Voodoo setup

Als je de motor op 4S gaat vliegen, dan gaat de stroom alleen maar omhoog. Tenzij je een andere prop gaat monteren, maar die zou dan weer kleiner (of andere spoed) moeten zijn dan de 4.3x4.3 maar dan heb je niet veel prop meer.

Je geeft al aan dat je op 65 tot 75A zit bij een 3S lipo pakket. Bij 4S ga je dus nog meer stroom verbruiken, denk niet dat de 2W20 dat lang zal overleven.

Voor hetzelfde vermogen heb je minder stroom nodig op 4S dan 3S...
P=UxI, dus als P hetzelfde blijft, zeg 700 Watt en U verhoogd van 11 naar 14V wat gebeurd er dan met I....? Die gaat omlaag....

Leuk elektrisch rekensommetje, maar kijk ook eens naar de mechanische kant zoals Salamander al aangeeft.

Geef je een motor 33% meer ingangs-spanning dan wil de motor ook 33% meer toeren gaan draaien. Met dezelfde prop betekent dat er dus meer vermogen nodig is, als je dan ook nog eens de rendements-curve afdonderd dan wil je al helemaal niet weten hoeveel stroom zo'n motor meer gaat trekken en dus ook de levensduur achteruit holt.

Rick

Ik weet niet of je een watt-meter hebt. Hang die er maar eens aan, en draai de setup maar eens op 3S. Daarna probeer hetzelfde maar eens met 2S (niet de 4S, is niet aan te raden).

Je zult zien, dat de spanning omlaag gegaan is. Maar daardoor ook de stroom. Net zoals Rick aangeeft, draait de motor minder hard, en trekt hij dus ook minder stroom.

Volgens de reken formule klopt het inderdaad, dat als je een motor hebt die bij 500W en 14V minder stroom trekt, dan een motor die ook 500W geeft bij 11V.

Maar praktisch gaat dit verhaal niet op. Als je motor bij 11V 500W produceert. Dan kan je de motor wel op 14V laten lopen. Maar als je verder niets verandert aan de prop of aan je maximale gas-stand. Dan zal dezelfde motor bij 14V meer stroom trekken.

Ga maar eens naar de volgende site
http://www.s4a.ch/eflight/motorcalc.htm

Voer daar alle gegevens in, op 3S. en zie wat de berekeningen zijn. Nu verander de 3S maar eens in 4S. Je zult zien de stroom en wattage gaat omhoog. Het is niet dat de wattage hetzelfde blijft, en de stroom omlaag gaat. Zo werkt het praktische helaas niet (tenzij je dus je maximale gasstand beperkt, maar waarom zou je?)

klopt salamander.
Een elektromotor heeft geen vast vermogen! (een brandstof motor trouwens ook niet!)
Het vermogen wat opgegeven wordt is het maximale vermogen. In jouw geval is dat dus 500Watt. Dat betekent dus niet dat de motor altijd 500Watt levert. Met sommige setups zal dat 200Watt zijn (kleine prop, lage spanning, enz), maar met sommige setups zal het bv ook 700Watt zijn. (grote prop en/of hoge spanning, enz) Het rendement zakt dan in. Motor wordt bloedheet en is zo versleten.

Hee nu,

Heb 4 motoren uitgeprobeerd en ben er nu uit.
3W zat er standaard in en lijkt erg veel op de 16/15/3 en die snelheden was ik al gewend dus pakketje was binnen 3 minuten leeg .
De 16/15/2 ging op 3S een heel eind over de 55A uit met 4.7x4.7 en dat vind de regelaar en pakket niet fijn. Niet mee gevlogen.
De 2w18 (protoserie voor de 2w20) heeft een kV ergens tussen de 2w20 en 16/15/2 en gaf met een ingekort 5x5 propje bij 100mm diameter 46A. Heb daarmee gevlogen maar door de speed krijgt de vleugel gigantisch veel lift die ik met .8mm downtrim moest wegtrimmen. Hierdoor was rechtdoor vliegen errug kritisch en niet stabiel. Had zelfs de neiging de grond in de duiken!

de 2w20 is een toppertje! met een 4.7x4.7 zit die nu op 36A dus kan er makkelijk wat meer uit halen met ander maatjes. Volgas blijft de Voodoo mooi strak vliegen. Ben wel wat gewend maar moet na een seconde of 8 regelmatig van het gas af. Hiermee ook Hotliner aspiraties zodat lang vliegen ook nog eens kan! Trekkracht is meer als gewicht kistje.

de snelheid tov een 16/15/3 en een 3W is met de 2w20 geschat een 50% hoger. Ik weet dat dit suggestief is maar ik kan nu nog maar net over het midden van het veld vliegen en dat is zoon 40 meter schat ik. Op het veld was de vele hogere topsnelheid niet onopgemerkt gebleven. Zelf vind ik het na een vlucht of 5 nog steeds absurd hard gaan. Het bestuur, de leden en de golfafslag staan wel te stuiteren.
Het is geen f5d snelheid maar doordat hij zo klein is wel gigantisch heftig!

setupje voor Sinterklaas is dus:
3s1p Hyperion Litestorm CL 2100mAh (16C)
CC45
Cam 4.7x4.7
Het-rc 2w20
shuelze 535
3x C261

Met 8 graden buitentemperatuur blijft het pakketje handwarm. En ja, alles past er in!

Heb na het vliegen wel de motor direct op de regelaar gesoldeerd als ook de 3.5mm stekkers. De condensatoren heb ik verplaatst naar voren en hangen nu direct achter de motor, onder de regelaar. Hierdoor meer ruimte bij de neuslijst.

Erik

Ik heb vandaag mijn VOODOO binnen gekregen, man wat een geweldig mooi lief vliegtuigje, duidelijk een wolf in schaapskleren....

de set up waar ik mee wil gaan vliegen is een mege 16/15/3 met een CC35 en een flightpower 3S1800 pack, nu weet ik alleen niet zeker of dat goed gaat passen. Is er misschien iemand die zijn VOODOO van binnen kan laten zien. Dan heb ik een beetje een iedee hoe het er in moet passen...

Wat voor een stand gebruiken jullie trouwens voor het landen ? ik heb in de draadjes die ik hier en in duitsland gelezen heb gezien dat zowel kleppen zetten (2mm naar beneden)
als speedbrake (45 graden omhoog) gebruikt wordt.......... Wat is jullie ervaring ?

Groeten, jeroen

PS zal een foto posten voor ik er mee ga vliegen.....

proficiat met je aankoop

Bij deze een 3-tal foto's van mijn voodoo.
Ik vlieg ook met een 16/15/3 op een 4.7x4.7 camcam propje.
Ik heb er een jeti 40A regelaar inzitten, volgens mij is deze groter dan een cc35, maar ik had deze regelaar op de plank liggen. Het accu pak van mij is een 3s2100 flightpower pakket. Als je dit dus vergelijkt met jouw setup, dan moet het zeker passen.

Ik heb wel iets gewijzigt, en dat is de plaats van 1 servo, zie foto. Natuurlijk wel eerst de oppervlakte goed schuren, voordat je de servo erop plakt. Het lijkt of ik het niet gedaan heb op de foto, maar ik heb het wel gedaan, alleen ik ben 1mm van het randje gebleven, zodat je niet van die lelijke schuur sporen rondom je servo ziet. Er is tot nu toe nog geen 1 servo los gekomen.

Foto1;
andere plaats van de rolroer servo.
DSC02116-k.JPG

Foto2:
achterzijde van de romp. in de romp ligt een REX5 ontvanger. Wel een plakbandje om het kristal doen, zodat het er niet uitvalt.
DSC02117-k.JPG

Foto3:
voorzijde romp, met de jeti ontvanger
DSC02118-k.JPG

Het kan zijn, dat je je accu pakket eerst in de romp moet zetten, en dan in de romp 90 graden moet draaien. Je krijgt het er wel in.

Wat betreft het landen. Ik heb de optie wel ingeprogrammeerd op de zender. Maar gebruik hem niet altijd. Dit geldt vooral als er een windje staat. Als je dan de functie gebruikt, dan remt hij al af door de wind, en de optie helpt dan ook nog mee. Ik heb al meegemaakt dat hij dan ineens zijn neus laat zakken omdat hij te langzaam wordt, en dus snelheid op gaat pikken. Als het windstil is, dan gebruik ik de optie wel, want anders zweeft hij het veld over. Ik denk alleen niet , dat je je roeren 45 graden omhoog moet zetten, dat is wel heel erg veel.

hopelijk heb je iets aan de info

Die van mij, die je ziet op de foto, die had vanuit de fabriek al dat inlaatje. Wat je ziet op de 3e foto.

Ik heb nog een 2e nieuwe voodoo liggen. Deze heeft geen inlaatje in de romp. Ze hebben dus blijkbaar meerdere mallen waar ze nog mee werken.

Je kan het inlaatje maken, door gewoon aan de zijkant een opening te maken. want veel ruimte is er niet in de romp, om daar dingen te fabriceren.

Een uitlaat heb ik niet gemaakt op mijn voodoo. En de temperatuur van de accu, is na vliegen handwarm. De motor en regelaar zijn ietsjes warmer dan de accu. Maar allebei goed vast te houden, verbrand niet mijn vingers. Dus koeling is bij die van mij voldoende. Ik weet ook niet of andere voodoo vliegers een inlaat hebben gemaakt, als deze niet standaard in de romp zat

Back