voeding

hallo
Ik heb een loodaccu van 12V 17Ah en gebruik deze als voeding voor mijn snellader kan ik berekenen hoeveel keer ik mijn zenderaccu 8 cellen,2300 mAh NiMh en mijn ontvangeraccu 4 cellen 2300 mAh NiMh hiermee kan opladen?

valt niet zomaar te bereken dan moet je weten wat de lader gebruikt bij het laden van 1x,,

Ik schat maximaal 4 ladingen. De meeste laders beschikken niet over een zgn Step-Down regelaar, dus bij uitgangspanningen lager dan de voedingsspanning is de ingaande en uitgaande stroom nagenoeg gelijk, dus het laden van 4 cellen 'kost' net zo veel als dat van 8.
Een lader heeft zelf zo'n 0.1-0.2 A continu nodig voor het display e.d.
Na 10 Ah uit een 17 Ah 12V loodaccu verbruikt te hebben zal onder belasting de voedingspanning te laag worden.

Rick

De batterij moet toch 17 Ah geven. En moet toch ook nog voldoende spanning geven. En dus het verbruik heeft niets te maken met het aantal cellen?

Vanaf welke bronspanning is mijn loodaccu eigenlijk leeg?

Moet 17Ah kunnen geven, maar dat doet-ie-niet!

Die 17Ah geld bij een 10 of 20 uurs ontlading. Bij hogere stromen is het minder. Die 10Ah klinkt aannemelijk.

Om te kijken hoevaak je kan laden kan je ook naar de benodigde energie per lading kijken.

Spanning per cel bij laden 1.5V en ongeveer 20% extra mAH laden dus 2.8 Ah. 4.2 watt-uur per cel.

Verder heeft de lader niet 100% rendement, dus zeg 5 watt-uur per cel om te laden.

Die 17Ah accu levert 10Ah en 12V = 120 watt-uur.
120/5 = 24 cellen, dus zeker 2 keer. Alles wat je meer laad is meegenomen.

Vincent,
Lees DIT artikel eens goed door. Daar staan bijna alle antwoorden in die je zoekt. Zoek ook eens met Google of zo op het internet naar het merk en typenummer van je accu. Ik heb op die manier al heel wat gegevens van accu's kunnen vinden. Uit die gegevens kan je dan halen hoevel energie de accu kan leveren en bij welke ontlaadstromen. Je zult dan zien dat wat Harold aangeeft heel erg dicht in de buurt van de juiste waardes zal zijn.

Bedankt het artikel van de loodaccu had ik al verscheidene keren gelezen maar nu weet ik hoe ik het moet bereken.

Ik weet nu dat deze batterij 17 Ah geeft in 20 uur ontlading maar hoe kom je aan die 10 Ah is dit verlies of zo en zo ja hoeveel procent? dan kan ik dit bij andere batterijen ook berekenen.

Kan zijn dat dit ook in het artikel staat maar ik heb eigenlijk alleen het belangrijkste gelezen.

mvg vincent

persoonlijk vind ik 10Ah wel een lage schatting voor een 17Ah accu.

puur theoretisch is het wel te berekenen om te bereken hoevaak je kan laden, maar dit zal in de praktijk toch niet kloppen. Er spelen veel factoren mee. Denk alleen maar al aan hoelang laat je je loodaccu staan voordat je die gaat ontladen.

Vincent zei:
Bedankt het artikel van de loodaccu had ik al verscheidene keren gelezen maar nu weet ik hoe ik het moet bereken.

Ik weet nu dat deze batterij 17 Ah geeft in 20 uur ontlading maar hoe kom je aan die 10 Ah is dit verlies of zo en zo ja hoeveel procent? dan kan ik dit bij andere batterijen ook berekenen.

Kan zijn dat dit ook in het artikel staat maar ik heb eigenlijk alleen het belangrijkste gelezen.

mvg vincent
Dit valt niet te berekenen. Het hangt helemaal af van de manier waarop de accu gemaakt is, de gebruikte materialen, de leeftijd van de accu, hoe er met de accu omgegaan is, en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel een paar dingen. Daarom raadde ik je ook aan om met het typenummer van de accu de specificaties eens op te zoeken. De fabrikant heeft dit soort dingen al lang uitgezocht en in de vorm van grafieken in de specificaties gezet.
Of die 10A nu exact klopt kan ik dus niet met 100% zekerheid zeggen, maar als de ontlaadstroom behoorlijk hoog is gaat de capaciteit van de accu rap achteruit. Ik heb het even opgezocht van een accu die ik heb. De capaciteit is 17Ah bij ontladen in 20 uur (850mA). Bij ontladen in 5 uur (3,4A) is het nog maar 14,5Ah. Misschien dat die 10Ah dus wat laag geschat is maar het kan wel kloppen als de accu al wat ouder is en/of in het verleden "mishandeld" is geweest.

Dit klopt, ik heb het ook even op gezocht.
Maar ik zie dat dat als de tijd minder wordt en I hoger wordt bij het ontladen dat dan Ah minder wordt.Als je nu je batterijen met 1/10 van de capaciteit laad dan heb je toch nooit zo'n hoge ontlaadstromen en kun je toch de volle 17 Ah gebruiken of heeft het te maken met dat je de batterij eigenlijk in stukjes telkens ontlaad en niet in een enkele keer?

Als jij je NiCad accu met een lader langzaam laad vanuit die 17Ah accu dan zal je inderdaad veel meer dan 10 of 14 Ah moeten kunnen gebruiken. Als je minder dan de ontlaadstroom in 20 uur van de loodaccu gebruikt zal je zeker die 17Ah moeten halen. Natuurlijk er van uitgaande dat de loodaccu nog in goede conditie is.

Bij dergelijke lage laadstromen neemt de efficientie van de lader op een gegeven moment ook weer af.
Het deel van de de stroom wat de lader nodig heeft om zichzelf te voeden wordt relatief groter. Bij dergelijke lage stromen blijft een lader ook veel langer door pompen omdat het Delta-peak moment lastiger te detecteren is.
De meeste laders zijn dan ook nog eens voorzien van een noodafslag als de laadtijd een (instelbare) waarde overschreidt.
Maar waarom deze vraag?
Voor dergelijke lage laadstromen gebruik je toch gewoon een Robbe Lader 5 of zo'n Titan oid, lekker onbeperkt laden vanuit het stopcontact.
Ik neem aan dat je op het veld geen 12-14 uur gaat wachten totdat je accu's weer geladen zijn?

Rick

Voor een langere levensduur is het sowieso aan te raden een lood-accu niet verder dan 50 procent te ontladen.

Arthur

Arthur Werner zei:
Voor een langere levensduur is het sowieso aan te raden een lood-accu niet verder dan 50 procent te ontladen.

Arthur
Dat is het grote nadeel. Een loodaccu gaat het langste mee als je hem niet gebruikt en hem alleen maar netjes op spanning houdt. Hoe vaker en hoe dieper je hem ontlaat des te sneller is hij "versleten".

Ernst Grundmann zei:
Dit valt niet te berekenen. Het hangt helemaal af van de manier waarop de accu gemaakt is, de gebruikte materialen, de leeftijd van de accu, hoe er met de accu omgegaan is, en dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel een paar dingen...
Bv de temperatuur... in de winter doen velen van ons die test met de autoaccu en rara, er komt dan niet zoveel uit als dat erop staat :wink:

Ik wil deze accu als voeding gebruiken voor thuis zodat ik niet altijd aan de auto moet laden. Ik heb namelijk geen gestabiliseerde voeding. :wink:

Een eenvoudige voeding uit een PC kan prima dienst doen als gestabiliseerde voeding. Ik heb zelf bij de computershop op de hoek voor 25 euro een 350 watt PC voeding gekockt. Deze kan bij 12V, 15AMP leveren.

Om de voeding aan de praat te krijgen moet de je de groene draad (daar is er maar een van) verbinden met een zwarte. Daarna kan je enige geel draad gebruiken als plus 12V en enige zwarte als 0V ground.

Groeten,
Bart

Als je een computer voeding wilt gaan gebruiken moet je die eerst "ombouwen". Lees DIT draadje dan eens door. Je vindt hier heel erg veel info met betrekking tot het ombouwen van een PC voeding.

Als je een echt goede loodaccu zoekt voor laden en ontladen (step/down converter) kijk dan een naar de semi-tractie accu's van Optima vooral de Yellow Plus is zeer geschikt. Deze loodacccu verdraagt zware mishandeling (diep ontladen) zonder al te veel verlies van levensduur. En levert over de hele ontlaadperiode hoge stromen. Ze kosten wel wat maar dan heb je ook wat voor heel erg lang (m'n modelvliegtuigen leven korter en kosten meer!)

Back