vol balsa hlg(tje)

full

Hallo heren, meschien dat dit jullie ook interesseert, het is mn eerste hlg wat ikk met dit doel gemaakt heb, ben maar gewoon begonnen na het lezen van jullie draadjes en heb geprobeerd om de basics van het dlg-en erin te verwerken; stroomlijn, vleugelprofiel, stijfheid en lichtgewicht. De eerste vluchtjes waren voor mij veelbelovend, aangezien ik hier vooral lol van wil hebben en nog niet direct de intentie heb om wedstrijden te gaan vliegen. Ook qua functies schiet dit modelletje wat tekort, ik heb er alleen ailerons,hoogte en richting op zitten, helaas geen flaps/flapperons. Maar mijn enthousiasme is er zeker niet minder om geworden, dit is een gave tak van sport!:cool: Meschien dat er meer mensen zijn die ook dit soort kistjes bouwen, vooral de eenvoud, geringe bouwkosten/tijd en het plezier trekken mij hierin aan, kan me niet voorstellen dat ik hier alleen in sta!

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb er een pennetje in gemaakt, maar het werpen op die manier voelt voor mij nog wat onwennig en levert een halve rol linksom op(ik werp met rechts).Tot nu toe levert een ''gewone worp'' het beste resultaat. Denk zelf dat het vooral aan mn werptechniek ligt, meschien heeft de lengte van de vleugel er ook iets mee te maken.
Heb hem bewust hlg genoemd omdat ik hem zo lanceer, maar dlg is wat mij betreft ook prima! Alle tips voor het lanceren op de dlg manier zijn welkom!3x de starthoogte van nu zou werkelijk al mijn verwachtingen van dit modelletje verpulveren!

Leuk!!!! Heel veel oefenen met werpen en je zal je zelf versteld doen staan ;)

Wat is het totaal gewicht van de Merlijn?
Lijkt het nou maar zo of loopt de aileron niet helemaal door naar de mooie slanke tip?

Grt Lyckele

Alle tips voor het lanceren op de dlg manier zijn welkom!3x de starthoogte van nu zou werkelijk al mijn verwachtingen van dit modelletje verpulveren!

Ik hoop dat je ook niet te zuinig bent geweest met een beetje 1mm triplex, anders verpulvert niet alleen je verwachting:p.

Leuk kistje, alleen ik betwijfel dus of enkel het balsahout wel sterk genoeg is. Een deukje is immers al gemaakt wanneer er een stofdeeltje naar beneden komt dwarrelen.

Groetjes.

Ik hoop dat je ook niet te zuinig bent geweest met een beetje 1mm triplex, anders verpulvert niet alleen je verwachting:p.

Leuk kistje, alleen ik betwijfel dus of enkel het balsahout wel sterk genoeg is. Een deukje is immers al gemaakt wanneer er een stofdeeltje naar beneden komt dwarrelen.

Groetjes.
Ik betwijfel of jij al eens iets van balsa hebt gebouwd, anders zou je twijfel er niet zijn, mits goed toegepast(en, toegegeven, een carbon hoofdliggertje) is balsa veel sterker dan je zou verwachten, helemaal als je alles spanlakt.Triplex heb ik niet gebruikt, ipv daarvan een goeie kwak twee componenten lijm, is tot nu toe sterk genoeg gebleken, maar triplex had ook goed gekund

Voor vallende stofdeeltjes ben ik niet bang, enkel onverlaten die niet weten hoe een teer model te behandelen geven mij rechtopstaande nekharen!:murder:Groetjes

Leuk!!!! Heel veel oefenen met werpen en je zal je zelf versteld doen staan ;)

Wat is het totaal gewicht van de Merlijn?
Lijkt het nou maar zo of loopt de aileron niet helemaal door naar de mooie slanke tip?

Grt Lyckele
Thanx, ben aan het oefenen!;)
Het totaalgewicht is zo'n 80 gram, vliegklaar. Spanwijdte 1 meter.
Inderdaad loopt de aileron niet helemaal door, door het gebruik van een zwak liniair servotje met mechaniekje, zal de aileron nauwelijks uitslaan bij de tip, het zal enkel de luchtstroom turbuleren, vandaar dat ze iets korter zijn dan de vleugel:rolleyes::rolleyes:..Hieronder een fototje van het mechaniekje voor de ailerons, rechtstreeks gejat uit een indoor kistje van parkzone!
full

Ik betwijfel of jij al eens iets van balsa hebt gebouwd, anders zou je twijfel er niet zijn, mits goed toegepast(en, toegegeven, een carbon hoofdliggertje) is balsa veel sterker dan je zou verwachten, helemaal als je alles spanlakt.Triplex heb ik niet gebruikt, ipv daarvan een goeie kwak twee componenten lijm, is tot nu toe sterk genoeg gebleken, maar triplex had ook goed gekund

Voor vallende stofdeeltjes ben ik niet bang, enkel onverlaten die niet weten hoe een teer model te behandelen geven mij rechtopstaande nekharen!:murder:Groetjes

Was gewoon een flauw grapje:mrgreen:

Om je twijfel weg te nemen, en als je het niet erg vindt, zie hier:
full
full
full
full

Mijn eigen bouwsel:D Van tekening uiteraard maar goed.

Groetjes.

Wat doet een MOTORvliegtuig op dit forum?!Wel strak gebouwd trouwens, mijn complimenten!Als uw gevoel voor humor nu op hetzelfde niveau komt, zal u een mooi modelbouw leven beschoren zijn.U was toch degene die me afblafte op het vrije vlucht forum? over dubbele draadjes?Zo niet, dan mijn excuses voor de kort door de bocht geplaatste reacties.Zo wel, ik zie liever uw bouwfoto's dan uw geschreven reacties.

@ Jasper,

Jou foto's in dit draadje snap ik niet helemaal....

@ specialpainter,

Is toch een super oplossing zo ;) vind het een gaaf kistje!
Wat is de dikte van je vleugelprofiel? Kan je misschien Dymond D47 servo's
in de vleugel plaatsen.

Grt Lyckele

Op het dikste punt ongeveer een millimeter of 5/6....De reden van mijn toepassing met 1 servotje is de gewichtsbesparing en hoe minder poespas in de vleugel hoe beter, naar mijn mening. Zou wel kunnen denk ik,servo's in de vleugel,maar wordt een heel gedonder om dit mooi IN de vleugel te krijgen.......maar alles kan met geduld!

het doorrollen van je toestel kan enkele oorzaken hebben... zeker niets met spanwijdte te maken.

de techniek waarmee je gooit... (als je over je schouder heen gooit , of te lang vasthoud)
of de werppen staat 90° op de vleugel...
deze moet zo verlijmd zijn, dat als je het toestel in vluchtpositie brengt (beide vleugeltippen even ver van de tafel, dan moet de pen haaks op de tafel komen) 90°, verticaal dus...
dit zal het doorrollen ook tegenhouden, aangezien je het toestel dan "vlak" lanceerd.

ik zie geen foto van de werppen, dus mss kan je die even posten?

je zegt wel, een balsa toestel is stevig genoeg, maar je moet rekening houden dat de balsa vleugels het zwaar te verduren krijgen... ik ben heus niet de enige die de werppen nog vasthad na een worp.
genoeg versterking op de tippen, en naden is aan te raden. (glasmatje bv)
je scheurt het zo stuk.

en inderdaad, met een mini dlgtje moet je vlot 30 meter kunnen halen, mits het goed gebouwd is, en de techniek er is.

Hier het werpstiftje, had hem er op goed geluk op gemikt, maar de positie en de stand maken dus een boel uit volgens jullie? zaken als de afstand t.o.v. voorlijst en tip zijn zeer welkom! Het hele ding heb i op goed geluk gebouwd, dus het is super dat ie me zo al lol geeft, maar als ik dit puntje ook nog op de i krijg, wordt het wel een serieuzer expiriment.Dank voor de info zover!
full

het doorrollen van je toestel kan enkele oorzaken hebben... zeker niets met spanwijdte te maken.

de techniek waarmee je gooit... (als je over je schouder heen gooit , of te lang vasthoud)
of de werppen staat 90° op de vleugel...
deze moet zo verlijmd zijn, dat als je het toestel in vluchtpositie brengt (beide vleugeltippen even ver van de tafel, dan moet de pen haaks op de tafel komen) 90°, verticaal dus...
dit zal het doorrollen ook tegenhouden, aangezien je het toestel dan "vlak" lanceerd.

ik zie geen foto van de werppen, dus mss kan je die even posten?

je zegt wel, een balsa toestel is stevig genoeg, maar je moet rekening houden dat de balsa vleugels het zwaar te verduren krijgen... ik ben heus niet de enige die de werppen nog vasthad na een worp.
genoeg versterking op de tippen, en naden is aan te raden. (glasmatje bv)
je scheurt het zo stuk.

en inderdaad, met een mini dlgtje moet je vlot 30 meter kunnen halen, mits het goed gebouwd is, en de techniek er is.
Ah, daar heb ik wat aan!!:D:Dpas na een poosje had ik door dat je het hele verhaal vanaf het vooraanzicht hebt uitgelegd;):rolleyes:
Staat idd niet helemaal zoals je hebt beschreven...:rolleyes: komt dit erg nauw, of mag er n kleine afwijking zijn?zal zo ff foto van het vooraanzicht posten...

Hallo,
Ziet er gaaf uit en vliegt ook lekker.
Kun je niet zoals bij de Mimi tekeningen en bouwfotos in het forum zetten of zijn die via pb te verkrijgen? Ik vind het heerlijk balsa modellen te bouwen en te vliegen. Zoals Mimi

Heb m zo gebouwd, beetje op het oog, ook nooit verwacht dat ie het zo goed(?) zou doen....Maar ik kan natuurlijk even kijken wat ik kan doen!Eerst nog even perfectioneren.Als je balsa ook te gek vindt, denk ik dat je mn mini minmoa ook wel leuk vindt, bij zweefvliegen heb ik er al n draadje van, met filmpje en al, gemaakt door ph-ajh,bedankt voor je reactie!

goh, de hoek waaronder ie staat mag wel een heel klein beetje afwijken... maar het liefst zo haaks mogelijk (het ziet er niet slecht uit, zoals ie nu staat)

de plek tov de koorde is ook wel belangrijk, deze bepaald vaak hoe het toestel zich gedraagd na het werpen in de richting (niet zo zeer het rollen)
ik plaats mijn werpblad op 2/3 van de koorde. zo gaat ie bij mij mooi rechtdoor.
hoe de gedragingen zijn staat in een ander draadje, maar welke weet ik niet meer.

de plek van de werppen/blad/stift, is dus erg belangrijk! het lanceren van een DLG is bepalend voor het verdere verloop van de vlucht;
gooi je hem slecht, dan kom je op een slechte hoogte, oftewel in een rol, en dan verlies je weer hoogte. (startstand op ailerons doet ook veel)

je kan op 101 manieren gaan experimenteren! dat maakt het DLGen nog boeiender dan het gewone zweven.

@Specialpainter. Dank voor het compliment. Vliegt heel fijn. Ik maakte enkel de opmerking waarom je een 2e draadje had geopend, ik was niet degene die je afzeek.

@Lyckele, Enkel om te bewijzen dat ik ook wel eens (deels) balsa kistjes heb gebouwd.
Op verzoek wil ik ze best verwijderen.

Maar het ziet er wel leuk uit! Eerlijk is eerlijk!

Groetjes.

Back