Joop , je bent geen nieuweling , eerder een vlietuigbouwkundig ingenieur die mij leuke vragen wil stellen .
Nieuw op het forum , maar beslist niet nieuw in de vliegerij .
Mijn aanname is :
dat je de vragen dus zelf het beste kunt beantwoorden , veel beter als ik .
Toch ga ik hier samen vatten wat de belangrijkste kneepjes zijn voor de model vliegerij , dit aan de hand van een verhaal van mijn leermeester .
Stel , u wilt een vliegtuig ontwerpen .
Met een startgewicht van 200 kg ,
Met een kruissnelheid van 60 km/uur [ 16,7 m/sec ]
Daar hoort een vleugel belasting bij van 106 newton per vierkante meter . [ W/S = 0,38 V^2 in het kwadraat ]
U weet nu dat het vleugel oppervlak [ S ] 19 vierkante meter moet worden .
U geeft nu de kwaliteit van uw vliegtuig een cijfer , neem een acht
Finesse F= 8 , dit is de verhouding tussen Lift /Drag
Hier komt enige kennis om de hoek kijken , Finesse is een kwaliteits gegeven , wat wij modelvliegers ook kunnen benaderen door onze DRAG estimator te gebruiken , de lift is gelijk aan de massa van het toestel .
Met een vliegsnelheid van 16 m/sec en een finesse van 8 is de daalsnelheid w= 2 meter / sec . [ F=L/D=U/w ]
Maar daal snelheid geeft ook het vermogen aan wat nodig is om in de lucht te blijven [ w = vermogen P /W weight]
Dus nu kunnen we het nodige vermogen uitrekenen , er is 2 m/sec maal 2000 newton is 4000 watt nodig om in de lucht te blijven .
Bovendien willen we 3 meter/sec klimmen , dan komt er nog eens 3 x2000 = 6000 watt bij .
De motor moet dus 10 kilowatt leveren .
Nu gaan we het rendament van de propellor inschatten , aan de hand van de ruimte die er is [ met onze propelor selector gaat dat heel goed ]
Reken op een nuttig effect van 50 procent .
Dus nu heb je uiteinlijk 20 kilowatt nodig .
Dus nu weten we alle gegevens van het vliegtuig , die we waar moeten maken binnen ons ontwerp , we kunnen het ontwerp verder uitwerken .
Hier en daar hebben we al wat marges ingebouwd , kleine afwijkingen zijn geen ramp .
Zo dat is het begin , ik moet nu even stoppen , Diner time .