Vliegtuig F3A-C/ beginnen met kunstvlucht

Mijn vraag kwam vooral voort uit mijn slechte ervaring op mijn werk (onderwijs) met studenten die opzettelijk de grenzen van de regels opzoeken, maar misschien zijn die zorgen in deze hobby niet op zijn plaats.
Ik wil zelf met F3A mee doen om mijzelf een doel te geven in het vliegen, beter te worden, en om nieuwe mensen te leren kennen.
Afgelopen weekend heb ik een paar vluchten alleen maar slow-rolls geoefend en het gaf echt voldoening toen hij goed strak rechtdoor ging.
Nu nog veel oefenen zodat ik het ook rechtsom kan doen ipv alleen linksom. Nu voelt het nog heel onnatuurlijk; alsof ik met links aan het schrijven ben.

Goed bezig. Ik vind het zelf ook altijd heerlijk om een figuur bijna goed te vliegen. Ik denk dat de randjes opzoeken niet gaat gebeuren met F3A. We zijn een hechte, leuke en gezellige groep. Iedereen helpt elkaar.
Je hebt ook meegedaan met indoor toch?
sommige van F3P vliegen ook F3A.
F3P is ook heel gemoedelijk naar elkaar, de zelfde sfeer hangt bij F3A.
Iedereen helpt elkaar, in de lucht heb je de grootste strijd met elkaar, op de grond ben je vrienden van elkaar. Dat is wat het F3P en F3A zo mooi maakt.

Laatst bewerkt:
Ik heb kort geleden een kist aangeschaft om de wereld van F3A te gaan ontdekken, de clinic was ik graag naar toe gegaan maar i.v.m. een nieuwe regelaar waar ik op aan het wachten ben en deze vervolgens nog moet inbouwen, invliegen en een bezoek aan prowing ben ik bang dat zaterdag niet haalbaar is voor mij. Zijn er eventueel tips/documenten/websites die jullie aanraden die goed zijn om door te lezen om een goede start te maken?

Ik heb momenteel vooral nog een uitdaging liggen bij het inprogrammeren van de uitslagen omdat ik van dit model hier weinig informatie over kan vinden. Het betreft een WM Rainbow 50E.

Al het advies is welkom, ik hoor het graag!

Hoi Bas,

als je even meld waar je woont, dan zijn er wellicht mensen die in de buurt wonen. In een middagje vliegen samen met een ervaren F3A vlieger leer je meer als het lezen van documenten.

wat uitslagen betreft:
- een goed startpunt is om een 3-standen schakelaar in te stellen voor dual-rate/expo
- stand 1: 100% / 20% expo
- stand 2: 85% / 20% expo
- stand 3: 70% / 15% expo

Dat is een begin instelling. Je hebt dan in ieder geval altijd voldoende uitslag in stand 1 en 2

Nu ga je met stand-3 spelen tot je:
- met volle aileron uitslag een rol maakt die ongeveer 1 tot 1.5 seconde duurt
- met vol hoogte een looping vliegt vliegt van 40-50m diameter

Dat standje-3 zal heel tam en sloom aanvoelen, maar geeft je de mogelijkheid om met voldoende kleine inputs te sturen.

Staar je echter niet blind op die uitslagen, het is iets waar je naar toe moet groeien, vandaar de 3 standen

volkomen mee eens wat WVR zegt, staar niet te veel op de theorie maar ga lekker vliegen.
rest komt zelf wel. kom eens langs op een F3A wedstrijd met je kist. zijn genoeg piloten aanwezig met de juiste kennis om je verder te helpen.

Super ik ga het zeker eens proberen met de instellingen die je hierboven benoemd en zal zodra er een wedstrijd in de buurt is ook eens langs komen. Lijkt me hoe dan ook super om een keer mee te maken. Ik kom zelf uit de regio Venlo, ik had sowieso al de lowlands cup op de planning staan om te gaan kijken. Maar wou ook bij een nationale wedstrijd eens komen kijken!

Super. niet langs komen op de wedstrijd maar gewoon meevliegen!
ik snap dat de spanning hoog is om gelijk mee te vliegen, maar je hebt niks te verliezen.
Ook al gaat een figuur niet zoals je wilt.
Vaak denken mensen die het C programma willen/gaan vliegen dat iedereen gaat 'lachen' als ze fouten maakt.
Maar het tegenover gestelde is waar, Niemand lacht. Iedereen heeft respect voor je omdat je de stap durfte te maken om mee te vliegen.
Iedereen heeft die stap gemaakt en weet dus daarom hoe moeilijk de eerste wedstrijd wel niet is.
Verhaal van me zelf:
Ik stonf in februari op het WK indoor kunstvlucht (F3A maar dan binnen) ik had veel spanning want hier wil je echt laten zien wat je kunt.
Maar uiteindelijk had ik gelukkig niet zoveel spanning dat alles begon te trillen, ik had gezonde spanning.
MAAR mijn eerste F3A-C wedstrijd voelde net alsof ik een stuk pudding was.
Ik stond met knikkende knieën trillende handen, voor mijn gevoel ging niks goed. De 2e wedstrijd was dit al snel over.
Mijn eerste F3A-A wedstrijd was een worldcup (open wereld kampioenschap) en ik moest voor vliegen, Ik weet het nog al te goed.
Er was eerst eerst niks aan de hand tot dat me vader zei "hee Kijk eens achter je de wereld kampioen F3A gaat kijken hoe je gaat vliegen)"
Toen kon ik wel door de grond heen zakken zo erg stond ik te trillen zelfs de Jury leden zagen mijn knieen heen en weer gaan.
MAAR eigenlijk keek hij helemaal niet naar hoe ik vloog, hij keek alleen maar omdat hij het leuk vind dat er weer een jonge jonge in de sport is.
Hij kwam na de tijd zelfs naar me toe om te zeggen dat hij het leuk vind dat ik mee deed en gaf me zelfs nog tips.
Laat je dus zeker niet tegen houden, want het begin is altijd het moeilijkste.

Laatst bewerkt:
Super. niet langs komen op de wedstrijd maar gewoon meevliegen!
ik snap dat de spanning hoog is om gelijk mee te vliegen, maar je hebt niks te verliezen.
Ook al gaat een figuur niet zoals je wilt.
Vaak denken mensen die het C programma willen/gaan vliegen dat iedereen gaat 'lachen' als ze fouten maakt.
Maar het tegenover gestelde is waar, Niemand lacht. Iedereen heeft respect voor je omdat je de stap durfte te maken om mee te vliegen.
Iedereen heeft die stap gemaakt en weet dus daarom hoe moeilijk de eerste wedstrijd wel niet is.
Verhaal van me zelf:
Ik stonf in februari op het WK indoor kunstvlucht (F3A maar dan binnen) ik had veel spanning want hier wil je echt laten zien wat je kunt.
Maar uiteindelijk had ik gelukkig niet zoveel spanning dat alles begon te trillen, ik had gezonde spanning.
MAAR mijn eerste F3A-C wedstrijd voelde net alsof ik een stuk pudding was.
Ik stond met knikkende knieën trillende handen, voor mijn gevoel ging niks goed. De 2e wedstrijd was dit al snel over.
Mijn eerste F3A-A wedstrijd was een worldcup (open wereld kampioenschap) en ik moest voor vliegen, Ik weet het nog al te goed.
Er was eerst eerst niks aan de hand tot dat me vader zei "hee Kijk eens achter je de wereld kampioen F3A gaat kijken hoe je gaat vliegen)"
Toen kon ik wel door de grond heen zakken zo erg stond ik te trillen zelfs de Jury leden zagen mijn knieen heen en weer gaan.
MAAR eigenlijk keek hij helemaal niet naar hoe ik vloog, hij keek alleen maar omdat hij het leuk vind dat er weer een jonge jonge in de sport is.
Hij kwam na de tijd zelfs naar me toe om te zeggen dat hij het leuk vind dat ik mee deed en gaf me zelfs nog tips.
Laat je dus zeker niet tegen houden, want het begin is altijd het moeilijkste.
Het meevliegen lijkt me echt tof om te doen, maar zal ik echt pas doen wanneer ik een aantal vluchten heb gedaan met m'n toestel aangezien die momenteel nog op z'n maiden aan het wachten is. Ik moet sowieso even kijken aangezien ik geen direct lid ben bij de KNVvL maar aangesloten ben bij de FLRCV.

Maar ik zal sporadisch een berichtje posten met m'n voortgang en eventuele plannen om een keer mee te vliegen! Ik ga morgen ook eens even bij de duitse F3A stand kijken op Prowing.

KNVvL lid is niet nodig om mee te doen aan wedstrijden.
Zeker een kijk nemen bij de F3A stand. ALberto en Christean staan daar. erg goeie vliegers en vrienden van mij.
Alberto komt ook naar de lowland cup.
Kan helaas zelf niet naar prowing maar wil er volgend jaar wel weer heen.
Ik kijk uit naar je voortgang tot ziens bij de lowland cup ;)

Back