Voerboot klepbediening

• Topicstarter Topicstarter Hzuu
  • Startdatum Startdatum
H

Hzuu

Guest
Hoi,

Heb inmiddels alle draadjes op dit forum al wel gelezen maar heb niet een oplossing kunnen vinden voor mijn probleem.
Ik ben een voerboot aan het bouwen en wil graag via 1 kanaal op mijn zender (Graupner X-412),
een servo een kant uit laten slaan wanneer ik de stick op de zender een kant op beweeg en wanneer ik de stick de
andere kant op beweeg zou een andere servo een kant op moeten slaan.
Dus eigenlijk zou ik graag met 1, stick 2 servo's willen kunnen bedienen
maar dus niet beide servo's mogen beide kanten op te kunnen bewegen.
Met de stick in de middenstand zouden de beide servo's ook in de nulstand
moeten staan.
Deze servo's dienen voor het neer laten vallen van kleppen onderin de boot waarop het voer komt te liggen.
Is de Graupner Magic Box (MSA-010) of de Futaba Dual Servo Reverser (SR-10) misschien een mogelijkheid.
Heeft er iemand misschien ervaring met een soortgelijk probleem ?

Daar heb je weer een visboer die dingen wil wat niet kan.
Als je servo's aangesloten hebt op één kanaal dan bewegen ze beide.

Op ebay.de zijn genoeg gebruikte zenders te koop voor weinig geld.

Hallo Hzuu,

Welkom op dit forum!

In het verleden is een een draadje over het koppelen van een duwbak aan een duwboot (geloof ik :wink: ) al eens gedacht over een a-symmetrische bediening met een servo:
2z-480.jpg

Dit heb ik toen eens bedacht.
De werking is als volgt:
In de midden stand van de servo (A) is de stang (no. 1) (in dit plaatje naar links, maar met je 2e servo kun je dit spiegelen) niet bediend. De stang wordt door veertje (3) tegen plaatje (4) geduwd.

Wanneer je de servo bedient (plaatje B), drukt stang (5) tegen stang 1 en gaat naar links tegen de veerdruk van (3) in.

Wanneer je nu de servo de andere kant op beweegt (plaatje C) gebeurt er helemaal niets met de stang!

Duidelijk?

(edit)
Net geplaatst nadat Jan zijn reactie plaatste.
Servo's bewegen inderdaad beiden, maar de stangetjes kun je wel a-symmetrisch laten bewegen)

Met deze constructie is het zelfs mogelijk met 1 servo!
(/edit)

(edit 2)
Jan,
Gefeliciteerd! Het bovenstaande bericht was je 1000ste!
(/edit)

Succes,

Wim

Volgens mij moet ik met een Graupner Magic Box of een JR Match Box toch een heel eind kunnen komen. Op dit apparaatje kun namelijk 4 servo's via 1 kanaal bedienen. Per servo zijn er dan instellingen te maken zoals nulpunt, eindpunt etc. De vraag is of met deze instelmogelijkheden de complete uitslag naar 1 kant uit te zetten is.
Wim, bedankt voor je snelle reactie.
Als ik geen andere oplossing vind, ga ik voor jouw mechanische oplossing.
Jan Vos, de Graupner is een 6 kanaals zender dus het aantal kanalen is hier niet het probleem. Ik wil alleen door de stick links en rechts te bewegen de voerbakkleppen bedienen.

Hzuu zei:
Volgens mij moet ik met een Graupner Magic Box of een JR Match Box toch een heel eind kunnen komen. Op dit apparaatje kun namelijk 4 servo's via 1 kanaal bedienen. Per servo zijn er dan instellingen te maken zoals nulpunt, eindpunt etc. De vraag is of met deze instelmogelijkheden de complete uitslag naar 1 kant uit te zetten is.
Een beetje electronicus knutselt zoiets natuurlijk zelf, als dan niet met behulp van programmeerbare bouwstenen. Ik denk, dat de Magic Box en JR Match Box daarmee in elkaar gezet zijn. Met gewone ictjes gaat het natuurlijk ook; ik heb destijds al een 127-standen schakelaar ontworpen bij de Digit-5. Aan de ontvangerkant had je 1 kanaal nodig, en een IC of 14...

De klepbediening ga ik nu wel uitkomen, bedankt voor de adviezen. Ook heb ik 2 x de Graupner Jet 6 besteld. Deze wil ik gaan gebruiken met 2 x Graupner 720 BB Torque motoren. Weet iemand of dit zal gaan werken of draaien de Torque motoren hiervoor te langzaam (4100 tpm) ? De 700-serie motoren (Turbo) gebruiken weer veel meer stroom en de boot hoeft niet snel te varen (6/7 km/u) maar het liefst wel minimaal 1 uur op 1 set loodaccu's ( 2 x 6V 10AH of 2 x 12AH) in serie geschakeld. Ook gebruik ik liever geen vertraging dmv tandwielen. De afmeting van de nog te maken polyester catamaran romp is 700 x 416 x 200 mm. Ik hoop dat iemand mij hierover bruikbare tips kan geven.

De Torque-motoren (de naam zegt het al) zijn ontworpen voor kracht.
Bij een hydrojet moet een motor snelheid hebben.
In de Azimuth Atlantic Challenger zitten 2 Speed 700 Turbo's als aandrijving op de 2 hydrojets.
Deze hebben een max toerental van 15.000 rpm.
Ze worden middels tandriemen vertraagd, de verhouding is 3:2.
Uiteindelijk toerental is dus max 10.000 rpm.

Trek je conclusies m.b.t. je 700 Torque's met 4.200 rpm max...

Roel, wat is ongeveer de snelheid die je haalt met de Azimuth Atlantic Challenger ? Als ik een snelheid van 7km/u haal, ben ik al dik tevreden. Misschien kan ik daarom ook wel af met bijvoorbeeld een 12V Graupner Speed 600 Turbo. Deze heeft een max. toerental van 17.200 en verbruikt 7A. Is het verstandig / onverstandig om te kiezen voor een 6V of 7.2V motor ipv een 12V ?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het kiezen van de juiste motor.

Hieronder een afbeelding van het voorlopige ontwerp van de voerboot gemaakt in Rhinoceros 3D.

Voerboot_01.jpg

hallo

ik lees dat je met 2 jets ,12 volt en 10 of 12 ampere capaciteit een uur wil varen?

ik vrees dat dit niet mogelijk gaat zijn

jets zijn ten eerste niet echt zuinig met energie en bedoeld voor snelheid ,ik begrijp dus niet goed waarom je voor 7 km/h te varen jets hebt gekozen?

als je een uur wil varen dan zal dit gewoon met schroefjes dienen te gebeuren
vb die 720 torques ,3 blads 45 mm messing schroef, iets in die trend

ook heb ik de indruk dat je iets verkeerd geinterpreteerd hebt : 12 v 600 turbo verbruikt 7 ampere??
die 7 ampere is de stroomstrekte waarbij die 600 turbo electromotor zijn hoogste rendement haalt ( nl. 77%) ,je kan die motor zwaarder of lichter belasten al naargelang de schroef die je er achter hangt en wees gerust als je daar die jets gaat aankoppelen ga je zeker meer verbruiken dan 7 ampere

die boot waar roel het over heeft haalt 18 km/h met 2 ultra 3300
motoren en een berg nimh cellen

just my opinion hoor
groeten

Ik heb voor jets gekozen omdat enkele van de beste commerciele voerboten ook zijn voorzien van waterjets. Waterjets hebben het grote voordeel dat de kans op wier in de schroef tot een minimum beperkt blijft. Ik heb nu een voerboot met een Graupner 720 BB Torque motor en een 50mm messing schroef. Deze schroef zit in een PVC buis. Toch heb ik al enkele malen wier en vislijn in de schroef gehad. Op de onderstaande link is iets over bestaande boten terug te vinden:

http://members.home.nl/erik-gerrits/voerboot2.html

De Microcat en Scen Bait-Boat zijn voorzien van waterjet aandrijving.

Gaat het stroomverbuik ook omlaag wanneer ik een tandriemoverbrenging zou gaan gebruiken ? Op de site van Graupner staat volgens mij aangegeven dat het stroomverbuik met die specifieke tandriemoverbrenging met de helft verlaagd wordt.

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2341&SessionCheck=4711&language=en

Weet iemand een geschikte zuinige 700 Speed motor die in combinatie met de Graupner Jet-Drive 6 en de bovenstaande vertraging een snelheid zou moeten kunnen halen van tussen de 6 en 10 km/u ? Ik zou wel graag op 12V loodaccu's willen gaan varen. Ik mis gewoon de kennis om hier een goede keus in te maken en om verschillende motoren uit te proberen vind ik ook een beetje kostbaar worden. Ik hoop dus dat ik van iemand goed advies kan krijgen.

met een jet aandrijving is het lastig om zo langzaam te willen varen, in de boten waar ze normaal in zitten( voornamelijk speedboten) gaat het toch om de snelheid en dat ligt vaak rond de 15 tot 20 km/u. ik denk dat je gewoon beter2 schroeven er onder kan doen en dan met een soort van kooi constuructei er over heen dat er niks inde schroef kan komen.

@Mario88 dat is handig die speedboten die 20 km per uur halen heb je geen vaarbewijs voor nodig.

Ik denk dat je eerder bij de 60 tot 80 km per uur zit.

Mijn zwager heeft een speedboot die gaat al 75 km per uur ondingen vind ik het.

De SCEN voerboot van Quartel en de Microcat van Angling Technics hebben ook jetaandrijving. Helaas kan ik er maar niet achter komen welke motoren er gebruikt zijn en met welke vertraging omdat er enorm geheimzinnig gedaan wordt over de onderdelen die erin zitten. Wel weet ik dat de boten ongeveer 7km/u varen ( de Microcat zelfs iets sneller ) en dat de SCEN waarschijnlijk een tandwielvertraging gebruikt. Ik hoef ook niet precies 7km/u te kunnen varen. Het mag ook meer zijn maar de motoren moeten het wel kunnen trekken. De SCEN van Quartel zou volgens de specs die ze opgeven 80 - 90 minuten moeten kunnen varen, met een snelheid van 120 meter/minuut, op een 12V 12AH loodaccu.
De combinatie van waterjets in langzaamvarende voerboten wordt dus wel toegepast alleen is er weinig tot geen informatie over te vinden omdat de bestaande voerboten met jets allemaal commerciele boten zijn. De uitdaging is daarom des te groter om zelf zoiets te bouwen. Ik ben nou eenmaal sinds het bouwen van de eerste voerboot de modelbouw erg leuk gaan vinden en ga hier zeker verder in door.

Even een andere vraag tussendoor:
Weet er iemand een bouwverslag te vinden van de Graupner Manhattan 74 (Sunseeker) ?

hoi Hzuu,

mocht je nu wel voor andere motoren gaan en je wilt die 720 bb torque verkopen...................ik hou me aanbevolen.

ik wil me dit jaar ook een beeetje verdiepen in het bouwen van een voerboot en ik zoek nog 2 x graupner 720 BB torque.

ik hoor het wel.

groeten

marco

Hoi Marco,

Ben nog aan het twijfelen over de Jet-Drives en de motoren. Wanneer ik de 720 BB's niet gebruik, laat ik het wel ff weten.

Back