VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Alle "Leuk" aanklikkers bedankt.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
 
Hoi Pieter.
Ik sta met iedere update weer te kwijlen en sneuvelt er weer een toetsenbord...:kwijl::kwijl::kwijl::kwijl:

Dit is echt een meesterwerk

Hallo Leon,

Bedankt voor het compliment.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg




Hallo Pieter, het ziet er schitterend uit.

Hallo Herman,

Bedankt voor het compliment.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg


Hallo Pieter,



Ziet er veelbelovend uit, en vooral het pendelen, met daarbij dat ieder wielstel dit ook kan!

Hallo Rob,

Bedankt voor het compliment.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
 
Update : 0545

Hallo Allemaal,


Nog meer testen uitgevoerd om te kijken of de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 ook daadwerkelijk goed werkt/functioneert, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.

Het smalbed kan scharnieren ten opzichte van het achterdek, gelijk aan het Goldhofer smalbed en achterdek van de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3. (1:1)
IMG_9166.jpg


Dit scharnieren is belangrijk bij het op en afrijden rijden van een steile heuvel, of steile brug/viaduct of een spoorweg overgang.
IMG_9167.jpg


IMG_9169.jpg


IMG_9171.jpg

Het scharnieren werkt zowel naar beneden als naar boven.
IMG_9178.jpg


IMG_9174.jpg


Overigens heeft niet elke 1:1 dieplader een scharnierpunt tussen het smalbed/breedbed/ketelbed en het achterdek.
De meeste diepladers hebben een vaste verbinding tussen smal/breedbed en het achterdek.
Soms kan het smal/breedbed wel worden afgekoppeld, maar kan niet scharnieren.

Ik zie vaak op rij-demo's dat bij het oprijden en afrijden van een brug of viaduct dat in het achterdek de banden loskomen van het wegdek.

Dit wil ik ten alle tijde voorkomen, zoals bij deze Goldhofer 4 bij 2 breedbed dieplader op de onderstaande foto.
GOLDHOFER 1-14 DIEPLADER.50 D..jpg


Bovendien loopt hier het breedbed ook nog eens vast op het wegdek.
Helaas kunnen bij deze dieplader de pendelassen niet onafhankelijk van elkaar in en uitveren.

Dit geldt overigens ook voor de interdolly, waar de pendelassen niet afhankelijk van elkaar kunnen in en uitveren, maar ook kan de interdolly niet scharnieren ten opzichte van het breedbed.
Hier helpt het extreem voorover kantelen van het zwanenhals ook niet.
Zie het vastlopen van het breedbed op het wegdek
GOLDHOFER 1-14 DIEPLADER.49 D..jpg


Wat bij een 1:1 Goldhofer smal/breedbed dieplader wel mogelijk is.


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Hallo Pieter,

Om bij het achterwielstel (5 assen) niet alleen de voorste as te belasten , maar ook as 2 t/m as 5 , wordt normaliter er vulplaten tussen het bed en het achterstel gestoken , (voorspannen).
Met onderstaande gaat toch het gehele achterstel voor overkiepen bij flink beladen toestand? (oftewel as 2 tm 5 gaat dan de lucht in)?
upload_2022-4-30_22-18-35.png
 
Hallo Rob,

Excuses, je bent te voorbarig, te snel.:) :)


De foto's van het voorspannen van het smalbed met het achterdek met opvulplaten komen nog !
Zover was ik nog niet.
Het probleem/nadeel is op het MBF forum, dat je maar maximaal 10 foto's per update/posting kan plaatsen.

Maak je geen zorgen, het komt goed.
(volgens mij hebben we dit ook al eens telefonisch besproken, dat ik het smalbed kan voorspannen, ten opzichte van het achterdek, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader.)

Zie de eerder geplaatste foto's in de update : 540
Hier kan je duidelijk de opening met het scharnierpunt tussen het smal diepbed en het achterdek zien, waar de opvulplaten in geplaatst kunnen worden.

Zie rode vierkanten :
Opening voor de opvulplaten en het scharnierpunt.
(Helaas is het scharnierpunt op deze foto niet echt duidelijk te zien.
IMG_7682-01.jpg


Zie het rode ovaal :
Scharnierpunt van het smalbed en achterdek, met de geborgde verwijderbare pennen, zodat het smalbed verwijderd kan worden en het breedbed of het ketelbed gemonteerd kan worden.
IMG_7698.jpg


Overigens is dit de ruwbouw, de echt werkende stelschroeven links/rechts moeten nog gemaakt worden en nog gemonteerd worden, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
(hier komen t.z.t nog foto's van)

Hopelijk is jou vraag hiermee beantwoord.

P.S.
Afgelopen woensdag op donderdagnacht/morgen het voorspannen van het smalbed met het achterdek nog toegepast bij de 1:1 Goldhofer 5 bij 3 dieplader.
 
Hallo Pieter,

Gefeliciteerd met je verjaardag gister.
Ik hoop, dat hete en mooie dag geweest geweest is, en dat er vele mooie dagen mogen volgen :-)

mvrgrob
 
Ben je bang dat we allemaal op de koffie met gebak komen :rofl:. Gefeliciteerd, veel gezondheid en nog veel plezier in de modelbouwhobby:feli:


Hallo Fred,

Je mag op de koffie komen hoor, geen enkel probleem, je kan ook een gebakje krijgen.
welcome-smileys[1] - kopie.png


Tja, ik loop er niet zo mee te koop van ik ben jarig, ik sla me zelf niet op de borst van : Hiep Hiep Hoera, ik ben jarig.
Die tijd ik gehad.
Als klein kind vond je het leuk als je jarig werd, visite, cadeautjes uitpakken, enz.
Dit station ben ik al lang gepasseerd.

Natuurlijk ben ik blij dat ik weer een jaar ouder heb mogen worden, dit is niet iedereen gegeven.
Mijn jongste broer is op mijn verjaardag in 2006 plotseling overleden (51 jaar), dit werpt toch altijd een beetje een schaduw over mijn verjaardag, vandaar geen ruchtbaarheid aan mijn verjaardag geven.
En zo heeft iedereen wel een persoonlijk leed.

Ben ik zielig ? NEE, zeker niet, ik geniet elke dag van het leven, het kan zomaar afgelopen zijn.
 
Update : 0546

Hallo Allemaal,


Nog meer testen uitgevoerd om te kijken of de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 ook daadwerkelijk goed werkt/functioneert, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.

Het smalbed kan scharnieren ten opzichte van het achterdek, gelijk aan het Goldhofer smalbed en achterdek van de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3. (1:1)
Afhankelijk van de (zware of lichte) belading kan het smalbed voor gespannen worden, zodat het achterdek niet voorover zakt, ten opzichte van het smalbed, zoals je dit vaak ziet bij diepladers (1:1)
(let niet op de rommel/bende op de werkbank, ik ben echt een rommelhond)
IMG_9179.jpg


Hier is het achterdek voorgespannen. door middel van diverse diktes van opvulplaten, hier tijdelijk messing opvulplaten gebruikt, hiervoor worden nog stalen opvulplaten in diverse diktes gemaakt/gefreesd.
(speciaal voor HobbyvanRobbie)
IMG_9180-01.jpg


Door de voorspanning beweegt de voorkant van het achterdek mee omhoog, als het smalbed aan de voorkant omhoog wordt gelift door de interdolly.
IMG_9185.jpg


Zie rode belijning : Voorkant hoger dan de achterkant van het achterdek.
IMG_9185-01.jpg


Normale rijstand :
IMG_9190.jpg


IMG_9189-01.jpg


Zie de opvulplaten voor het voorspannen van het smalbed ten opzichte van het achterdek.
IMG_9194.jpg


Zie rode ovaal :
IMG_9194-01.jpg




Scharnierpunt smalbed en achterdek
(zie rode ovaal)
Door de pennen te verwijderen kan het smalbed vervangen worden door een breedbed of een ketelbed.
IMG_9196-01.jpg



Het achterdek kan ten opzichte van het smalbed bij normaal achterover scharnieren bij heuvels en dalen, brug op en brug af. zoals bij de 1:1 Goldhofer dieplader 5 bij 3.

In ben tevreden over het voorspannen van het smalbed, het functioneert perfect.
De nok met de zware stelbout moet nog gemonteerd worden bij het scharnierpunt.

Zie onderstaande foto van de stelbout met nok van een Goldhofer dieplader 4 bij 2 van een collega Zwaar Transportbedrijf in DE
Zie de uitklapbare verbredingssteunen/armen voor de verbredingsstukken van het smalbed.
Dit zelfde systeem wordt ook toegepast bij mijn Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
(dit systeem al door mij gemaakt/gebouwd en gereed voor montage aan het smalbed)
GOLDHOFER ACHTERDEK 5 ASSEN.17-01.jpg
Goldhofer dieplader

HobbievanRobbie (Rob)
Hopelijk is het nu duidelijk hoe de voorspanning van het smalbed werkt/functioneert, ten opzichte van het achterdek.

Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Back
Top