voeding snijbeugel

Ik kan nog aan iets beters geraken, maar mss is dit wat te veel?

Märklin 30VA transfo
220 V
Max 1.8A
O-L: 16V ~
O-B:7-16/24V ~
uitgangen: 1xB, 2xO, 1xL

laat iets weten, grtz

Je moet gewoon proberen. Die marklin trafo is goed om mee te proberen omdat die ook verschillende uitgangen heeft, maar pas wel op dat je er niet te veel stroom (ampere) uit haalt, 1,8 is niet zo veel. Ik zou het eerst met de pc voeding proberen.

Als je een amperemeter hebt dan kun je meten of de stroom niet te hoog is, maar dat zal waarschijnlijk dan al te laat zijn. Meestal heeft een voeding wel een zekering dus als de stroom te hoog is gaat alleen de zekering kappot.

Inplaats van uren op dit forum na te denken en te discussieren kun je het ook gewoon uitproberen, daar leer je veel meer van.

the_raven_EAP zei:
maar morphje zei dat een hoge spanning en een lage stroom net goed waren
=> hoge weerstand
Even simpel:
De stroom bepaald hoe "heet" de draad wordt.
De spanning bepaald hoe lang de draad kan zijn.

the_raven_EAP zei:
maar morphje zei dat een hoge spanning en een lage stroom net goed waren
=> hoge weerstand

???

Ik heb mijn verhaaltje nog een keer doorgelezen, maar dat kan ik echt niet terug vinden. Enige waar ik vanuit ga is mijn stroom van alles tussen de 2 en 3 ampere (voor de draden die ik in mijn handen heb gehad schijnt dat de stroom te wezen waarop het draadje lekker warm word, 2 amps voor warm, 3 amps voor roodheet). De weerstand is variabel en wel door de lengte van de draad (dus eigenlijk ook bekend).

Voor de rest ben ik verder gegaan met de wet van ohm. spanning = stroom x weerstand. Spanning is nu simpel uit te rekenen.

Ik ben in bovenstaande berekening uitgegaan van:
- spanning (5volt)
- stroom (2,5 amp, uitgegaan van eigen metingen)
- weerstand per lengte (15 ohm/meter)

Het beste advies is toch wel eventjes het leren van die simpele wet van ohm, dan ken je de relatie tussen de factoren. (zoals robert adviseerde)

Die voeding van 1,8 ampere is voor mijn doeleinden wat krapjes en als je een andere draad neemt en je opeens 2,3 ampere nodig hebt, ben je de pisang.

ps. Mocht iemand nog gedreven zijn om te gaan solderen, ik heb hier nog een transformatortje liggen, 19 volt 3 amp. Mag weg voor 5 euries. Ik had hem gekocht, maar achteraf bleek hij niet voldoende te zijn voor wat ik wilde hebben. (mijn wens is namelijk minimaal 30volt 3 amp, maar het liefst in de buurt van 35volt en een ampere of 4-5)

edit: neem het liefst een voeding met regelbare spanning EN een stroommeter. OF eentje met zowel stroom als spanning regelbaar (luxe). Vaste spanningsbronnen leiden alleen maar tot vaste lengtes snijdraad en dat is vaak te lang of het vervelende geval van "net te kort"

bedankt voor het advies

ps: de wet van ohm ken ik best... daarom zei ik dus als logische redenering: hoge spanning en lage stroom, want zo is R maximaal (U/I)...

the_raven_EAP zei:
bedankt voor het advies

ps: de wet van ohm ken ik best... daarom zei ik dus als logische redenering: hoge spanning en lage stroom, want zo is R maximaal (U/I)...

Toen ik mijn huisje verliet bedacht ik me dat eigenlijk ook. Op zich is er niks mis met jouw beredenatie.

Echter bepaald de stroom de "hitte" van de draad. En de spanning de lengte van de draad. Dus je kan niet zomaar ergens een hoge spanning opzetten en dus een lagere stroom krijgen en hetzelfde effect. Want de weerstand van de draad is laag, dus een hogere spanning resulteert simpelweg in een hogere stroom (bij gebruik van dezelfde draad(lengte))

Daarom kan je het beste vanuit het heetsnijden redeneren met de weerstand en de benodigde stroom en uiteindelijk wel zien welke spanning nodig is :D

ps. ik denk dat ik mijn slachtoffer gevonden heb (winkel was helaas gesloten op maandag) Een ringkerntrafo van 35volt 3 amp, net voldoende voor een gestabiliseerde gelijkspannings 30volt.[/code]

morphje zei:
Een ringkerntrafo van 35volt 3 amp, net voldoende voor een gestabiliseerde gelijkspannings 30volt.
Ik denk dat je amperage net iets te weinig zou kunnen zijn.
Je schrijft dat je met ca 2,5A werkt voor een goede temperatuur.
35V-3A AC geeft; 35x1,4=49V & 3:1,4=2,14A DC.

Robert van der Weijst zei:
Bij een perfecte gloeidraad wordt al de energie die er in wordt gestoken door weerstand van de draad in energie om gezet. ALs er 4 Ampere op 12 volt door gaat is er een bepaalde weerstand nodig om die energie op te stoken, het maakt voor dit voorbeeld niet uit hoe groot de weerstand is. Die weerstand kun je krijgen door de dikte en de lengte van de draad te combineren. Je kunt een korte dunne draad gebruiken, of een lange en dikke draad. Alleen is de warmte die uit de energie komt bij de korte dunne draad meer geconcentreerd dan bij de lange draad.

In de terminologie ben je niet erg thuis, maar je snijdt ongetwijfeld mooiere vleugels als ik
:wink:

rZ

Robert zeeland,
Ik dacht dat het wel klopte, het leek me vrij logisch. Maar ik wil eigelijk wel weten wat er niet aan klopt, gewoon om te weten.

De vleugels die ik had gesneden waren inderdaad aardig gelukt.

Maar ik denk eigenlijk dat je aan het meeste denkwerk in deze draad niet zo veel hebt. In de tussentijd kun je ook met wat proberen een werkende snijdraad maken.

Robert

[quote="Erwin LokhorstIk denk dat je amperage net iets te weinig zou kunnen zijn.
Je schrijft dat je met ca 2,5A werkt voor een goede temperatuur.
35V-3A AC geeft; 35x1,4=49V & 3:1,4=2,14A DC.[/quote]

Euhm, waar haal jij die factor 1,4 vandaan?

Als ik een trafo koop van 9 volt (had er eentje nodig laatst voor een experiment) en ik zet er een brugcel op en een afvlakelco, dan krijg ik een gelijkspanning van rond die 9 volt.

En het delen door 1,4 klinkt mij al helemaal niet bekend in de oren. Ik kan uiteraard ook fout zijn.

Enige waar ik die 1,4 vandaan kan halen is de factor om een effectieve spanning om te rekenen naar de topspanning. Maar gebasseerd op die vorige trafo die ik in m'n handen had zou ik toch veilig aan kunnen nemen dat de spanning op de trafo de spanning is die ik eruit krijg?

Het is trouwens een ringkerntrafo met 2x35 volt dus kan ze altijd nog parallel zetten mocht het niet voldoende blijken. (Heb het liefst 2 aparte voedingen in 1 kastje als ik toch 2 secundaire wikkelingen heb)

De factor 1,4 is ook niet geheel correct, het is eigenlijk Wortel2
Door het afvlakken van de condensator ontstaat deze verhoging.
Echter dat zou energiewinst betekenen (gratis meer spanning bij de zelfde hoeveelheid stroom).
Jammer maar dat lukt nog steeds niet. Helaas gaat dit dus ten koste van de maximale stroom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter

Erwin Lokhorst zei:
De factor 1,4 is ook niet geheel correct, het is eigenlijk Wortel2
Door het afvlakken van de condensator ontstaat deze verhoging.
Echter dat zou energiewinst betekenen (gratis meer spanning bij de zelfde hoeveelheid stroom).
Jammer maar dat lukt nog steeds niet. Helaas gaat dit dus ten koste van de maximale stroom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter

Als ik zo dat ding van wikipedia er op nalees neem ik inderdaad mijn woorden terug. Ach, dan maar op zoek naar een andere trafo (had um nog niet gekocht)

8O Hallo,
ik gebruik simpelweg een zware transformator ( ongeveer 24 volt , 12 ampére ) hierop sluit ik in de primaire wikkeling van de transfo een lichtdimmer aan (van ong 300 watt ) met parallel hierop een gloeilamp van pakweg 60 watt. Zo heb ik alvorens ik de snijdraad aansluit een idee hoe hoog de spanning geregeld is. Als deze bv. te hoog staat met een kleine snijboog, kan het zijn dat de draad overhit raakt
Op de snijboog staat er een schakelaartje waarmee men de spanning kan uitschakelen

:D :D

Hallo,

Bij het zien van de bovenstaande opmerkingen begon er iets te kriebelen.
De weerstand is een eigenschap van de snijdraad, hij wordt groter als de draad langer en/of dunner gemaakt wordt. De weerstand is ook afhankelijk van de soort metaal, voor koper klein, ijzer groter.
Zoals ik hierna laat zien is er voor warmteontwikkeling weerstand nodig, vandaar dat koper en messing niet bevallen.
Het elektrisch vermogen (energie per seconde) is spanning x stroomsterkte.
De wet van Ohm: spanning = stroomsterkte x weerstand.
Als we deze twee combineren, voor een draad met een bepaalde vaste weerstand, dan krijgen we voor de energie die per seconde door de draad in warmte wordt omgezet:
stroomsterkte x stroomsterkte x weerstand.
Om te snijden gebruiken we constantaandraad, een metaallegering waarvan de weerstand niet afhangt van de temperatuur. Dit draad gebruiken we op school om de wet van Ohm te kunnen laten zien. De doorsnede van de draad 0,8 mm2.
Onder Clubproject heb ik verteld hoe we de spanning over de draad en daarmee de stroomsterkte door de draad regelden door de draad aan te sluiten op een speedcontroller voor borstel-motoren. Dit als oplossing op het moment dat een regelbare voeding, die de benodigde stroomsterkte kan leveren, ontbreekt.

Met vriendelijke groet,

Teus Brand

Back