vliegtuigen ontwerpen voor luie mensen

• Topicstarter Topicstarter grasnicht
  • Startdatum Startdatum
G

grasnicht

Guest
Hallo allemaal,

Ik zat zo is te denken en te kijken naar plaatjes van vliegtuigen.
vaak vindt je daar ook de tekeningen van originele vliegtuigen. (dus zwart wit)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Eurofighter_Typhoon_line_drawing.svg/800px-Eurofighter_Typhoon_line_drawing.svg.png

http://www.mnbigbirds.com/images/3%20Views/Extra%20300%20a.jpg

airplane design - Google zoeken

Als het goed is zijn dit dan de plannen van de originele vliegtuigen.
nu dacht ik dus, Zou je die gewoon op schaal kunnen uitprinten en er dan ook echt me kunnen vliegen.
Of moeten de vleugels langer of korter romp langer korter noem maar op.

ik weet het printen is geen probleem heb het namelijk al gedaan door de pixels te tellen in een converter te stoppen en zo de cm te krijgen (werkt erg goed)

groeten, JP

Een ontwerp van een modelvliegtuig is heel veel meer dan de vorm die de buitenkant krijgt. Een vleugel, b.v. in houtbouw bevat ribben, voor- en achterlijsten, liggers, roeren, servobevestigingen een vleugelmiddenconstructie, soms een bevestiging voor het landingsgestel en nog veel meer. Hetzelfde geldt voor de romp. Er is veel meer nodig dan de vorm van de buitenkant.

Een goede tekening van de buitenkant help bij het maken van een goed (schaal)modelvliegtuigontwerp, maar het is pas het beginvan een proces dat heel veel tijd kost.

Ja klopt maar vliegt het ook makelijker om bijvoorbeeld de vleugels langer te maken.

ben nu al een aantal maanden bezig met m'n eurofighter en dat is dus alleen nog ontwerp....... maar ja vliegt het ook als ik het precies op schaal maak.......

Als je iets op schaal bouwt, veranderen de eigenschappen. Als je b.v. de spanwijdte halveert, wordt het vleugeloppervlak 4 maal zo klein.

Als de afmetingen kleiner worden, wordt de lucht als het ware dikker. Al die effecten worden het schaaleffect genoemd. Een model op schaal gedraagt zich altijd anders als het origineel.

Om nadelige effecten te verminderen zijn in het model aanpassingen nodig. Zo wordt het stabilo meestal t.o.v. het originele schaalformaat vergroot. Ook vleugelprofielen worden vaak aangepast, omdat de specifieke eigenschappen van het origineel niet nodig, of zelfs ongewenst zijn, bij het model.

Laatst bewerkt:
je kunt van de eurofighter gerust een model maken maar vliegen doet dat niet
dit vliegtuig wordt bestuurd via een of meer computers.
is bij (bijna) alle militaire gevechts vliegtuigen.

je kunt van de eurofighter gerust een model maken maar vliegen doet dat niet
dit vliegtuig wordt bestuurd via een of meer computers.
is bij (bijna) alle militaire gevechts vliegtuigen.

Dus een model van bijv. een F 16 kan volgens jou niet vliegen(de echte wordt ook door computers in de lucht gehouden...)

Natuurlijk zal een model van een eurofighter vliegen, zijn er al verschillende van verschenen.

Ik ben het helemaal eens met nico v kooten.

de meeste militaire vliegtuigen zijn zo gemaakt dat ze instabiel zijn zodat ze scherpere bochten kunnen maken. en perfect voor beeld hoe je je toestel tot het randje trekt en ja daar zijn computers voor nodig.
Maar het vliegtuig heeft nog steeds vleugels om mee te vliegen.

en bedankt N.P.S dat zijn handige weetjes die me kunnen helpen bij het bouwen.

Ik heb het gevoel dat je geen modelbouw- of modelvliegervaring hebt.

Is dat juist, dat zal het zelf onwerpen en gaan vliegen met een Eurofighter alleen maar tot grote teleurstellingen leiden. Het vliegen met een modelvliegtuig moet geleerd worden.

Zelf iets succesvol onwerpen, bouwen en vliegen kan alleen maar als je een ruime ervaring hebt met het bouwen van bouwpakketten en veel vliegervaring hebt.

Als je serieus met deze mooie sport aan de gang wilt, ga dan eens naar een modelvliegvereniging en praat met mensen. Dan zal je zien dat het allemaal iets minder eenvoudig is dan je nu inschat, maar met een iets lager ambitieniveau kan je ook veel plezier aan met modelvliegen beleven. Die Eurofighter kan dan altijd nog in beeld komen.

ha ja je hebt wel gelijk maar.......

ik heb een andere manier van leren voor mij zelf :)

mijn eerst project was inderdaad de eurofighter (met EDF) ja ik ben blij dat ik die als eerste heb gekozen want nu weet ik WAAROM het zo moeilijk is om met een EDF jet te beginnen. (:-D dat is al een ervaring erbij.)

praten met ervaren mensen maken jou niet ervaren je moet vallen en opstaan en dat probeer ik hier te doen.( ik zeg niet dat het verkeert is)

maar goed toen ik daar achter was dacht ik dit gooi ik even aan de kant en ik ga een slow-flyer maken.

een hele simpele yak 54 met prop. dus.
dit werkt al heel goed en ga hem binnen kort goed testen.

mijn ervaring kwa vliegen is voor 4 kanaals vliegtuigen nog klein maar kan er redelijk mee vliegen al zeg ik het zelf. (1 crach van de 9 vluchten)
2 en 3 kanaals heb ik veel gedaan maar die tijd is geweest :cool:.
voor ik aan het 4 kanaals vliegtuig begon heb ik een jaar met een 4 kanaals heli gevlogen dat was toch wel moeilijk maar kon hem stil in de lucht houden dat was al heel wat vond ik.:?

ik heb het gevoel er voor dat weet ik gewoon.
en ja als ze zeggen dat je moet vallen en opstaan dan laat ik mij gewoon expres knetter hard vallen. en dat werkt.;)

en als ik iets zie van waar ik op val en ik kom er zelf niet uit dan kom ik hier met vragen om er achter te komen wat er mis gaat en hoe alles zit.

vriendelijke groeten,
JP

Het kiezen voor de moeilijke weg is een eigen keuze, maarrrr....

Er zijn al veel forumleden geweest die deze oplossing ook hebben gekozen. Ze zouden het allemaal zelf wel even regelen en hebben hun eigen kunnen schromelijk overschat.

Her rare is dat deze forumleden na enge tijd van het forum verdwenen. Het was blijkbaar toch wat lastiger als ingeschat.

Nu is het leren modelvliegen veel makkelijker als een paar jaar geleden. Dat is een feit. De vele goede (schuim)trainers die verkrijgbaar zijn helpen daarbij. Echte modelbouw is in veel gevallen niet meer nodig. De modelbouwhandel heeft (bijna) geen bouwpakketten meer, maar alleen kant-en-klaar toestellen.

Het zelf bouwen, en later als je meer inzicht hebt in het hoe en waarom zelf ontwerpen is eigenlijk niet meer nodig en wordt hoofdzakelijk gedaan door modelbouwers- en vliegers die plezier in het ontwerpen en bouwen beleven.

Dat je er voor kiest de moeilijke weg te nemen, dat kan. Maar negen van de tien redden het niet en de kans dat jij die ene bent is gering.

Als je wilt leren vliegen begin je met een trainer, zoek je hulp bij een ervaren modelvlieger of een vereniging.

ja dat deze manier van leren agressief is daar ben ik het mee eens maar ik heb er bewust voor gekozen en bij die anderen die denken dat ze het wel even leren hoor ik gelukkig niet bij.

stoppen.... nooit ik hou van deze hobby.
ik vlieg al een 3 jaar met 2 kanaals en heb daar heel veel lol mee gehad, echt echt van genoten.

en nu ga ik een grote stap verder en ben dus nog wel aan het leren maar ik kan al vliegen met een 4 kanaals ik moet mijn vlieg stijl nog iets verfijnen.
het snelle leren heb ik te danken aan de vele vlieg uren die ik in de heli stak.

.............. volgens mij raken we off topic :mrgreen:

Ik begrijp de titel van dit onderwerp niet!

Om een vliegend model te ontwikkelen, goed vliegend te krijgen moet je van goede huize komen, het woord lui past niet in het rijtje.
Aggressief leren! Nieuw! Hoogstens gretig. Tenzij je slechts met Pavlof leereffecten te sturen bent. Ik denk van niet.

Om een schaalmodel vliegend te krijgen, zou ik eens gaan babbelen met Ton van Munsteren. Er zijn meer corrifeeën op het forum overigens, die goed weten hoe je de ontwikkeling van een vliegend model moet aanpakken. Zij hebben het ook geleerd, of konden het gewoon. Dat bestaat ook nog. Wil je echt doorpakken, moet je met hen aan de klets.

Het is altijd prettig te weten wat je aan het ontwikkelen bent, zeker rekenkundige achtergrond zou gewenst kunnen zijn. Toch ook met inzicht, vaardige handjes en een goed oor te luister, of scherp oog om in te lezen, kan je heel ver komen. En de ruggengraat natuurlijk om door te pakken. Je moet dus stevig in je ideeologie zitten, anders blijft het bij dagdromen. Dat mag altijd. Het blijft niet bij slechts wat pixels verschalen...

Dan het model zelf... maak je een foamie, een hout of kunststofbouw.
De laatste twee gaat natuurlijk veel geld in zitten, en in alle gevallen een bende tijd. Je wilt zorgvuldig werken, en niet dat je model na 500 uur frutten met grote zwier en zwanenzang de grond in klapt, of dat je er niet mee durft te vliegen, omdat je niet zeker bent of je je huiswerk wel goed hebt gemaakt. Dan moet je het bij bootjes houden... die blijven drijven, tenzij de de Wasa op schaal bouwd.

Moderne militaire jachtvliegtuigen, jets.. hebben vleugelprofielen die voor supersone snelheden ontwikkeld zijn, en amper voor 'gewonosoon'. Los van het feit dat er computers voor nodig zijn de zaak in de lucht te houden. Vergeet niet, de Concorde vloog stabiel zonder computers. Er zijn een hoop rekenlinealen versleten op het toestel.
Al met al complexe materie. Een schaaljetmodel vlieg je niet supersoon. Daar begint al je eerste vraagstelling bij het op te lossen probleem.

Dan moet je de bekende, in zwang zijnde vleugelprofielen gaan bestuderen, die reeds bij de vliegende modellen in de afgelopen modelbouwhistorie zijn gebruikt.
Keuze gaan maken welke het best voor je model geschikt zal zijn, en dat in te passen Gelukkig zijn daar weer programmaatjes voor... zoals Profilli, dus clevere koppies zijn al voor je aan het werk geweest.
Maar... de keuzes maakt de ontwerper, niet het programma.

Een vliegend schaalmodel kan je ook ontwikkelen, door een bestaand bouwdoosje van een kistje zeer zorgvuldig in mootjes te snijden, over te trekken, of direct onder de scanner te leggen. Bij veel ´grote´ merken bouwdozen, zijn zorgvuldige modelbouwers aan het werk geweest. Ware vakmannetjes van het type horlogebouwer. Schaal? Hoewel zij toch ook rekening moeten houden met de productiemethode voor het tot uitdrukking brengen van schaal. Dieptrek, of spuitgietwerk. De kunststofsoort bepaald de resolutie van het model. Soms worden onderdelen of componenten overdreven, om het optische schaaleffect te versterken.
Daarvoor is het ook een ´model´ een voorstelling van een werkelijkheid.

Doch hoe dan ook, war je ook je mouwen voor gaat opstropen, ook hier moet je een keuze gaan maken voor een geschikt vliegprofiel, inschattingen van de vliegkansen gaan maken, om het zaakje werkelijk vliegend te krijgen.

Naja er ligt nog een wereld van ontdekking voor je in het verschiet.
Wellicht zien we straks de fraaiste modellen uit je hand vloeien! Dat zou leuk zijn.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Bedankt

en die titel moet je niet echt serieus nemen.
het leek mij gewoon te mooi om waard te zijn om die schaaltekeningen direct om te zetten in een echt model.

Nu heb ik nog een vraag want jullie kennen Dave Powers vast wel.
Hij ontwerpt vliegtuigen door gewoon een testprofiel te maken kijkt of het vliegt en ontwerpt verder van daar.
Wat vinden jullie van deze manier?

Google

zelf vind ik het een leuke manier om mee te beginnen.
je leert er door wat een vliegtuig kan en ook wat het niet kan.
Toch zijn modellen zij niet echt mooi qua uiterlijk vind ik.
Daarom kan ik mij dus ook echt vergapen aan deze kunstenaar

jetset44's blog - RC Groups

maar dat is niets wat je 1 2 3 doet.

Is Dave Powers van RCPowers een goede leer manier om in het ontwerpen te komen of moet ik daar niet beginnen.

Gr, JP

Daar kan ik geen antwoord op geven. In eerdere berichten heb ik aangegeven hoe naar mijn idee het pad naar het leren ontwerpen van modelvliegtuigen moet lopen. Hopelijk vindt je het niet vreemd als ik daar bij blijft.

Dat hoeft niet uit te sluiten dat er meerdere wegen naar succes bestaan, maar het hebben van veel ervaring is essentieel!!!

Als je wil leren ontwerpen is de beste manier, veel ervaring opdoen. Ook zou je een programma als Profili 2.0 - wing airfoils managing, drawing and analysis software kunnen downloaden en leren gebruiken (dus niet alleen uitprinten van de profieltjes maar ook de uitgebreide software leren gebruiken waarbij je kunt zien wat je profiel doet met luchtstroming, liftvermogen en turbulentie bijvoorbeeld), hiervan kun je goed leren wat een profiel wel of niet kan. Een liftend profiel zoals veel zwevers hebben wil je absoluut niet op een jet omdat dit ervoor zorgt dat het toestel constant wil klimmen bij een beetje gas.

En natuurlijk lezen. Heel veel lezen. Je hoeft namelijk niet alles uit de eerste hand te leren, als vijftig anderen een fout gemaakt hebben hoef jij die natuurlijk niet óók te maken want je weet al dat het fout zal gaan. Rekenkundig inzicht helpt natuurlijk ook. Daar beschik ik helaas niet (zo erg) over maar voor ik ging RC vliegen bouwde ik al 20 jaar stunt- en powervliegers. Daarvan heb ik veel geleerd dat af en toe zeker van pas komt.

Dit alles zeker niet bedoeld om je te ontmoedigen, het meest fantastisch zou natuurlijk zijn als je eerste ontwerp gewoon bij de eerste worp goed vliegt :D de kans hierop is alleen aanzienlijk groter als je niet alles zelf gaat proberen maar je goed inleest en ervaring opdoet met eenvoudige modellen. Bouw uit depron eens een boven-, midden- en laagdekker van hetzelfde model en verbaas je over hoe anders ze allemaal vliegen..

Laatst bewerkt:
heel erg bedankt die software ga ik meteen uitproberen.

Leesen doe ik al heel veel heb mij 4 maand ingelezen voor ik begon met het ontwerpen van mijn eerste modellen.
en ben nu nog steets aan het lezen en dat is nu al iets 3 kwart jaar.
Haal er ook veel uit moet ik zeggen vooral als je tips krijgt als deze.

nogmaals bedankt.

Gr, JP

En de ene schaaltekening is de andere niet, leg ze maar eens over elkaar.
Ook plastic bouwdozen kloppen niet altijd 100%.

Heel vroeger heb ik mij in de theorie verdiept voor het ontwerpen van vliegtuigen. Een jaartje of 25-30 geleden bestonden er nog geen ARF. Bouwdozen waren duur en de ontwerpen van bestaande tekeningen vond ik vaak slecht doordacht. Die tekeningenn gebruikte ik wel om het juste gevoel voor de verhoudingen te krijgen van maten gewichten en vleugelbelasting. Heel wat profieletjes met de hand uitgerekend en met de geodriehoek uitgetekend.

Een ¨formule¨ die goed werkte als uitgangspuntvoor normale vliegtuigen was:
(gemiddelde)Vleugelkoorde x 6 = spanwijdte.
Voorkant prop = 1 keer koorde vanaf neuslijst
achterkant hoogte roer = 2.5 keer koorde vanaf de achterlijst
stabilo oppervlakte = 15% van vleugel oppervlak.
Deze verhoudingen zie je precies zo terug in trainers, maar alle andere goed vliegennde vliegtuigen schelen niet veel.

Veel later kwam ik erachter dat als je de vleugelbelasting maar laag houd het er veel minder toe doet of je profiel nu een ca (liftfactor) vann 0.8 of van 1.1 haalt, omdat je zoveel niet eens nodig hebt. Met de verhoudingsgewijs sterke elektro aandrijvingen maakt een beetje weerstand ook minder uit.

Voor zwaartepunten en instelhoeken uitzoeken werkt een depron werpmodelletje wel goed.

Belangrijkste is dus:
goed afkijken en licht bouwen.

edit:
ik kwam nog een artikeltje tegen met verhoudingen die ongeveer overeenkomen met wat ik gebruik.
http://www.modelaircraft.org/insider/07_05/itch.htm

Laatst bewerkt:
Back