Volgende stap FP en groter voor buiten.

Hallo,

Nogmaals even voorstellen:
Mijn naam is Björn, 30lentes jong, en woonachtig in Hoorn Noord-holland (nog meer mensen uit deze regio? :))

Ik vlieg nu een paar weken met 2 coaxiaaltjes:
De walkera Lama 2-1 en de HM5#10.
Nu heb ik deze 2 heli's flink onder de knie, en heb op een indoor meeting flink goed de limits kunnen halen met deze heli's.
Kortom VERSLAAFD :p

Nu wil ik een stapje verder Fixed Pitch..
Maar ik wil er ook goed mee buiten kunnen vliegen (bij rustig weer)
Ook wil ik een wat grotere heli aanschaffen, 60cm +

Ik heb een WK2801/PRO ivm mijn 2 heli's, nu heb ik er ook een losse ontvanger RX2801 bij die ik eventueel in kan zetten bij een nieuwe FP.

Qua walkera had ik gezien dat de CB180D de grootste is qua goed presterende FP (of heb ik het mis? er is ook zoveel! :?)

Overigens zag ik ook van KDS diverse ARF modellen, maar zit daar ook een FP tussen, meeste zijn CP geloof ik?

Wat is een redelijk goede keus qua FP ten opzichte van mijn wensen??

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en deskundigheid :)

Bjorn

Hoi,

een leuke FP heli is de Honeybee FP v2.
De heli is niet duur en de onderdeeltjes zijn ook zeer betaalbaar :)

88197077adb87d44e2e023a2a09c366c.image.800x600.jpg

Hier op het mbf loopt er ook een uitgebreid topic over.

Grtz,
Menno

Ik vlieg redelijk goed met de HBFP. De overstap naar de Belt CP V2 leverde direct 2 craches op. Van een coaxiaal naar een CP is een nog grotere stap, maar je hebt natuurtalenten die dat kunnen. IK niet.
Groeten
Martin

Kijk uit met CP helis, daar kom je zonder hulp bijna niet aan uit volgens mij. ;)

Nou, dat ligt eraan: ik was 24 jaar gelden nog behoorlijk jong en onbeholpen, maar het is mij toch ook gelukt.... (en toen waren er geen forums, internet, en in mijn geval ook geen helivliegers in de buurt om te helpen). Ik heb daarvoor 3 jaar FP gevlogen, en achteraf had ik gewoon beter de FP moeten laten voor wat het was en door moeten sparen. Dan was ik weliswaar een jaar later met helivliegen begonnen, maar had ik toch geen drie jaar lang tijd en geld verspild en waren me een hoop frustraties bespaard.

Je moet je er wel in verdiepen, en hulp is altijd makkelijk, maar ik ben er van overtuigd dat het hele traject van coaxiaal via FP naar CP alleen maar tijd en geld kost.... Minder als vroeger, maar toch...

Er word veel aangehikt tegen de kosten van een grotere CP heli, maar als je kijkt dat je met een coax/FP wellicht drie maanden vliegt en dan tegen de grenzen aanloopt, vervolgens een half jaar tot een jaar met een goedkope chinese CP rondstrompelt en dan of gefrustreerd de handoek in de ring gooit OF toch doorgroeit naar een dure heli van een goed merk, is dat toch een beetje zonde van alle moeite.

Als we voorop stellen, dat hulp te vinden is als je het zoekt, dan hier een voorbeeld:
Ik heb mijn buurman 7 jaar geleden leren vliegen (zonder leeraar/leerling systeem zelfs, gewoon er naast staan en aanwijzingen geven) met een goede heli, en doordat hij een goeie machine kocht, vliegt hij niet alleen nog steeds met de zelfde machine, en geeft er al weer twee jaar zélf les mee! Totale schade in die 7 jaar afgezien van de verstookte brandstof: een (1) set rotorbladen, een keer versleten hekrotor tandwielen, en een paar versleten kogellagertjes (en die lagertjes was vorige week). En die heli vliegt nog als nieuw uit de doos...
Duur? De eerste aanschaf wel, maar wel 7 jaar frustratievrij vliegen, en dat is heel wat waard! en in the long run ben ik er heilig van overtuigd, dat het goedkoper is.

Ik zal het een dezer dagen wel eens uitrekenen....

Groet, Bert

Bedankt voor het advies zover.

Ik heb even naar de Honebee gekeken, maar er zijn 2(3) dingen die mij helaas tegen houden hem aan te schaffen.

Formaat vind ik nog steeds erg klein, liefst een grotere.

Ik zie dat deze honeybee's allemaal op 35mhz werken.
Vandaag dus weer gezien, dat het systeem erg achterhaald is.
Wachten op je knijper tot je kan vliegen :S
En ook dat ik weeer een andere zender nodig heb om te kunnen vliegen.

Wat betreft Collective Pitch, dit gaat het zeker niet worden..
Ik kan snel een besturing onder de knie hebben, zoals ik dat met mijn coaxials heb, maar een CP gaat mij even te ver..
Budget is het niet, ik heb nog een andere hobby die nog veeel meer geld kost dan dit ;) zie mijn nick..
Hobby's kosten eenmaal geld als het goed wilt doen..
En ben dus zekers bereid om destijds een CP aan te schaffen..

Ik denk dat ik toch echt moet gaan zoeken in Barebones, wil ik slagen heb ik zo'n idee..

Iemand toevallig een KDS FP??

Bedankt voor het advies zover.

Ik heb even naar de Honebee gekeken, maar er zijn 2(3) dingen die mij helaas tegen houden hem aan te schaffen.

Formaat vind ik nog steeds erg klein, liefst een grotere.

Als je iets groters wilt, kom je voor zover ik weet toch echt in CP terecht... Mijn mening is dat je, als je ooit toch naar CP wilt, dat beter direct kunt doen in plaats van eerst nog met een FP te vliegen. Heb zelf eerst CP leren vliegen na coaxiaal, probeerde toen een FP, nou, dat vloog vergeleken met die CP echt flut.

Ik kan snel een besturing onder de knie hebben, zoals ik dat met mijn coaxials heb, maar een CP gaat mij even te ver..

De besturing van een FP en CP gaan hetzelfde, dus als je FP zou vliegen, waarom dan niet CP? Uiteindelijk zit er veel meer uitdaging in een CP.

Ik denk dat ik toch echt moet gaan zoeken in Barebones, wil ik slagen heb ik zo'n idee..

Hoezo? Als je niet vindt wat je zoekt in de RTF heli's, waarom zou je dan in de bb's zoeken? Ik bedoel, de bb's zijn eigenlijk gewoon RTF, alleen zonder elektronica, maar de heli wordt er niet anders om. Daarom snap ik deze redenatie niet van je.

En ook dat ik weeer een andere zender nodig heb om te kunnen vliegen.

Dit is dus echt ONZIN!!! Ik heb eind afgelopen zomer gevlogen op stadskanaal, met een show waar erg veel vliegers aanwezig waren. Tuurlijk moet je je knijper ophalen en inleveren, maar erop wachten hoefde ik niet.... Zo weinig mensen vlogen er nog op de 35/40 mHz.
Op de vliegschool vliegt niemand nog 2.4 gieg, maar er zijn zoveel beschikbare kanalen, en relatief zo weinig vliegers tegelijk, dat het echt een kwestie van toeval is dat er twee op dezlfde frequentie zitten....
Ook vroeger (voor de 2.4 gieg) heb ik dit nooit zo bgemerkt, iedereen hield rekening met elkaar en de beschikbare frequenties als hij een zenderset of kristallen kocht. Kleine moeite....

Waarom? Heb je ooit CP gevlogen, weet je hoe dat vliegt? vanaf dat je CP koopt ga je spijt als haren op je hoofd krijgen van de tijd die je verspild hebt met FP. Echt waar....

Budget is het niet, ik heb nog een andere hobby die nog veeel meer geld kost dan dit ;) zie mijn nick..
Hobby's kosten eenmaal geld als het goed wilt doen..
En ben dus zekers bereid om destijds een CP aan te schaffen..

Doe het dan, en zoek hulp bij het afstellen als je er niet uitkomt. Het is geen zwarte magie hoor....

Iemand toevallig een KDS FP??

Zie reaktie Taya-chan

Groet, Bert

Nou ... ik zie toch echt levensgroot 2.4 Ghz in de rechterhoek van de foto staan hoor ;)

En de Honeybee die ik thuis heb, heeft toch echt een 2.4 zender / ontvanger ...

Maar dat je voor een andere heli wil kiezen, dat is je goed recht :)

Moet je alleen geen onzin over de Honeybee gaan verkondigen :mrgreen:

Grtz,
Menno

Als je echt niet aan de CP wil (begrijpenlijk), mischien is de funcopter van multiplex wat voor je?

477ecfc1f5f6fdf5.jpg

Video: [media=youtube]pc-r9NxAm1s[/media]

Lekker flink en heeft een leuke mooie EPP body, kroon is doodsimpel dus lekker makkenlijk zelf te onderhouden.

Tegen mij riepen ze ook allemaal mentor dit, trainer dat, club zus, brandstof zo.
Maar heb uiteindelijk ook met een goedkoop chinees electro model zelf het vliegen geleerd zonder brokken.
Nu met de joystick generatie zitten er steeds vaker talenten tussen. ;)

Ikzelf heb ook al lang een CP heli klaarstaan, maar ik heb geen benul hoe eraan te beginnen.
De enige helivlieger die ik op onze club gesproken heb, is een beetje een koude kikker dus de heli wacht nogsteeds. :(
Iemand in de buurt van roosendaal zin om een SJM400v2 af te stellen? :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom? Heb je ooit CP gevlogen, weet je hoe dat vliegt? vanaf dat je CP koopt ga je spijt als haren op je hoofd krijgen van de tijd die je verspild hebt met FP. Echt waar....
Met FP vliegen verspil je absoluut geen tijd. Het vliegt heel anders dan een coaxiaal. Nee, het advies om van een coax meteen over te stappen op een CP, dat is wijs...

Gelukkig heb ik van ervaren heli vliegers gehoord dat je dat beter niet kunt doen. Niet vanuit frustratie en niet vanwege de kosten wanneer het fout gaat. Er zijn natuurlijk natuurtalenten, zoals Brutus, die dat wel kunnen maar dat is niet voor iedereen weggelegd. En daar kom ja dan pas achter wanneer het klauwen vol geld gekost heeft (lees crashes gehad hebt).
Dit in tegenstelling tot crashes met een FP, die je in de meeste gevallen voor nog geen 2 tientjes weer vliegend hebt. En ja, ook met een FP kun je fatsoenlijk leren vliegen. Het geeft je een aardig idee van wat je met een CP moet doen, maar dan wat milder. Een CP reageert in de meeste gevallen wat agressiever dan een FP, met alle gevolgen van dien wanneer je daar niet op voorbereid bent. En na een coax ben je dat dus niet...

Willem.

Dit is dus echt ONZIN!!! Ik heb eind afgelopen zomer gevlogen op stadskanaal, met een show waar erg veel vliegers aanwezig waren. Tuurlijk moet je je knijper ophalen en inleveren, maar erop wachten hoefde ik niet.... Zo weinig mensen vlogen er nog op de 35/40 mHz.
Op de vliegschool vliegt niemand nog 2.4 gieg, maar er zijn zoveel beschikbare kanalen, en relatief zo weinig vliegers tegelijk, dat het echt een kwestie van toeval is dat er twee op dezlfde frequentie zitten....
Ook vroeger (voor de 2.4 gieg) heb ik dit nooit zo bgemerkt, iedereen hield rekening met elkaar en de beschikbare frequenties als hij een zenderset of kristallen kocht. Kleine moeite....

Ok ik begrijp je wel, maar toch vind ik het een achterhaalde techniek, met 2,4ghz hoef je nauwelijks meer rekening met elkaar te houden.
Het is immers (bijna) fool proof.
Maar goed dat is mijn mening..
Daarbij komt ook dat ik al een zender en ontvanger heb om te gebruiken, en dat doe ik dan ook liever, als het tenminste mogelijk is.. :)

Jazekers, alleen heb ik tot op heden nog steeds moeite met de throttle, qua reactie..(sim)
Dit is persoonlijk, en daarom wil ik gewoon eerst met een FP beginnen.

Doe het dan, en zoek hulp bij het afstellen als je er niet uitkomt. Het is geen zwarte magie hoor....
Die tijd komt echt wel ;)

Nou ... ik zie toch echt levensgroot 2.4 Ghz in de rechterhoek van de foto staan hoor ;)

En de Honeybee die ik thuis heb, heeft toch echt een 2.4 zender / ontvanger ...

Maar dat je voor een andere heli wil kiezen, dat is je goed recht :)

Moet je alleen geen onzin over de Honeybee gaan verkondigen :mrgreen:

Grtz,
Menno

Ok ok.. ik heb even goed zitten zoeken op het net.. en er inderdaad 2.4ghz spul :) mijn excuus.. ;)

Als je iets groters wilt, kom je voor zover ik weet toch echt in CP terecht... Mijn mening is dat je, als je ooit toch naar CP wilt, dat beter direct kunt doen in plaats van eerst nog met een FP te vliegen. Heb zelf eerst CP leren vliegen na coaxiaal, probeerde toen een FP, nou, dat vloog vergeleken met die CP echt flut.

De besturing van een FP en CP gaan hetzelfde, dus als je FP zou vliegen, waarom dan niet CP? Uiteindelijk zit er veel meer uitdaging in een CP.

Tja, dat is ook meer persoonlijk denk ik, hangt er ook sterk vanaf wat je wil verwachten..
Voor mij is de fun factor nog altijd belangrijker dan de uitdagings factor..
Er kunnen wel zoveel uitdagingen inzitten met veel falen, waardoor de motivatie minder wordt..
Het is maar hoe je dat bekijkt..

Hoezo? Als je niet vindt wat je zoekt in de RTF heli's, waarom zou je dan in de bb's zoeken? Ik bedoel, de bb's zijn eigenlijk gewoon RTF, alleen zonder elektronica, maar de heli wordt er niet anders om. Daarom snap ik deze redenatie niet van je.

Ik schrijf ook dat ik een zender en nog een bij behorende ontvanger heb.
Ik bedoel daar ook mee: een Heli, zonder ontvanger, barebone of hoe je dat ook noemt.. (ben ook maar nieuw in heli-land en ken het jargon nog niet zo goed ;) )

Met FP vliegen verspil je absoluut geen tijd. Het vliegt heel anders dan een coaxiaal. Nee, het advies om van een coax meteen over te stappen op een CP, dat is wijs...

Gelukkig heb ik van ervaren heli vliegers gehoord dat je dat beter niet kunt doen. Niet vanuit frustratie en niet vanwege de kosten wanneer het fout gaat. Er zijn natuurlijk natuurtalenten, zoals Brutus, die dat wel kunnen maar dat is niet voor iedereen weggelegd. En daar kom ja dan pas achter wanneer het klauwen vol geld gekost heeft (lees crashes gehad hebt).
Dit in tegenstelling tot crashes met een FP, die je in de meeste gevallen voor nog geen 2 tientjes weer vliegend hebt. En ja, ook met een FP kun je fatsoenlijk leren vliegen. Het geeft je een aardig idee van wat je met een CP moet doen, maar dan wat milder. Een CP reageert in de meeste gevallen wat agressiever dan een FP, met alle gevolgen van dien wanneer je daar niet op voorbereid bent. En na een coax ben je dat dus niet...

Willem.

En ik ben met 27 jaar heli vliegen, 20 jaar les geven en 6 jaar een vliegschool hebben, NIET ervaren????

Het enige wat ik NIET ben, is een natuurtalent. Ik heb er jaren over gedaan fatsoenlijk te leren vliegen, tijd die bekort was geweest als ik NIET met FP en goedkoop en slecht geconstrueerd spul had proberen te leren vliegen. FP vliegt ten allen tijde lastiger als CP, omdat een FP veel meer nevenreakties vertoont, die voortkomen uit het relatief lage toerental en de sterk gewelfde bladen, die nodig zijn om een FP heli überhaupt stuurbaar te maken. Ik heb een jaar of 9 geleden nog eens voor de lol mijn oude FP heli waar ik mee begonnen ben, weer eens vliegklaar gemaakt. Ik was er echt verbaasd over, dat ik ooit met zo'n wangedrocht heb kunnen vliegen. Ik heb hem gauw weer op de plank gezet. Een jaar later dacht ik met de piccolo nog eens te kijken of de FP techniek nu wel beter en vliegbaarder was geworden. Nou, ook daar heb ik leuk wat mee in de huiskamer kunnen hooveren, maar daar hield het ook echt mee op.

CP reageert alleen agressiever, als je de heli laat zoals hij uit de doos komt (de meeste kleine CP heli's die ik tegen kom zijn als 3D heli ingesteld dwz van -10 tot +10 graden). Het is niet voor niets dat vrijwel alle zenders tegenwoordig instelbaar zijn: je kunt je heli een heel stuk tammer krijgen, door gewoon de instellingen naar je voorkeur in te stellen. Zeggen dat een CP per definitie veel agressiever reageert, is hetzelfde als zeggen dat het comfort van een nieuwe mercedes sterk overdreven is omdat de pedalen en het stuur te ver weg zitten, terwijl je de stoel niet naar voren gezet hebt. Die instelmogelijkheden zitten er niet voor niets....

Inderdaad ben je na een Coax niet voorbereid op een CP, maar Coax heeft sowieso niet zo heel veel met heli-vliegen te maken, en bereid je ook niet echt voor op een FP.
Je hebt mij dan ook nooit iemand horen aanraden van een Coax over te stappen op een CP: ik raad namelijk NIEMAND aan om überhaupt met een Coax te beginnen. Persoonlijk vind ik ze zelfs niet geschikt om te kijken of je de hobby leuk vind, omdat ze namelijk een totaal verkeerd beeld van helivliegen in het algemeen geven. Daar wil ik ze niet mee teniet doen: als je er lol in hebt, moet je gewoon zo'n ding kopen. Ik heb ze ook hoor. Maar het is gewoon een heel andere hobby....

Groet, Bert

PS: mijn verontschuldigingen als ik hier wat fel van leer trek: echter, ik merk hier, en ook in het dagelijks leven op de vliegschool, dat iedereen meent dat Coaxen en FP's de instap in de heli's makkelijker zouden moeten maken. Dat doen ze niet, sterker nog, ik merk aan de reacties hier, dat de verhalen als dat CP heli's zo moeilijk zouden zijn, er alleen maar door versterkt worden, omdat de verschillen zo groot zijn. De onzinverhalen worden er groter door, getuige het feit dat ik hier als "natuurtalent" bestempeld word. Dat ben ik niet, ik heb er ook heel hard voor moeten oefenen, en ben nog steeds maar en gemiddelde vlieger.

Laatst bewerkt:
Ok, laten we even ontopic (tenminste tot zo ver) blijven. :confused:
Iedereen heeft natuurlijk menings verschillen. En daar heeft iedereen recht op..
Gelukkig maar.. :)
Maar het is duidelijk, de ene vind FP en de andere CP beter om mee door te starten..
Ik ga daar voor de rest ook niet in, of het nu wel of niet verstandig is om naar CP over te stappen of niet.
Want dat was immers mijn vraag stelling niet..

Ik ga wel even mijn vraagstelling iets bij stellen!.. :)

Stel dat ik over zou gaan op een CP?.. (STEL ;) )

Ik heb vanavond een beetje het net qua fora zitten afstruinen en kwam op het volgende:

Aangezien ik al in bezit ben van een Walkera 8ch zender en ontvanger, kwam ik de volgende barebone tegen op diverse sites: HM 60#B premium edition.

Deze heli zou prima passen op mijn zender..
Nu lees ik ook op diverse fora dat deze geprezen wordt boven de nieuwe Creata 400. ivm slijtage aan een bepaalde as?

Nu heb ik hier in de omgeving genoeg mensen die mij kunnen helpen met leren vliegen..

Zou dit eventueel een goede keuze zijn?

Ik schrijf ook dat ik een zender en nog een bij behorende ontvanger heb.
Ik bedoel daar ook mee: een Heli, zonder ontvanger, barebone of hoe je dat ook noemt.. (ben ook maar nieuw in heli-land en ken het jargon nog niet zo goed ;) )

Volgens mij heb je niet helemaal door wat ik bedoel. Er is namelijk geen enkele barebone die niet als kant-en-klaar heli wordt geleverd. Dus ik vraag mij af, als je al niets tussen de RTF heli's vindt zitten, waarom kijk je dan naar de barebones? Die zijn gewoon hetzelfde, alleen kun je er - inderdaad - je eigen elektronica inzetten. Maar de heli is en blijft hetzelfde als dat je m RTF zou kopen ipv bb. Het maakt dus niets uit, in feite.

Ben het in deze discussie volledig met Brutus eens.
Als ik het zo lees, en je zelf aangeeft het virus te pakken te hebben...
verspil je tijd en vooral je centen niet aan nog een tussenstap.
CP wordt hier omschreven als een bijna niet te nemen drempel, een soort magische grens.
Het vliegt gewoon precies hetzelfde, je hebt net zoveel knuppels vast.

Maar koop a.u.b. wel goed spul.
De grootste fout die je kan maken is het kopen van een CP waar je continu aan moet sleutelen en afstellen om hem "normaal" te laten vliegen.
Die af en instel kennis bezit je namelijk nog niet als je net begint met CP! :)
De beste tip die ik je kan geven:
Kijk eens in het verkoop gedeelte naar een goede 2e hands 450 of 500 size CP.
Staan vaak prachtige heli's bij.
En zoek een club of een groep op bij je in de buurt.
Dan heb je gewoon het meeste plezier van je helivirus.

Grt,
Eric

Back