voihtschneider 2

Nog even dit, ik heb dat boekje gelezen over zelfbouw van VSPs, inderdaad een prachtige uitgave. Maar je moet een tip-top machinepark ter beschikking hebben, en bovendien is fijn-mekaniek best je vak, anders komt er niks van terecht.

Zinnia,

Ik ben wel geinteresseerd.
Vroeger heeft er in de Hobby Bulletin al eens een serie gestaan over het zelfbouwen van een VSP, maar die was wat moeilijk (vondt ik toen)
Kun je die plannen die je hebt niet hier op 't forum plaatsen?
(Scannen en dan via http://www.modelbouwforum.net/~foto/ uploaden)

Wim

Dag Modelbouwers,
Voor mij geen probleem om die plannen hier te plaatsen, ten minste, ik ben nieuw op dit forum, hoe plaats ik JPG's in deze berichten?

beste zinnia,
ik ben begonnen over die vsp,heb inmiddels het modelbouwboek,maar dat is hoog gegrepen voor mij,ik ben maar een metselaar,ik heb ook het orginele patent van Ernst Schneider uit 1942,met tekeningen,ook erg ingewikkeld.
maar als het met uw plannen kan graag.

De "plannen" zijn ondertussen gedigitaliseerd met een woordje uitleg. De plannen zijn meer veredelde schetsen, maar het principe is eenvoudig.
Wie kan me uitleggen hoe ik die tekeningen hier op de site krijg? Er is nog interesse voor.

Zinnia,

Bedankt voor het plaatsen. Heb ze van het net geplukt en zal ze eens bestuderen.
Loopt het een beetje soepel, of is het meer iets voor wat zwaardere motoren?

Wim

Hallo Wimg, zo soepel als je precies kan werken. En precies werken is nodig om waterinsijpeling te vermijden. Ik heb alleen een kunststof prototype gemaakt om te kontroleren of het wel werkte. Toen kwam Graupner uit met zijn nieuwe VSP's, en ik maakte liever een nieuwe kleinere romp dan zelf die propellers. Ik had toen helemaal geen ervaring met precies draaiwerk, en mijn draaibank is ook wat klein voor de buitenringen. Ik had het ontwerp naar Voith gestuurd, en die vonden het geschikt voor modelbouw.

beste zinnia,
ik kan er geen boven aanzicht bij zien van het verdraaiings mechaniekje om de vleugels te draaien.of heb ik te weinig inzicht in techniek.
groetjes Ton van den berg

Hallo Tonberg, neen er is geen bovenaanzicht bij. En inzicht is relatief, ik heb het ontworpen, en voor mij is het natuurlijk vanzelfsprekend.
Alle onderdelen (buiten de hefbomen H) zijn rond.
De combinatie K-J-G is het kinematisch gedeelte, en kan maximaal bewegen tot tegen de centrale aandrijfas. K en J zijn aan elkaar gesoldeerd, en worden in beweging gezet door de links van de servo's. Rechts is één link (S) te zien, de andere link staat tov deze 90° verdraaid, en komt dus als het ware achter uit de tekening. Ring G zit los maar passend op K-J en wordt meegenomen in de zijdelingse bewegingen. Op ring G zitten de hefbomen die de propellerbladen hun "pitch" verstellen.
Die hefbomen zijn zo lang, dat wanneer de kinematiek in zijn uiterste stand staat (bijna tegen de centrale as) het bijbehorende blad maximaal uitslaat +/-45°. Daarom zijn die roerarmen van Graupner zo gemakkelijk, één hefboom afzagen, en met de gaatjes kan de beste lengte gezocht worden. Dan kan je alle andere hefbomen op die lengte maken.
Ik best nog een paar tekeningen in bovenaanzicht maken, maar dan moet je wat geduld hebben, even wat druk.

Hallo Tonberg, ik zal een bovenaanzicht maken, wel niet opengewerkt, want zo'n goede tekenaar ben ik niet. Een paar dagjes geduld.

I k heb inmiddels wel begrepen, als dat er een groot verschil zit in het ontwerp van Zinnia en van Graupner dus ook ik kan er nog niet goed uit wijs
worden waar bijvoorbeeld de aandrijfmotor komt te zitten.
ben er wel achter, denk ik als dat de aandrijfkracht van Graupner :minder op de motor aan komt als de aandrijving van Zinnia.
Ik hoor het wel oftewel lezen he.

Back