Euhm, ja.. Een fiets is net zo makkenlijk als een auto, er zit alleen een pedaal meer op..
en richting aanwijzers, en ruitenwissers, en raamverwarming, en een navigatiesysteem..
Leg nou eens de kop van een corona 120 en een willekeurige trex naast elkaar.
Wat voor verschillen zie je dan? Een linkje of 4 extra, en dan nog vanalles dat in op of over elkaar schuift.
Zie je dan echt niet waarom zon CP heli nou moeilijker is?
Euh, ik heb dan wel geen corona, wel een Piccolo voor me liggen, telt dat ook? Wat is nu het probleem? het is echt geen zwarte magie, en ook zo'n CP kop is gewoon te bevatten voor mensen met een heel normale intelligentie. Ik kon het ook toen ik 17 was. Sorry, maar verdiep je er nou eens in, voordat je wat roept. Hard roepen dat het zo moeilijk is, is een ding. Maar bekijk het goed, lees er over (zijn echt wel een aantal boeken over geschreven) en dan kom je er echt wel uit. En zo niet.... ja wat moet ik dan nog zeggen???? Ik heb het al vaker aan gegeven, ik ben geen topvlieger, en ik ben niet super intelligent, en ook ik kwam er uit, helemaal zonder hulp. Ik heb ook met FP leren vliegen, en ben dus hoe je het wend of keert, ervaringsdeskundige. Ik roep niet zomaar wat.
Om te beginnen, die 3 punts 120' hiller swash staat niet in de lijst met opties van mijn toch wel redelijk geavangeerde zender. Wat nu?
Moet ik dat zelf maar gaan zitten uitproberen, of op het forum voor gevorderde piloten een onbegrijpenlijk verhaal gaan ophangen ofzo?
Als er iemand bij kan komen zitten om het je uit te leggen en voor te doen,
dan zie je wat er gebeurd en leer je ook nog eens wat inplaats van als een blind paard gewoon iets van het internet over te nemen.
Ook hier vraag ik mij het een en ander af: een stokoude zender als de FC 16, en de MC 15 hebben de 120 graden aansturing er al in zitten. En van die zenders kun je zeggen wat je wilt, maar geavanceerd waren die NIET.
Dus óf jouw zender is niet zo geavanceerd als je denkt, óf je hebt niet goed gekeken, en het zit er wel in. Ik weet niet welke zender je hebt, dus ik kan daar geen oordeel over vellen. Nogmaals, vrijwel elke simpele heligeschikte zender heeft die mogelijkheid, dus waarom die van jou niet? tweede punt: als je eenheli hebt, maar geen bijpassende zendr, dan vraag ik me af, welke van de twee je gekocht hebt zonder goed na te denken. Nogmaals, verdiep je er nu eens goed in. Je kunt veel meer ontdekken dan je zelf vermoed, door gewoon goed te kijken. Ik herhaal: het is geen zwarte magie!
Nou we zijn er bijna zie ik.
Voor FP hoeft je niets de bestuderen, dus... makkenlijker, precies.
En throttle up/cut, 3D mode, 120' swash, pitch travel, dat zit allemaal op jou FP heli?
Knappe heli.
We zijn er inderdaad bijna: voor de derde maal: verdiep je er nou eens in, want je geeft zelf al aan: "voor de FP HOEF je niets te bestuderen". Hoef je niet, of WIL je niet? in het geval van het laatste, sorry, maar zoek dan een andere hobby. Moet alles je nou voorgekauwd worden? Modelbesturingen en modelheli's van het kleine kaliber FP óf CP, zijn tegenwoordig "consumer-products", en dat betekent dat de fabrikant denkt dat hij een product maakt, waarmee de consument of makkelijk om kan gaan, of makkelijk mee om LEERT gaan, anders verkoopt hij het niet. En zo'n fabrikant denkt alleen maar aan de te verwachten verkoopcijfers, die heeft helemaal geen behoefte aan producten die maar voor een kleine groep mensen toegankelijk zijn.
CP is leuk als je daar als beginnend piloot iemand bij hebt die je echt kan helpen.
Natuurlijk, iedere pipo kan in zijn uppie aan een CP beginnen,
maar dan wordt het wel een harde leer met onvoorstelbaar veel problemen waar je tegenaan kan lopen.
Zon FP heli is letterlijk KISS. Mischien ken je die term al wel. Keep It Simple, Stupid.
Door er eventjes naar te staren snap je eigenlijk al precies hoe het moet staan,
en in je zender kun je, als je mode 2 vliegt, eigenlijk zelfs gewoon een vliegtuig setting nemen.
Niks mixers of schakelaars, steek et erin en het vliegt gewoon. Klaar.
Als jij met een trainingskruis of hoepel begint, zou je in principe gewoon zonder schade moeten leren vliegen. Is veel meer mensen gelukt dan mij alleen. Die onvoorstelbaar harde leerweg, die is er alleen voor mensen die hardleers zijn. Ook dat kan ik je met gerust hart vanuit de praktijk mededelen. Maar in het tweede gedeelte hier, begin je weer over simpel, makkelijk te begrijpen, etc etc. Weet je dat ik nu, na 27 jaar, nog steeds heel regelmatig echt theorie moet bestuderen om weer een beetje meer te kunnen en te begrijpen? Daar moet je zin in hebben, het moet je interesseren. Zo niet, ik heb het al eerder gezegd, zoek dan een andere hobby. Je moet het echt willen, en alleen willen is niet voldoende. Je moet er ook moeite voor doen. Doe je dat op de juiste manier, dan hoeft het je geen enkel rotorblad te kosten. Zolang je maar voorzichtig bent, en de materie op de juiste manier benadert.
Maar vooral niet toegeven dat CP lastiger is hoor.
Mijn dure SJM400v2 staat bij mij puur voor de lol al 2 jaar op hulp te wachten,
terwijl ik net weer even 3 packs heb leeg geragd op mijn zoveelste FP heli.

..
En als je je nu eens, in plaats van "onmiddelijk resultaat" te willen behalen, je tijd besteed had aan je verdiepen in de materie, dan had je mischien nu nog niet gevlogen, maar wel geweten hoe je CP werkt. Had je wellicht nu een begin kunnen maken met op de juiste manier te leren vliegen. Maar ik denk het niet, ik denk dat je dan al veel eerder gevlogen had. Je bent geen twee jaar bezig om een CP te leren begrijpen, namelijk... Je ziet het danmischien niet in een oogopslag, maar eengemiddeld intelligent mens, kan zo'n mechaniekje ook vrij snel doorhebben, als ie er even goed voor gaat zitten.
Toch even hier op inhaken.
Ik vlieg al 2 jaar bij een club, er wordt zelfs met turbine helis gevlogen.
MAAR, er heeft gewoon niemand zin/tijd om te helpen!
Als ik het vraag dan is het "we spreken ooit nog wel eens wat af" en daarna niets meer..
Wat vind je daar dan van? Een club is echt niet altijd de oplossing hoor..
En hier haak ik dan ook even op in: ik benvan de week ook bij een andere club geweest, waar ook met Turbine heli's gevlogen word (ik weet echt niet of we het over dezelfde club hebben, en daar gaat het ook niet om).
Ik heb daar van verschillende helivliegers gehoord, dat men het beu is, om mensen te MOETEN helpen (want het word blijkbaar min of meer verwacht dat je als helivlieger een beginner MOET helpen), alleen maar om er achter te komen dat je moeite doet om iemand te laten delen in je met hard trainen, bestuderen en zoeken naar kennis, vergaarde vaardigheden, en dat je er vervolgens achter komt dat de mensen die je dan aan het helpen bent, zelf niet van plan zijn moeite te doen, verwachten dat hun heli voor ze afgesteld word, en dat men (de leerlingen) als pasgeboren kuikentjes met open snavel zitten te wachten tot de kennis als voorgekauwde hapjes achter in hun keel gelegd word.
Ik bedoel dit helemaal niet lullig, en ik wil helemaal geen oordeel vellen, maar ik kom als instructeur ook erg veel mensen tegen die willen leren vliegen, en als puntje bij paaltje komt, vallen er veel mensen in die kategorie, ze willen wel vliegen, maar geen investeringen doen, zowel niet in tijd, geld, moeite en materiaal. Het resultaat: ze gaan maar FP vliegen want dat begrijpen ze ook zonder er moeite voor te hoeven doen, en het is de schuld van "de arrogante gevorderde helivlieger" dat ze niet geholpen worden. Maar denk je nu ook niet, dat zo'n "instructeur" ook wat gemotiveerder raakt, als hij merkt dat een adspirant vlieger gemotiveerd blijkt te zijn, en dat toont door zich in zaken te verdiepen, in plaats van alleen maar te zeuren over "te moeilijk dit, te lastig dat, en ik kan niet in een oogopslag zien hoe het werkt, dus daar besteed ik verder geen tijd meer aan".
Je geeft zelf aan dat jouw CP heli al twee jaar op de plank staat. Heb je in die twee jaar nou nooit eens het ding uit de kast gepakt, en aan de rotor gedraaid? nooit eens gekeken hoe de beweging van de tuimelschijf bij de paddels en bladen aan kwam? Nooit eens vergeleken wat er overeenkomt tussen je FP en je CP? Want als je bij je FP de paddel heen en weer beweegt, kantelen je rotorbladen mee. Bij je CP gebeurt precies hetzelfde. Er zijn veel meer overeenkomsten dan verschillen (en dat is logisch, want ze sturen in de grond van de zaak ongeveer hetzelfde), nogmaals, verdiep je er nou eens in.
Ik denk dat je een ons kan wegen tot een CP vlieger toegeeft dat een CP ingewikkelder is, omdat die CP vlieger wéét, dat dat wel meevalt....
Groet, Bert
PS: Sven, wellicht val ik je wat hard, maar PB me maar, wellicht kan ik je verder helpen. Niet met je MC 19 want ik vlieg zelf met Futaba, maar ik moet me al heel sterk vergissen als een MC19 geen 120 graden aansturing kent. Als je je gebruikshandboek op PDF hebt, kunnen we er wellicht wat van zeggen.