Volvo FH 12 8x4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door arm1948, 2 sep 2007.

  1. Mark300

    Mark300

    Lid geworden:
    24 mrt 2011
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Nieuw-Beijerland
    Het was super Wil!

    Je Volvo rijdt ook waanzinnig, indrukwekkend om de knoppen vast te mogen houden!
     
  2. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi weer.

    Tijdens het rijden bij Boshuis in Kampen is de koppelschotel van de truck open gegaan. Daardoor is de bedrading tussen truck en dolly kapot gegaan. Nu vond ik dat niet zo heel erg want ik was toch niet zo tevreden over de spiraalkabels. Dus moesten er nieuwe gemaakt worden. Verschillende draden geprobeerd maar niets was naar mijn zin,totdat ik draad tegenkwam van Brawa. Dit draad wordt veel gebruikt door de modelspoor bouwers.
    De buitendiameter is 1.0 m/m en de kern bestaat uit 18 koperdraadjes van 0.1 m/m:

    [​IMG]

    Daarna heb ik een messing pen genomen van 4.0 m/m met 2 stelringen. in de stelringen heb ik een gaatje geboord:

    [​IMG]

    Toen was het draaien,draaien en nog eens draaien tot de pen over een lengte van 12 cm vol zat. De draad toen afgeknipt en met de tweede stelring de boel strak gedraaid en vastgezet:

    [​IMG]

    Met de föhn vervolgens de boel lekker warm gestookt en in de lucht af laten koelen. Daarna de draad voorzichtig van de pen gehaald en uit getrokken:

    [​IMG]

    Na het loslaten kwam de spiraal weer nagenoeg in zijn oorspronkelijke lengte terug met een diameter van 6.8 m/m:

    [​IMG]

    Een poos later heb je dan de spiralen voor truck en dolly klaar. Nu alleen nog de "handjes" eraan solderen en het leed is weer geleden:

    [​IMG]

    Mvg. Opa Wil
     
    Ro-tje, modelbouwer, raoul00123 en 14 anderen vinden dit leuk.
  3. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    staafje in schroefmachine en het draad tussen je vingers laten glijden zodat t wat warm word en draaien,het blijft in model en t wikkelt sneller dan met t handje hihii
     
  4. marcelinets

    marcelinets Guest

    Goede tip Wil, ga ik ook eens proberen.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Wil,

    Ik maak al jaren mijn eigen luchtslangen en zwarte stroomkabels voor de trekkers/trailers, al sinds 2008.
    Voor het eerst toegepast bij mijn MB Actros 5 assige Zwaar Transportrekker.
    Alleen gebruik ik geen klemmetjes, maar gewoon plakband en hang de draden met de messingstang in kokend water in een waterkoker, daarna afkoelen in koud water
    Met en föhn loop je sneller het risico dat de buitenmantel smelt, dit gebeurd niet in kokend water.

    zie linkjes :
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-mb-actros-5-assige-zwaar-transporttrekker.58940/page-8

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...dieplader-5-assen-met-jeepdolly.80426/page-97
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2019
  6. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Opa wil,
    Mijn complimenten voor de fantastische bouwwerk en voor het schitterend verslag.
    Ik heb het in een paar dagen tijd helemaal zitten lezen en ik ga ook dingen gebruiken voor mijn Volvo.
    Nogmaals hartelijk dank voor het mooie verhaal.

    Herman
     
    VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  7. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    @Herman Herrebout

    Leuk dat je dit verslag helemaal gelezen hebt. Ik hoop dat de dingen die je gaat gebruiken je model mooier of beter zullen maken.

    Mvg.Opa Wil
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. Herman Herrebout

    Herman Herrebout

    Lid geworden:
    20 jan 2019
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Terneuzen
    Kom in orde Opa Wil.
     
    graafie68 en arm1948 vinden dit leuk.
  9. peter 55

    peter 55

    Lid geworden:
    13 jun 2014
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Burum
    :feli: Wil hartelijk gefeliciteerd met je 73e verjaardag :feli:
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  10. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    Opa Wil, van harte gefeliciteerd en nog vele zo gezond mogelijke jaren gewenst.
    Maak er een bijzondere dag van.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook vanuit de Achterhoek :feli:
     
    arm1948 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina