Vliegtuigje ±500 gram

Op dit moment vlieg ik met de funky chicken, en aangezien ik het gewicht hiervan tot 500 gram heb kunnen beperken, kan ik er heerlijk mee vliegen op het grasveld in de buurt. Nu wil ik nog een vliegtuigje van ongeveer dat formaat en dat gewicht, maar ik zou niet weten welk electrovliegtuigje daarvoor in aanmerking zou komen.

Iemand misschien goede ideeën?

Misschien kan je best wat meer uitleg geven van wat je verlangt van dit toestelletje. Dan is het al wat gemakkelijker om ideetjes te geven.
Met welke motortje en welke batterijen zou je graag hebben dat hij vliegt? Wil je hetgene wat in je funny chicken zit opnieuw gebruiken, of hoeft dat niet? Met of zonder rolroeren, moet het wat acro kunnen of is dit niet echt nodig?

Ik heb nog een vraagje over je funny chicken, wat voor motor en batterijen gebruik je? En kan je hiermee leren vliegen naar jouw mening? (ik krijg mijn vrouwtje stilaan zo warm dat ze ook eens wil proberen, maar ze wil dan wel een leuk model)

Wat leuk is is een tsagi van 1m, de mijne is 504 gram inclusief verlichting dus 500 gram moet makkelijk lukken ;) Tsagi lijkt heel er op een K10. Zoek maar eens op zagi of tsagi op dit forum ;)

@Kurt

Heb er ook een gehad. (Is vermoord door een Jeti ontvanger, maar dat ter zijde.) Vond hem niet echt eigen stabiel. Als het ook maar een klein beetje waaide dan was het echt een dwarrel ding. Had er een Sp400 7.2v op 8 KAN1050 cellen in. Het vloog maar niet echt super. Zou dan eerder een easystar aanraden. Veel stabieler :)

Hallo Urlien, welkom op het forum!

Urlien zei:
Nu wil ik nog een vliegtuigje van ongeveer dat formaat en dat gewicht, maar ik zou niet weten welk electrovliegtuigje daarvoor in aanmerking zou komen.

Je zou toch inderdaad eerst even moeten bedenken wat voor soort model je wil:
- snel
- wendbaar
- stabiel
- bijzonder uiterlijk
- schaal
- enz.

Er zijn namelijk heel veel modellen van dat formaat..

(psst jongens, we hebben er weer een vrouw bij, deze moeten we koesteren!)

@ Kurt

Ik gebruik op het moment een speed 400 en 6-cellige accu 1000Mah. Ik heb hier niet mee leren vliegen, dit is wel mijn eerste electrovliegtuig, maar ik vlieg al geruime tijd brandstofmodellen. Ik denk dat het wel een geschikt toestel is om mee te beginnen, vliegt heel rustig en goedmoedig, doet geen rare dingen en reageert zeer goed.

@ Joost

Het soort vliegtuig maakt me niet zoveel uit, schaalmodellen hou ik niet zo van. Voor de rest vlieg ik met brandstof 3d-kisten, kunstvluchttrainers, combatvliegtuigjes en helicopters, dus ik denk dat dat met electro ook allemaal wel gaat lukken.
2 vliegtuigen van mij: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9526
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9748

Ik wil echter geen lipo-cellen gaan vliegen, ik ben beetje bang voor het ontploffingsgevaar :oops:
Borstelloos heb ik nooit gevlogen, daar sta ik wel voor open, maar ik wil het niet te duur maken allemaal.

@jorrit
Wel de hele post lezen he ;) Ik heb er bij staan dat je ook op zagi moet zoeken :)

@urlien
Een tsagi of zagi kan je vliegen met een simpele speed 400 met 8 penlites of met een borstelloze met lipo's :) Zou ik wel aanraden ;) 30+ min vliegtijden en zeer lange levensduur van je motor. Ook meer vermgoen natuurlijk ;) En voor exploderende lipo's hoef je echt niet bang te zijn. Kwestie van een goede lader. Alle problemen met lipo's zijn door slechte behandeling van de cellen.

@ Tadango

Lipo's durf ik echt niet aan, ben er bang voor en ik ben liever niet bang van m'n toestellen....
Ik weet dat het meer vermogen levert en een langere vliegtijd, maar ik heb dan liever 6 "gewone" accu's die ik dan maar gewoon moet wisselen :?

@ iedereen.....

Leuk ding zo'n zagi, maar voor de orïëntatie zoek ik nog een paar leuke ideeën! Niemand meer een ideetje? :roll:

Leuke zelfbouwkist van Depron is de FuntanaMini, hier is een flink draadje over te lezen op dit forum...
Die kist kan je makkelijk zelf maken van een paar euri Depron, dan blijft er misschien geld over voor een Axi 2212/54 en een Phoenix 10 regelaar (beide borstelloos), kost met de huidige dollarkoers zo'n 100 euri
Dan heb je een kistje waarmee je van rondjes tot full 3D/kan vliegen
Je kan me altijd een pb'tje sturen voor verkoopadressen, de tekening etc...

Lipo's hebben overigens alleen een lager gewicht bij dezelfde capaciteit, waardoor je er meer kan gebruiken voor een langere vliegduur en alle plof/brandverhalen zijn ook van toepassing op NiCad/MiMH accu's
Elke accu ploft/brand als je ze verkeerd laadt/behandelt!
Met een goede lipolader zijn de risico's echt niet groter....

Peter

Pjotrrr zei:
Leuke zelfbouwkist van Depron is de FuntanaMini, hier is een flink draadje over te lezen op dit forum...

Grappig ding, echter zoek ik echt een model van 500 gram. Deze is wel erg licht ben ik bang.

Lipo begin ik trouwens écht niet aan, hoor!! Ik ben ook niet om te praten :P Ik vind ze doodeng..... :cry:
Geef mij maar gewoon die grote zware gevallen, is ook een stuk goedkoper en ik heb daar wel een goede lader voor.

Denk dat je met KAN cellen tegen de 400 gram uitkomt, vliegt prima met windkracht 3/4...
Het hele ding kan je ook 10% groter bouwen dan zit je op 500 gram en een metertje span :)

Ben zelf van plan er voor de zomer eentje van 1.20-1.40 span te gaan bouwen, dit kistje vliegt namelijk als op rails, heeft helemaal geen couplings!

Ondanks dat je niet naar Lipo's wil omschakelen zul je straks wel moeten. Nicads gaan er binnen 2 of 3 jaar helemaal uit en niet lang daarna zullen de Nimh's ook wel volgen. Wat de toekomst ons nog gaat brengen aan nieuwe ontwikkelingen op dat gebied is afwachten.

En Lipo's zijn niet gevaarlijker dan Nicad's. Nicad's kunnen ook uit elkaar klappen en voor enge dingen zorgen. Helaas vorig jaar zelf ondervonden, was een aardige knal. Gelukkig geen verdere schade omdat ik er optijd bij was en het pakket in een plas water kon gooien.

Theo Coenen zei:
Ondanks dat je niet naar Lipo's wil omschakelen zul je straks wel moeten.

Haha, ik moet natuurlijk helemaal niets. :P Als ik de komende jaren nog kan genieten van de Nicad's en de Nimh's heb ik in ieder geval tot die tijd nog veel plezier, daarna zie ik wel weer. Misschien zijn er dan al weer andere dingen op de markt, of zijn de lipo's beter beveiligd..... :lol:

@ DualdudE en Kurt

Thanx, hier heb ik wat aan. Ik ga eens lekker op mijn gemakje neuzen tussen die vliegtuigjes.

wat denk je van een pibros
heb er zelf ook een gehad vond er niet zo veel aan maar vond het wel grapig vliegen
euh wat voor modelen heb je nog meer
waar wil je mee gaan bouwen hout of piepschuim?
piep neem ik aan
of ipv een microjet een pico jet
en mss een delta 400 die is iets minder dan 500 gram 45o geloof ik

Back