Hallo allemaal,
Een kleine wijziging in de nog te bouwen dieplader.
Nadat ik alles even goed heb opgemeten, heb ik besloten om 5 pendel X assen in het achterdek toe te passen, i.p.v. 6 pendel X assen, om een aantal redenen :
Ten eerste :
De dieplader word veel te lang, hierdoor moeilijk bestuurbaar.
Totale lengte 224,5 cm !
In de 1:1 is dit een lengte van 33 meter en 25 cm !
Ten tweede :
Nooteboom, Broshuis, Goldhofer en Famonville maken geen diepladers met 6 assen en een gieksleuf.
Ten derde :
Als ik een dieplader maak met een modulair systeem, dan moet ik kiezen voor een Goldhofer, een Scheurle of Famonville dieplader, maar in een modulair systeem zit geen gieksleuf.
Nooteboom levert ook wel modulaire systemen, maar bouwt deze niet zelf, volgens bij worden die bij Goldhofer en bij Scheurle gemaakt, maar ook deze hebben geen gieksleuf.
Wat wel jammer is dan een modulair systeem veel mooier en nauwkeuriger stuurt dan een pendel X systeem.
Maar ja, je moet in het leven keuzes maken, maar ook in de modelbouw moet je keuzes maken en consessies doen.
Want ik heb wel een gieksleuf nodig, omdat aan de Caterpilllar 385 CL RE een lange boom en stick zit, die in de gieksleuf moet liggen, omdat ik ander met de hoogte van de boom niet uitkom en boven de 4,00 meter uitkom.
Met de 5 stuurassen in het achterdek van de dieplader kom ik uit op een totale lengte van van 216,25 cm uit, dit is in de 1:1, totaal 32 meter lang, dit is een aanvaardbare lengte.
De 3 assige jeepdolly blijft wel gehandhaafd, want 3 assige jeepdolly's worden wel gemaakt door Broshuis, Nooteboom, Goldhofer,Famonville en Scheurle
Van Elk in Haarlem (tegenwoordig van Santen) heeft ook een Famonville 3 assige jeepdolly en 5 assige pendel X dieplader achter de 4 assige Scania hangen.