Vliegersvergadering 9 December in Arnhem (ALC club gebouw)

Frans Bal zei:
Precies.

Op het moment zijn er inschrijvingen van vliegers over het gehele prestatie niveau, van de echte beginner tot de top vlieger. Dat is iets dat "we" moeten willen behouden sterker nog koesteren. Een lage drempel om het instappen makkelijk te maken en een hoog genoeg niveau om de top vlieger ook een uitdaging te geven. Doe je dit niet kan het zijn dat je over een paar jaar de prijzen beter onder de deelnemers kunt verloten dan om er om te vliegen door gebrek aan deelname. Natuurlijk, hoor ik enkele denken, maar echt bij sommige modelvliegklassen is dit soms al jaren het geval.

Laten we zeggen. Wie de beginner heeft, heeft de toekomst, wie de top vlieger heeft, heeft het heden. Heb je ze allebij kan het niet stuk.

Frans

Als ik de reactie van Frans en de overige reacties bekijk zijn we het in ieder geval eens over het feit dat uitgangspunt voor verdere ontwikkeling moet zijn aandacht voor vliegers van elk niveau met voldoende uitdagingen voor een ieder. Dan kunnen we dit toch als fundament gebruiken voor het programma van 2008 en verder. We kunnen de evaluatie van 2007 gebruiken om verbeterpunten te zoeken die bijdragen aan het gekozen uitgangspunt. Ik wil daar best mijn steentje aan bijdragen, ook al kom ik nog maar net kijken.

Ruud

Volgens mij is onze agenda ondertussen dus wel aardig kompleet, veel van wat er de afgelopen tijd gezegd is valt wel onder 1 van deze punten.

Mag ik jullie dan nu vragen om een voorstel te doen op 1 (of meerdere) van deze agendapunten?
Komt er geen voorstel tot wijziging, laten we het zoals het nu is.

Daar waar het huidige standpunt onduidelijk is, meld dat dan. Dan zal ik het betreffende agendapunt toelichten.

Ps: de agenda is nog open tot 4 oktober, dus mochten er nog belangrijke punten niet vermeld staan. Meld die dan nog(maals)

Eric,

De Agenda:
De F3K lijst voor 2008 (en verder)
Het NK van dit jaar en gaan we op deze manier verder volgend jaar?
De miniklasse, hoe nu verder?
Selektieprocedures voor de World Games en/of toekomstige wereldkampioenschappen
Breder deelnemersveld, meer promotie in buitenland.
Stemadvies betreffende F3K (CIAM)

Evaluatie F3k 2007
Is er nog F3K wedstrijdmateriaal nodig: b.v. Extra stopwatches of lint om het vliegterrein af te zetten, ...
Wat ging goed en wat kon beter?

Sorry, ik heb op school niet echt opgelet en later niet veel bijgeleerd maar ik snap niet hoe we nu verder gaan. Het zijn allemaal open vragen. Hoe wil je hiermee verder? Wil je deze discussie nu op het forum starten? Per agendapunt kunnen we avondvullend discussieren .Als iedereen zijn standpunt wil beargumenteren krijgen we ellenlange posts, is iedereen vlot de draad kwijt en op pagina 3 weet niemand meer wat er op pagina 1 gezegd is.
Afgelopen zaterdag met Alex en Peter even op het veld over het wel en wee van F3K NL gehad. Het blijkt dat ook als je denkt het met elkaar eens te zijn je na een korte tijd toch alweer de discussie "ja maar als" krijgt.

Mijn voorstel is om toch met een select groepje om tafel te gaan zitten. Maak desnoods enkele punten wat specifieker en mail dit als een soort enquete /vragenlijst rond onder de deelnemers van het afgelopen jaar. Buig daarna met een nog samen te stellen F3K belangengroepje over de inzendingen. Hieruit komt dan een definitief voorstel.
Er moet een goed en duidelijk en doordacht voorstel voor 2008 op tafel komen.

Theo zei:
Eric,
Het zijn allemaal open vragen. Hoe wil je hiermee verder? Wil je deze discussie nu op het forum starten? Per agendapunt kunnen we avondvullend discussieren .Als iedereen zijn standpunt wil beargumenteren krijgen we ellenlange posts, is iedereen vlot de draad kwijt en op pagina 3 weet niemand meer wat er op pagina 1 gezegd is.
Afgelopen zaterdag met Alex en Peter even op het veld over het wel en wee van F3K NL gehad. Het blijkt dat ook als je denkt het met elkaar eens te zijn je na een korte tijd toch alweer de discussie "ja maar als" krijgt.

Mijn voorstel is om toch met een select groepje om tafel te gaan zitten. Maak desnoods enkele punten wat specifieker en mail dit als een soort enquete /vragenlijst rond onder de deelnemers van het afgelopen jaar. Buig daarna met een nog samen te stellen F3K belangengroepje over de inzendingen. Hieruit komt dan een definitief voorstel.
Er moet een goed en duidelijk en doordacht voorstel voor 2008 op tafel komen.

Volgens mij zijn wij het best eens, hoewel de weg misschien anders klinkt, komen we toch op dezelfde plek uit.

Mijn idee/voorstel is om eerst de agenda in te vullen met punten die wij F3K vliegers belangrijk vinden (zijn we bijna mee klaar).

Daarna mag iedereen een voorstel (of tegenvoorstel) doen op elk agendapunt (daar zijn we nu), als er niets hoeft te veranderen, zal de discussie kort zijn.

Eventueel kunnen we deze voorstellen dan behandelen op een F3K vergadering (bij Loet in de Sauna.. ;) ) (of via het forum, zoals ik voorstelde)

Als alle voorstellen zijn goed gekeurd door de F3K vliegers, kunnen we deze ter stemming brengen op de vliegersvergadering en officieel maken of indien noodzakelijk doorgeven aan de Knvvl als ze tegen de huidige regels/richtlijnen van de Knvvl in mochten gaan.

Nu een paar puntjes voor de agenda:

- Modelkeuringen voor F3K, noodzakelijk voor deelname EK/WK 2008?

Zie ook http://www.modelvliegsport.nl/downloads/formKeuring2007.doc

- Knvvl F3K Brevetten?

Hoe gaan we hiermee om voor hen die op dit moment geen vliegbrevet bezitten? Regelen we een knvvl examinator tijdens 1 van de wedstijden, zodat iedere wedstrijddeelnemer 1 krijgt na de wedstrijd? Of maken we van 2008 een overgangsjaar, waarin we eisen dat iedereen vanaf 1-1-2009 een knvvl brevet bezit, maar stellen het nog niet als eis voor 2008.

- Het NK van dit jaar en gaan we op deze manier verder volgend jaar?

Voor volgend jaar stel ik voor om 5 wedstrijdendagen te selecteren.
Waarvan 4 werkelijke wedstrijddagen en 1 reserve/uitwijk dag.

Dus indien 1 van de wedstrijden door omstandigheden niet gevolgen kan worden, kan deze later in het jaar ingehaald worden op deze datum. Het NK bestaat van volgend jaar uit 4 wedstrijden, met 1 schrapwedstrijd.

Hiermee leggen we een niet te zware druk op de RB Zweef wedstrijdkalender voor volgend jaar en kunnen vliegers van andere klassen ook meedoen.

Overige data/wedstrijden kunnen we dan gewoon voor de dagprijs vliegen, hierbij kunnen we dus toch in wedstrijdverband vliegen. Maar deze dagen kunnen dan samenvallen met andere wedstrijdklassen, maar tellen niet mee voor het NK.
Denk hierbij dus aan DLG dagen, zoals dit jaar in Vlaardingen.

We vliegen volgens de F3K regels van de FAI voor 2008.

- De miniklasse, hoe nu verder?

Volgens mij gaat het best goed met de mini klasse, maar gezien de groei van deze klasse in het afgelopen jaar. Stel ik voor om volgend jaar op dezelfde manier verder te gaan. Extra rondes tijdens F3K wedstrijden, maar geen officieel NK voor de mini's.

Eric van Dijken zei:
Hiermee leggen we een niet te zware druk op de RB Zweef wedstrijdkalender voor volgend jaar en kunnen vliegers van andere klassen ook meedoen.

Kunnen we ook rekening gaan houden met de lijnbesturingskalender? Met dezelfde argumentatie als hierboven beschreven. Verschillende monniken, dezelfde kappen.

Loet

Eric,

Hoe zit dat met brevetten.
Moet een deelnemer een brevet hebben?
Zo ja kunnen dan alleen mensen met een KNVvL brevet meedoen?
Een KNVvL brevet is alleen geldig als men ook lid is van de KNVvL, dus moet men om mee te kunnen doen dan ook lid zijn van de KNVvL?
Indien lid van een buitenlandse zusterorganisatie meedoen ja, NK worden nee?

Frans

Als je een examinator zoekt geen probleem.
Ik heb zo'n papiertje en volgens mij Hans ook. :D

Frans Bal zei:
Eric,

Een KNVvL brevet is alleen geldig als men ook lid is van de KNVvL, dus moet men om mee te kunnen doen dan ook lid zijn van de KNVvL?

Frans

Nu heb ik geen brevet, maar ik ben wel lid van de KNVvL. Wat moet ik me bij zo'n brevet voorstellen? Er zijn delen van het land waar je niet of nauwelijks clubs kan vinden en al helemaal niet voor DLG.
Volgens mij is DLG al bijzonder en niet zomaar in de bestaande brevetstructuur te vangen.

Ik zou er meer voor willen pleiten dat we onze eigen breveteisen opstellen en voorleggen aan de KNVvL. Tijdens fly-ins kunnen instructeurs dan helpen en ondericht geven en brevet uitschrijven. Het brevet is dan een indicatie dat je bekend bent met het DLG vliegen en dit ook veilig kan beoefenen.

Loet Wakkerman zei:
Kunnen we ook rekening gaan houden met de lijnbesturingskalender? Met dezelfde argumentatie als hierboven beschreven. Verschillende monniken, dezelfde kappen.

Loet

Ha die Loet,

Het kijkt me welhaast vanzelfsprekend (en daarom zal het wel niet genoemd zijn) dat wedstrijddata tevens besproken worden met de subcommissie vrije vlucht. Er zijn immers meer vrije vluchters aktief binnen de DLG wererld als F3B'rs, F3J'ers en F2 vliegers tesamen..........

Arno

Uhhh is het inmiddels niet zo dat de andere klasses rekening met onze agenda moeten gaan houden? Volgens mij hebben we op een wedstrijd gemiddeld meer deelnemers dan welke andere klasse ook.

Even een paar losse kreten over mini's:

Mini's gaan goed maar, waarom hebben we de miniklasse geintroduceerd??
Als instapklasse? Als volwaardige klasse die los van de F3K klasse opereert? Als lowbudgetklasse?
Bij het idee instapklasse zou je kunnen invoeren dat de winnaar of iemand die twee eenvolgende jaren als winnaar uit de bus komt of in totaal 3 maal winnaar is geweest verplicht promoveert naar de F3K klasse. Instap met het idee om mensen bekend te laten maken in het wedstrijdvliegen en het F3K in het geheel.
Als volwaardige klasse? Alleen de regel dat de max spanwijdte 1 meter is? Winnaar promoveert niet?
Als lowbudgetklasse? De klasse voor de man met de kleine buidel en als promotieklasse voor de jeugd? Geen aillerons om de kosten te drukken. Geen hitech materialen? Dit zou de ontwikkeling van de mini niet ten goede komen maar de drempel wel lekker laag houden. en dat is weer wat we willen toch?
Of......

- Brevetten

Voor F3K brevetten, zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=60942

Als Hans en Frans zich willen aanbieden als F3K examinator, tijdens de Zoetermeer wedstrijd. Lijkt me dat een heel fijn plan.
Zoniet moeten we misschien volgend jaar, hier een vast onderdeel van maken voor de wedstrijden en DLG dagen, stel ik voor.

- Wedstrijdkalender

Natuurlijk wil ik met iedere tak van sport rekening (proberen) te houden. Ik zou voorstellen om mij van een lijst te voorzien (voor 9 december) waarop de data staan van andere wedstrijdendagen, waarop wij "zeker" geen F3K wedstrijden mogen organiseren.

Kom op zeg. We laten ons toch niet in een verdomhoekje drukken!!!
Dus wij gaan schikken naar de voorkeurdata van andere klassen? Zij mogen de koek verdelen en wij de kruimels.
We kunnen onze wedstrijden wel afstemmen ( voor zover mogelijk) met grote F3K westrijden in de buurlanden, maar door met alles en iedereen rekening te gaan houden worden we nooit serieus genomen.

Frans Bal zei:
Eric,

Voor dit jaar (2007) hebben/hadden we geen brevet verplichting. Het ligt in mijn verwachting dat deze er wel gaat komen, de knvvl is tenslotte eigenaar van de NK-F3K. Of moet ik zeggen wij organiseren het NK onder de flag van de knvvl.
Binnen de knvvl is het de eis dat men zelfstandig (zonder instructeur) mag vliegen, indien men een brevet bezit.

Daar het tot nu toe onmogelijk was om met een F3K kist een brevet te halen, hebben we hiervoor ontheffing aangevraagd voor dit jaar.

Ondertussen zijn de eisen bekend voor een F3K brevet, en is voor een ieder dus haalbaar. En moeten we dus gaan beslissen wat we voor volgend jaar gaan doen. Mijn voorstel zou zijn een overbruggingsjaar 2008 en vanaf 2009 verplicht.

Maar als we b.v. in Zoetermeer een brevet sessie kunnen organiseren, zodat alle huidige F3K vliegers hun brevet kunnen halen... Dan kan het zijn dat we gewoon vanaf 2008 een brevet verplicht gesteld krijgen of gaan stellen.

Frans Bal zei:

Op dit moment zijn er (bij mij) geen uitzonderingen bekend, dus is alleen het knvvl brevet geldig tijdens een NK-F3K wedstrijd. OP dit moment is er maar een enkeling geen lid van de knvvl. Indien men F3K wedstrijden gaat vliegen, lijkt het mij normaal om lid te worden van de knvvl. (als ik wedstrijden wil gaan beoefenen in welke vorm van sport ook, zal ik lid moeten zijn van de landelijke organistatie... zoek maar eens een wedstrijdvoetballer die geen lid is van de knvb)

Frans Bal zei:

Ja, hier rust een leuk probleem. Ik roep schaatsbelgen... of gezien het deelnemersveld in Duitsland voor de F3K... F3K vliegenende oosterburen, die lid zijn van de knvvl. Dient een deelnemer aan het NK-F3K ook de Nederlandse nationalitiet te hebben, om uitgezonden te kunnen worden (names Nederland) naar het WK?

Frans Bal zei:

Volgens mij moeten we hiervoor maar eens een apart draadje openen lijkt mij een heel fijn idee.

Theo zei:
Dus wij gaan schikken naar de voorkeurdata van andere klassen? Zij mogen de koek verdelen en wij de kruimels.
We kunnen onze wedstrijden wel afstemmen ( voor zover mogelijk) met grote F3K westrijden in de buurlanden, maar door met alles en iedereen rekening te gaan houden worden we nooit serieus genomen.

Totaal mee eens....thumbs up

Ruud

Hallo,

Betekent dit dat vanaf vlgd jaar. niet-KNVvL leden niet meer welkom zijn op nederlandse F3K wedstrijden ?
Geen "buitenlandse" deelnemers meer...............

Arno

Eric,

Theo en Arno hebben volgens mij aangegeven dat het verstandig zou zijn om als F3k vliegers een vergadering te
houden en als het kan voor de vergadering op 9 December. Ik sluit mij hier bij aan. Theo heeft zelfs al een gedeelte van zijn huis ter beschikking gesteld voor deze vergadering.

Het is misschien een idee zijn om hier op het forum te polsen of er meer F3k vliegers behoefte hebben aan een eigen
vergadering en als dat zo is wat dan een geschikte datum zou kunnen zijn. Vervolgens kunnen we dan
op zoek gaan naar een geschikte ruimte (ALC clubruimte ? , de Coehoorn in Arnhem?, Clubhuis Odoorn ?,
bij Theo, bij mij ?, etc).

Cheers

Bart

hunter58 zei:
Theo zei:

Totaal mee eens....thumbs up

Ruud

Leuk, gaan jullie dit regelen met Loet en Arno?

Zonder gekheid,
Ik wil met iedereen rekening houden, maar ben van mening dat wij onze eigen agenda beheren. En hierin zullen we dus proberen rekening te houden met de overige klassen en buitenlandse wedstrijden. Helaas is het een utopie dat we rekening kunnen houden met iedereen.
Iedereen zal dus op een gegeven moment een keuze moeten maken, vlieg ik primair F3K of een andere klasse.

Eric van Dijken zei:
(als ik wedstrijden wil gaan beoefenen in welke vorm van sport ook, zal ik lid moeten zijn van de landelijke organistatie... zoek maar eens een wedstrijdvoetballer die geen lid is van de knvb)

Ik loop hard en loop zo af en toe een wedstrijd voor mijn plezier. Toch ben ik geen lid van de KNAU
Ik vlieg DLG en vlieg af en toe een wedstrijd voor mijn plezier. uhh.............

arno888 zei:
Hallo,

Betekent dit dat vanaf vlgd jaar. niet-KNVvL leden niet meer welkom zijn op nederlandse F3K wedstrijden ?
Geen "buitenlandse" deelnemers meer...............

Arno

Nee, natuurlijk niet. Ze doen alleen niet mee voor het NK.

Het oorspronkelijk bericht van mij, ging om het volgende:
Om te voorkomen dat de nummers 4,5 en 6 van Duitsland in Nederland hun F3K-WK plaats gaan veilig stellen.
We willen tenslotte Nederlanders afvaardigen naar een WK, lijkt mij.

ps: Ik schrijf hier duitsers, het is slechts een voorbeeld. Het geld ook voor de overige nationaliteiten natuurlijk.

Back