vliegsnelheid

even een idee om nauwkeuriger te meten.
Neem 2 chrono's (dat is dan onmiddellijk het nadeel).
Start de twee tegelijk en zie dat ze mooi samen oplopen. Eentje gaat mee naar start de andere naar finish. Iedere keer als het vliegtuig voorbij komt op de LAP knop drukken. Achteraf alle waarden opschrijven en uittellen maar... Als je waarnemers hebt met dezelfde reactietijd is deze ook al uit de fout-vergelijking ;-)

my 2 cents..

Of een kabeltje verbinden aan een chrono zodat beide waarnemers dezelfde Chrono kunnen lappen :).

Joop , je rekent te veel en houd te weinig rekenen met andere relevante zaken.
Met name over de slip ben ik niet te spreken , goede props [ en juist toegepast ] halen met gemak een omzetting van 90 % van prop speed in max vliegsnelheid .
De prop gedraagt zich meer als een 9x7 in mijn analyse .
Iets meer over verdere relevante zaken .
http://www.bolly.com.au/book/Book.jsp?Chapter=2&Section=2
Met name de efficiency paragraaf zou ik driedubbeldik willen onderstrepen !
Met name hoe het werktuig [prop] met het opgewekte vermogen omgaat speelt een cruciale rol .
Thrust is de kracht om te versnellen , als je tevreden bent met de versnelling kan je tevreden zijn met je prop , versnelling is veel relevanter als topspeed .

Dolly section 4 , Als je daar even kijkt dan vind je voor een 9x7 airspeed 66 miles bij 10000 rpm 106 km/uur .
Ontlasting van het gevraagde vermogen minimaal 10% . De reeele ontlasting is weer afhankelijk van de totale drag en interference , daarvan moet je toch weer een inschatting maken , maar kan nog aanmerkelijk oplopen als je niet in extremen vervalt .
Vandaar dat goede situatie,s ook de betere resultaten geven .
Ons modelvliegen houd zich op tussen dynamische en Bijna statische situatie,s , daar wil ik weleven fijntjes op wijzen .
Voormij de ultieme dynamiek ! :D :D
Joop , daarom verwacht ik nog leuke dingen van je , succes !

waarom schatten.
als je echt graag de snelheid wilt weten tegen over de grond.
heb je er toch vast en zeker wel het geld voor goede onboard meet aperatuur er voor over.

bijvoorbeeld een gps.
of een pitot buis met bij horende elektronika.
bij de gps meet je meteen de snelheid in relatie tot de grond.
bij een pitot buis zul je of wat reken werk moeten doen of de elektronika doet het werk al voor je

als het de grootte heeft van een standaard servo, dan vrees ik dat je het al kan vergeten. Wat kost zoiets eigenlijk?

Joop , je bent geen nieuweling , eerder een vlietuigbouwkundig ingenieur die mij leuke vragen wil stellen .
Nieuw op het forum , maar beslist niet nieuw in de vliegerij .
Mijn aanname is :
dat je de vragen dus zelf het beste kunt beantwoorden , veel beter als ik .
Toch ga ik hier samen vatten wat de belangrijkste kneepjes zijn voor de model vliegerij , dit aan de hand van een verhaal van mijn leermeester .

Stel , u wilt een vliegtuig ontwerpen .
Met een startgewicht van 200 kg ,
Met een kruissnelheid van 60 km/uur [ 16,7 m/sec ]
Daar hoort een vleugel belasting bij van 106 newton per vierkante meter . [ W/S = 0,38 V^2 in het kwadraat ]
U weet nu dat het vleugel oppervlak [ S ] 19 vierkante meter moet worden .
U geeft nu de kwaliteit van uw vliegtuig een cijfer , neem een acht
Finesse F= 8 , dit is de verhouding tussen Lift /Drag
Hier komt enige kennis om de hoek kijken , Finesse is een kwaliteits gegeven , wat wij modelvliegers ook kunnen benaderen door onze DRAG estimator te gebruiken , de lift is gelijk aan de massa van het toestel .
Met een vliegsnelheid van 16 m/sec en een finesse van 8 is de daalsnelheid w= 2 meter / sec . [ F=L/D=U/w ]
Maar daal snelheid geeft ook het vermogen aan wat nodig is om in de lucht te blijven [ w = vermogen P /W weight]
Dus nu kunnen we het nodige vermogen uitrekenen , er is 2 m/sec maal 2000 newton is 4000 watt nodig om in de lucht te blijven .
Bovendien willen we 3 meter/sec klimmen , dan komt er nog eens 3 x2000 = 6000 watt bij .
De motor moet dus 10 kilowatt leveren .
Nu gaan we het rendament van de propellor inschatten , aan de hand van de ruimte die er is [ met onze propelor selector gaat dat heel goed ]
Reken op een nuttig effect van 50 procent .
Dus nu heb je uiteinlijk 20 kilowatt nodig .
Dus nu weten we alle gegevens van het vliegtuig , die we waar moeten maken binnen ons ontwerp , we kunnen het ontwerp verder uitwerken .
Hier en daar hebben we al wat marges ingebouwd , kleine afwijkingen zijn geen ramp .
Zo dat is het begin , ik moet nu even stoppen , Diner time .

marco bosch zei:
een gps van horloge voormaat is 422 euro op ebay.
maar dat is dus met een voledig grafische weer gave en te veel funties..
het enige wat je eigenlijk nodig hebt is het ontvanger computer gedeelte.
die dingen zijn dus mega klein en licht.

je kunt al een gps ontvanger kleiner dan een penlite accu kopen voor 139.
kijk hier maar eens
http://home.versatel.nl/gpsnavigatie/gps-model-a.htm

Voor die prijzen heb je makkelijk een lazer gun, zoietsdat gebruikt word om de snelheid van een tennisbal te meten (of een auto, door de politie).
Dan weet je het ook.

Zie je wel , als je antwoorden zoekt Zal je ze ook vinden .
Maar ik kom weer terug op mijn verhaal , dit om nog meer kneepjes te ontdekken .
In mijn main frame spelen twee kwaliteiten een essentieele rol .
Ten eerste de finesse , Ten tweede de efficientie van de motor / prop combinatie .
Zou je daarom niet willen weten hoe je die Kwaliteiten verbeterd ?
Ten eerste hoe verbeter je finesse ?
Als je de spanwijdte Twee keer zo groot word , word de inductieweerstand vier keer zo klein , dus als het even kan maak je een vleugel zo slank mogelijk . De vleugelslankheid of aspect ratio A = spanwijdte in het kwadraat / oppervlakte ofwel A= b^2/S gemeten van vleugel tip tot vleugeltip .
De Drag probeer je zo klein mogelijk te maken , door de vorm weerstand zo klein mogelijk te maken en wrijving te verminderen door de oppervlakten zo glad mogelijk te maken , dit is ook nodig voor de vleugels !
Voor de vleugel profieldikte is er een optimale norm ; dikte in procenten is 1,75 maal de wortel uit de vleugelbelasting . d% =1.75 V"""'M/S
We willen er immers alles aan doen om de drag te verminderen.
Tot slot voor vanavond , WAT JE DOET BEPAAL JE HELEMAAL ZELF , dit verhaal verplicht tot niets .
Maar ik vind een Porter met rolroeren en flaps veel mooier als een kale kist met enkel een gas en richten roer [ al kan je ook daarover van mening verschillen ] , er zijn meer kwaliteiten aanwezig bij de Porter .

Ik dacht dat ik een reincarnatie van Charles Lindbergh was , maar jij bent dat gedomme ook .
Wortel 50 is = +/- 7 x 1.75 = 12.25 % dikte dus 2,2 cm aan wortel en aan de tip iets van 1. 46 cm .. .
Te dunne profielen werken beter als te dikke , meer Drag minder snelheid bij de zelfde thrust .
Als het niet helemaal lukt , mag je natuurlijk wel een compromie zoeken voor de beste oplossing .
doen ze in het echt ook , voorbeeld ;
In de bovenkant van een F4 Phantom vleugel zit een heel lelijk klein kastje , vlak zonder enig profiel , als je er doorheen prikt kom je gelijk het rubber van het landingsgestel tegen , kon nu eenmaal niet anders , zo,n landingsgestel moet je ook op kunnen bergen niet waar !

Back