vol balsa hlg(tje)

merlijn 1 dlg balsa - YouTube
Filmpje van mn eerste redelijke worpen;)....Durfde nog niet voluit te gaan ivm. de sterkte van het vleugeltje en werppen:confused:(2 sateprikkers en 1mm balsa ertegen). Toch aardig sterk gebleken, paar keer heftige krachten opgekomen, maar geen enkel probleem:D:D. Ik denk dat het geringe gewicht van het zwevertje hier ook aan bijdraagt. Inmiddels heb ik iets grotere ailerons gemaakt, en de tips iets breder gemaakt, zodat de gehele koorde van de vleugel iets breder wordt. Uiteraard hoop ik hiermee de algemene vliegeigenschappen te verbeteren:rolleyes:
Geen idee of mn ''techniek'' een beetje klopt of niet, zelf heb ik er wederom schik van, al was het alleen maar dat ie hoger komt nu!

Probeer je arm vlakker te houden ook op het laatst, je gaat nu vrij ver omhoog.
De Merlijn heeft wel een gaaf vliegbeeld!!!

Je gaat er nog verslaafd aan raken :mrgreen:

Grt Lyckele

@ SpecialPainter.nl:
Als je zin hebt, ben je zaterdag of zondag (vooral zondag wordt het erg mooi weer) welkom op de Rozendaalse hei. Is voor jou bijna in de achtertuin (ik zie dat je in Elst Gelderland woont). Ik wil je daar best wat tips en trucs leren voor het hoog lanceren van een DLG. Ik ga mijn clubgenoten ook les geven.

Meer info vind je onder andere in onderstaand draadje:
12-mei-trainingsdag-op-de-rozendaalse-hei-bij-arnhem

Greetz,
Jurgen

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer je arm vlakker te houden ook op het laatst, je gaat nu vrij ver omhoog.
De Merlijn heeft wel een gaaf vliegbeeld!!!

Je gaat er nog verslaafd aan raken :mrgreen:

Grt Lyckele

jup, enkel je arm wat lager... dan schiet ie ook niet recht omhoog... voor de rest is het ok zo...
moest het ooit falen, die satéprikkers, neem dan een 3-4mm vol carbon buisje... dat werkt prima voor kleine toestellen.

wat het vliegbeeld betreft.... het lijkt een mini elefant ;)

ook zou ik het CG naar achter brengen... (tot max ongeveer 2/5)
ga je verder , dan durft het wel eens erg kriekel te gaan vliegen.
ik heb de indruk dat het nu erg snel vliegt.

komt dik in orde, je gaat nog echt verslaafd raken... zoals haast ELKE dlg piloot ;)

:) lache! Mooi ding, ook deze aangepaste Merlijn!

Weer een DLG-verslaafde erbij!
Oh ja je worp:
Best goed! (eerst een complimentje geven en nu komt 't)
Probeer eerst rotatie in je lijf op te bouwen.
Ik hoorde Peter A eens zeggen dat ie voor de worp heel even het kielvlak in zijn ooghoek ziet.... Zover je arm achter je aan laten zwaaien dus.
En dan in het laatste derde deel van de draai een flinke zwiep maken.
Het lijkt ook alsof je je kist net te vroeg vlak legt (snelheid over-> had hoogte kunnen zijn)

Maar eh... zondag naar de hei komen en lekker meegenieten!

Bedankt voor je tip, is heel bruikbaar. Ook wel logisch nu je me op de rotatie wijst, dat je die idd meer krijgt wanneer je je hoofd ook meedraait en dus dat kielvlak ziet...had nooit verwacht dit soort tips toe te kunnen passen op dit modelletje, maar ik ben langzaam verslaafd aan het raken ja! Jammer dat een goede kant en klare dlg best wel serieuze centen kosten, anders had ik er a la minute een gekocht!Tzt. komt er wel een keer eentje bij de vloot , hoop ik. Ga ff kieke of ik zondag kan komen, lijkt me leuk!Hoop wel dat het weer n beetje meezit.....

:) lache! Mooi ding, ook deze aangepaste Merlijn!

Weer een DLG-verslaafde erbij!
Oh ja je worp:
Best goed! (eerst een complimentje geven en nu komt 't)
Probeer eerst rotatie in je lijf op te bouwen.
Ik hoorde Peter A eens zeggen dat ie voor de worp heel even het kielvlak in zijn ooghoek ziet.... Zover je arm achter je aan laten zwaaien dus.
En dan in het laatste derde deel van de draai een flinke zwiep maken.
Het lijkt ook alsof je je kist net te vroeg vlak legt (snelheid over-> had hoogte kunnen zijn)

Maar eh... zondag naar de hei komen en lekker meegenieten!

helemaal mee eens. zuivere worp... je ziet direct aan het toestel dat ie het ook goed vond :) helaas wat te snel plat gelegd, dit had nog 5meter hoger gekund...

wie zei een week geleden dat een goede hoogte niet haalbaar zou zijn? :)

wat het kielvlak in de ooghoek betreft, bij een minitje zal dit niet voorvallen, omdat je hem anders zal lanceren als een fullsize, en de staartboom ook minder lang is...

volgend toestel dat je maakt... een afneembare vleugel geven... dan kan je gaan experimenteren met een slanke vleugel , een bredere, een ander profieletje etc. (je experimenteerde graag begreep ik? :) )

want bij 5bft heb je mss een slankere vleugel...
kijk naar de xxlite.

dat je er lol in hebt, zie je meteen! :)

een fullsize kistje.... af en toe eens naar een wedstrijdje gaan ofzo... vaak worden er toestelletjes van de hand gedaan voor een erg schappelijke prijs (ik heb Bas B zijn beide turbo's overgenomen)

Mooi om te lezen dat ik op de goede weg zit:D! Had zeker nog iets hoger gekund met die worp, mooi platleggen op het juiste moment vind ik ook een kunst;)...Moet eerlijk toegeven dat dat van die hoogte-praat toch wel aardig realistisch is, met de juiste techniek:shock:...echt gaaf om je model zo te zien gaan!
Normaal gesproken zou ik met deze wind niet voor de lol gaan vliegen, maar wou perse weten hoe de merlijn zich zou houden....liever een zacht briesje of windstil als ik het voor het zeggen had:cool:

een dlg is niet gemaakt voor 5bft ;) zeker geen minitje...

hij weegt 80gram? das alsof je servos monteert op een papieren vliegtuigje.

maar ik vind hem toch aardig stabiel bij 5bft :) (in het filmpje )

ik ben benieuwd naar je verbeterde versies, als deze het al aardig doet! :)

blijven bouwen jong! blijven bouwen :)

een dlg is niet gemaakt voor 5bft ;) zeker geen minitje...

hij weegt 80gram? das alsof je servos monteert op een papieren vliegtuigje.

maar ik vind hem toch aardig stabiel bij 5bft :) (in het filmpje )

ik ben benieuwd naar je verbeterde versies, als deze het al aardig doet! :)

blijven bouwen jong! blijven bouwen :)
ik weet ni of dit als valsspelen wordt gezien:confused:, maar ik gebruik als setup de electronica van zo'n indoor kistje.....in dit geval een moederbordje met twee servotjes en nog een losse servo:cool:, allen zijn liniair werkend. Juist vanwege het geringe gewicht en omvang van dit spul heb ik de merlijn redelijk licht kunnen houden.Voor de rest zijn er volgens mij alleen maar nadelen ;); de servotjes trillen wat en zijn niet heel nauwkeurig.bovendien zijn ze heel gevoelig voor een klein beetje weerstand. vb;koolstof stuurstangetje wat weer langs een ander koolstof iets schuift wil nog wel, maar als je hier bv een heel kleine oneffenheid (tape, druppel/veeg lijm) in hebt, blokkeren deze dingen....:(het gebruik van een vislijntje met veer lukt miij niet, hiervoor zal ik toch iets groter moeten gaan....:rolleyes:

waarom zou het valsspelen zijn? streven we niet allemaal naar licht , en toch vliegbaar? je toestel is dan ook niet bedoelt voor 5bft he ;) maar voor een zomerse avond, of een windstille dag.

ja, weet je, als je een veertje hebt, ga je die mini servotjes overbelasten denk ik... ze staan de hele tijd onder toch wel redelijk grote spanning van het veertje.

een carbon stokje naar achter is haast ideaal voor zulke kleine toestellen, helaas, zoals je vermeld, er mag niets tussen komen :)

maar zoals je gemerkt hebt moet het in een DLG allemaal nogal nauw luisteren. een kleine afwijking, of een servo die niet goed centreerd, en bij het lanceren vergroot het zich onmiddelijk uit :)

klopt helemaal, en zeker bij de kleinere toestellen....soms word ik er ook wel flauw van ,dat gepriegel met dit kleine spul, maar ja als het vliegt geeft het net zo'n voldoening!

Ga je naar de ginkelse hei?
Ben nu aan het in laden en dan ga ik rijden (dlg gaat ook mee)
nee, was naar rozendaalseheide geweest, zie reacties/draadje/uitnodiging van ''maaskie'':D. Zeer mooi vliegweer en een gezellige groep mensen! Helaas had de merlijn flutter op het hoogteroer...gister was alles ok....na een ietwat harde landing(crash dus...) hele neus eraf, toch nog kunnen lijmen en vliegen.De flutter was verdwenen;). na een stuk of tien worpjes eindelijk in een belletje en mijn eerste echte vlucht gemaakt! duurde een minuutje of vijf..Hierna nog twee vergelijkbare vluchten en een heleboel;) kortere, kortom, ik heb me weer kostelijk vermaakt! Te druk met vliegen, helaas geen filmpje of foto's..... Nog even een bedankje aan de heren van de club uit nijmegen en vooral Jurgen die met de uitnodigng kwam:cool::cool:
ps. we zijn opzoek naar een ex wedstrijd dlg:p, tips,verwijzingen en rechtstreekse te koop aanbiedingen zijn welkom!
grt,specialpainter.nl

Back