Voor de liefhebber

• Topicstarter Topicstarter Rob Theunis
  • Startdatum Startdatum
Sorry voor het kapen van dit draadje, maar ik denk dat het tijd wordt mijn Logo 10 maar eens een Substral of Pokon dieetje te geven.....;)

Hallo,

Ik wil best een paar foto's posten maar ik krijg het niet voor elkaar kan iemand mij op weg helpen.

Groeten,

Rob Theunis.

IMAGE_178.jpg

IMAGE_177.jpg

IMAGE_179.jpg

Bij deze.

Mooi ding! Ik zit nu aan mijn 4e heli, en vind het vervelend om bij een crash altijd alle onderdelen nieuw te moeten kopen, daarom heb ik een jaar terug een gecrashde logo 10 gekocht en ben zelf gaan 'knutselen'. Ik heb uiteindelijk een frame ontworpen, dat van alu plaat materiaal gemaakt zou worden. ik heb het wat dunner gemaakt op bepaalde plekken zodat het bij een crash de meeste energie opvangt en de rest heel laat. Ook heb ik het zo gemaakt dat er standaardformaat servo's inpassen, wat op de normale logo 10 niet kon.

Nouja uiteindelijk is er weinig van de logo overgebleven en is het meer een soort hybride geworden, maar ik vlieg er al een jaar bijna elke dag mee ^^.

Ik vind het gewoon erg leuk om echt zelf een helikopter te bouwen, zo weinig mogelijk bouwdoosonderdelen dus. Ik heb een eigen freesmachientje en ik studeerde lucht&ruimtevaarttechniek in delft (ga nu de pilotenopleiding doen) , dus ik heb daar ook nog contacten voor cnc frezen en draaibanken etc.

Een tijd geleden had ik eraan gedacht om een ec 135 om te bouwen naar electro, nadat ik hem in ROTOR had gezien. Ik kwam uiteindelijk op een zo hoog bedrag uit dat ik een tweede hybride logo ben gaan bouwen. Opzich is zo een romp al een heel eind in de richting, dus ik ben zeer geintereseerd!

Marijn

Laatst bewerkt:
ik ben nog steeds enthousiast, al even over gehad hoe en wat met het frame binnen in ...
en hoe we dat (eventueel) zouden kunnen doen met de motor en lipo's...

Gelukkig werkt een vriend van me in de scheepsbouw dus alu en frame op tekening....dat moet in iedergeval goed komen op kort termijn.

dit is natuurlijk hypotetisch gesproken rob!

ben echt een newbie op heli gebied maar het lijkt me nog steeds een top uitdaging!

heb inmidels wel een 3e hoofdas kunnen scoren dus die vliegt binnen kort ook wel weer...pffff

hee rob

nou fijn dat je aan me denkt..

wij (ik en laurens) zijn nog steeds erg enthousiast....

Hij vliegt 3d enzo ik ben nog maar een beginnertje, maar vind alles zo cool ga echt voor de schaal modellen.

Vriend van me werkt in de scheepsbouw dus die heeft alle machines tot zijn beschikking.

Dus op de tekentafel voor een frame, daarna een motor uitzoeken en alles passend maken.....

dan de lippo's...(ook leuk)

Je hoort ben al aan het fantaseren erover...(onder voorbehoud natuurlijk)

kleine update van mijn (onze) kant ....

gr edwin

benzine mechaniek naar electro omzetten lijkt me ook geen groot probleem. Motor is een motor toch :)

Nee, een motor is niet een motor.

Even een paar tips op voorhand (anders roepen ze zo weer dat ik te laat ben)
Een benzinemechaniek is gebouwd om met het trillen van een 23cc benzine motor om te gaan. Daarom sterk over-bemeten voor een elektromotor. Dan gaat het niet stuk zou je zeggen maar je neemt wel veel gewicht mee.
Een elektromotor kan zeer veel vermogen leveren, het voordeel is dat deze een zeer "schone" manier heeft van dat vermogen leveren. Geen trillingen van de motor en weinig in de aandrijving. Een tweetakt motor drijft de aandrijflijn elke omwenteling van de motor aan middels een tik (ontbranding) aan, een elektromotor doet dat natuurlijk niet.

Kies een motor met een ventilator er op daar je weinig hoeft te verwachten van koeling door het voorwaarts vliegen. Hacker, en Axi hebben deze ook op de buitenlopers waarbij je bij Axi zelfs een grotere fan kan bestellen. De 370H van Plettenberg (binnenloper) heeft ook zijn eigen koeling.

Voor deze heli zou je bijvoorbeeld een Vario Extreme mechaniek kunnen kiezen. Deze is licht en ging met gebruik van een methanol motor nog wel eens stuk vanwege de trillingen.
Een elektromotor is eenvoudig middels een alu of koolstofpaatje te monteren.
Ook kun je met dit mechaniek aan het juiste toerental komen voor de fenestron.
Ik weet niet hoeveel toeren deze moet lopen bij de Hirobo maar bij de Vario moet je zeker aan de 7000 rpm komen. Gebruikelijk is dat een staartrotor ca 5000 rpm draait. Anders zou je een "speedup gear" moeten plaatsen.

Verder is de EC met die fenestron minder rendementvol als een meer conventionele heli.
Mijn EC en 230 wegen ongeveer even zwaar maar de EC gebruikt ca 300watt meer.
Dus je krijgt wat meer warmte en de heli licht bouwen is van groot belang.

Dusss.. zuinig met lijm, dus goede passingen maken, niks met lijm en katoenvlokken dicht storten, spantenwerk tot een minimum beperken, spanten werk wat moet helemaal uithalen. (zie enkele voorbeelden op mijn RR site), niks versterken (het is echt niet nodig), bedenk dat de romp gedragen wordt door het mechaniek en niet andersom en flex is niet erg maar noodzakelijk, kalm aan met de lak (zeker de twee comp. aan het eind)
Bedenk dat een mooi gewicht rond de 7kg zal liggen.

Voor die hem gaat bouwen, veel succes en eventuele vragen zien we wel verschijnen.

grt,
Ben

Ja, was ook meer een geintje van motor levert vermogen dus dat doet elke ;)

Electro heeft inderdaad minder trilling dus minder slijtage in de romp en mechaniek. Vermogen van de motoren die ik heb liggen is ruim voldoende en omdat ze iets groter zijn is koeling minder een probleem ;) Ik heb ook nog een 800g motor die makkelijk aan de 7000 toeren komt. 200 kv (volgens opgaven doet iets meer ;)) op 40V nominaal zou in vrijloop 8000 toeren moeten opleveren maar dat is meer (ik denk eerder aan 220KV). 800g motor op 7kg heli kan, is wellicht wat veel. Die MD 500 hierboven heeft een 300g plettenberg motor (300/25/3A) met 8s 5000 lipo in een 4.5kg heli. Wordt wel warm maar veel meer dan 55 graden wordt hij niet tijdens het vliegen. Hij warmt na de vlucht iets door dus koeling genoeg.

Leo,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, ( mischien toch eens uitzoeken hoe dat nou precies werkt )

Verder wil ik even melden dat ik een weekje vakantie ga houden en als ik terug kom maak ik mijn keuze.

Ik ga er vanuit dat er dan wel iemand is die er iets moois van gaat maken.

Ben, Ik zou graag eens een keer bij jou komen kijken hoe jij e.e.a. hebt gedaan met jou elektro schaal heli's, kan dat ??

Groeten, Rob.

Ben, Ik zou graag eens een keer bij jou komen kijken hoe jij e.e.a. hebt gedaan met jou elektro schaal heli's, kan dat ??

Groeten, Rob.

Als het goed is heb je een PB ontvangen.
Zo niet dan stuur ik hem opnieuw.

grt,
Ben

hmm al een paar dingen gepost .....staan niet hier?

geen idee waar ze dan wel staan.

Maar ben nog steeds enthousiast ;-) (superenthousiast)

blijkbaar vind niemand het leuk om dit te doen!!

vreemd want ik vind het echt een uitdaging....al kost het wat!!!

blijkbaar vind niemand het leuk om dit te doen!!

vreemd want ik vind het echt een uitdaging....al kost het wat!!!

Deze reactie is niet om vervelend te doen, echter om je realistisch te laten denken. Waarom deze reactie... omdat ik ook zelf overwogen heb om mijn "sollicitatie met motivatie" hier te plaatsen.
Een schaalheli gaat er in de toekomst zeker nog komen, en in dat formaat. Een setup en mechaniek is al volledig uitgedacht, de keus was/is ook op een EC gevallen, echter het verminderde rendement van de heckrotor doet me nog even twijfelen. De andere keus zou zijn een Agusta 109.
Wat weerhoud iemand om hier niet op in te gaan...
De romp (daar gaat het om) is een kleiner deel van de totale kosten. Als je zoveel geld uitgeeft dan is even doorsparen voor het deel van de romp nog niet zo'n opgave. Gezien de nieuwste "ontwikkelingen" betreffende v-stabi (meer kosten) en dan ook een meerblads kop (nog meer kosten ;) ), willen we dat beslist ook op de heli!
Tijdens het bouwen wil IK niet opgejaagd zijn. Wil het even niet, dan moet er de tijd zijn om een oplossing te zoeken/vinden, en als dat 3 maanden duurt, of misschien zelfs een half jaar, so be it.
Op het moment dat het klaar is, en vliegt... wat als je hem crasht (ga ik trouwens beslist niet vanuit, maar je crasht de romp van een ander)? En ik weet hoe het bij velen gaat (in de modelbouw) en ook bij mij... project af, heerlijk. Genieten ervan... natuurlijk. Nieuw project... ook natuurlijk... maar dan komt het financiële deel van je nieuwe project. En je voormalig project is al een tijdje niet meer gevlogen, en er is ook wel belangstelling voor. Wat doe je dan ALS je verkoopt (je verkoopt dan de romp van een ander)?

M.a.w. voor mij geld dus even doorsparen, en een jaartje (of meer) geduld hebben. Het mooie van schaalheli's is het tijdloze, het is en blijft altijd mooi!

Greetz van Aldert

Hallo,

Ben weer terug van een weekje ontspanning, Aldert, goed om te lezen dat jij in elk geval realistisch genoeg bent om te begrijpen waar het precies om gaat. Echter wil ik wel één ding kwijt en dat is het volgende, jij stelt dat je de romp van een ander zou kunnen crashen maar zo zie ik het niet als ik hem heb vergeven is hij voor de nieuwe eigenaar zonder enige verplichtingen.

Mocht hij hem kapot vliegen is dat alleen maar jammer maar we weten allemaal dat dit zou kunnen gebeuren.

Ik zou het echter wel betreuren als de heli gebouwd wordt en hij wordt verkocht zonder dit met mij te bespreken, want de bedoeling is steeds geweest om er een echte liefhebber voor te vinden. En verkopen kan ik zelf ook.
( de nieuwe eigenaar moet wel beschikken over bepaalde normen en waarden )

Verder ben ik het niet hellemaal met je eens als je stelt dat de romp slechts een kleine investering is van de totale heli, zeker bij een EC waar de fenestron een deel van de romp uitmaakt is dit volgens mij niet het geval.

De romp die hier vergeven wordt is compleet met fenestron en toebehoren, ik ben het wel met je eens dat er nog een hoop kosten gemaakt zullen moeten worden.

Weet je zeker dat je er geen interesse in hebt, wellicht kunnen we er eens over van gedachten wisselen.

Groeten, Rob.

En ik maar denken dat het weggeven van een mooie romp een makkelijke opgave zou worden.

Ik vindt het echt jammer dat er toch niet meer reactie's op gekomen zijn.

Maar belofte maakt schuld dus moet er een gelukkige bij zijn.

Omdat ik er maar één te vergeven heb, moet ik helaas ook een paar mensen teleurstellen.

Allemaal bedankt voor jullie reactie en misschien de volgende keer meer geluk.

Edwin, ik stuur je een pb'tje als je me even belt dan maken we een afspraak om te kijken of we het samen eens kunnen worden.

Groeten, Rob.

Hey Rob, Edwin (en Laurens),

ik ben nieuwsgierig hoe het project erbij staat. Word er nog gebouwd, of misschien inmiddels gevlogen?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Back