Vliegtuigen maken 'wolksnelweg' boven A1

(Bericht gehoord op Radio Oost en overgenomen uit de Stentor)

DEVENTER - Vier vliegtuigen zullen morgen over de hele lengte van de A1 een tijdelijke wolk achterlaten, als het weer het toelaat. Deze kunstmanifestatie 'A floating highway' vindt plaats in het kader van het kunstproject IAMA1.

De Chinese kunstenaar Mu Xue laat de vier vliegtuigen van de Seagull Formation op tweehonderd meter boven de A1 vliegen, van Amsterdam tot Duitsland. Ze stoten daarbij witte rook uit. Tussen 16.30 en 17.30 uur krijgt de snelweg op deze manier een 'afspiegeling' in de lucht. Mu Xue legt het hele traject vast en deze film zal vanaf 27 juni te zien zijn op locaties langs de A1. IAMA1 houdt zich bezig met de identiteit van de A1-zone en is een gezamenlijk initiatief van AkkuH, Aktuele Kunst Hengelo, Kunstenlab Deventer en Kunstvereniging Diepenheim.

Het bericht is van vandaag (vrijdag 29 mei 2009) Morgen is dus zaterdag de 30e.

Ik woon vlak aan de A1 en ga zeker even kijken. (Afrit 31)
Foto camera en filmcamera gaan mee.

Wim

Altijd leuk te weten dat je belastingcenten goed besteed worden..

Wat? Zeg toch dat ik het leuk vind ;) en het valt nog mee, al drijft die organisatie wel voor een gedeelte op subsidies..

Volgens mij is dit de kunstenaar(es) die een half jaartje geleden hier de vraag uitstelde of het mogelijk was met modelvliegtuigen...

ik zag die naam en dacht even terug aan de vraag die me bekend voorkwam, en aangezien meerdere die ervaring hebben, zal het ook wel zeker zo zijn ;)

kan eigenlijk niet meer missen :D

wel een leuk idee, maar misschien wat jammer van jouw belastingcentjes, Hezik :P

en?

Heb je gefilmd? heb geen zin om tot eind juni te wachten.. -.-

Correct.. en gezien de wind.. vrees ik dat er wel eens niet zoveel te filmen zou kunnen zijn

Volgens het KNMI:
Weer

Verwachting tot morgen middernacht
vrijdag 29 mei en zaterdag 30 mei 2009
Ook morgen zonnig
Het is op de meeste plaatsen onbewolkt en het is zo'n 20 graden, maar in het noordelijk kustgebied bij wind van zee een graad of 15. De noordoostenwind is zwak tot matig, aan de kust in de middag lokaal vrij krachtig, kracht 5.

Vannacht daalt de temperatuur naar ongeveer 8 graden.

Morgen overdag wordt het opnieuw zonnig, maar in de middag ontstaan vooral in het oosten en zuidoosten wat stapelwolken. Er waait een matige noordoostenwind en de maximumtemperatuur wordt ongeveer 22 graden, waar de wind over grote wateroppervlakten komt enkele graden lager.
vrijdag 29 mei 2009 17.02 uur

Met de wind zal het dus waarschijnlijk wel meevallen.

De windrichting is NO, dus (vanaf het punt waar ik sta) dwars op de weg:
A1-1.jpg

Grote pijl: verwachtte windrichting
kleine pijl: het viaduct met een grote plaats die een goed zicht op de weg geeft.
Morgen hopelijk plaatjes.

Meer mensen plannen om te gaan kijken?

Wim

Vandaag hadden ze 4 voorspeld. Het was 5.5 voor het hele land met uitschieters naar 8.5 aan de kust.

Hoop dat het morgen minder waait, is ook leuker vliegen :)

Ik had beter na moeten denken over de informatie die ik gaf. En het stond nog wel in het bericht!
IAMA1 is de organisatie. En die heeft een eigen site.
www.iama.nl
IAMA1 staat voor I am A1.

Bericht van de IAMA1 site:
A Floating Highway - Mu Xue
zaterdag 30 mei: circa 16.30 - 17.30 uur

Vanaf eind juni gaat de slotmanifestatie van het A1-project van start onder de titel IAMA1. Zes kunstenaars zijn uitgenodigd om een tijdelijk kunstwerk te maken n.a.v. het onderzoek van filmer/architect/kunstenaar Jord den Hollander (lees verder >>)

A Floating Highway
Eén van de kunstenaars is de Chinese Mu Xue met het kunstwerk 'A Floating Highway'. Haar project bestaat uit twee lagen: een happening waarbij vier vliegtuigen in formatie vliegen over de A1 en daar een spiegeling van de snelweg creëren in de lucht door middel van een condensspoor. Deze 'floating highway' verschijnt en verdwijnt als een sferisch en efemeer beeld.
Het tweede deel van het project - het deel dat daadwerkelijk te zien zal zijn tijdens de manifestatie IAMA1 - is een film die van deze happening wordt gemaakt. Hiervoor wordt beeldmateriaal gebruikt dat wordt aangeleverd door iedereen die op uitnodiging opnames maakt van de happening, gecombineerd met de professionele opnames die vanuit één van de vliegtuigen zelf worden gemaakt.

Wilt u deze bijzondere happening ook meemaken?
Er is een eenmalige kans om de Floating Highway in levende lijve te zien en ervaren. Komende zaterdag vertrekken vier vliegtuigen van het type Piaggio Focke Wulf 149 D van de Seagull Formation vanaf Pampus. Zij vliegen laag (150 tot 200 meter) boven de gehele A1 tot aan de Duitse grens.
Er is één prachtige plek waar u de spiegeling van de snelweg die de vliegtuigen zullen veroorzaken optimaal kunt zien. Deze plek bevindt zich aan de oever van de IJssel bij Deventer. We verwachten de vliegtuigen hier tussen rond 16.45/17.00 uur. Hiernaast kunt u de routebeschrijving vanaf het Kunstenlab tot aan deze locatie downloaden. Kom ook!

Bent u geïnteresseerd om de Floating Highway ook te filmen en de opnames beschikbaar te stellen aan de kunstenaar voor de uiteindelijke film? Neem dan z.s.m. contact op met Judith Vogt: 020 70 71 862 / 06 289 75 477 / afloatinghighwaya1@gmail.com.
3 verwijzingen naar informatie:
Het concept:
http://www.kunstenlab.nl/media/concept + beeld totaal.jpg
De locatie aan de IJssel:
http://www.kunstenlab.nl/media/routebeschrijving kijklocatie A-F-H.pdf
en de flyer:
http://www.kunstenlab.nl/media/flyer voor- en achterkant.jpg

Je kunt je gemaakte foto's aanbieden aan de organisatie en dat leek mij wel leuk.
Ik heb dus zojuist Judith Vogt gebeld en met haar gesproken.
Zij kwam met de mededeling dat het nog niet helemaal zeker is of het geheel doorgaat. Alle vergunningen zijn rond, maar RijksWaterStaat had nog bedenkingen. Gevreesd wordt dat de vliegtuigen de aandacht van het verkeer op de A1 af zal leiden en dat dat ongevallen tot gevolg heeft. De organisatie heeft dit nu in beraad. Bij een GO zal Judith mij bellen. Ik sta dan op het viaduct bij afrit 31. (Verwachtte tijd daar: ca 17.00 - 17.15 uur)

To be continued....

Wim

Gevreesd wordt dat de vliegtuigen de aandacht van het verkeer op de A1 af zal leiden en dat dat ongevallen tot gevolg heeft.

Dat lijkt mij ook, ja! Ik snap niet dat de organisator(s) dat niet snappen. Als een ongeluk op de ene weghelft soms tot aanrijdingen op de andere weghelft leidt, wat moet er dan wel niet gebeuren met zo'n actie? Er gaan mensen omhoog kijken en er gaan mensen tegen elkaar aan knallen.

Nou ja, ik vind dat wel een beetje krom. Vandaag zou het moeten gebeuren. Ze hebben de vergunningen.

Dat er dan NU iemand wakker wordt bij de overheid.. ik zou zeggen, jammer dan, te laat. Ze hadden het toch ook eerder kunnen bedenken. Toen het topic hier op het forum kwam met het verzoek om modevliegtuigen om dat te doen, kon iedereen dat direct bedenken. Dan moeten ze dat bij de overheid toch ook kunnen, zo moeilijke gedachtegang is het niet.

Lijkt mij dat rijkswaterstaat een goed punt heeft en dat daarom de hele actie niet door zal gaan. En ja, dat had men vooraf ook wel kunnen bedenken dat dit erg gevaarlijk is. Niet alleen de schuld van de overheid dus ;)

Ben weer terug.

GE-WEL-DIG!

Maarruh.......

Waar was de rook?
A1-83-640.jpg

(Foto een beetje gecropped)

De toestellen komen over
A1-86-640.jpg

Nou, toch een beetje rook
A1-88-640.jpg

(Als je goed kijkt ;) )

Ik had verwacht dat er geen andere mensen stonden te kijken, maar blijkbaar wisten toch meer mensen ervan.
Toen we kwamen stonden er al 5 te wachten. Terwijl wij er waren kwamen er nog enkele bij.
Op het viaduct na ons (in Duitse richting) zag je ook mensen die stonden te kijken.

De mening van de toeschouwers (en die wij deelden):

Dit was eigenlijk niks!

Nauwelijks rook zichtbaar. Al helemaal geen sprake van een "spoor" wat te zien was.
Nee, niet de wind de schuld geven. Die was er wel, maar die gooide geen roet in het eten.
De vliegtuigen gaven gewoon een slecht spoor. Misschien dat het ergens anders beter was, we zullen het zien bij de tenstoonstelling.

Wim

Back