vliegveld aanvraag

Misschien moet je de Jets ook weglaten in de beschrijving, om het een lagere instap te geven voor de jeugd. Als je een paar jongeren van de straat kunt houden, moet het ook goed doen bij de gemeente.

Zo staat in onze statuten ook iets van: De mogelijkheid bieden voor de jeugd, te experimenteren en beoefenen van luchtvaarttechniek. (ofzoiets)

Da's heel goed omschreven. Wij hadden er ook iets in staan van "vereniging ter bevordering van de vliegvaardigheid inhet algemeen, en het vliegen met radiobestuurde schaalmodellen van helicopters in het byzonder"

Gewoon bla bla, maar het werkt op een of andere manier wel....

Groet, Bert

maakt niet uit als het woord jets nou wel of niet gebruikt je wordt toch gezien als een lullo die met een vliegtuigje speelt!!!!!!!!!

Dat is dus niet waar. Dat hangt helemaal af van hoe je je presenteert. Als je met die instelling naar het gemeentehuis gaat, zul je weinig succes hebben. Als je eerst gaat wildvliegen, en dan, als het misgaat, om een vergunning komt vragen, dan ook niet! (hebben we dus ook geprobeerd, werkte niet) maar in dezelfde gemeente, en dus hetzelfde gemeentehuis en dezelfde ambtenaar, eerst met een plan komen, je papierwerk in overleg met de ambtenaar in orde maken, en vanaf het begin melden dat je alvast proef wilt vliegen op de lokatie waar je de vergunning wilt aanvragen en een voorlopige toestemming voor dat proefvliegen maakt (onder het mom van, dan kunnen we alvast bekijken of er klachten komen), dan mag er vaak veel. Als je dan ook al van tevoren aantoont, alvast met de omwonenden overlegd te hebben, dan kom je serieus over, en word je echt niet voor lullo met speelgoed aangezien, maar gewoon voor een serieus iemand die graag op een serieuze manier zijn hobby wil uitoefenen, en niemand tot last wil zijn.

Echt waar, ik had die vooroordelen tegen ambtenaren ook, maar als je ze tegemoettreed als iemand van wie je wat wilt en waar je mee wilt samenwerken, krijg je veel meer gedaan, dan wanneer je je opstelt alsof ambtenaren "de vijand" zijn. Want geloof het of niet, veel ambtenaren hebben ook een hekel aan de fanatieke milieubeschermers (hebben ze namelijk alleen maar veel werk van, van al die klachten), en zodra je met behulp van een ambtenaar een vergunning hebt, kun je er donder op zeggen, dat zo'n milieufreak opeens heel weinig meer kan uitrichten.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar ambtenaren zijn ook gewoon mensen, die echt de lol van een mooie hobby wel in kunnen zien. En die zich ook wel eens ergeren aan die milieuactivisten die op iedere slak zout leggen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Martin for President :yes:

Toch geweldig, kun je een dagje vliegen combineren met een turbine update + direct weer een testvlucht erachteraan ;-)
(oeps, dit soort ideeen zou Martin er misschien van kunnen weerhouden anders komt ie helemaal niet meer aan z`n eigen motortjes toe :-) ).

week

Ben toch ook meer voor die Theo optie, caravaan mee en lekker een weekje stukslaan bij Martin, regelmatig. :mrgreen:

Ger.

Ger,
Binnenkort ook weer .... eens verder met de 45 er. Verbouwing klaar, stoomloc draait, dus er is weer even rust in de tent. Staat na de F18 een Mig 15 romp op zolder. Leuke maat voor een 45 er.

kzie je..

model veld

Zelf mag ik op een prive veldje vliegen De land eigenaar heeft toe stemming gekregen van de gemeente, op eigen terrein een model vliegtuigje vliegen dat mag.
Maar er hoeft er maar 1 te klagen en je hebt gelijk een probleem. Bij ons mogen we bepaalde tijden niet meer vliegen door 1 klager die er net 2 maanden woond op dik een kilometer afstand. we vlogen er al jaren
Verder moet je als eigenaar oppassen dat je het aanspreekpunt blijft.
En toch wel regeltjes hebben of richt lijnen je moet natuurlijk voorkomen dat er niet iemand de buurt om 5 uur smorgens wakker maakt met een puls jet of weet ik veel, zo maar een voorbeeld. leuk idee succes
met vriendelijke groet Gerrit Jan

??? Dat heb ik nog nooit gehoord/gelezen.

Het is een beetje een regeltechnisch flauwigheidje: Wildvliegen mag. Punt. Echter, Niet in verenigingsverband. Daar zit de grap! vlieg je altijd op een andere plek, is er niks aan de hand. Zodra je echter met meer dan een persoon vaker op de zelfde plek vliegt, is er geen sprake meer van wildvliegers die elkaar toevallig tegenkomen, maar van een "blijkbare afspraak om tezamen een activiteit te beoefenen op een van tevoren afgesproken openbare plek", ofwel, en verenigingsverband. En dat is altijd vergunningsplichtig. Bij wijze van spreken zelfs als het "openlucht-postzegelverzamelen" betreft.

Toen ik er om vroeg, wilden ze het mij niet zwart op wit geven.
Maar ik heb zelf mee mogen kijken in de regelgeving, en daar staat niks vermeld over modelvliegers als persoon, zelfs niet als specifiek modelvliegclubs. Het gaat puur om het feit dat er activiteiten in verenigingsverband gebeuren, dan wel in bedrijfsmatige vorm. Geld dus ook voor vliegeraars, kitesurfers etc etc.
Zolang er geen natuurgebied in de buurt is, niks aan de hand, maar o wee als dat wel zo is.

Uit de regelgeving volgt verder, dat dingen als een max geluidsproductie, of afstand houden tot natuurgebied, bodemverontreinigingsmaatregelen etc, zijn ook puur gereguleerd via het vergunningsstelsel.

na enig doorvragen, kwam het er op neer, dat je als wildvlieger, zolang je dus in je eentje bent en toestemming hebt van de landeigenaar, én je brengt geen mensen of zaken in gevaar en veroorzaakt geen overlast, mag je met bij wijze van spreken met ongedempte motor (bij wijze van spreken, in werkelijkheid is het voldoende als je "al het mogelijke hebt gedaan om het geluid te beperken :) ), op de rand van een natuurgebied vliegen, (niet in of boven), en een eventuele natuubeschermer kan en mag slechts klagen, als blijkt dat hij in of bij zijn woning last heeft van het geluid. Zijn klacht is dus niet ontvankelijk, alleen omdat je de natuur verstoort.
Zodra het natuurgebied echter als stiltegebied aangewezen is (en daar is een lokaal wetsontwerp voor nodig) mag een boswachter of terreinbeheerder weer wél klagen, en is die klacht ontvankelijk.

Dat zijn de regels, zoals ze mij door een ambtenaar zijn uitgelegd. Mijn vraag: mag ik dus met meer dan 81 dB geluid (het max in onze vergunning), zonder lekbak voor de brandstof, en op de grens met een natuurgebied, niet zijnde een stiltegebied, vliegen als privé persoon? werd beantwoord met volmondig "ja". Als privé persoon ben je namelijk niet gehouden aan de (algemen) voorwaarden van eenmilieuvergunning, omdat je niet vergunningsplichtig bent. Mag een natuurbeheerder bezwaar maken en mij het vliegen onmogelijk maken? "Klagen mag, maar de klacht is niet ontvankelijk, omdat de natuurliefhebber geen belanghebbende is. Is hij ook omwonende, mag hij uit die hoofde klagen."

Toen ik vroeg om dit zwart op wit te krijgen, had ik de goodwill een beetje te ver opgerekt....

Echter!!!! Of de regels door de dienstdoende Oom Agent ook zo geïnterpreteerd worden, is maar de vraag. Die is vaak maar slecht van dit soort regels op de hoogte is mijn ervaring.
Of je een ambtenaar treft, die bereid is de regels zo ver uit te spitten dat er ook voordeel voor ons modelvliegers uit blijkt, is ook maar de vraag, want de meesten branden liever hun vingers niet, en maken de burger liever niet wijzer dan nodig is.

Onze lokale natuurliefhebbers zijn helaas nogal fanatiek, en kennen de regels wél op hun duimpje. Ook zij laten het achterste van hun tong niet zien, en passen ze alleen toe, als het in hun voordeel is.
Op onze vorige lokatie, waren ze er als de kippen bij, om ons op grond van onze zogenaamde bedrijfsmatigheid te laten verwijderen.
Ik vlieg echter sinds dat voorval nog steeds op die lokatie, iedere dag dat het kan, alleen dan in mijn eentje, en ze hebben me nooit meer lastig gevallen....
(en ze weten echt wel waar ik vlieg, ze hebben mijn adres en telefoonnummer, kennen de website van de vliegschool. Oom agent komt regelmatig langs en vraagt dan vriendelijk "of het een beetje wil vanavond")

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ik had een discusssie met m,n vader over aanvraag van een vliegveld voor jets.
Wij hebben daar ruimte genoeg voor ,alleen waar moeten we rekening mee houden ,en hoe vraag je daar vergunning voor aan bij de gemeente , want ik denk wel dat dat moet.
Hoe vraag je zoiets aan ?

Hallo Frema,
Modelvliegen is aangemerkt als een milieuvergunningsplichtige activiteit. Nu zullen wel weer de wildvliegers gaan reageren maar ik kan het niet veranderen juridisch is het eenmaal zo als jij een vliegveld wil gaan aanleggen.

Modelvliegen is opgenomen in het Inrichten en vergunningen besluit milieubeheer in de categorie 19. Daarnaast is tegenwoordig het Activiteitenbesluit (Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer) van toepassing.

In de Wet Milieubeheer, in artikel 8.1, eerste lid, zijn een aantal verboden opgenomen die onder meer van toepassing zijn op een aantal categorieën van inrichtingen. Deze zijn genoemd in de bijlage C "Lijst van vergunningplichtige inrichtingen" welke deel uitmaakt van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer. In deze lijst is als vergunningsplichtige activietit opgenomen:
cc. inrichtingen voor:
het gebruiken van gemotoriseerde modelvliegtuigen, -vaartuigen of -voertuigen in de open lucht;

Samengevat je hebt dus een milieuvergunning nodig. Om die te verkrijgen moet je aan aanvraag doen bij je gemeente. Daar kan je een aanvraagformulier krijgen. Als je het aanvraagformulier hebt ingevuld dan gaat de gemeente je aanvraag toetsen.
Is het bijvoorbeeld mogelijk om op de beoogde lokatie een modelvliegveld op te richten. Moet de bestemming van het gebied veranderen! Heeft het invloed op de omgeving in relatie tot natuur, omwonende, geluid, stank noem het maar op. Ook andere belanghebben worden gevraagd of iemand bezwaar heeft, bijvoorbeeld een vogelwerkgroep of wie dan ook.....

Het is niet eenvoudig maar misschien wel mogelijk. Ik zou je adviseren om eens uit te zoeken welke status het gebied heeft verkregen in het bestemmingsplan. Is het uberhaupt te realiseren binnen de huidige bestemming of moet er een wijziging van het bestemmingsplan gaan plaatsvinden. Indien het laatste van toepassing is dan ben je nog wel even bezig denk ik ........

:sleepy: Tja dit is soms een beetje saai maar vanwege je vraag moest het maar

Brutus,
Ik zou maar eens een andere deskundige ambtenaar gaan opzoeken. Je advies is misschien goed bedoeld en soms gaat klopt het aardig, zeker voor wat betreft je opmerking van een idividueel persoon die eenmalig een activiteit ontplooit. Soms zit je er toch een beetje langs en wanneer iemand dit advies gaat opvolgen kan deze persoon toch wel wat problemen krijgen.

Voor de aanvrager:
Ga naar de Knvvl of een federatie, een milieuadviesburau of je gemeente.
mrlavo

Laatst bewerkt:
@Martin

Men camper staat klaar met proviant voor 8 dagen.
Werkhandschoenen : check
Werkschoenen : check
Helm : check
Laarzen : check
Schop : check
Afzetlint : check
Muggespul : check
vliegenspul : check

Japioooooooooooo

Heren , allemaal hartelijk dank voor jullie reactie.

Ik zei het al eerder het was enkel nog maar een vraag.
Maar heel goed dat er duidelijk gezegd word, mocht het zover komen , waar we aan moeten voldoen , en wat we moeten doen .

Bedankt nogmaals , en als het doorgaat ,dan lezen jullie dit hier.

Mvg,

Martin.

Tjaha Martin, de eerste stap is gezet ;-)

Tijdelijk kan die windzak wel op de camper geplaatst worden maar haal je die windzak wel steeds naar beneden Jaap anders ben je naast je deur straks ook je dak nog kwijt ;-)

Tijdelijk kan die windzak wel op de camper geplaatst worden maar haal je die windzak wel steeds naar beneden Jaap anders ben je naast je deur straks ook je dak nog kwijt

wahahahahahahha:rolling:

Laatst bewerkt:
Maken? we waren het toch al :roll:
Zal de 19e extra lief voor je zijn :yes:

Back