VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

hallo piet
ik heb toen alu velgverbreders bij hobma vandaan gehaald om die scale-art volvo en chassis te maken,
groeten markioo
 
UPDATE : 0027


Hallo allemaal,

Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Begonnen met het maken van de zware dwars-chassisbalk (traverse) voor de vangmuilkoppeling.

Weer veel foto's gemaakt.

HPIM1358.jpg


HPIM1359.jpg


HPIM1360.jpg


HPIM1361.jpg


HPIM1362.jpg


HPIM1363.jpg


HPIM1364.jpg


HPIM1365.jpg


De bevestiging voor de vangmuilkoppeling gemaakt

Met een 8mm frees 1 mm ingefreest in de bevestigingsplaat om het pijpje waar de drukveer inkomt vast te solderen op de bevestigingsplaat.

HPIM1367.jpg


HPIM1369.jpg


HPIM1370.jpg


HPIM1371.jpg


Het pijpje op de bevestigingsplaat gesoldeerd.

HPIM1372.jpg


HPIM1373.jpg


Het geheel mooi afgewerkt.

HPIM1375.jpg


HPIM1376.jpg


HPIM1377.jpg


HPIM1378.jpg


HPIM1378.jpg


De bevestigingsgaatjes geboord om de bevestigingsplaat op de dwars-chassisbalk te monteren/te schroeven.

HPIM1380.jpg


HPIM1381.jpg


HPIM1382.jpg


HPIM1386.jpg


De zware dwarschassisbalk onder het chassis gemonteerd.

HPIM1391.jpg


HPIM1392.jpg


Ook de bovenste dwars-chassisbalk (traverse) aangepast, zodat de vangmuilkoppeling ook op de bovenste dwars-chassisbalk gemonteerd kan worden.

HPIM1393.jpg


HPIM1394.jpg


HPIM1382.jpg



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
hoi rottierood
wil je hier ook met je vies-maak-verf overheen gaan soms???!!!!!
en gladde banden of roestplekken maken???!!!!
aha daarom maakt piet het van messing,zodat het niet kan roesten haha
piet het ziet er weer gigantisch jaloers makend uit!!!!!!!!!
groeten markioo
 
hoi rottierood
wil je hier ook met je vies-maak-verf overheen gaan soms???!!!!!
en gladde banden of roestplekken maken???!!!!
aha daarom maakt piet het van messing,zodat het niet kan roesten haha
groeten markioo


Hallo Marco,


Hmmmm, roest ????
Nee. nee, echt geen roest !!!

Het is een restauratie en een verbouwing van een VOLVO F12 naar een Volvo F16.

En ja, op een gerestaureerde Volvo mag absoluut geen roest zitten hé !!!
 
UPDATE : 0029


Hallo allemaal,


Iedereen heeft waarschijnlijk al vakantie, maar helaas ik moet gewoon doorwerken aan de Volvo F16 Zwaartransporttrekker.

Dus maar weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Inmiddels de 5e vangmuilkoppeling gemaakt :
De eerste vangmuilkoppeling die ik gemaakt heb zit op de MB Actros 5 assige Zwaartransporttrekker.
De 2 en de 3e vangmuilkoppeling gemaakt en weggegeven aan 2 modelbouwvrienden.
De 4e vangmuilkoppeling gemaakt, die zit op de Volvo F12 bakwagen.

De 5e vangmuilkoppeling is voor de Volvo F16.

Nou hoor ik iedereen al denken, die vangmuilkoppeling komt me bekend voor !!

Hmmm, dat is misschien ook wel zo, want ik heb de vangmuilkoppeling qua maten nagemaakt naar de vangmuilkoppeling van de Duitser, Gerdmodellbau.
Beter goed gejat, dan slecht gebouwd, zullen we maar zeggen.

Alleen de vangmuilkoppelingen die ik maak zijn een verbeterde versie van Gerdmodellbau.
Want de vangmuilkoppeling van Gerdmodellbau werkt met een elastiekje !!
De vangmuilkoppeling 3 keer gebruiken en hij werkt niet meer, elastiekje is dan al gebroken !!!

Dus ik heb de vangmuilkoppeling verbeterd en werkt perfect, ook nog naar misschien wel 1000x ge-opend en weer gesloten.
Mijn vangmuilkoppeling werkt met 2 veertjes, zoals bij een echte Ringfeder/Rockinger vangmuilkoppeling in de 1:1

Maar het maken van zo'n vangmuilkoppeling is wel een gigantische klus hoor, ongeveer 18 uur aan gewerkt per vangmuilkoppeling !!!
Heel veel kleine onderdeeltjes maken !

Nou, als je dan 60,= euro per uur rekent, dan is de vangmuilkoppeling ongeveer van goud, hahahaha, dus onbetaalbaar !

Weer veel foto's gemaakt, foto's zeggen meer dan woorden !

HPIM1418.jpg


HPIM1417.jpg


HPIM1416.jpg


HPIM1415.jpg


HPIM1414.jpg


HPIM1411.jpg


HPIM1408.jpg


HPIM1407.jpg


HPIM1406.jpg


HPIM1404.jpg


HPIM1403.jpg


De vangmuilkoppeling in elkaar gezet.

HPIM1419.jpg


HPIM1420.jpg


HPIM1421.jpg


HPIM1422.jpg


De vangmuilkoppeling gemonteerd aan de zware dwars-chassisbalk (traverse)
Tussen de vangmuilkoppeling en de dwars-chassisbalk aan weerskanten een drukveer gemonteerd.

HPIM1388.jpg


HPIM1389.jpg


HPIM1423.jpg


HPIM1428.jpg


HPIM1430.jpg


De vangmuilkoppeling kan eigenlijk alle kanten op draaien en scharnieren, maar ook veren, als het ware uitrekken bij het optrekken van de trekker, zodat de grootste klap wordt op gevangen van het te trekken object. (aanhangwagen, meer assige module aanhangwagen, enz.)

HPIM1431.jpg


HPIM1432.jpg


HPIM1433.jpg


HPIM1398.jpg


HPIM1399.jpg



HPIM1435.jpg

Vangmuilkoppeling open

HPIM1436.jpg



HPIM1402.jpg

Vangmuilkoppeling dicht

De vangmuilkoppeling werkt automatisch, als het trekoog van de triangel in de vangmuilkoppeling klikt, dan sluit de vangmuilkoppeling automatisch, de pin wordt door een veertje naar beneden gedrukt !

Nu ga ik beginnen aan de registerkoppeling voor op de voorbumper.


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
ik zie dubbel piet :P..........

maar 60 euro das een koopje voor een vakman tegenwoordig hoor :O.

als ik al weet dat zodra ik schade aan een apparaat in rekening breng bij een klant dat er dan gerekend wordt met ik dacht ergens tussen de 80 - 100 euro ex btw. ex voorrijkosten.....

en geloof me stickers kennen een hoop schade aanrichten bij een kopieermachine... vooral als ze op onbereikbare plaatsen zitten. en owja 30 vel in een keer door zo;n apparaat is ook niet bevorderlijk heb ik vandaag geconstateerd.... frame ontzet jippiej :roll:

succes met de restauratie ;)
 
ik zie dubbel piet :P..........

maar 60 euro das een koopje voor een vakman tegenwoordig hoor :O.

succes met de restauratie ;)


Hall Alwin,

Tja, het ging helaas fout met updaten, de foto's en de tekst werden 2x geplaatst, maar ik heb het al weer hersteld !!

Tja, ik ben nog een goedkope arbeidskracht hé, hahahahaha !!
 
hallo piet
dat is weer om van te kwijlen die koppeling,
maar arm1984 had toch ook koppelingen gemaakt???!!!
ik dacht dat u er wel zo eentje had,
die had ook het merk erin gegraveerd,
maar uw perfectie kennende zal dat bij deze ook wel gebeuren,
groeten markioo
 
hallo piet
dat is weer om van te kwijlen die koppeling,
maar arm1984 had toch ook koppelingen gemaakt???!!!
ik dacht dat u er wel zo eentje had,
die had ook het merk erin gegraveerd,
maar uw perfectie kennende zal dat bij deze ook wel gebeuren,
groeten markioo

Hallo Marco,


Nee, nee, ik krijg van Wil geen vangmuilkoppeling, ik ben z'n vriendje niet, hij geeft alleen alles weg aan z'n vriendjes !! :cool: :cool:
Dus jammer voor mij, maar helaas !! :cool: :cool:

Er wordt geen merk in gegraveerd, i.v.m. merkbescherming, want het is eigenbouw !!
Misschien dat mijn initialen er nog in komen, maar dat weet ik nog niet !
 
UPDATE : 0030


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Begonnen met de registerkoppeling voor op de voorbumper.

Weer veel foto's gemaakt, zodat het goed te zien is hoe de registerkoppeling is gemaakt.

De messing plaat gezet op de zetbank, zodat deze plaat om de bumper heen past en aan de binnenkant van de cabine kan worden vastgeschroeft en op de freesbank op maat gefreest, hierbij gebruik ik allerlei zelfgemaakte malletjes van messing.

HPIM1449.jpg


HPIM1447-1.jpg


De griptang geplaatst om zoveel mogelijk trillingen in de plaat te voorkomen, deze hou ik vast tijdens het frezen, zodat de plaat door de frees niet krom wordt geslagen !

HPIM1448-1.jpg


HPIM1446-1.jpg


HPIM1445-1.jpg


HPIM1444-1.jpg


HPIM1447-1.jpg


HPIM1448-1.jpg


HPIM1444-1.jpg


HPIM1437.jpg


HPIM1450.jpg


Zie hieronder het gefreesde resultaat

HPIM1451.jpg


HPIM1452.jpg


HPIM1453.jpg


HPIM1454.jpg


De plaat even gepast op de Volvo cabine

HPIM1455.jpg


HPIM1456.jpg


HPIM1457.jpg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
UPDATE : 0031


Hallo allemaal,


Weer even een update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker :

Verder gegaan met de registerkoppeling.

Een bevestigingsplaat gemaakt om de registerkoppeling op vast te zetten met M2 draadeindjes.
Helaas geen foto's van gemaakt.
(zie debevestigingsplaat onder het messing blokje 20mm vierkant)

Een blokje messing van 20mm vierkant afgezaagd en er 3 sleuven ingefreesd.

HPIM1458.jpg


HPIM1459.jpg


HPIM1460.jpg


HPIM1463.jpg


HPIM1464.jpg


HPIM1465.jpg


De schuine kanten aan de registerkoppeling gefreesd en vastgesoldeerd op de bevestigingsplaat.

HPIM1467.jpg


HPIM1468.jpg


HPIM1469.jpg


Daarna het geheel mooi afgewerkt

HPIM1471.jpg


HPIM1472.jpg


HPIM1473.jpg


HPIM1474.jpg


De registerkoppeling gepast op de bevestigingsplaat voor op de voorbumper

HPIM1476.jpg


HPIM1477.jpg


HPIM1478.jpg


HPIM1479a.jpg



10 Gaatjes 2mm geboord voor 10 M2 boutjes om de registerkoppeling vast te schroeven op de bevestigingsplaat.

HPIM1480.jpg


HPIM1482.jpg


HPIM1483.jpg


HPIM1484.jpg


HPIM1485.jpg


HPIM1486.jpg



Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Ziet er mooi uit.
Heb je nog geen aanbieding van Volvo gehad of ze deze 1:1 mogen nabouwen ;), het is bijna mooier als in het echt.
 
Ik snap er nou helemaal geen bal meer van!Moeten jullie nu eens kijken hoe dat gemaakt wordt.Gewoonweg fantastisch!Zo strak en netjes.

Nu gaat mijn schilderspetje af voor je,Piet!
gr Marcel.
 
hoi rottierood
tja jij maakt ook mooie/bijzondere modellen!!!!
maar als je daar met roest verf over heen gaat tja????!!!!!hahahhaha
piet het ziet er weer erg bijzonder uit hoor,
geen woorden voor,
groeten markioo
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie complimenten, hier wordt ik wel een beetje stil van hoor !!

Ik doe gewoon me best om er iets moois van te maken, maar het moet ook nog op het 1:1 model lijken !

Nogmaals allemaal hartelijk bedankt !
 
Back
Top