UPDATE : 0029
Hallo allemaal,
Iedereen heeft waarschijnlijk al vakantie, maar helaas ik moet gewoon doorwerken aan de Volvo F16 Zwaartransporttrekker.
Dus maar weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :
Inmiddels de 5e vangmuilkoppeling gemaakt :
De eerste vangmuilkoppeling die ik gemaakt heb zit op de MB Actros 5 assige Zwaartransporttrekker.
De 2 en de 3e vangmuilkoppeling gemaakt en weggegeven aan 2 modelbouwvrienden.
De 4e vangmuilkoppeling gemaakt, die zit op de Volvo F12 bakwagen.
De 5e vangmuilkoppeling is voor de Volvo F16.
Nou hoor ik iedereen al denken, die vangmuilkoppeling komt me bekend voor !!
Hmmm, dat is misschien ook wel zo, want ik heb de vangmuilkoppeling qua maten nagemaakt naar de vangmuilkoppeling van de Duitser, Gerdmodellbau.
Beter goed gejat, dan slecht gebouwd, zullen we maar zeggen.
Alleen de vangmuilkoppelingen die ik maak zijn een verbeterde versie van Gerdmodellbau.
Want de vangmuilkoppeling van Gerdmodellbau werkt met een elastiekje !!
De vangmuilkoppeling 3 keer gebruiken en hij werkt niet meer, elastiekje is dan al gebroken !!!
Dus ik heb de vangmuilkoppeling verbeterd en werkt perfect, ook nog naar misschien wel 1000x ge-opend en weer gesloten.
Mijn vangmuilkoppeling werkt met 2 veertjes, zoals bij een echte Ringfeder/Rockinger vangmuilkoppeling in de 1:1
Maar het maken van zo'n vangmuilkoppeling is wel een gigantische klus hoor, ongeveer 18 uur aan gewerkt per vangmuilkoppeling !!!
Heel veel kleine onderdeeltjes maken !
Nou, als je dan 60,= euro per uur rekent, dan is de vangmuilkoppeling ongeveer van goud, hahahaha, dus onbetaalbaar !
Weer veel foto's gemaakt, foto's zeggen meer dan woorden !
De vangmuilkoppeling in elkaar gezet.
De vangmuilkoppeling gemonteerd aan de zware dwars-chassisbalk (traverse)
Tussen de vangmuilkoppeling en de dwars-chassisbalk aan weerskanten een drukveer gemonteerd.
De vangmuilkoppeling kan eigenlijk alle kanten op draaien en scharnieren, maar ook veren, als het ware uitrekken bij het optrekken van de trekker, zodat de grootste klap wordt op gevangen van het te trekken object. (aanhangwagen, meer assige module aanhangwagen, enz.)
Vangmuilkoppeling open
Vangmuilkoppeling dicht
De vangmuilkoppeling werkt automatisch, als het trekoog van de triangel in de vangmuilkoppeling klikt, dan sluit de vangmuilkoppeling automatisch, de pin wordt door een veertje naar beneden gedrukt !
Nu ga ik beginnen aan de registerkoppeling voor op de voorbumper.
Wordt vervolgd.