Uit een overlijden heb ik jaaaaaaaaren geleden een stoominstallatie gekregen.
Echter lag deze in losse delen bij elkaar en was verre van compleet.
Nu zat daar ook een zogenaamde "vliegwiel generator" bij.
Sorry, maar ik heb nog geen foto.
Een rotor, voorzien van een 10 tal spoetjes,en een stator, eveneens voorzien van spoelen rondom het frame.
De rotor gaat via 2 sleepringen naar de vaste wereld.
Ik heb er ooit al eens mee zitten stoeien, maar enig vermogen kreeg ik er niet uit.
Enfin, vanmiddag met wat speuren op internet wat gevonden en geprobeerd.
De rotor heeft een weerstand van circa 12ohm, de stator heeft een weerstand van circa 22 ohm.
Als ik met een ouderwetse trein trafo (9 volt max.) een spanning op de rotor zet en ik laat de akku schroefmachine de rotor draaien dan wek ik nu een spanning op.
Van de 9 volt die de trafo onbelast levert houd ik effectief een volt of 3,5 over.
Aan de uitgaande kant meet ik maximaal 5 volt wisselspanning, voer ik het toerental verder op dan kakt heel de spanning in.
Ik heb helaas nog geen ohmse belasting voor de uitgaande kant (gloeilamp oid).
Ik heb wel een LED aan de uitgaande kant gehangen, deze licht goed op, ook bij hogere toeren blijft de licht intensiteit stijgen.
vraag:
- normaal zit er bij een wisselstroom dynamo een spaningsregelaar, is deze zelf te maken ?
- als ik via een gelijkrichter de uitgaande gelijkspanning rechtstreeks naar de rotor laat lopen, zou de generator zichzelf dan in stand houden ?
- waarom kakt de spanning in bij hogere toerentallen (ik gebruik een action digitale multimeter) ?
Wellicht kan ik deze generator gebruiken i.c.m. de Webster engine (4 takt motor) of een stoommachine.
Echter lag deze in losse delen bij elkaar en was verre van compleet.
Nu zat daar ook een zogenaamde "vliegwiel generator" bij.
Sorry, maar ik heb nog geen foto.
Een rotor, voorzien van een 10 tal spoetjes,en een stator, eveneens voorzien van spoelen rondom het frame.
De rotor gaat via 2 sleepringen naar de vaste wereld.
Ik heb er ooit al eens mee zitten stoeien, maar enig vermogen kreeg ik er niet uit.
Enfin, vanmiddag met wat speuren op internet wat gevonden en geprobeerd.
De rotor heeft een weerstand van circa 12ohm, de stator heeft een weerstand van circa 22 ohm.
Als ik met een ouderwetse trein trafo (9 volt max.) een spanning op de rotor zet en ik laat de akku schroefmachine de rotor draaien dan wek ik nu een spanning op.
Van de 9 volt die de trafo onbelast levert houd ik effectief een volt of 3,5 over.
Aan de uitgaande kant meet ik maximaal 5 volt wisselspanning, voer ik het toerental verder op dan kakt heel de spanning in.
Ik heb helaas nog geen ohmse belasting voor de uitgaande kant (gloeilamp oid).
Ik heb wel een LED aan de uitgaande kant gehangen, deze licht goed op, ook bij hogere toeren blijft de licht intensiteit stijgen.
vraag:
- normaal zit er bij een wisselstroom dynamo een spaningsregelaar, is deze zelf te maken ?
- als ik via een gelijkrichter de uitgaande gelijkspanning rechtstreeks naar de rotor laat lopen, zou de generator zichzelf dan in stand houden ?
- waarom kakt de spanning in bij hogere toerentallen (ik gebruik een action digitale multimeter) ?
Wellicht kan ik deze generator gebruiken i.c.m. de Webster engine (4 takt motor) of een stoommachine.