Vliegersvergadering 9 December in Arnhem (ALC club gebouw)

Theo zei:
Eric van Dijken zei:
(als ik wedstrijden wil gaan beoefenen in welke vorm van sport ook, zal ik lid moeten zijn van de landelijke organistatie... zoek maar eens een wedstrijdvoetballer die geen lid is van de knvb)

Ik loop hard en loop zo af en toe een wedstrijd voor mijn plezier. Toch ben ik geen lid van de KNAU
Ik vlieg DLG en vlieg af en toe een wedstrijd voor mijn plezier. uhh.............

Klopt allemaal.
Toch als je naar een EK/WK uitgezonden zou willen worden, zul je ook bij de KNAU lid moeten zijn.

Niemand is verplicht om lid te zijn van de Knvvl om "een wedstrijd voor zijn plezier" te vliegen.

Niemand is verplicht om lid te zijn van de Knvvl om "een wedstrijd voor zijn plezier" te vliegen.

Op dit moment zijn er (bij mij) geen uitzonderingen bekend, dus is alleen het knvvl brevet geldig tijdens een NK-F3K wedstrijd. OP dit moment is er maar een enkeling geen lid van de knvvl. Indien men F3K wedstrijden gaat vliegen, lijkt het mij normaal om lid te worden van de knvvl. (als ik wedstrijden wil gaan beoefenen in welke vorm van sport ook, zal ik lid moeten zijn van de landelijke organistatie... zoek maar eens een wedstrijdvoetballer die geen lid is van de knvb)

Volgens mij praat je jezelf nu tegen 8O

Beste Eric,

Vlgs. mij begint de druk voor jouw nu toch echt te groot te worden...............

Eerst moeten we de F3K wedstrijden afstemmen met de F3B'rs en de F3J 'rs
en vervolgens meld jij dat we zelf onze agenda samenstellen.......; mis ik hier iets
of begrijp ik her ff iets niet?

Vervolgens komen er een paar teksten voorbij die volstrekt overbodig zijn
(en die reglemenmtair op zowel nationaal als internatinaal nivo vastliggen)
Het is namenlijk bij alle aktieve vliegers, om het even uit welk land afkomstig,
of in welke klasse aktief bekend, wat de regels zijn om deel te nemen aan een
"nationaal kampioenschap" of wat er nodig is om door een land afgevaardigd te worden!

De discussie startte met het brevetverhaal in deze en dat is nog altijd wazig (voor mij dan)

Verder vermoed ik dat "Ome KNVvL" niet zo heel blij zal zijn met jouw uitspraak "Niemand
is verplicht om lid te zijn van de Knvvl om "een wedstrijd voor zijn plezier" te vliegen".......
Daar zijn allle hele discussies over gevoerd (gelukkig is herkend/erkend dat we in Europa
leven en dat er meer aeroclubs zijn)

Misschien is het verstandig op dit moment eens een opsomming te geven van de door jouw
verzamelde punten want net als Theo ben ik de draad kwijt en om dan maar weer terug te
keren naar de basis van dit verhaal......

Afsluitend nog één klein vraagje; de agenda zal uit 10 tot 15 punten bestaan schat ik zo
( ben immers de tel kwijt geraakt); hopelijk realiseer jij je dat je op dit ogenblik "eigenaar"
bent van al deze punten en de (eventuele) optredende problemen hierbij voor F3K vliegend
nederland moet gaan oplossen, verduidelijken, afhandelen of wat dan ook............

Arno

Eric van Dijken zei:
Zonder gekheid,
Ik wil met iedereen rekening houden, maar ben van mening dat wij onze eigen agenda beheren. En hierin zullen we dus proberen rekening te houden met de overige klassen en buitenlandse wedstrijden. Helaas is het een utopie dat we rekening kunnen houden met iedereen.
Iedereen zal dus op een gegeven moment een keuze moeten maken, vlieg ik primair F3K of een andere klasse.

Eric, bedankt

OK, lukt het niet dan is het gewoon pech. Wist even niet dat het zo veel zou losmaken. Ik geef je een LB lijstje voor 9 december.

groet,

Loet

mannen ,mannen

Dit begint er uit te zien als een groot probleem
sorry hoor ,maar krijg hier het gevoel van een stel kemphanen in aktie
Als we op deze voet verder gaan ben ik, inderdaad bang dat we volgend jaar geen f3k meer hebben
Zet nu alles is op een rij
breng die punten in beeld (stuur alle deelnemers een mail met de punten )
Probeer zo snel mogelijk een vergadering te beleggen
Eerlijk gezegt mijn gevoel voor f3k is gezelligheid ontspannen sfeer, laat dit zo blijven
Met zo veel liefhebbers moet dit toch mogelijk zijn ?????

groeten arnold 8O

Ik herhaal mijn vraag:

Wie heeft er allemaal behoefte aan een 'eigen' F3K vergadering ?
Voor zover ik het kan herleiden:

Arno
Theo
Bart
Arnold
Jurgen
Eric
Peter
Loet
Frans
Hans
Arjen
??
??

Cheers

Bart

arno,

ik ben eigenaar van geen enkel punt. ben alleen beheerder van de agenda. en probeer aldus, dan ook te polsen wat ons huidige standpunt is, op deze punten. daarnaast ben ook ik een f3k vlieger en mag dus mijn eigen inbreng in deze punten verwoorden.

indien je het oneens bent, hoor ik dat graag van je.

Hoi Bart,

zet mij ook maar op de lijst van mensen die een stand-alone F3K vergadering willen houden.
We hebben genoeg te bespreken lijkt me :) Daar hoeven we die andere radiovliegers niet mee lastig te vallen.
Ookal zitten daar misschien weer mensen bij, die het wiel al eerder uitgevonden hebben. Van de andere kant zijn er denk ik ook genoeg VV vliegers aanwezig met jarenlange wedstrijd ervaring, die het een en ander ook wel in kunnen schatten.

Greetz,
Jurgen

Theo zei:

Op dit moment zijn er (bij mij) geen uitzonderingen bekend, dus is alleen het knvvl brevet geldig tijdens een NK-F3K wedstrijd. OP dit moment is er maar een enkeling geen lid van de knvvl. Indien men F3K wedstrijden gaat vliegen, lijkt het mij normaal om lid te worden van de knvvl. (als ik wedstrijden wil gaan beoefenen in welke vorm van sport ook, zal ik lid moeten zijn van de landelijke organistatie... zoek maar eens een wedstrijdvoetballer die geen lid is van de knvb)

Volgens mij praat je jezelf nu tegen 8O

Volgens mij niet, ik stel in het bovenste stuk: Dat je geen lid hoeft te zijn om een F3K wedstrijd te vliegen.

In het stuk eronder stel ik: Dat het mij normaal lijkt dat je knvvl lid bent, als je wedstrijden vliegt. Tenslotte is van de wedstriijdvliegers, bijna iedereen lid van de knvvl. Dus als de over grote meerderheid (ik schat 95%) lid is, lijkt het mij dat ik mag zeggen dat het normaal is.
Daarnaast heb ik de persoonlijke opvatting dat je lid bent van de overkoepelende organisatie als je deelneemt aan het NK, in welke tak van sport dan ook.

Op hoop dat ik nu duidelijker ben geweest, ook ik heb het probleem dat ik niet altijd de juiste toon weet te vinden om dingen te zeggen op het forum. Hierin kan ik alleen maar vragen om dan om duidelijkheid te vragen. Ook ik heb het beste voor met F3K, het probleem is dat we allemaal mensen zijn. En dingen soms anders lezen dan de schrijver heeft bedoelt. Dat is helaas niet anders, maar vraag dan gewoon door. Probeer je in de andere persoon te verplaatsen en geef mensen het voordeel van de twijfel.

Zo als ik in een eerdere posting al heb gezegd. Als ik als startend F3K-er iets kan bijdragen dan ben ik daarvoor beschikbaar. Ook in een eventuele vergadering. Of ik nu ook de behoefte daartoe heb? Nee dat niet direct. Ik zal er niet van wakker liggen als ik er niet bij zou zijn. Ik heb behoorlijk veel vertrouwen in de huidige delegatie :)

Ruud

arno888 zei:
Eerst moeten we de F3K wedstrijden afstemmen met de F3B'rs en de F3J 'rs
en vervolgens meld jij dat we zelf onze agenda samenstellen.......; mis ik hier iets
of begrijp ik her ff iets niet?

Nee, volgens mij mis je niks. We zullen proberen rekening te houden met de overige agenda's. Indien dat niet mogelijk is, zullen we ons eigen plan volgen.

arno888 zei:
Vervolgens komen er een paar teksten voorbij die volstrekt overbodig zijn
(en die reglemenmtair op zowel nationaal als internatinaal nivo vastliggen)
Het is namenlijk bij alle aktieve vliegers, om het even uit welk land afkomstig,
of in welke klasse aktief bekend, wat de regels zijn om deel te nemen aan een
"nationaal kampioenschap" of wat er nodig is om door een land afgevaardigd te worden!

Volgens mij niet, anders zouden we het niet als agendapunt hebben op de lijst, toch?

arno888 zei:
De discussie startte met het brevetverhaal in deze en dat is nog altijd wazig (voor mij dan)

Welk deel is wazig?

arno888 zei:
Verder vermoed ik dat "Ome KNVvL" niet zo heel blij zal zijn met jouw uitspraak "Niemand
is verplicht om lid te zijn van de Knvvl om "een wedstrijd voor zijn plezier" te vliegen".......
Daar zijn allle hele discussies over gevoerd (gelukkig is herkend/erkend dat we in Europa
leven en dat er meer aeroclubs zijn)

Iemand die geen lid is van de knvvl, mag deelnemen aan een F3K wedstrijd. hiervoor betaald de deelnemers die extra 10 euro. Dus "Ome knvvl" staat in mijn ogen volledig achter mijn uitspraken, in deze.
Natuurlijk zijn daar hele discussies over gevoerd en daar is deze afspraak uit voort gekomen.
Let wel, en daar komt misschien jouw irritatie vandaan. Zusterorganisatie vallen hierbij voor mij, onder de noemer "knvvl"

arno888 zei:
Misschien is het verstandig op dit moment eens een opsomming te geven van de door jouw
verzamelde punten want net als Theo ben ik de draad kwijt en om dan maar weer terug te
keren naar de basis van dit verhaal......

Lijkt me een goed idee, komt binnenkort.

arno888 zei:
Afsluitend nog één klein vraagje; de agenda zal uit 10 tot 15 punten bestaan schat ik zo
( ben immers de tel kwijt geraakt); hopelijk realiseer jij je dat je op dit ogenblik "eigenaar"
bent van al deze punten en de (eventuele) optredende problemen hierbij voor F3K vliegend
nederland moet gaan oplossen, verduidelijken, afhandelen of wat dan ook............

Ik beheer de agenda en punten bespreken we later in detail. Maar iedereen mag ondertussen voorstellen doen voor meer agendapunten of voorstellen doen om agendapunten van een standpunt te voorzien.
Let wel, indien we werkelijk al 10-15 agendapunten hebben. Als je dan per agendapunt 10 minuten discussie vooraf laat gaan, en 5 minuten om tot stemming te komen. Ben je toch al snel meerdere uren bezig. We zullen een voorzitter voor de vergadering nodig hebben, die stevig in zijn schoenen staat.

Hallo Eric en alle ander F3K fanaten,

Zoals ik al veel eerder gesteld heb is het dringend noodzakelijk dat we zelf "de koppen bij mekaar steken"
om voor onszelf, alle DLG'rs dus, een koers uit te stippelen voor de komende jaren.
Gelukkig zijn nu meer mensen overtuigd van het nut van een dergelijke meeting, dus laten we spijkers met koppen slaan.

Loet; hoe groot is die keukentafel van jouw ???

Zoals Theo in een eerdere posting al aangaf moeten we duidelijk een eigen koers varen. We willen ons niet laten behandelen als het kleine broertje van de andere F3 klassen maar zijn duidelijk een eigen klasse met een eigen koers.

Als voorbeeld in deze de wedstrijdagenda; de invloed van de nederlandse F3B en F3J wedstrijden op de F3K kalender.
Laten we daar ons eigen standpunt en kalender bepalen. Is het belangrijker of dat een F3J wedstrijd in pak 'm beet Leeuwrden samenvalt met een geplande F3K datum of vinden de F3K vliegers het van veel meer importantie dat er rekening gehouden wordt met een andere F3K datum in pak 'm beet Delmenhorst of Kaltenkirchen........... met andere F3K wedstrijden dus.
Het is volkomen logisch dat Loet dan de F2 kalender inbrengt en ik begin over VV. Tegen Loet en tegen mezelf moet ik dan echter zeggen; leuk als je iets kan coördineren maar we hebben het hier over DLG !

Tenslotte wil ik nog wel iets anders kwijt; misschien dat er mensen zijn die zich afvragen waarom "die gast" met die duitse licentie zich zo druk maakt over het nederlandse gebeuren. Nou dat is heel simpel; ik vind dit spelletje a. veel te leuk en b. heb ik zelf de allereerste, toen was het nog HLG, wedstrijd van dit type georganiseerd, way back in de negentiger jaren.......
Jeugdherinneringen dus misschien :)

Arno

Er kunnen wel 20 mensen in de woonkamer zitten, het is niet ruim maar wel voldoende. Huissen ligt redelijk centraal.

En Arno heeft gelijk. Het is belangrijker dat de nederlandse F3K wedstrijden niet samenvallen met internationale F3K wedstrijden. Het zou leuk zijn als het strookt met de LB of VV kalender maar het is gewoon kiezen als het niet zo is.

Loet

arno888 zei:
Zoals Theo in een eerdere posting al aangaf moeten we duidelijk een eigen koers varen. We willen ons niet laten behandelen als het kleine broertje van de andere F3 klassen maar zijn duidelijk een eigen klasse met een eigen koers.

De F3K klasse in Nederland valt onder de RB zweef afdeling van de knvvl, als zodanig is/was het wel zo netjes om rekening met andere zweefvliegers in Nederland. Ik heb niet het idee dat wij het kleine broerje zijn van de andere RB Zweef. We zijn anders, das zeker waar.

Eric,

Hans is ook gerechtigd om examens af te nemen. Dus wellicht is er wat te regelen om KNVvL leden een brevet te laten vliegen.
Waarom alleen KNVvL leden???, da's simpel het brevet is alleen geldig als je ook lid bent van de KNVvL.
Er moet dan wel bij Peter Keim worden nagevraagd of het zweefbrevet al is aangevuld/aangepast naar de DLG modellen.

Peter Keim schreef in het Brevet draadje

Gezien de bovenstaande discussie is er een voorstel uitgewerkt om met DLG-modellen het A-veiligheidsbrevet voor zweefmodellen te kunnen behalen. Verschillen worden de startmethode en (uiteraard) een kortere eis voor de vliegduur.
Net als bij alle andere RB-klassen kan er dan vanaf volgend jaar de eis voor het A-brevet komen om aan wedstrijden te kunnen deelnemen. Dat brevet hoeft niet met een DLG-model behaald te zijn!
Op basis van een bepaald, minimaal wedstrijdresultaat kan straks het B- of C-brevet aangevraagd worden.

Dit voorstel is naar de subcommissie RB-zweef gestuurd voor een reactie.

Peter Keim
Sportzaken
KNVvL afdeling Modelvliegsport

Hoe en wat met brevetten en lidmaatschap in 2008 lijkt me duidelijk.

Groeten

Frans

O ja volgens mij is de stand alsvolgt;

Datum vliegersvergadering: 9 december in Arnhem.

Agenda punten (opmerkingen op het forum)

1. In welke vorm 2008 te organiseren. Aantal wedstrijden, aantal schrap wedstrijden.
2. Wedstrijddata bespreken en clubs benaderen om wedstrijd te organiseren.
3. Mini klasse, hoe te vervolgen, regels vastleggen.
4. Selektieprocedures voor de World Games en/of toekomstige wereldkampioenschappen.
5. Breder deelnemersveld.
6. Stemadvies betreffende F3K (CIAM).
7. Evaluatie F3K 2007, Wat ging goed en wat kon beter?
8. Materiaal t.b.v. organisatie (F3K wedstrijd-koffer, extra stopwatches of afzetlint)
9. Regels t.a.v. deelname NK F3K, KNVvL lidmaatschap.
10. Regels t.a.v. deelname en brevetten.
11. Promotie van F3K in Nederland en daar buiten.
12. Modellenkeuring bij deelname aan NK F3K.
13. Budget voorstel maken voor 2008 en volgende jaren.

Algemene opmerkingen:

Is het nodig om een minimale/maximale groepsgrootte in verhouding tot het aantal deelnemers vast te stellen ?
Afstemming nederlandse wedstrijden met internationale (Contest Tour) wedstrijden
Met ingang van 01.01.2008 F3K gaan vliegen volgens het FAI reglement . We vliegen volgens de F3K regels van de FAI voor 2008?
Op welke manier wordt een team geselecteerd voor een aanstaand Wereldkampioen-schap F3K en/of de Worldgames? Mijn suggestie zou zijn om ook een behaald resultaat in buitenlandse wedstrijden (Contest Tour) mee te laten wegen. Je wilt immers de beste vliegers afvaardigen ???
Competitie á la vrije vlucht: één NK westrijd en een serie wedstrijden die meetellen (via een verdeelsleutel: samen met wedstrijden in het buitenland) voor de selectie van een EK/WK ploeg.
Hou het laagdrempelig, laat het niet afhangen van een paar mensen en werk aan groei en kwaliteit.
Hoe gaan we hiermee om voor hen die op dit moment geen vliegbrevet bezitten? Regelen we een knvvl examinator tijdens 1 van de wedstijden, zodat iedere wedstrijddeelnemer 1 krijgt na de wedstrijd? Of maken we van 2008 een overgangsjaar, waarin we eisen dat iedereen vanaf 1-1-2009 een knvvl brevet bezit, maar stellen het nog niet als eis voor 2008.
Voor volgend jaar stel ik voor om 5 wedstrijdendagen te selecteren.
Waarvan 4 werkelijke wedstrijddagen en 1 reserve/uitwijkdag.
Dus indien 1 van de wedstrijden door omstandigheden niet gevolgen kan worden, kan deze later in het jaar ingehaald worden op deze datum. Het NK bestaat van volgend jaar uit 4 wedstrijden, met 1 schrapwedstrijd.
Stel ik voor om volgend jaar op dezelfde manier verder te gaan. Extra rondes tijdens F3K wedstrijden, maar geen officieel NK voor de mini's.

Deelnemers F3K vergadering

Arno
Theo
Bart
Arnold
Jurgen
Eric
Peter
arnold
Jurgen
Loet
Frans

Duh, en ik had nog wel mijn staartdelen in de glas willen zetten.

Back