Volvo FH 12 8x4

hoi Wil
zoals dit netjes op een rij ligt lijkt wel iets van uit de lamborghini of een F1
fabriek alles netjes steriel op een rij,
werk je nu soms ook met van die fluwelen handschoentjes aan??!!!:D:D:D
keurig hoor,succes met de afwerking
groeten markioo

Steriel

Hoi Markioo(en anderen)

Het mag er dan steriel uitzien maar dat is het zeker niet.Ik heb jaren als gereedschapmaker gewerkt en dan is er maar 1 ding orde en netheid.Dat zie je terug in alles wat ik doe.
Maar in mijn vorige bericht heb ik geschreven dat ik eind van deze week wil gaan sturen.Maar dan moet je wel de spullen hebben om dit te doen.
Dit heb ik afgelopen week besteld bij de electronicaboer in het oosten van het land.
Ondertussen heb ik wel de bevestiging voor de servo gefreesd.

Foto-DVMWAAXB-D.jpg

Dit is een servo van 11kg trekkracht.Nog niet genoeg maar daar komt wel een andere voor.

Ook heb ik de fusees getapt voor de armen.Weer 40 gaatjes met tapje 1,2,3 Dus aardig wat werk.

Foto-LD6SVYUO-D.jpg

Hier een foto van de laatste drie assen.Ik moet deze week alleen nog de gaatjes in de "vlinders" boren en ik kan weer een filmpje plaatsen.

Mvg Opa Wil

hallo Wil
ik gebruik machinetap in 1 x hup draad erin,
waarom doet u dat niet??!!
met schroefmachine bosch ixo met bit tapje M2 en M3
rustig en door dat bit los in de kop zit kan je nooit de boel forceren qua het te snel of langzaam door je werk heen laten zakken van t tappie,
maar u zal uw redenen wel hebben,
u werkt al langer(meer ervaring dus) in de metalen dan ik oud ben,
mvg markioo

hallo wil,

het begint er steeds meer op te lijken allemaal!
als uw combinatie straks niet soepel door de bocht loopt, weet ik niet waar het aan kan liggen!
u bouwt het stuursysteem zo netjes en precies. dat moet wel goed gaan!

ik vind het altijd leuk om uw updates te lezen (leest prettig, en je leert er steeds een hoop van)

staat de puinbreker nog te wachten op de dieplader?
u zou ook een grote grondzeef kunnen bouwen (als de dieplader combinatie klaar is natuurlijk).
onze ooster buren hebben er meerdere werkend en al gebouwd. dit zijn leuke machines.
waarschijnlijk zal een zeef installatie wat minder slijtage gevoelig zijn dan een puinbreker op schaal. dan moet u regelmarig nieuwe slaglijsten maken en verwissellen! haha

veel succes met het stuursysteem en de rest van de combinatie natuurlijk!

m.v.g. jordi

Vlinders

Hoi allen

Een beetje frezen,boren,tappen en schroeven en je hebt:

Foto-EETW4LXE-D.jpg

Vijf komplete "vlinders".De assen liggen ook al klaar.Straks komt de postbode nog wat onderdelen brengen en dan kan het opbouwen beginnen.

@Markioo

Hoe ik tap hangt af van de situatie,het materiaal en of het een doorlopend gat is of een blind gat.

@Jordi

Dat je het prettig vind om mijn verslagen te lezen maakt mij blij.Ik probeer niet alleen een mooi model te bouwen maar ik ben ook iedere keer weer bezig om het zo netjes mogelijk hier neer te zetten.
Ik lees mijn stukjes wel een paar keer over om mijzelf te kontroleren op taalfouten.
Dat je dan ook nog leert van de dingen die ik hier neerzet is helemaal mooi meegenomen.Maar uiteindelijk is het forum hier ook voor.Leren van elkaar.
De puinbreker staat hier nog rustig te wachten.Maar al mijn aandacht gaat op dit moment helemaal uit naar de besturing.

Mvg Opa Wil

hallo wil
dank u voor uw uitleg,
en die vlinders zijn wel heeel erg mooi,
oppassen dat ze niet wegvliegen
mvg markioo

Opbouwen.

Daar ben ik alweer

Het opbouwen kan beginnen en jullie zullen zo langzamerhand wel gewend zijn dat mijn FT hier weer een rol in gaat spelen.Vervelend misschien maar voor mij erg belangrijk.

Foto-OGW864DB-D.jpg

Alle voorbereidingen heb ik reeds gedaan.Een goed begin is het halve werk niet waar?
Bovenin zien jullie 5 brugstukken voor het monteren van de "vlinders".
Onder 5 hulpstukken om de spoorstangen af te kunnen stellen.

Foto-4GRJ3GC6-D.jpg

In de "chassisbalken" heb ik uitsparingen gefreesd precies op de plaats waar de platen komen te zitten waar de "vlinders"om draaien.Deze platen heb ik nu omgedraaid in de uitsparingen en met de "vlinders" er op vastgezet.

Foto-8ILKVUQO-D.jpg

Hier is het beter te zien.
Nu komt mijn eerste probleem.Alle 5 de vlinders moeten recht komen te staan en vastgezet worden aan de stuurstangen.

Foto-YFE8GRR7-D.jpg

En daar komen de brugstukken al aan de orde.Ze passen precies over het model heen en zo kan ik alle "vlinders" rechtzetten.

Foto-M74CMRNK-D.jpg

Nu kan ik van voor naar achter de stuurstangen door de potjes steken en vastzetten.Dan de platen met "vlinders"omdraaien en weer vast zetten in de uitsparingen en de eerste afstelling is klaar.

Mvg Opa Wil

Ten eerste respect voor dit vak werk , wat mij zal benieuwen hoe hij gaat sturen met gewicht er op , er komt neem ik aan aparte accu voor de besturing ?

Hoi Subie

Hoe het gaat sturen daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar.Vandaar dat ik zo druk bezig ben.Ik wil nu zelf ook wel eens resultaat zien.
De stroomvoorziening van de gehele trailer komt los van de truck.Ik kan zelfs de gehele trailer op 12V zetten.Maar dat zie ik nog wel.

Mvg Opa Wil

Kleine update

Hallo allemaal

Even een kleine update.Gisteravond en vanochtend toch nog bezig geweest met afstellen.

Foto-OP74PUWO-D.jpg

De stuurstangen zitten door de potjes en de assen liggen afgesteld te wachten in de mallen.De post bezorgde gisteren de dubbele hevel voor de servo en vier kogelkoppen.
Ik moet nu nog 2 blokjes frezen die op de stuurstangen worden bevestigd.
Daaraan komen dan de kogelkoppen naar de servo.

Mvg Opa Wil

Sturen

Hoi weer

Tot gisterenavond laat nog aan het bouwen en afstellen geweest maaaaar:

Foto-NZL3KEPZ-D.jpg

Hij staat er.

Foto-SUQREYEQ-D.jpg

En hij stuurt nog mooi ook (mazzel).
Vandaag heb ik een erg drukke dag maar morgen zal ik proberen een filmpje te maken.

Mvg Opa Wil

Hallo,

Wauw...Eigenlijk best jammer dat er een dicht dek overheen komt....dan zie je dit mooie werk niet meer:(:(

Op 2 september 2007 was u al knap bezig....en op 4 augustus 2011 bent u nog steeds knap bezig..Scania petje af!

Hoeveel MM bodemspeling heeft u nog over onder het chassis?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Wauw...Eigenlijk best jammer dat er een dicht dek overheen komt....dan zie je dit mooie werk niet meer:(:(

Op 2 september 2007 was u al knap bezig....en op 4 augustus 2011 bent u nog steeds knap bezig..Scania petje af!

Hoeveel MM bodemspeling heeft u nog over onder het chassis?

Ik zeg een plexiglas achterdek voor op beurzen :-)

mooi dat het zover al zo werkt , hoe gaat u hem testen ?

als u alles gemonteerd en in elkaar heb gezet ?

met gewicht op het bovendek van de sturende assen ?

op die manier is wel te bepalen wat voor servo er gebruikt kan toch ?

vrgrt ivar

Back