VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Alle "Leuk aanklikkers" bedankt.
Smiley Duim omhoog Klein.jpg Smiley Duim omhoog Klein.jpg

Update : 322

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de onderarmen.

Na het solderen van de onderarmen de overtollige tin weg gevijld/geschuurd.
IMG_3907.jpg

Daarna de onderarmen mooi afgewerkt, de gesoldeerde messingplaatjes mooi glad afgefreesd en schuine hoeken van 45 graden van de onderarmen gefreesd.
Snelspantangen op de messingplaatjes geklemd op de messingblokjes, zodat de soldeerverbindingen niet losgaan tijdens het frezen.

Een oude vingerfrees van 10 mm gebruikt met 2 snijkanten, omdat het niet fijn is voor de vingerfrees om de tin resten weg te frezen.
Een nieuwe vingerfrees gebruiken is jammer, want na het frezen van alle onder en bovenarmen kan de vingerfrees in de oudijzerbak.

IMG_3893.jpg

IMG_3895.jpg

IMG_3900.jpg

IMG_3898.jpg

IMG_3878.jpg

IMG_3880.jpg

IMG_3883.jpg

IMG_3884.jpg

IMG_3885.jpg

Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.

Hallo Stefan,

Ten eerste ben ik niet van het aluminium.
Ten tweede ik ben een echte messingman.
Bovendien kan je messing mooier afwerken, omdat je het kan solderen
Aluminium moet je schroeven of Mig lassen, maar deze apparatuur is nogal duur !
Tjonge wat een werk zeg
Dit is nog maar het begin hoor, er volgen nog vele handelingen aan de onderarmen en bovenarmen, maar ze worden wel heel mooi en natuurgetrouw aan de 1:1 Goldhofer dieplader.
Tja, het is hobby hé !

Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk meer aluminium dan staal of messing. Omdat het veel minder weegt, kan ik de onderdelen uit massief frezen/draaien waardoor het uiteindelijk sterker is dan een in elkaar gesoldeerd onderdeel. Je hoeft toch niks te bevestigen als je het uit 1 stuk maakt? Die onderarmen had ik mooi uit massief alu gefreest, de rest van de wielophanging trouwens ook denk ik. je hebt dan meteen voldoende wanddikte voor de draaipunten en cilinderpennen.

Ik gebruik tegenwoordig eigenlijk meer aluminium dan staal of messing. Omdat het veel minder weegt, kan ik de onderdelen uit massief frezen/draaien waardoor het uiteindelijk sterker is dan een in elkaar gesoldeerd onderdeel. Je hoeft toch niks te bevestigen als je het uit 1 stuk maakt? Die onderarmen had ik mooi uit massief alu gefreest, de rest van de wielophanging trouwens ook denk ik. je hebt dan meteen voldoende wanddikte voor de draaipunten en cilinderpennen.

Hallo Stefan,

Blijven kijken, alle bewerkingen die nog volgen aan de onder en bovenarmen, zijn niet of nauwelijks in aluminium uitvoerbaar !

Update : 324

Hallo allemaal,

Nog 9 onderarmen mooi glad frezen en mooi afwerken
IMG_3914.jpg

IMG_3915.jpg

Foto's zeggen soms meer dan woorden.
De eerste 4 stuks zijn tot zover klaar.
IMG_3906.jpg

IMG_3909.jpg

IMG_3920.jpg

IMG_3925.jpg

IMG_3926.jpg

Zo, tien precies gelijke onderarmen op maat gefreesd en mooi afgewerkt.
IMG_3928.jpg

IMG_3930.jpg

Klaar voor de verdere bewerking.
IMG_3931.jpg

Tot zover deze update.
Wordt vervolgd

Mooi gemaakt hoe krijg je alle armen precies op de halve mm overal gelijk

Kunstwerk

Hallo Richard,

De 10 onderarmen zijn op 0,1 mm nauwkeurig overal gelijk gefreesd.

Dit is een kwestie van goed afstellen in de machineklem van de freesbank en zeer nauwkeurig boren en frezen.
Regelmatig meten met een digitale schuifmaat.
Ik doe dit nog op de ouderwetse manier zonder digitale meetlinialen, die heb ik al wel 10 jaar in de werkplaats liggen, maar mezelf nog geen tijd gegund om ze te monteren op de freesbank en de draaibank
Dus alles gaat nog met de X ,Y en Z as met de nonius handmatig instellen op de freesbank.

Ik heb ook al zolang de snelspan beitelhouders op voorraad liggen, maar ook nog steeds niet op de draaibank gemonteerd.
Draaien en frezen doe ik op 0.01 tot 0.05 mm nauwkeurig.
(het is wel van belang dat je een goede nauwkeurige freesbank en draaibank hebt)

Update : 325

Hallo allemaal,

Er volgen nog diverse bewerkingen plaats aan de onderarmen, alvorens deze onderarmen klaar zijn.
Er moeten nog sleufgaten in de onderarmen gefreesd worden, omdat de bevestiging voor de hydraulische cilinders in de onderarmen gemonteerd worden.

Weer veel te veel foto's gemaakt.

De sleufgaten met een 5 mm spiebaanfrees in de onderarmen gefreesd.
IMG_3937.jpg

IMG_3941.jpg

IMG_3939.jpg

IMG_3948.jpg

IMG_3943.jpg

IMG_3944.jpg

IMG_3945.jpg

De eerste 6 onderarmen zijn zover klaar voor de volgende bewerking.
IMG_3949.jpg

IMG_3950.jpg

Tot zover deze update.
Word vervolgd.

Back