Update : 328
Hallo allemaal,
Direct maar even terugkomen op de reactie van Stefan.
Ik had dit later willen behandelen, maar ik haal dit nu naar voren toe voor de duidelijkheid.
Ik ben aan het experimenteren geweest met een onderarm, zodat deze ook horizontaal kan draaien/kantelen naar binnen en buiten.
Maar helaas geeft dit niet het gewenste resultaat. 1.5 mm naar binnen 1.5 mm naar buiten, maar dan draait de band wel tegen de bovenarm aan, zowel aan de binnenkant en de buitenkant. Als de banden vrij moeten draaien, is de maximale uitslag 1 mm naar buiten en 1 mm naar binnen.
Het is heel veel werk om deze constructie te maken/bouwen. één proef onderarm gemaakt, maar dit wordt niet toegepast.
Modelbouw is soms concessies doen, dit is dus één van de concessies, die ik helaas moet toepassen.
Bij de 1: 1 Goldhofer kan het gedeelte van de onderarm waar de as met de 2 wielen met banden zijn gemonteerd, 8 graden naar binnen en 8 graden naar buiten kantelen, totaal 16 graden kantelbaar.
Omgerekend 16 graden naar 1:14 is dit 1,14 graden, dus : Nihil
Omdat wij toch meestal op een vrij vlakke ondergrond rijden zal het niet/nauwelijks voorkomen dat er een band van de grond afkomt.
Alleen als men het achterdek aan 1 kant op het wegdek laat liggen en aan de andere kant heft/tilt naar de hoogste stand, zullen aan de hoge kant de buiten banden van de grond afkomen. maar dit gebeurd ook bij de 1:1 Goldhofer dieplader (zelf uitgetest) dat de banden aan de buitenkant aan de hoge kant van de grond afkomen, dit komt nooit voor dat men het achterdek de dieplader zo schuin laat hangen.(dit is echt extreem, bovendien niet goed voor de constructie van het achterdek en de nek van de dieplader (ik heb dit uiteraard uitgetest zonder lading op de dieplader)
Het is altijd een kwestie van rechtstellen van het achterdek, als de lading aan1 kant zwaarder is dan aan de andere kant.
Hopelijk heb ik het een beetje goed kunnen uitleggen.
Later zal ik aan de hand van foto's de versterking met de schetsplaten van de onderarmen laten zien, zonder kantel draaipunt in de onderarmen. (geduld A.U.B.)
De foto's worden in 3 sessies geplaatst, omdat dit niet in 1 sessie lukt, helaas kunnen er maar maximaal 10 foto's geplaatst worden.
Foto's zeggen soms meer dan woorden.
Het frezen van het kantelblokje van de onderarm.
Fotosessie : 1
De reeds bestaande proef onderarm aangepast.
De sleufgaten aan de boven en de onderkant van de onderarm met een 10 mm vingerfrees aangepast.
Het kantelblokje in de onderarm gesoldeerd, wat tevens als versterking van de onderarm dient, daarna onderarm in 2 stuken gezaagd om de maatvoering in takt te laten.
Tot zover de eerste fotosessie :
Wordt vervolgd.