the_raven_EAP zei:
maar morphje zei dat een hoge spanning en een lage stroom net goed waren
=> hoge weerstand
???
Ik heb mijn verhaaltje nog een keer doorgelezen, maar dat kan ik echt niet terug vinden. Enige waar ik vanuit ga is mijn stroom van alles tussen de 2 en 3 ampere (voor de draden die ik in mijn handen heb gehad schijnt dat de stroom te wezen waarop het draadje lekker warm word, 2 amps voor warm, 3 amps voor roodheet). De weerstand is variabel en wel door de lengte van de draad (dus eigenlijk ook bekend).
Voor de rest ben ik verder gegaan met de wet van ohm. spanning = stroom x weerstand. Spanning is nu simpel uit te rekenen.
Ik ben in bovenstaande berekening uitgegaan van:
- spanning (5volt)
- stroom (2,5 amp, uitgegaan van eigen metingen)
- weerstand per lengte (15 ohm/meter)
Het beste advies is toch wel eventjes het leren van die simpele wet van ohm, dan ken je de relatie tussen de factoren. (zoals robert adviseerde)
Die voeding van 1,8 ampere is voor mijn doeleinden wat krapjes en als je een andere draad neemt en je opeens 2,3 ampere nodig hebt, ben je de pisang.
ps. Mocht iemand nog gedreven zijn om te gaan solderen, ik heb hier nog een transformatortje liggen, 19 volt 3 amp. Mag weg voor 5 euries. Ik had hem gekocht, maar achteraf bleek hij niet voldoende te zijn voor wat ik wilde hebben. (mijn wens is namelijk minimaal 30volt 3 amp, maar het liefst in de buurt van 35volt en een ampere of 4-5)
edit: neem het liefst een voeding met regelbare spanning EN een stroommeter. OF eentje met zowel stroom als spanning regelbaar (luxe). Vaste spanningsbronnen leiden alleen maar tot vaste lengtes snijdraad en dat is vaak te lang of het vervelende geval van "net te kort"