Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan?

dat is 40N meer dab de gangbare turbines terwijl de kosten velemalen hoger zijn lijkt me.
maar het blijft natuurlijk een mooi project laat dat duidelijk wezen :)

Op de eerste plaats is het inderdaad een hele uitdaging. Om nou te zeggen dat er echt voordelen aan zitten? Technisch is de turbine iets ingewikkelder, en ook wel iets duurder.
De hoge stuwdruk van de turbine heeft te maken met de grote doorstroming van de compressor. Zou ik er een andere compressor op zetten die een hogere drukverhouding bereikt en een iets kleinere doorstroming heeft, dan zal de stuwdruk naar beneden gaan. wat wel omhoog gaat is de snelheid van de uitlaatgassen. Het is een beetje wat je wilt van je turbine. je kunt hem zo ontwerpen dat je hele hoge uitroomsnelheiden bereikt met een geringe stuwdruk, of je ontwerpt hem zo dat je juist een hele hoge stuwdruk hebt met een geringe snelheid van de uitlaatgassen.
Wat natuurlijk ook kan is nog meer compressor trappen plaatsen en dan een hoge doorstroming bereiken en een hoge compressie verhouding.

groeten Jos

Dag Jos, ontzettend mooi spul waar je mee bezig bent, ga ik volgen! Het zal bijna onmogelijk zijn om de simpelheid/betrouwbaarheid van de huidige radiale modelturbines te overtreffen maar dat zal ongetwijfeld ook niet je bedoeling zijn :D . Het maken en laten werken van zo'n concept is al een hele klus, petje af hoor! Heb vroeger (1993) ook wel eens nagedacht over axiaal maar dat vond ik toen té gecompliceerd en had er ook niet voldoende know-how voor. Had wel enkele schetsjes op papier gezet:
(naam turbofan klopt ook niet.....)
PA290003.jpg

PA290004.jpg

......... :oops: :cry: ...zijn alleen maar dromen gebleven en zal nooit weten of ze gewerkt zouden hebben.... Ben nu blij met mijn huidige turbines waar ik veel mee vlieg, ze zijn al behoorlijk betrouwbaar ( 8) altijd afkloppen natuurlijk)

Hieronder nog een tekeningetje die ik ooit van iemand had gekregen, betwijfel of dat kan werken.
PA290002.jpg

In ieder geval heel veel succes met je project, zal het blijven volgen!

Groet,
Gerald

@ Gerald,

Mooie ontwerpen. Heb je er meer gegevens van? Wel leuk om er een keer aan te gaan rekenen. Ziet er zo op het eerste gezicht wel uit als iets dat zou kunnen werken. Nou ja op die laatste na dan, die tekening die je van iemand anders hebt gekregen, dat is zeker dat die niet werkt. Dat kun je al zien aan de diameters van de compressor wielen, en die van de turbine. Die zijn in dat geval gelijk. en voor een axiale turbine is dat onmogelijk.

De daadwerkelijke vorderingen liggen een beetje stil op het moment. Ik ben de laatste tijd vooral bezig met de voorbereidingen voor het maken van diverse onderdelen. Inmiddels heb ik een klein freesbankje omgebouwd tot CNC freesbankje, dit is bijna klaar. De volgende stap is het maken van een mal, voor de was modellen van de turbinewielen.
Weet iemand ook heel toevallig wat voor was ik daarvoor gebruiken kan, en waar dit te verkrijgen is?

Groeten Jos

Hallo Jos, :D

Je vroeg of iemand iets weet over was soorten om verloren was modellen te spuiten.

De soort was kan verschillend per gieterij wezen, het ligt er aan op welke manier de lostwax gieterij de gietbomen inkapselen voor het gieten, omdat de omkapseling aangebracht kan worden op de volgende manieren, op waterbasis of alkoholbasis of in gips wordt gedaan.

Ik deet het als volgt, eerst kontakt leggen met een gieterij, daar de was van kopen, thuis spoot ik in mijn eigen mallen de was met mijn eigen spuitmachine en bracht vervolgens het wasmodel naar de gieterij en die goten het in het door mij gewenste materiaal.

Je kunt ook de mal aanbieden aan een gieterij, een gieterij heeft het liefst mallen die gemaakt zijn uit vol aluminium, dit omdat de was die erin wordt gespoten ongeveer 55 graden is en dus sneller zal afkoelen in een aluminium mal als een kuststofmal.

Als je zelf thuis een paar wasmodellen wil spuiten kun je gerust een kuststof mal gebruiken, alleen je moet even langer wachten tot het wasmodel is afgekoeld.
.
Soms worden mallen zelfs gekoeld door middel van een waterkanaal door de mal of om de mal heen, dit om een snellere produktie van wasmodellen mogelijk te maken.

Als je zelf wasprodukten wil maken zul je ook een spuitinrichting moeten hebben, omdat de was op 55 graden niet de viscositeit heeft als water en je niet in de meeste gevallen zomaar in een mal de was kan gieten, omdat je dan niet in alle hoekjes en gaatjes was kunt krijgen en ook luchtbellen in het was produkt zeer zeker mogelijk is.

Het is natuurlijk even rond bellen naar een gieterij die was aan je willen verkopen en je produkt willen gieten daarna.

Volgens mij heb ik nog was liggen zodat je zelf eerst eens wat kan proberen thuis, je mag het gratis ophalen bij mij, niet alles wat ik heb liggen hoor :lol:

zozo ron 6000 berichten :|

je moet wel super zijn ;)

neey ik zit bij het nlc
geen vliegen hebben we het nog wel over ;)

ken je harm jansen ? die heb ik pas leren kennen hioj vliegt rc :) een super jonge :) ik vlieg nu wel dlg das wel leuk :)

MVG MARK

Ik vraag me af waarom in de modelbouw er geen by-passes worden gebruikt zoals in het echt? (een mini GE-90 :D , bypass ratio van 1:8 en nog een beetje) Daarmee zou het rendement toch ook behoorlijk omhoog moeten gaan?

@baseleg:
Zie Gerald zijn post op pagina 2 van deze thread, het tweede plaatje is een bypass motor, wat Gerald mij vertelde (ik had ook al eens die vaag gesteld) is dat hij daar problemen voorziet met de holle as van de core engine...... maar de technology staat niet stil en als dit soort lui leker door blijven experimenteren komt het er heus wel ;)

@ Jaap,

Dankjewel voor de info. Ik ga binnekort de mal maken, ik hoop dit jaar nog. En dan maar hopen dat alles goed gaat. Tegen die tijd dat het zover is laat ik het weten hier op het forum.

Groeten Jos

Voor de liefhebbers,

Hierbij weer een paar foto's van de voderingen. Inmiddels is de hoofdas opnieuw gemaakt, en is de compressor inelkaar gezet, welliswaar om alles te passen maar toch, tot dusver werkt het.

IMGP2378.JPG

IMGP2381.JPG

Ondertussen wordt er gewerkt aan de mal voor de wax modellen van de turbine's.
En aankomend weekend zal ik (hopelijk) een poging proberen voor het walsen en buigen en lassen van de verbrandingskamer.

Groeten Jos

Ziet er erg lijp uit :)
Ik ben heeel benieuwd hoe die het straks doet!

Al nagedacht over serie productje ? ;)

Ziet er stak uit Jos, petje af! Heb je ook berekeningen losgelaten op alle compressor schoep hoeken? Ben daar wel benieuwd naar, de meeste axiale compressoren uit de grote luchtvaart hebben allemaal variabele schoepen omdat bij elke omloop snelheid een andere invalshoek hoort......, jij baseerd je hoek op een optimaal toerental of zo?
Je verbrandingskamer kun je denk ik gewoon kopieren van bestaande turbines zoals de KJ66, die zijn bewezen en zullen ook bij jou turbine hetzelfde werken, scheelt weer een hoop trial-and-error... :wink:

Ben benieuwd naar je progressie, groetjes,
Gerald

@ Jacques

Het hele ding weegt nu ongeveer 1 kg. komen nog wel wat dingen in, zoals turbine wielen, verbrandingskamer, enz, enz. Ik denk dat het uiteindelijke gewicht ongeveer op 1,5 kg zal komen.

@Gerald

De compressor schoepen zijn berekend bij een toerental van 100.000 toeren per minuut. Echter de reden van variabele schoepen zit hem in de mate waarin de snelheid van de lucht wordt omgezet in druk. in mijn turbine is deze omzetting constant. in grote turbine's word door het verdraaien van de diffusor schoepen de doorstroming en de daarbij behoorende druk geregeld, dit heeft vervolgens weer effect op de stuwdruk, en de uitstroomsnelheid van de uitlaatgassen. Het maken van variable schoepen voor deze turbine zou ontzettend complex worden. Ik moet er wel bij vertellen dat het al weer een behoorlijke tijd geleden is dat ik de berekeningen en de tekeningen heb gemaakt dus het is eenbeetje weg gezakt allemaal, gelukkig heb ik alles wel opgeslagen op de pc. ik zal het binnekort allemaal even weer doorkijken.

@wickedspawn

Ik kan je verzekeren dat je niet de enigste bent die benieuwd is hoe, en of die het straks doet. Maargoed tot die tijd is er nog heel wat werk te verzetten, om eerlijk te zijn tot nu toe wel iets meer werk dan ik had verwacht. Moet er wel bij vertellen dat er ook veel tijd gaat zitten in het maken van mallen en het bedenken van hoe je bepaalde onderdelen moet gaan maken.
Aan serie productie durf ik nog niet te denken, het eerste doel is de turbine aan de draai te krijgen. Als dit lukt dan zullen er toch bepaalde onderdelen makkelijker gemaakt moeten kunnen worden om zo'n turbine gereed te maken voor serie productie. Maar wie weet, wellicht dat serieproductie ooit haalbaar wordt.

Groeten Jos

Hoi Jos,

Mooie motor maar wat ik mij afvraag(al enige?) hoe zet je de compressorwielen vast op de as,en zijn de wielen gebalanceerd.
Ook zie ik uit de opbouw van je carbon wielen dat je hierin geen weefsel hebt gebruikt onder 45 graden tegen het splijten van je wielen
en vooral om ze torsiestijf te maken.met alleen carbon (hoog moduul??)in o graden richting zijn je bladen wel sterk op trek maar niet stijf tegen torsie.

Ikzelf maak mijn F5B klapprops bestand tegen 3kw motoren met uhm carbon rovings en een buiten huid van 93 gramms carbon onder 45 graden voor de torsiestijfheid.
ook zijn hierin nog vele kevlar rovings verwerkt om bij breuk de boel bij elkaar te houden.
Tegen woordig heb ik bijna geen breuk meer in mijn bladen omdat ik ze nu onder vacuum injecteer met epoxy om ingesloten luchtbellen te vermijden en om er zeker van te zijn dat de vezels volledig geimpregneert zijn.

Het is zeker een erg mooi project maar ik heb een hard hoofd in de carbon bladen zeker bij de gewenste toerentallen,ik zou zeker eens de belasting doorrekenen.

Groeten Ruud

Back