Vloeistof rookgenerator

Ik heb voor weinig een Heng Long Bulldog gescoord maar er is geen vloeistof voor de rookgenerator meer bij, wat kan ik er als vervanging in doen of moet het originele vloeistof zijn?
 
Nope maar zwarte rook maken zal niet gaan vrees ik... Ik heb ook van horen zeggen dat als lang er zonder vloeistof in de rookgenerator is gereden, de rookgenerator in 9 vd 10 gevallen stuk is omdat hij dan doorbrandt... Iemand hier ervaring mee? Voor de rest is alles oké, motorgeluid, lichten schieten werkt allemaal nog.
 
Zwarte rook is ook vaak een discussie geweest op de diverse schepenfora. Is in principe niet mogelijk met de gangbare rookgeneratoren. In een paar van mijn schepen gebruik ik een gloeispiraal (vermogensweerstand) omwikkeld met glasvezel en een ventilator erop. Alles in een aluminium bakje. Rookvloeistof is simpel: lampenolie van "een bekende drogisterijketen".
Rookt prima, echter alleen witte rook.
Titanic.jpg


Zwarte rook is slechts éénmalig mogelijk:
door een flinke kortsluiting te veroorzaken.
 
sorry voor het in een ouder topic te reageren :oops:

Nope maar zwarte rook maken zal niet gaan vrees ik... Ik heb ook van horen zeggen dat als lang er zonder vloeistof in de rookgenerator is gereden, de rookgenerator in 9 vd 10 gevallen stuk is omdat hij dan doorbrandt... Iemand hier ervaring mee? Voor de rest is alles oké, motorgeluid, lichten schieten werkt allemaal nog.

wat ik ervan begrijp is het ook de kunst om ook niet te veel vloeistof te gebruiken omdat er dan niet voldoende rook kan worden gegenereerd in de kamer van de rookunit

Zwarte rook is ook vaak een discussie geweest op de diverse schepenfora. Is in principe niet mogelijk met de gangbare rookgeneratoren. In een paar van mijn schepen gebruik ik een gloeispiraal (vermogensweerstand) omwikkeld met glasvezel en een ventilator erop. Alles in een aluminium bakje. Rookvloeistof is simpel: lampenolie van "een bekende drogisterijketen".
Rookt prima, echter alleen witte rook.

Zwarte rook is slechts éénmalig mogelijk:
door een flinke kortsluiting te veroorzaken.

zou het toevoegen van zwarte pigmentstof aan de olie een mogelijkheid kunnen zijn? :hammer:
 
Witte rook kan wel degelijk, afhankelijk van de weersomstandigheden. Een slecht afgestelde diesel rookt zwart.
Tanks ( moderne zoals de Leopard ) zijn veelal multi-brandstofmotoren. Die kunnen wel wit condenseren hoor.
 
wat ik ervan begrijp is het ook de kunst om ook niet te veel vloeistof te gebruiken omdat er dan niet voldoende rook kan worden gegenereerd in de kamer van de rookunit.
Maakt niet uit.
Bij mijn rookunits (Zowel in de Titanic als in twee sleepboten) hangen watten in de rookvloeistof (lampenolie)
Op een gegeven moment is de vloeistof 'opgerookt' en stopt de rookgenerator met roken.
Als ik 'm niet uitzet verbrandt de weerstand, that's all. De rook wordt niet, ik herhaal: NIET zwart. Of grijs. Of paars. Of welke andere kleur dan ook: het blijft wit.

zou het toevoegen van zwarte pigmentstof aan de olie een mogelijkheid kunnen zijn? :hammer:
Nee. Dat spul verbrandt ook.

De enige mogelijkheid om zwarte rook bij een model te krijgen is een hele ouwe truc, ooit gelezen in "Hobby Bulletin" (Wie kent dat blad nog?)
Een buisje met aan de ene kant een ventilator. Bovenop dat buisje een trechtertje, gevuld met fijn grafietpoeder (Verpulverde Norit). Trechtertje komt met een kleine opening uit op het buisje.
Ventilator aan, grafietpoeder wordt meegenomen door het venturi-effect en je hebt zwarte rook.
Geschikt voor schepen. Of het allemaal in een tank past???? Ik vraag het me af.
 
Back
Top