het beste voorbeeld in deze is wel Peter A :D

Arno

In een ander draadje wordt door Theo heel erg ingegaan op het laagdrempelig zijn van de wedstrijden. F3K is in Nederland relatief nieuw. Het aantal actievelingen is erg beperkt. Je kunt nu al wel heel veel reguleren en eisen gaan stellen, maar daarmee wordt de drempel wel steeds hoger. Ik vind dat (nog) geen goede zaak. Laten we eerst maar eens focussen op een gezond en groot spelersveld. Met try-outs wedstrijden en dan vooral wedstrijden waar het leren van elkaar voorop staat.

Als ik het nu zo lees hoeft mijn baas me maar de tijd te geven veel te oefenen, ik een vliegplek naast mijn huis te hebben, lid te zijn van de KNVVL, voldoende middelen te hebben om alles te kopen wat nodig is en elke f3k contest af te lopen om in de top terecht te komen.

Veel van ons zijn volgens mij net begonnen. Zetten hun eerste voorzichte stapjes op het f3k gebeuren en doen schoorvoetend mee aan evenementen. Laten we eerst maar eens zorgen voor deze groep en zo een gezonde basis neerzetten voor professionalisering.

Kortom hou het laagdrempelig, laat het niet afhangen van een paar mensen en werk aan groei en kwaliteit.

bijdrage van een schoorvoetende beginner :oops:

Ruud

Ruud,

Het lijkt nu een beetje of ik op twee benen hink. Enerzijds aangeven dat F3K inderdaad laagdrempelig is en anderzijds Arno steunend en aangeven dat we het een en ander strak moeten regelen.
Maar zie het anders. Dat is juist het mooie in F3K. F3K is er voor iedereen!! Zowel de beginner en recreantvlieger die eens een wedstrijdje wil vliegen of gewoon een gezellige dag wil hebben moet zich er thuis voelen, maar ook de prestatiegerichte wedstrijdvlieger moet er zijn ei kwijt kunnen. En dat kan!! Gelukkig lopen de potentiele kampioenen niet "met de kop in de nek" (of ze moeten hoog in een bel zitten) maar is het op een wedstrijddag een gezellige sfeer en wordt ieders presteren gewaardeerd en geeft men hulp waar nodig. Maar daar heb ik al genoeg over gezegd.

Voor de instappers/beginners is er de miniklasse in het leven geroepen en Arno heeft hiervoor een beker ter beschikking gesteld. Maar dan ben je er nog niet. Je moet wel even vastleggen welke taken mini's gaan vliegen en wat de werktijd is bijvoorbeeld. Lijkt me duidelijk en vanzelfsprekend. Ieder spelletje heeft zijn regeltjes waar de deelnemers zich aan moeten houden of je nu recreatief of op wedstrijdniveau bezig bent.

Voor de prestatiegerichte vliegers geldt hetzelfde. Hoe kwalificeer ik mee voor "het Nederlands F3K Team" en.... ach eigenlijk alle punten die Arno en anderen al aangaven. Dat zijn dingen die nog niet echt vastgelegd of duidleijk zijn.
Met vastgestelde regels creeer je geen drempel of afstand maar duidelijkheid!!

We blijven het laagdrempelig en gezellig houden. Voorstel regel 1:
De organisatie van een wedstrijd moet de gezelligheid een goede sfeer waarborgen :D

Theo zei:
Ruud,

Het lijkt nu een beetje of ik op twee benen hink. Enerzijds aangeven dat F3K inderdaad laagdrempelig is en anderzijds Arno steunend en aangeven dat we het een en ander strak moeten regelen.
Maar zie het anders. Dat is juist het mooie in F3K. F3K is er voor iedereen!! Zowel de beginner en recreantvlieger die eens een wedstrijdje wil vliegen of gewoon een gezellige dag wil hebben moet zich er thuis voelen, maar ook de prestatiegerichte wedstrijdvlieger moet er zijn ei kwijt kunnen. En dat kan!!

We blijven het laagdrempelig en gezellig houden. Voorstel regel 1:
De organisatie van een wedstrijd moet de gezelligheid een goede sfeer waarborgen :D
Theo, ik ben het volkomen met je eens hoor. Waar het mij omgaat is dat een gezonde mix zoeken tussen instappers en prestatie gerichte vliegers een van de belangrijkste uitgangspunten moet zijn. Kortom dat we de promotie van de sport hoog in het vaandel zetten en niet de prestatie gerichte ambitie van een enkeling leidend laten zijn. Iets dat je in het full-size zweefvliegen bijvoorbeeld maar al te vaak mee maakt.

Een van de redenen waarom ik het zweefvliegen zelf heb opgegeven. Veel prestatiekisten in het veld waar je als je net begint alleen maar van kan dromen en één opleidingstweezitter voor 10 man. Als starter leek je meer op een groupie van de wedstrijdvliegers dan een mogelijke topper in opleiding :!:

Ruud

hunter58 zei:
Waar het mij omgaat is dat een gezonde mix zoeken tussen instappers en prestatie gerichte vliegers een van de belangrijkste uitgangspunten moet zijn. Kortom dat we de promotie van de sport hoog in het vaandel zetten en niet de prestatie gerichte ambitie van een enkeling leidend laten zijn.

Ruud

JUIST!! 8)

Precies.

Op het moment zijn er inschrijvingen van vliegers over het gehele prestatie niveau, van de echte beginner tot de top vlieger. Dat is iets dat "we" moeten willen behouden sterker nog koesteren. Een lage drempel om het instappen makkelijk te maken en een hoog genoeg niveau om de top vlieger ook een uitdaging te geven. Doe je dit niet kan het zijn dat je over een paar jaar de prijzen beter onder de deelnemers kunt verloten dan om er om te vliegen door gebrek aan deelname. Natuurlijk, hoor ik enkele denken, maar echt bij sommige modelvliegklassen is dit soms al jaren het geval.

Laten we zeggen. Wie de beginner heeft, heeft de toekomst, wie de top vlieger heeft, heeft het heden. Heb je ze allebij kan het niet stuk.

Frans

hier m'n reaktie op een sub sub sub item.......

arno888 zei:

Arno,
met de eerste regel ben ik het volkomen eens, echter wordt (is?) het FAI regelement betreffende het minimaal aantal te vliegen ronden niet aangepast?
Ik kan me nog een bericht van Peter herinneren over dit onderwerp (meer info op pagina 9 van onderwerp "derde ronde NK-F3K Arnhem 24 juni"):

"Volgens de regels van Kaltenkirchen (meest recent):

5.K.1. General
This event is a multitasking contest where RC gliders must be hand-launched and accomplish specific tasks. In principle the contest should consist of at least five rounds. The organiser may announce more rounds to be flown before the start of the contest. In certain situations (for example bad weather conditions) the jury may decide that fewer rounds than initially announced will be flown. In these cases, the number of rounds may be fewer than five and all the rounds shall be considered as the final result."

Bas

Back