Hallo Jos,
Je vroeg of iemand iets weet over was soorten om verloren was modellen te spuiten.
De soort was kan verschillend per gieterij wezen, het ligt er aan op welke manier de lostwax gieterij de gietbomen inkapselen voor het gieten, omdat de omkapseling aangebracht kan worden op de volgende manieren, op waterbasis of alkoholbasis of in gips wordt gedaan.
Ik deet het als volgt, eerst kontakt leggen met een gieterij, daar de was van kopen, thuis spoot ik in mijn eigen mallen de was met mijn eigen spuitmachine en bracht vervolgens het wasmodel naar de gieterij en die goten het in het door mij gewenste materiaal.
Je kunt ook de mal aanbieden aan een gieterij, een gieterij heeft het liefst mallen die gemaakt zijn uit vol aluminium, dit omdat de was die erin wordt gespoten ongeveer 55 graden is en dus sneller zal afkoelen in een aluminium mal als een kuststofmal.
Als je zelf thuis een paar wasmodellen wil spuiten kun je gerust een kuststof mal gebruiken, alleen je moet even langer wachten tot het wasmodel is afgekoeld.
.
Soms worden mallen zelfs gekoeld door middel van een waterkanaal door de mal of om de mal heen, dit om een snellere produktie van wasmodellen mogelijk te maken.
Als je zelf wasprodukten wil maken zul je ook een spuitinrichting moeten hebben, omdat de was op 55 graden niet de viscositeit heeft als water en je niet in de meeste gevallen zomaar in een mal de was kan gieten, omdat je dan niet in alle hoekjes en gaatjes was kunt krijgen en ook luchtbellen in het was produkt zeer zeker mogelijk is.
Het is natuurlijk even rond bellen naar een gieterij die was aan je willen verkopen en je produkt willen gieten daarna.
Volgens mij heb ik nog was liggen zodat je zelf eerst eens wat kan proberen thuis, je mag het gratis ophalen bij mij, niet alles wat ik heb liggen hoor :lol: