Volgende stap in vliegen.

Om nog even terug te komen op mijn bovenstaande vraag - Inmiddels heb ik definities gevonden voor de verschillende type piroflips waar ik goed mee uit de voeten kan. Ik som ze hieronder kort op. Wellicht ten overvloede, maar hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.
Volledige halve piroflip: Flip van 360 graden waarbij de staart 360 graden draait
Piroflip: Flip van 360 graden waarbij de staart 720 graden draait
Dubbele Piroflip: Flip van 360 graden waarbij de staart 1440 graden draait
Alle credits zijn voor RAZA van helifreak (How-To: Piro Flips with Video - HeliFreak). Hij geeft hier ook een methode om zovel halve piroflips als gewone te leren.

jij moet gewoon alles twee kunnen,
pirouetting en flippen,
en dan alles in harmonie uitvoeren,

chaos kan ik ook, 20 meter hoog en alle sticks draaien,
de heli komt wel relatief snel naar beneden,
maar 3 of 4 flips krijg je wel, ha ha ha

groetjes van Uwe

Hieronder een interview met Curtis Youngblood, de grondlegger van 3D.

In combinatie met de FAI sporting code:
http://www.fai.org/downloads/ciam/SC4_Vol_F3_Helicopters_2013

concludeer ik -en verbeter mij als ik het fout heb- dat een piro flip een pirouetting flip is in dezelfde richting met minimaal 1 pirouette per 360 graden flip. Meer mag maar veranderd niets aan het figuur. Een Kaos / Chaos is een pirouetting flip waarbij de flip iedere keer -gecontroleerd- een in een paar graden gedraaid is.

Roeren met de sticks is dus geen Kaos / Chaos ;-)

Maar is het nu eigenlijk Chaos of Kaos :confused::confused::confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
kijk Joop,

dat begrijp ik als KAOS

of je nu chaos of kaos schrijft,
ik heb het niet uitgevonden,

voor mij Kaos ? Chaos is dit goed,
als je dat kan, maakt het ook niks meer uit hoe je het noemt !!!

groetjes, Uwe

Laatst bewerkt door een moderator:
krijgen jullie dat nog voor elkaar,
als je alleen met de duim stuurt,
of is iemand die met 2 vingers stuurt en het beter vind ??

groetjes van Uwe

ooohhhh man inmiddels zijn veel die dat chaos / kaos op de sim oefenen,

echt CHAOS ........

groetjes van Uwe

Chaos/Kaos is inderdaad een piroflip waarbij de rotatie as van de flip steeds draait van bovenaf gezien. Schijnt een van de moeilijkste manoeuvres van allemaal te zijn. Correct me if I'm wrong, maar het filmpje wat Uwe heeft gelinkt is volgens mij 'slechts' een prima uitgevoerde piroflip met hele hoge staartrotaties. De heli flipt telkens weg van de camera, de rotatie as draait dus niet.

Volgens de definitie in de gelinkte pdf hoef je inderdaad 'slechts' een enkele piroute per flip te maken. Bert Kramer, natuurlijk niet de minste piloot, heeft het in zijn Smacktalk video's weer over minimaal twee piroutes per flip, zoals hierboven beschreven. Uiteindelijk lijkt iedereen zo zijn eigen definities voor figuren te hebben. Zonder meteen een nieuwe discussie te willen starten, maar het begint natuurlijk al bij de term '3D'. Wat is 3D precies? Vraag het 10 verschillende piloten en je krijgt hoogstwaarschijnlijk 10 verschillende antwoorden.

Inmiddels heb ik op helifreak een draadje gevonden waar dit onderwerp ook wordt behandeld. Voornaamste conclusie na twee pagina's discussie: De definitie van de piroflip is bijna complexer dan het uitvoeren van diezelfde piroflip. First piro flips.... wooooo!!! - HeliFreak

Enfin, ik ben inmiddels lekker bezig met het oefenen van een dubbele piroflip volgens de FAI definitie. Makkelijk is het niet, maar ik heb wel het gevoel dat het gaat lukken. Driftig door oefenen maar en hopelijk binnenkort in het echt proberen.

krijgen jullie dat nog voor elkaar,
als je alleen met de duim stuurt,
of is iemand die met 2 vingers stuurt en het beter vind ??
Volgens mij is het echt wat je gewent bent. Zelf stuur ik alleen met mijn duimen en heb nog geen echte beperkingen gemerkt. Volgens mij heb ik daar ooit eens een discussie over gelezen..... daar heeft iedereen een andere mening over ;-)

In de topklasse zie je beide en daaruit concludeer ik dat beide manieren dus mogelijk zijn :yes:

na ja Joop,
soms denk ik dat ik die groten moves met de duim niet haal, ?? , ??
oefenen en wij zien het..

@MikeOscar:, hoi, bedankt voor de link,

in het eerste filmpje zie je inderdaad een piroflip 360 / 360
makki, en dat is de basis,

ik moet vandaag even stoppen, het is al laat, als je weekend moet werken,

fine avond nog, Uwe

ik ben eigenlijk ook een "pincher" maar ik merk nu ik aan hele piro lips aan het toekomen ben ik deze beter kan sturen met alleen de duimen. Ik kom anders niet lekker in de linker bovenhoek met de cyclic. En met de duimen alleen gaat het "roeren" me een stuk beter af.

ik ben eigenlijk ook een "pincher" maar ik merk nu ik aan hele piro lips aan het toekomen ben ik deze beter kan sturen met alleen de duimen. Ik kom anders niet lekker in de linker bovenhoek met de cyclic. En met de duimen alleen gaat het "roeren" me een stuk beter af.
Is dat niet op te lossen door de DR en Expo te veranderen waardoor de heli gevoeliger wordt afgesteld? Op die manier heb je minder uitslag op de sticks nodig voor dezelfde bewegingen van de heli en zul je dus minder problemen hebben wat betreft vinger bereik.

Persoonlijk zou ik niet met expo gaan rommelen. Daar krijg je echt een heel vreemd vlieggevoel van omdat het sturen niet meer lineair is. Je kan dan beter de settings van de estab wat aanpassen zodat je heli feller reageert. Daar moet je wel weer enorm aan wennen.

Misschien idd wel een idee om de expo wat af te gaan bouwen, maar het gaat met de duimen erg goed eigenlijk, nu mijn collective manegement nog ;)

Met de duimen is het wat lastiger om (in mode2) de rudder-stick ver naar rechts te duwen. Linkse rudder input valt mij daarom een stuk makkelijker (en preciezer). Dat lijkt mij ook ook de reden waarom je bij heel veel piloten (zelfs veel toppers) een duidelijke voorkeur ziet om piro tricks in die richting te draaien. Er zijn wel uitzonderingen die een duidelijke voorkeur hebben voor de andere richting, bv Tareq (vliegt nochtans ook mode2). Er zijn er ook maar weinig waar je géén duidelijke voorkeursrichting ziet voor piro flips (ondanks dat de toppers ze wel in beide richtingen kunnen draaien, uiteraard).

..en je bent een heel stuk verder en veiliger,
als je de gewone hover in alle oriëntaties goed beheerst,
dus nose-in, zijwaarts links en rechts ...

dat zijn mijn dagelijkse oefeningen met de mCPX in de woonkamer

Groet
Uwe

probeer eens een rondje te lopen, met de heli voor je uit...

en dan zijwaarts, nose in etc..

Nose in beheers ik nog steeds niet goed. Te vaak maak ik stuurfouten. Ik oefen het soms wel op de sim en dan gaat het een tijdje goed en opeens ga ik weer de fout in. Ik heb me wel voorgenomen om komend seizoen met de Super CP boven gras dat te gaan oefenen zo langzamerhand. Side is geen probleem. Dat kan ik dromen.

Back