vonk vermijden bij aansluiten accu's met hoge spanning

De vonk uw vriend? lijkt me sterk. mooi verkooppraatje wel voor de regelaars zonder "vonkonderdrukker"....

Ik heb voor een project een Jeti Spin 200 amp, die gaf op 48V een goeie klap, toen kwam ik erachter dat ze speciaal hier tegen idd een extra draadje eraan hebben gemaakt. werkt perfect! geen vonkje meer te zien als je eerst dat andere draadje heb aangesloten!

zo een vonk heeft wel zijn nut: stroom en spanningsbeperking, over de vonk, of de boog komt een spanning te staan, hierdoor is de spanning kleiner over de condensatoren en dus ook de stroom waarmee uw condensatoren enzo opladen kleiner, als de boog weg is is de condensator al een stuk opgelade en word zo de stroom beperkt. Eerst een weerstandje schakelen, waar ook een spanning over komt te staan en de stroom beperkt werkt dus eigenlijk hetzelfde:)
 
Uhm... die spanningsboog zie ik liever niet, dat betekend namelijk binnen no-time nieuwe stekkers kopen. Die boog ontstaat pas nadat er verbinding is. Het is 50V hé niet 50kV.
 
Dat van die nieuwe stekkers kopen. wat ik in diverse postings al ben tegengekomen hier in dit draadje vindt ik de grootste onzin :lol:
Er komt een vonk en je stekker is dermate beschadigt dat deze niet meer bruikbaar is ? of na 10 vonken niet meer bruikbaar is ?
Lariekoek!

De vonk zal altijd bij het puntje...of de kop van de stekker plaatsvinden....nooit ergens halverwege de stekker en aangezien de stekker als je die helemaal hebt aangesloten over de gehele pool contact maakt...en waarschijnlijk geeneens meer contact heeft met de punt van de stekker heb je dus nada last van de beschadiging van de stekker aan de kop.

Laat iemand mij maar eens een stekker zien die beschadigt is door een vonk en die geen goed contact meer maakt als je hem zou aansluiten....:cool:
 
Dat hangt een beetje van de motor/regelaar combinatie af, maar bij ons was de stekker na een tiental vluchten gewoon verdampt! (10s 4mm) Daarna nog zo'n 1200 vluchten met diverse F3A toestellen gevlogen, inmiddels voorzien van een pilot stekkertje met 5 Ohm voorschakel weerstand.
 
Speelt de grootte (in formaat) van de weerstand nog een rol? Ik kijk op de Conrad-site naar weerstanden, deze zijn 0,25W. Dat zijn kleine dingetjes, kunnen deze in, in de dan wel korte tijd, toch niet verbranden?
 
Wat ik mij wel afvraag is of de accu's dan geen 'opdonder' krijgen bij het inschakelen.

Lijkt me niet, Emcotec heeft daar vast wel over na gedacht en eventuele maatregelen ingebouwd om dat te voorkomen:) (wel weer 45 gram he Hans;))

Grt.
 
Dat hangt een beetje van de motor/regelaar combinatie af, maar bij ons was de stekker na een tiental vluchten gewoon verdampt! (10s 4mm) Daarna nog zo'n 1200 vluchten met diverse F3A toestellen gevlogen, inmiddels voorzien van een pilot stekkertje met 5 Ohm voorschakel weerstand.

De kopjes van de male branden behoorlijk in bij elke vonk. Gaat dan ook richting de klemveer die smeltgevoelig is.
Het is ook de binnenkant van de female die steeds zwarter wordt en slecht geleidt.

Was na een paar setuptestjes van mijn 13s2p A123 pakket toch mijn huiswerk gaan doen.
Jammer dat een regelaar fabrikant in de handleiding geen uitleg hierover geeft bij typen waar vonkoverslag aanwezig zou kunnen zijn. Scheelde een boel uitzoeken.

Gelukkig is er dan dit draadje.
 
Het voordeel van zo'n fikse vonk is wel dat je meteen weet of je ingangs condensatoren, die grote cylindrische aan de accu kant, nog goed zijn :) Als die niet goed meer zijn, zullen storingen optreden.
 
Hallo.

Ben eigenlijk aan het bestuderem hoe deze printplaatjes er uit zien.
Kom er nog niet helemaal uit.

YGE Brushless Controller

De minnen maken geen kontakt met de min draad.
Of worden we hier belazerd.
Of zijn het 2 printjes die aan elkaar zitten met een foam laagje.

Groeten Han.

O Ron weet wel raad.:p
 
Back
Top