Volvo FH 12 8x4

Spuithok

Hallo maar weer

Vandaag weer bezig geweest met mijn spuithok.Ik praat nu over een spuithok omdat de plannen iets zijn gewijzigd.

DSCF3134.jpg

Allereerst heb ik het frame met van dat bruine plakband afgetaped.Daarna de zijkanten en de achterkant dichtgemaakt met afdekfolie en weer dat bruine plakband.Helaas.Zoals jullie kunnen zien is het folie niet doorschijnend genoeg om te kunnen spuiten.Dus vandaag voor de bovenkant en de voorkant glashelder acrylplaat besteld.De bovenkant schroef ik vast op het geraamte en de voorkant komt met klittenband vast te zitten.Zo kan ik de te spuiten onderdelen in het hok zetten en dan de voorkant vastklitten.Na het spuiten kan ik dan de voorkant en de bovenkant schoonmaken voor het volgende karwei.

DSCF3136.jpg

Rechts aan de voorkant heb ik twee stroken rubber gezet.Deze overlappen elkaar zodanig dat ik mijn arm er doorheen kan steken.
Vandaag heb ik een stuk rubber gekocht van 1m/m dik.Machtig mooi om rubber spatlappen van te maken.Ik moest helaas een stuk kopen van 2 meter bij 1meter.Dus ik heb een lap over waar je u tegen zegt.Maar als er mensen zijn die interesse hebben in een stuk van 300x200 dan kan dat.Ik reken hiervoor 1 Euro plus verzendkosten.
Graag via pb.

Mvg Opa Wil

Hallo maar weer

Vandaag heb ik een stuk rubber gekocht van 1m/m dik.Machtig mooi om rubber spatlappen van te maken.Ik moest helaas een stuk kopen van 2 meter bij 1meter.Dus ik heb een lap over waar je u tegen zegt.Maar als er mensen zijn die interesse hebben in een stuk van 300x200 dan kan dat.Ik reken hiervoor 1 Euro plus verzendkosten.
Graag via pb.

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Ik wil het rubber wat je over hebt wel van jou kopen, ik maak nu spatlappen van een oude autoband, maar dat rubber wat jij hebt is toch net iets mooier !!!

Wil, je hebt een P.B.tje

Nou dat wordt inderdaad een mooi spuithok, maar plexiglas aan de bovenkant zal heel snel dicht slaan met nevel en dan zie je weer niks, net als met het plastic folie, of je moet toch een afzuiginstallatie monteren !!!

Succes met de verdere bouw, we zien wel hoe het gaat worden !!!

Laatst bewerkt:
Spatlappen

Hoi iedereen

Ja Piet dit is inderdaad veeeeeeeeel mooier kijk maar eens op de volgende foto:

DSCF3138.jpg

Links van de oude binnenband en rechts jazeker een stuk mooier toch???

Mvg Opa Wil

Mislukt,gelukt

Hoi allemaal

Als je,zoals ik,geen verstand hebt van spuiten dan moet je veel lezen en experimenteren.Deze week mijn kijkdoos(markioo) dichtgeplakt en gaan spuiten.Nou ik kwam er al direct achter dat het zonder afzuiging niet gaat.Dus de plannen veranderd.Ik wilde wel een afzuiging maar geen luchtstroom over het te spuiten object.Ik wilde de spray direct bij het object wegtrekken en dat is gelukt.
Nu is de kijkdoos 80x50x50 en zoveel mogelijk luchtdicht gemaakt.Een afzuigkap erop monteren zou teveel van het goede zijn dus dan maar op een andere manier.
Eerst de voorkant dichtgemaakt met glashelder acrylplaat.Daarna de bovenkant met hetzelfde materiaal gedeeltelijk dichtgemaakt.Ik had nog een trafo die 12v levert en een ventilator van 8cm voor de kast van een computer.Deze heb ik aan de kant waar de rubberflappen zitten geplaatst.Komt er lucht de kijkdoos in dan wordt die direct aan dezelfde kant weer naar buiten gezogen en gaat het stof ook gelijk mee net als de spuitnevel.Het dak van de Knight Hauler geplaatst en de bovenkant dichtgemaakt en toen de ventilator aangezet.

DSCF3142.jpg

Hier zien jullie hoe de ventilator het dak hol trekt dus afzuiging genoeg.

DSCF3141.jpg

Tijdens het spuiten aan de rechterkant een nat t-shirt gelegd.Hier zien jullie ook waar ik de ventilator heb gezet.

DSCF3140.jpg

Na het spuiten de ventilator laten draaien tot het dak droog was.
En nu heb ik een mooi gespoten dak zonder stof en de voorkant van de doos is mooi helder gebleven.De vreemde lijnen die jullie zien zijn van de deurpost achter mij.
Nu kan ik de hele zomer oefenen.Kleine objecten kan ik via de rubberflappen in de kast zetten
en voor de grote stukken maak ik het bovenstuk weer open en plak dat opnieuw weer af.Een karweitje van een 10 minuten en dan is de bovenkant ook weer helder.

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Nou dat ziet er mooi uit, zo kan je goed zien wat je doet, SUPER hoor !!!

Maar wel even 1 opmerking, zonder afzuigkap, zoals jij dit met het ventilatortje doet, ben je niet erg milieu-vrinedlijk bezig hé !!!
Alle spuitnevel komt nu wel in de buitenlucht terecht !!!
Wat vinden de buren hiervan ????

Spuiten

Hier is opa weer

Na heel veel oefenen met verdunnen,schuren,plamuren,druk wijzigen en noem maar op is het toch gelukt.De ballastbak heeft zijn groene kleur gekregen.

DSCF3169.jpg

Het is voor het eerst in mijn leven dat ik zo strak heb weten te spuiten.

DSCF3168.jpg

En het glimt nog ook.

Ik kwam er al snel achter dat mijn kleine spuitje nu nog te moeilijk voor mij is.Dit is namelijk een zgn dubbel action spuitje.Het ging mij niet goed af dus een single action gekocht en dan gelijk een grotere genomen waarmee het makkelijker is om grotere vlakken te spuiten.

DSCF3167.jpg

Hiermee ben ik gaan oefenen en dit ligt mij veel beter.Ik ben best tevreden met het resultaat tot nu toe.
Dus zoals Barry Stevens het al zei:Vooral doorgaan zo.

Mvg Opa Wil

hallo wil
das lang geleden zeg!!!!!!!
op vakantie geweest of zo,hihihihi
dat ziet er wel erg strak uit zeg,
net een spiegel,
maar oefenen en drank gaat niet samen he???!!!!
wat is die fles,whisky ofzo??????!!!!!
groeten markioo

Hoi Markioo

Nee ik ben niet op vakantie geweest.Ik heb wel een week in het ziekenhuis gelegen.Daar hebben ze nu besloten dat de tumor in mijn bijnier verwijderd moet worden.Ik heb dat ding nu al vijf jaar en nu worden de problemen groter.Morgen moet ik naar de chirurg en dan hoor ik hoe en wanneer ik geopereerd ga worden.Best spannend.
Ja het is een (helaas) lege whiskey fles maar ik neem er pas eentje nadat alles gedaan is.
Dus geen nadelige gevolgen voor het modelbouwen

MVG Opa Wil

Hier is opa weer

Na heel veel oefenen met verdunnen,schuren,plamuren,druk wijzigen en noem maar op is het toch gelukt.De ballastbak heeft zijn groene kleur gekregen.

Ik kwam er al snel achter dat mijn kleine spuitje nu nog te moeilijk voor mij is.Dit is namelijk een zgn dubbel action spuitje.Het ging mij niet goed af dus een single action gekocht en dan gelijk een grotere genomen waarmee het makkelijker is om grotere vlakken te spuiten.

DSCF3167.jpg

Hiermee ben ik gaan oefenen en dit ligt mij veel beter.Ik ben best tevreden met het resultaat tot nu toe.
Dus zoals Barry Stevens het al zei:Vooral doorgaan zo.

Mvg Opa Wil

Hallo Wil,

Ik ben blij voor jou dat er nu eindelijk duidelijkheid is voor de tumor in de bijnier.
hopelijk zal je dan weer snel herstellen en je hobby weer volledig kunnen oppakken.

Wat het spuiten betreft, dat ziet er SUPER strak en glad uit zeg !!!!

Tja, ik kan ook niet zo goed spuiten met een Airbrusch spuitje, ik vind het eigenlijk niks, maar dit zal wel aan mij liggen hoor !!

Ik gebruik zelf een professionele verfspuit, dat spuiten gaat hiermee goed, maar ik vind hem wat groot en lomp !!!

Waar heb jij de bovenstaande verfspuit gekocht, want dit lijkt mij ook wel wat, mooi klein en handig verfspuitje !!!

STERKTE de komende weken en succes bij de Chirurg !!!

Hoi Piet

Deze spuit heb ik bij de electronicaboer in het oosten van het land gekocht.Co...d dus.
De kosten waren 50 euro.Best een schappelijke prijs vind ik.

Mvg Opa Wil

hallo wil
dat is minder leuk bericht zeg,
als ik iets kan betekenen moet u het zeggen,
ik zou zeggen sterkte de komende week
en veel heeel veel beterschap toegewenst,
wij willen wel op de hoogte blijven hier op t forum,
uw gezondheid staat bovenaan hoor,
de volvo komt gerust wel af,
groeten markioo

Hoi Wil,

Jammer te horen van je gezondheid, hoop dat je na de ingreep er snel vanaf bent.

Betr. je spuitwerk, aan de spiegeling op de foto te zien moet het echt strak spuitwerk zijn. Kan alleen maar zeggen, oefening maakt kunstenaar.
Blijkbaar werkt de spuitcabine ook goed.

Sterkte met de gezondheid en succes met het overige spuitwerk.
Zie de volgende verslagen graag tegemoet.

allereerst het beste met je gezondheid, dat is het allerbelangrijkste wat eens mens heeft!!

complimenten voor je spuitwerk, echt toppie!!
welk merk verf heb je gebruikt, ziet er lekker strak uit.

hallo Wil

ten eerste stekte met uw gezondheid mogen we hopen dat u er weer snel bovenop bent

en tentweede wat een super spuitwerk.
zie er onwijs mooi uit!!

Ziekte

Hallo mannen

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie medeleven.Het doet mij echt goed dat er mensen zijn
(die ik nog nooit gezien heb) zo met mij meeleven bedankt.
De tumor zorgt ervoor dat ik constant een hoge bloeddruk heb maar veroorzaakt nog veel meer klachten.Hierdoor ben ik snel moe.Ook worden mijn spieren aangetast.Dus modelbouwen gaat moeizaam op dit moment.Dus klooi ik maar een beetje aan met de verfspuit.

@taxi4you

Ik heb humbrol verf gebruikt.Je kent ze wel.Die kleine potjes.
Als basis heb ik primer van Tamiya gebruikt.Dit heeft een reden.Tijdens het uitproberen kwam ik erachter dat de verf van humbrol heel snel verwijderd kan worden met ovenreiniger en de primer van Tam.reageerde er niet op.
Dus alles in de Tam. primer en dan spuiten met humbrol.Niet mooi of niet goed even een paar uurtjes in de ovenreiniger en ik kon weer opnieuw spuiten.Zonder schuren of wat dan ook.

Mvg Opa Wil

Back