VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 326

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de onderarmen.

Er volgen nog diverse bewerkingen plaats aan de bovenkant en de onderkant van de onderarmen, alvorens deze onderarmen klaar zijn.
Er moeten ook nog sleufgaten aan de onderkant in de onderarmen gefreesd worden, omdat de bevestiging voor de hydraulische cilinders in de onderarmen gemonteerd worden.

Weer veel te veel foto's gemaakt.
IMG_3957.jpg


IMG_3958.jpg


IMG_3960.jpg


De 10 onderarmen aan de onderkant met de sleufgaten.
IMG_3963.jpg


IMG_3965.jpg


IMG_3967.jpg


De bovenkant :
IMG_3976.jpg


IMG_3980.jpg


IMG_3986.jpg


IMG_4003.jpg



Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.
 
Update : 327

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de onderarmen.

De volgende bewerking uitgevoerd aan de onderarmen.
De onderarmen net als bij d 1:1 Goldhofer de onderarm uitgefreesd, zodat de hydrauliekcilinder iets verder kan inzakken, (5.5mm) maar ook door deze toepassing verder kan liften/heffen, c.q. kan uitveren.

Een oude Cobalt 10 mm vingerfrees met 2 snijkanten gebruikt, omdat het wegfrezen van tin resten, de frees heel snel bot wordt en na het frezen in de oudijzerbak verdwijnt.
IMG_4219.jpg


IMG_4221.jpg


IMG_4213.jpg


De onderarm 5,5 mm uitgefreesd :
IMG_4216.jpg


De eerste 5 stuks zijn klaar, nog 4 stuks te gaan.
1 onderarm is er al klaar als proefmodel, deze is goedgekeurd door de keurmeester.
IMG_4222.jpg


IMG_4224.jpg


Zie het verschil :
IMG_4234.jpg


IMG_4237.jpg


De 9 onderarmen zijn zover klaar voor de volgende bewerking, nog even de freesbramen verwijderen.
Bij 5 onderarmen de freesbramen verwijderd.
IMG_4244.jpg


Bij 4 onderarmen de freesbramen nog verwijderen.
IMG_4245.jpg


Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.
 
Is dat echt zo Pieter?
Tin is zo zacht als boter, dus waardoor zou een cobalt frees dan snel slijten?

Hallo Cor,

Probeer het maar eens uit met een Cobalt en HSS vingerfrees, dan zal je merken dat de tin resten met de combinatie van de S 39 de vingerfrezen heel snel bot worden. (jarenlange ervaring met het wegfrezen van tin resten)
Ondanks dat de onderarmen 24 uur in het water hebben gelegen en daarna goed zijn afgeborsteld met warm water en daarna nog met warm water zijn afgespoeld.

Het heeft niets te maken met de hardheid van het materiaal, maar met de combinatie van tin en S 39.
Test het zelf maar eens uit, ondervinding is de beste Leermeester.
 
Je houd zo niet echt veel materiaal over, ik hoop dat het nog sterk genoeg blijft. Had je beter de zijkanten bij de cilinderogen schuin kunnen laten weglopen naar de draaipunten i.p.v. recht.
 
Je houd zo niet echt veel materiaal over, ik hoop dat het nog sterk genoeg blijft. Had je beter de zijkanten bij de cilinderogen schuin kunnen laten weglopen naar de draaipunten i.p.v. recht.

Hallo Stefan,

Blijven kijken !!
Komt helemaal goed, de onderarmen worden nog met schetsplaatsen versterkt aan de zijkanten, zoals bij de echte Goldhofer dieplader 1 :1
Deze schetsplaten zijn al gemaakt/klaar, moeten nog op de onderarmen gesoldeerd worden, maar eerst al het freeswerk afmaken.
De onderamen worden sterk genoeg, die zakken echt niet in elkaar, ook niet bij 200 kg laadvermogen.
Alles wat ik maak, is meestal te zwaar, in plaats van te licht. :) :)
 
dan zien we Pieter in eens met een heftuck verschijnen in plaats van een karretje dat is dan te licht en tillen gaat niet om dat hij allus te zwaar maakt ha ha :banana: :thumbsup:


Hallo Fixit,

Het wordt geen heftruck, maar er komt wel een zwaai hefarmpje op mijn bestaand karretje met 4 luchtbanden, die 250 kg kan tillen/laden.
Dit hefarmpje is al in ontwikkeling, omdat de CAT D10T ook te zwaar is om te tillen.
Dan kan ik de transportkist oppakken van de grond en optillen/heffen en boven het karretje draaien en de transportkist op het karretje zetten/laten zakken
Daarna naar de auto rijden, de transportkist optillen/heffen en draaien boven de kofferbak van mijn auto en laten zakken.
Bij het lossen alles in omgekeerde richting.
 
Update : 328

Hallo allemaal,

Direct maar even terugkomen op de reactie van Stefan.
Ik had dit later willen behandelen, maar ik haal dit nu naar voren toe voor de duidelijkheid.


Ik ben aan het experimenteren geweest met een onderarm, zodat deze ook horizontaal kan draaien/kantelen naar binnen en buiten.
Maar helaas geeft dit niet het gewenste resultaat. 1.5 mm naar binnen 1.5 mm naar buiten, maar dan draait de band wel tegen de bovenarm aan, zowel aan de binnenkant en de buitenkant. Als de banden vrij moeten draaien, is de maximale uitslag 1 mm naar buiten en 1 mm naar binnen.
Het is heel veel werk om deze constructie te maken/bouwen. één proef onderarm gemaakt, maar dit wordt niet toegepast.
Modelbouw is soms concessies doen, dit is dus één van de concessies, die ik helaas moet toepassen.
Bij de 1: 1 Goldhofer kan het gedeelte van de onderarm waar de as met de 2 wielen met banden zijn gemonteerd, 8 graden naar binnen en 8 graden naar buiten kantelen, totaal 16 graden kantelbaar.
Omgerekend 16 graden naar 1:14 is dit 1,14 graden, dus : Nihil
Omdat wij toch meestal op een vrij vlakke ondergrond rijden zal het niet/nauwelijks voorkomen dat er een band van de grond afkomt.
Alleen als men het achterdek aan 1 kant op het wegdek laat liggen en aan de andere kant heft/tilt naar de hoogste stand, zullen aan de hoge kant de buiten banden van de grond afkomen. maar dit gebeurd ook bij de 1:1 Goldhofer dieplader (zelf uitgetest) dat de banden aan de buitenkant aan de hoge kant van de grond afkomen, dit komt nooit voor dat men het achterdek de dieplader zo schuin laat hangen.(dit is echt extreem, bovendien niet goed voor de constructie van het achterdek en de nek van de dieplader (ik heb dit uiteraard uitgetest zonder lading op de dieplader)
Het is altijd een kwestie van rechtstellen van het achterdek, als de lading aan1 kant zwaarder is dan aan de andere kant.

Hopelijk heb ik het een beetje goed kunnen uitleggen.
Later zal ik aan de hand van foto's de versterking met de schetsplaten van de onderarmen laten zien, zonder kantel draaipunt in de onderarmen. (geduld A.U.B.)
De foto's worden in 3 sessies geplaatst, omdat dit niet in 1 sessie lukt, helaas kunnen er maar maximaal 10 foto's geplaatst worden.
Foto's zeggen soms meer dan woorden.
Het frezen van het kantelblokje van de onderarm.

Fotosessie : 1

IMG_5231.jpg


IMG_5235.jpg


IMG_5241.jpg


IMG_5242.jpg


IMG_5244.jpg


De reeds bestaande proef onderarm aangepast.
De sleufgaten aan de boven en de onderkant van de onderarm met een 10 mm vingerfrees aangepast.
IMG_5245.jpg


IMG_5248.jpg


IMG_5249.jpg


Het kantelblokje in de onderarm gesoldeerd, wat tevens als versterking van de onderarm dient, daarna onderarm in 2 stuken gezaagd om de maatvoering in takt te laten.
IMG_5252.jpg


IMG_5253.jpg


Tot zover de eerste fotosessie :

Wordt vervolgd.
 
Fotosessie : 2


IMG_5255.jpg


IMG_5256.jpg


IMG_5258.jpg


IMG_5260.jpg


IMG_5263.jpg


In de beide blokjes een 6 mm gat geboord, hierin komt een stalen as van 6 mm, nu voor de maatvoering een 6 mm messing as gebruikt.
IMG_5271.jpg


De beide losse onderarm blokjes in de machineklem geklemd om het geheel mooi glad af te frezen, zodat het als één geheel op elkaar aansluit.
IMG_5266.jpg


IMG_5275.jpg


IMG_5276.jpg


Het kantelblokje 5,5 m diep in gefreesd op de bestaande diepte, die eerder is aangebracht in de onderarm.
IMG_5280.jpg


Tot zover deze tweede fotosessie
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Fotosessie : 3

IMG_5287.jpg


Het geheel mooi strak afgewerkt en zo ziet het er dan uit : de onderarm in 2 delen, die kan maximaal 1 mm vrij naar binnen en buiten kan kantelen, zonder dat de banden aanlopen tegen de bovenarm.
Positie 1 : Pendelas onderarm helemaal ingezakt.
IMG_5288.jpg


Positie 2 : Pendelas onderarm in de rijstand.
IMG_5290.jpg


IMG_5292.jpg


Tot zover deze update in 3 sessies.
Indien hier nog vragen over zijn, dan hoor ik dit graag !

N.B.
Dit is een proefopstelling van de boven en de onderarm, dit niet zal worden toegepast, omdat het effect/eindresultaat eigenlijk nul is en heel veel werk is om dit te maken/te bouwen.
 
Wat een modelbouw kunstenaar ben je Pieter, net als vele andere op dit forum.:thumbsup::thumbsup:
 
Bij de 1: 1 Goldhofer kan het gedeelte van de onderarm waar de as met de 2 wielen met banden zijn gemonteerd, 8 graden naar binnen en 8 graden naar buiten kantelen, totaal 16 graden kantelbaar.
Omgerekend 16 graden naar 1:14 is dit 1,14 graden, dus : Nihil

Sorry maar graden zijn niet schaal afhankelijk, 8 graden blijft 8 graden of dat nou 1:1 of 1:14 is , natuurlijk is de uitslag wel in schaal.
Zou in het echt 8 graden mischien 28cm verschil op leveren is dit op schaal 2cm.

Of zie ik het nu verkeerd?
 
Bij de 1: 1 Goldhofer kan het gedeelte van de onderarm waar de as met de 2 wielen met banden zijn gemonteerd, 8 graden naar binnen en 8 graden naar buiten kantelen, totaal 16 graden kantelbaar.
Omgerekend 16 graden naar 1:14 is dit 1,14 graden, dus : Nihil

Sorry maar graden zijn niet schaal afhankelijk, 8 graden blijft 8 graden of dat nou 1:1 of 1:14 is , natuurlijk is de uitslag wel in schaal.
Zou in het echt 8 graden mischien 28cm verschil op leveren is dit op schaal 2cm.

Of zie ik het nu verkeerd ?

Hallo Tug,

Je hebt gelijk, 18 graden blijft 18 graden.
Helaas niet goed verwoord, excuses hiervoor.
In mij geval komt dit neer op 1.5 mm naar binnen 1.5 mm naar buiten, dit komt dat ik gebonden ben aan de breedtemaat van de dieplader en ik wil graag de gieksleuf op de juiste maat maken.
 
Volgens mij is dit ook zo, 16 graden blijft 16 graden. Maar een ander vraagje, wat komt er aan de 2 oren die onder de wielas doorlopen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van hoe het origineel eruit ziet.

Hallo Stefan,

Blijven kijken.
Nog even geduld tonen, dit komt vanzelf allemaal in dit topic voorbij, ook het origineel.

Ik ga niets steeds alles door elkaar beschrijven en plaatsen, want dan wordt het voor een buitenstaander een onsamenhangend verhaal.
Ik wil dit topic zo overzichtelijk mogelijk houden.
 
Update : 329

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de onderarmen.


IMG_4224.jpg


Concessie :
De onderarmen moeten zo compact mogelijk worden, omdat ik moet woekeren met de ruimte onder het achterdek om de stuuruitslag van 55% te behalen.

In messingblokje waarin de pendelas wordt gemonteerd, een holling met een HSS vingerfrees van 10 mm in gefreesd voor de onderkant hydrauliekcilinders.
Deze holling zit niet in de bevestiging van de 1:1 waarin de pendelas is gemonteerd.
De uiteinden van de cilinders worden in diameter toch wat dikker dan ik had verwacht.
Ik wilde de hydrauliekcilinders eerst met schroefdraad in elkaar monteren, maar uiteindelijk toch besloten om de cilinders met een losse plaat met zes M2 boutjes dicht te maken. (detailfoto's hiervan volgen later)
IMG_4265.jpg


IMG_4266.jpg


IMG_4267.jpg


IMG_4271.jpg


IMG_4273.jpg


IMG_4274.jpg


IMG_4279.jpg


Tot zover deze update.
Wordt vervolgd.
 
Back
Top