??? Dat heb ik nog nooit gehoord/gelezen.
Het is een beetje een regeltechnisch flauwigheidje: Wildvliegen mag. Punt. Echter, Niet in verenigingsverband. Daar zit de grap! vlieg je altijd op een andere plek, is er niks aan de hand. Zodra je echter met meer dan een persoon vaker op de zelfde plek vliegt, is er geen sprake meer van wildvliegers die elkaar toevallig tegenkomen, maar van een "blijkbare afspraak om tezamen een activiteit te beoefenen op een van tevoren afgesproken openbare plek", ofwel, en verenigingsverband. En dat is altijd vergunningsplichtig. Bij wijze van spreken zelfs als het "openlucht-postzegelverzamelen" betreft.
Toen ik er om vroeg, wilden ze het mij niet zwart op wit geven.
Maar ik heb zelf mee mogen kijken in de regelgeving, en daar staat niks vermeld over modelvliegers als persoon, zelfs niet als specifiek modelvliegclubs. Het gaat puur om het feit dat er activiteiten in verenigingsverband gebeuren, dan wel in bedrijfsmatige vorm. Geld dus ook voor vliegeraars, kitesurfers etc etc.
Zolang er geen natuurgebied in de buurt is, niks aan de hand, maar o wee als dat wel zo is.
Uit de regelgeving volgt verder, dat dingen als een max geluidsproductie, of afstand houden tot natuurgebied, bodemverontreinigingsmaatregelen etc, zijn ook puur gereguleerd via het vergunningsstelsel.
na enig doorvragen, kwam het er op neer, dat je als wildvlieger, zolang je dus in je eentje bent en toestemming hebt van de landeigenaar, én je brengt geen mensen of zaken in gevaar en veroorzaakt geen overlast, mag je met bij wijze van spreken met ongedempte motor (bij wijze van spreken, in werkelijkheid is het voldoende als je "al het mogelijke hebt gedaan om het geluid te beperken

), op de rand van een natuurgebied vliegen, (niet in of boven), en een eventuele natuubeschermer kan en mag slechts klagen, als blijkt dat hij in of bij zijn woning last heeft van het geluid. Zijn klacht is dus niet ontvankelijk, alleen omdat je de natuur verstoort.
Zodra het natuurgebied echter als stiltegebied aangewezen is (en daar is een lokaal wetsontwerp voor nodig) mag een boswachter of terreinbeheerder weer wél klagen, en is die klacht ontvankelijk.
Dat zijn de regels, zoals ze mij door een ambtenaar zijn uitgelegd. Mijn vraag: mag ik dus met meer dan 81 dB geluid (het max in onze vergunning), zonder lekbak voor de brandstof, en op de grens met een natuurgebied, niet zijnde een stiltegebied, vliegen als privé persoon? werd beantwoord met volmondig "ja". Als privé persoon ben je namelijk niet gehouden aan de (algemen) voorwaarden van eenmilieuvergunning, omdat je niet vergunningsplichtig bent. Mag een natuurbeheerder bezwaar maken en mij het vliegen onmogelijk maken? "Klagen mag, maar de klacht is niet ontvankelijk, omdat de natuurliefhebber geen belanghebbende is. Is hij ook omwonende, mag hij uit die hoofde klagen."
Toen ik vroeg om dit zwart op wit te krijgen, had ik de goodwill een beetje te ver opgerekt....
Echter!!!! Of de regels door de dienstdoende Oom Agent ook zo geïnterpreteerd worden, is maar de vraag. Die is vaak maar slecht van dit soort regels op de hoogte is mijn ervaring.
Of je een ambtenaar treft, die bereid is de regels zo ver uit te spitten dat er ook voordeel voor ons modelvliegers uit blijkt, is ook maar de vraag, want de meesten branden liever hun vingers niet, en maken de burger liever niet wijzer dan nodig is.
Onze lokale natuurliefhebbers zijn helaas nogal fanatiek, en kennen de regels wél op hun duimpje. Ook zij laten het achterste van hun tong niet zien, en passen ze alleen toe, als het in hun voordeel is.
Op onze vorige lokatie, waren ze er als de kippen bij, om ons op grond van onze zogenaamde bedrijfsmatigheid te laten verwijderen.
Ik vlieg echter sinds dat voorval nog steeds op die lokatie, iedere dag dat het kan, alleen dan in mijn eentje, en ze hebben me nooit meer lastig gevallen....
(en ze weten echt wel waar ik vlieg, ze hebben mijn adres en telefoonnummer, kennen de website van de vliegschool. Oom agent komt regelmatig langs en vraagt dan vriendelijk "of het een beetje wil vanavond")
Groet, Bert