VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo Luchard,

Bedankt voor het compliment.

:thumbsup: :worship: DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
 
Update : 0543

Hallo Allemaal,

Even een update tot en met vandaag, 12 april 2022.


De ruwbouw van het Zwanenhals is inmiddels ook gereed.

Hmmm, jullie zullen wel denken, een messing zwanenhals ?

De Goldhofer is/wordt toch gebouwd van staal ?
Het grootste gedeelte van de dieplader is van staal gebouwd, maar ook voor een gedeelte gebouwd van messing.
De draaistellen met de pendelassen zijn van messing gebouwd.
De mastercilinders en de hef cilinders zijn gebouwd van messing met chroomstalen cilinderstangen.
De achterkant van het achterdek is gebouwd van messing.

Het messing zwanenhals is geheel in elkaar geschroefd met M 2 boutjes.
Reden :
Door het geheel (het zwanenhals) met M 2 boutjes in elkaar gezet/gemonteerd, nu weet ik zeker dat alles netjes recht en haaks is gemonteerd.
Als straks het zwanenhals met Resist -2 wordt gesoldeerd is de kans op krom trekken nihil en niks geen geklooi met klemmen en griptangen met het risico op verschuiven met het opspannen van het zwanenhals.
IMG_8662.jpg


Heel veel M 2 boutjes in de voorkant van het zwanenhals.
IMG_8667.jpg


Het zwanenhals gekoppeld/gemonteerd aan de nek.
IMG_8670.jpg


IMG_8679.jpg


IMG_8684.jpg


IMG_8686.jpg


IMG_8691.jpg


IMG_8694.jpg


En groot gedeelte van de M 2 boutjes worden vervangen door sjor-ogen, zoals bij de 1:1 Goldhofer Zwanenhals.
De M 2 boutjes aan de voorkant in het kop-schot worden gebruikt om details te monteren, zoals bij de 1:1 Goldhofer zwanenhals.

De M 2 boutjes in de verbinding van het zwanenhals en het kantelpunt met de nek worden gebruikt om ook weer details te monteren.
De verbinding van het zwanenhals/kantelpunt wordt t.z.t. ook gesoldeerd met Resist-2

De reden is dat het zwanenhals van messing is gemaakt, omdat er heel veel kleine details gemaakt/gebouwd moeten worden en aan de linker en rechterkant gemonteerd moeten worden, hetzij geschroefd, of gesoldeerd moeten worden.
Alleen al aan de linkerkant komen 18 bedieningshendels met stuurventielen en acht manometers en diverse kleine onderdelen.
Hier worden t.z.t. foto's in diverse updates geplaatst.
In messing kan je toch mooiere kleine details bouwen dan in staal en makkelijker monteren en solderen.
Nu verder gaan de bouw met de schroefspindel aandrijving om het zwanenhals op en neer te bewegen.

De ruwbouw van de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 is nu gereed/compleet.
Nu komt het afbouwen van de Goldhofer smalbed dieplader, waar ook nog heel veel uren in gaan zitten.


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Pieter, SCHIT-TE-REND
Maar 1 ding verbaasd mij enorm. Het gedeelte dat je zelf ook chauffeur ben. Waarom ???
Nou de meeste ECHTE dieseldrinkers en in hart en nieren chauffeurs hebben goede smaak, qua aankleden van hun spulletje voor op de weg.
Zij monteren de spatlappen net ff anders, aan de binnenkant van de bumpert en de montagestrip ook an de binnekant.
Meeste ex chauffeurs zijn zeikers (ik dus).
Maar man, man, man, wat een kunstwerk. Meesterlijk.
 
Pieter, SCHIT-TE-REND
Maar 1 ding verbaasd mij enorm. Het gedeelte dat je zelf ook chauffeur ben. Waarom ???
Nou de meeste ECHTE dieseldrinkers en in hart en nieren chauffeurs hebben goede smaak, qua aankleden van hun spulletje voor op de weg.
Zij monteren de spatlappen net ff anders, aan de binnenkant van de bumpert en de montagestrip ook an de binnekant.
Meeste ex chauffeurs zijn zeikers (ik dus).
Maar man, man, man, wat een kunstwerk. Meesterlijk.

Hallo graafie68

Bedankt voor je compliment

Tja daar kunnen we lang of kort over discussiëren, maar ik weet echt wel hoe de spatlappen af fabriek door Goldhofer zijn gemonteerd.
De spatlappen zijn toch echt aan de buitenkant gemonteerd met een aluminium strip met 5 bouten.
Ik heb het al een keer eerder geschreven bij Goldhofer is net allemaal even iets anders dan bij de concurrent-collega's.
zie foto's van Goldhofer achterkanten (1:1) met spatlappen aan de buitenkant.
Helaas zijn de foto's een beetje wazig.

Foto 1 :
Goldhofer dieplader 6 bij 4 bouwjaar 2020 (nieuw type)
(zie rode ovalen)
GOLDHOFER DIEPLADER 6 x 4.01.jpg


Foto 2:
Goldhofer dieplader 5 bij 3 bouwjaar 2012.
(zie rood vierkant)
GOLDHOFER  ACHTERKANT.01.jpg


Tja, ik bouw de Goldhofer 5 bij 3 precies/zo veel mogelijk na de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
Soms moet ik hier en daar concessies doen, maar dit probeer ik tot een minimum te beperken.
Ik let echt op de (kleine) details en probeer alle details van de 1:1 Goldhofer na te bouwen in de schaal 1:14.
 
Update : 0542

Hallo Allemaal,

Even een update tot en met vandaag, 10 april 2022.


De ruwbouw van de achterkant van het achterdek is ook gereed, deze achterkant van messing gemaakt, dit is net even iets mooier dan van staal maken.
Hierdoor komen de details mooier naar voren, zoals de lichtbakken.


De achterkant is gelijk aan de achterkant van de Goldhofer smal diepbed dieplader 1:1
Bekijk bijlage 489687


De twee achterlichten gemonteerd.
Bekijk bijlage 489689

De twee achteruitrijlampen gemonteerd, hier worden t.z.t. nog zelf gemaakte aluminium blinkers in gemonteerd.
Bekijk bijlage 489690

De zwaailampen gemonteerd.
Deze zwaailampen zijn ook weer gelijk aan de zwaailampen van de Goldhofer dieplader 1:1
Bekijk bijlage 489692

Bekijk bijlage 489693

Bekijk bijlage 489708

De achterkant gelijk maar even in de etsende primer gespoten.
Bekijk bijlage 489695

De nummerplaatverlichting gemonteerd.
Bekijk bijlage 489697


Het 80 bord, samen met de twee Goldhofer spatlappen even tijdelijk gemonteerd, met de lelijke brede aluminium strippen.
Ik zelf vind dit niet mooi, maar ja bij de 1:1 Goldhofer dieplader zijn de aluminium strippen ook zo lelijk breed.op de spatlappen. :( :(
Bekijk bijlage 489704

Mijn persoonlijke assistente/secretaresse. :)
Bekijk bijlage 489705


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.





Heel gaaf, Pieter
 
Update : 0544

Hallo Allemaal,


Diverse testen uitgevoerd om te kijken of de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 ook daadwerkelijk goed werkt, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.

Het achterdek in de normale rijstand.
IMG_9120.jpg


Het achterdek aan de achterkant gelift.
IMG_9125.jpg


Het achterdek aan de voorkant gelift.
IMG_9132.jpg


Het pendelen van het achterdek is ruim voldoende, hierdoor kan het achterdek voldoende pendelen bij een rotonde met een hoge rand, of bij een hoge stoeprand/trottoirband.
IMG_9134.jpg


Ook is de besturing ruim voldoende bij het extreem pendelen.
IMG_9137.jpg


IMG_9140.jpg


Ook het pendelen van de interdolly met de nek en het zwanenhals gaat goed.
IMG_9015.jpg


Het pendelen van de interdolly is ook ruim voldoende.
IMG_9021.jpg



Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Back
Top